Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä kosmetiikkaa käytät nyt raskausaikana?

Vierailija
31.01.2014 |

Mitä tuotteita ja merkkejä?

Entä mitä olet vältellyt?

Eli tämä ketju niille jotka ovat raskaana. Ihmettelijät ja pähkäilijät voivat mennä muualle kommentoimaan, jos ylimääräistä aikaa kerran on.

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
01.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.01.2014 klo 20:57"]

Liuottimet läpäisevät ihon, moni muu myös.

[/quote]

Juuri tuosta syystä minäkään en käytä kynsilakanpoistoainetta eli en myöskään lakkaa.

Vierailija
2/28 |
02.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kynsilakkaa en ollenkaan, huulipunaa erittäin vähöän siinä olevan lyijyn tähden. Käytän ripsaria, dödöä, vartalovoidetta, raskausarpiöljyä. Hyvin vähän hiuslakkaa. en värjää hiuksia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
02.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://yle.fi/uutiset/asiantuntijat_kosmetiikkaa_kannattaisi_kayttaa_kohtuudella/5393070

Asiantuntijat: Kosmetiikkaa kannattaisi käyttää kohtuudella

Kosmetiikan kemikaaleja valvotaan tarkasti, mutta niiden pitkäaikaisvaikutuksista ei ole tietoa. Fysiologian professori Jorma Toppari toteaa, että laillinen ei välttämättä ole terveellistä.

- Meillä on käynnissä valtava ihmiskoe. Kosmetiikassa on edelleen tuhansia kemikaaleja, joita ei ole testattu pitkäaikais- tai esimerkiksi sikiövaikutusten suhteen, sanoo Toppari.

Esimerkiksi ftalaattien käyttö kosmetiikassa kiellettiin, kun ne tutkimuksissa aiheuttivat hormonihäiriöitä koe-eläimille. Siihen asti niitä sai käyttää kosmetiikassa. Kosmetiikan läpikotainen testaaminen on kuitenkin vaikeaa, koska ihmiset altistuvat päivittäin sadoille, jopa tuhansille kemikaaleille.

Lain mukaan kosmetiikkatuote ei saa imeytyä verenkiertoon. Ihon pintakerroksiin se kuitenkin imeytyy. Topparin mukaan verestämme löytyy iso kirjo erilaisia kemikaaleja, jotka tulevat ilmasta ja ruuasta, mutta myös kosmetiikasta.

Toppari suositteleekin, että kosmetiikkaa kannattaa käyttää vain kohtuudella tai ei laisinkaan, jos haluaa pelata varman päälle.

Kosmetiikka saattaakin lisätä iho-ongelmia

Kosmetiikan käytön vähentämisen puolesta puhuu myös kosmetiikka-asiantuntija Päivi Kousa Helsingin Allergia- ja astmayhdistyksestä. Hänen mielestään monet iho-ongelmat johtuvat juuri liiallisesta kosmetiikan käytöstä.

- Koko ajan pestään, kuoritaan, pannaan seerumia ja rasvaa ja niin edelleen. Iho ei saa olla rauhassa ja sen luontainen toiminta häiriintyy.

Kousan mielestä pääsyyllinen on kosmetiikkateollisuus, joka markkinoi tuotteitaan jatkuvasti.

- Meille luodaan tarpeita. Kannattaa miettiä, tarvitseeko joka ikistä purnukkaansa. Voisiko pitää välillä meikittömiä päiviä tai kokonaan kosmetiikkavapaita päiviä, Kousa ehdottaa.

Varsinkin naiset altistuvat

Kosmetiikan kulutus kasvaa jatkuvasti. Nyt keskivertosuomalainen käyttää vuodessa noin 170 euroa kosmetiikkaan. Summa oli puolet pienempi 15 vuotta sitten.

Naiset vastaavat suuresta osasta kosmetiikkaostoja, joten naiset myös altistuvat enemmän kosmetiikan kemikaaleille. Myös kuukautissuojissa käytetään kemikaaleja, esimerkiksi säilöntäaineita, mikä on omiaan lisäämään naisten kemikaalikuormaa.

Vierailija
4/28 |
31.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liuottimet läpäisevät ihon, moni muu myös.

Vierailija
5/28 |
31.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaalit meikit, shampoot ja hygieniatuotteet. Hiuksia en värjää raskausaikana, en edes raitoja. Hajuveden käytön olen vähentänyt ihan minimiin. Suihkutan ilmaan ja kävelen hajupilveen. Kynsilakkaa satunnaisesti.

Vierailija
6/28 |
31.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Eihän tuossa sanottu, että orvaskesi on läpäisemätön. Mites esim. nuo kipu- tai ehkäisylaastarit, eikö niissäkään olevat aineet läpäise orvaskettä? Tosi monet aineet kyllä imeytyy orvaskeden läpi, esim. bisfenoli a kuiteista.

Te, jotka ette halua vältellä kemikaaleja raskausainaka, ihan turha leimata välttelijät hysteerikoiksi.

[/quote]

Lääkkeet ja kosmetiikka ovat kaksi aivan eri asiaa! Lääkkeitten kuuluu imeytyä, kosmetiikka EI SAA imeytyä verenkiertoon.

Vierailija
7/28 |
31.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaaleja kaupan meikkejä. Ei ne vaikuta mitenkään tai imeydy. Toi on turhaa hysteriaa!!

Täällä mm on hyvä kirjoitus aiheesta: http://incimix.wordpress.com/2014/01/07/ihoon-imeytymisen-ihmeellisyys/

"Tähän törmää jatkuvasti, moni nimittäin jopa varoo käyttämästä kosmetiikkatuotteita, sillä pelkää niiden humpsahtavan elimistöön tuosta noin vain. Onnekas totuus kuitenkin on, että mitä syvemmälle luonnontieteissä mennään, sen selvemmäksi käy jopa imeytymisen mahdottomuus."

Vierailija
8/28 |
31.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.01.2014 klo 15:13"]

[quote author="Vierailija" time="31.01.2014 klo 14:00"]

Luuletteko te oikeasti että meikit tai vaikka ryppyvoiteet imeytyy orvaskeden läpi? .

Te, jotka ette halua vältellä kemikaaleja raskausainaka, ihan turha leimata välttelijät hysteerikoiksi.

[/quote]

No kun se on ihan turhaa hysteriaa! Huomaa kyllä, että sulla ei ole minkäänlaista tietoa ihmisen fysiologiasta.

Vierailija
9/28 |
31.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meikkiä normaalisti, perus shamppoot/saippuat. Hiuksia en ole vielä värjännyt mutta nyt alkaa olla juurikasvu aika sietävyyden rajoilla, ehkä raidoitan parturissa... Raskausarpiin ostin oikeen bio-oilia, mutta tuon putelim jälkeen vaihdan tavalliseen vauvaöljyyn, jota käytin aikaisempiin arpiin ja hyvin toimi.

Vierailija
10/28 |
31.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun tyttö on kohta vuoden, mut vastaan silti. Raskaana värjäsin hiuksia normaalisti, meikkasin päivittäin, en vältellyt mitään. Miksi ois pitänyt???

Vierailija
11/28 |
31.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olenko mä raskaana, mitä häh?

Vierailija
12/28 |
31.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kampaaja suositteli, ettei laittaisi koko väriä, olen laitattanut nyt vaan raitoja. Muuten en välttele mitään.uutena tuotteena on clarinsin raskausarpiöljy.

Vierailija
13/28 |
31.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä käytän niin vähän kosmetiikkaa ja muutenkin enimmäkseen luomukosmetiikkaa, joten en ole tainnut jättää mitään pois. Deodoranttini ja samppooni on luonnonkosmetiikkaa, saippuana marseille. Vartalovoiteena käytän kookosöljyä ja Dermosilin Nature-sarjan (tmv.) kosteusvoide, samoja käytän tarvittaessa naamaan. Huuliin ja kuivempaan ihoon käytän Weledan Skin foodia ja Bepanthenia. Meikkaamiseni rajoittuu ruskeaan kajaliin. En värjää hiuksiani, joten sitäkään ei tarvitse miettiä.

Vierailija
14/28 |
31.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

sori, mäki vastaan vaikka en enää raskaana olekkaan... Kasvoilla käytin puhdistukseen ja rasvaukseen  Dr.Hauchkan tuotteita. Vatsaa rasvasin ahkerasti Tummelilla (eikä muuten tullut yhtään raskausarpea, enkä ainakaan geenejä voi kokonaan kiittää kun katsoo sisaruksiani). Meikkejä käytin normaalisti ja hiuksia vaan raidoitin.

Vierailija
15/28 |
31.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaalit markettimeikit. Häihin värjäsin tukan kerran. 

Vierailija
16/28 |
31.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap, et sä mua määrää!

mä en ole nyt raskaana mutta olen ollut useasti. ihan normituotteita käytin. lapset on kaikki kyllä vammaisia.

Vierailija
17/28 |
31.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän ihan normaalisti meikkiä. En ymmärrä miksi sitä pitäisi vähentää tai vaihtaa merkkejä raskauden ajaksi? Meneekö vauvaan napanuoran kautta älyttömästi jotain kemikaaleja mun naamasta vai:D Imeytyy mun Max Factoryt verenkiertoon ja sitä kautta vauvan verenkiertoon?

Jonkin verran ymmärrän tuota että voimakkaita hiusvärejä vältetään koska niitä laitettaessa tuoksuu ilmassa vahvasti ammoniakki.

Vierailija
18/28 |
31.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.01.2014 klo 13:37"]

Käytän ihan normaalisti meikkiä. En ymmärrä miksi sitä pitäisi vähentää tai vaihtaa merkkejä raskauden ajaksi? Meneekö vauvaan napanuoran kautta älyttömästi jotain kemikaaleja mun naamasta vai:D Imeytyy mun Max Factoryt verenkiertoon ja sitä kautta vauvan verenkiertoon?

Jonkin verran ymmärrän tuota että voimakkaita hiusvärejä vältetään koska niitä laitettaessa tuoksuu ilmassa vahvasti ammoniakki.

[/quote]

Haluatko oikeasti tietää, vain onko tuo vain retorinen kysymys?

Vierailija
19/28 |
31.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä. Käytän. Vaikka oon raskaana antakaa,mulle synnytys asento neuvoja

Vierailija
20/28 |
31.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei se rasvaaminen tai öljyäminen estä raskausarpia