Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen lähihoitaja ja töissä tehostetussa palveluasumisessa

Vierailija
24.10.2020 |

Asukkaita 7, yhden autettavia mutta muistisairaita, iltavuorossa yksi hoitaja. Kyllä ei mee vieläkään oikein. Eilen olin iltavuorossa ja olin ihan poikki kun tulin kotiin.

Kommentit (53)

Vierailija
41/53 |
27.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on osastolla 15 asukasta, lähes kaikki muistisairaita ja osa vuoteeseen hoidettavia. Aamussa kolme ja illassa kaksi hoitajaa. Kyllä nuo hommat nyt hoituu ihan hyvin jos on tekeväinen porukka vuorossa eikä mitään ihmeitä satu. Jos tulee jotain ylimääräistä hommaa, niin sitten alkaa paletti kaatua helposti. Eli sitä joustoa ei paljon löydy.. Jonkin verran pyykki- ja ruokahuoltoa tulee hoitajille lisäksi joka vuorossa ja ihan kunnallinen paikka on kyseessä. Mielestäni työ on ihan mukavaa ja lisineen ihan ok palkkakin. Olen ollut alalla kohta 20 vuotta ja kyllähän tässä jonkinlaista alamäkeä on koko ajan menty. Vanhusten määrä kasvanut tässäkin ajassa paljon, mutta työntekijöiden määrä ja laatu laskenut. Kestämätön yhtälö.

Vierailija
42/53 |
27.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on osastolla 15 asukasta, lähes kaikki muistisairaita ja osa vuoteeseen hoidettavia. Aamussa kolme ja illassa kaksi hoitajaa. Kyllä nuo hommat nyt hoituu ihan hyvin jos on tekeväinen porukka vuorossa eikä mitään ihmeitä satu. Jos tulee jotain ylimääräistä hommaa, niin sitten alkaa paletti kaatua helposti. Eli sitä joustoa ei paljon löydy.. Jonkin verran pyykki- ja ruokahuoltoa tulee hoitajille lisäksi joka vuorossa ja ihan kunnallinen paikka on kyseessä. Mielestäni työ on ihan mukavaa ja lisineen ihan ok palkkakin. Olen ollut alalla kohta 20 vuotta ja kyllähän tässä jonkinlaista alamäkeä on koko ajan menty. Vanhusten määrä kasvanut tässäkin ajassa paljon, mutta työntekijöiden määrä ja laatu laskenut. Kestämätön yhtälö.

Todella tärkeää työtä kuitenkin teette. Älkää luottako mihinkään muistitesteihin, vaan kunnolliseen ruokaan ja lääkkeitä asteittain vähemmäksi. Se donepetsiili tekee ihmisistä todella ilkeitä, mutta kukaan ei sitä tiedä. Olen nähnyt vierestä ja voin sanoa, etten ole ainakaan väärässä olllut:

http://koti.utanet.fi/~paula/kotikokkeli/sintun.htm

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/53 |
27.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysyn ystävällisesti, että miksi Suomessa hoitajia vihataan niin paljon? Sukulaiseni toimii hoitajana Norjassa, vanhusten hoivapaikassa, hänen palkkansa on on aivan eri tasoa ja ammatti on erittäin arvostettu. Työpäivätkin lyhyemmät kuin meillä. Miksi Suomessa vanhushoitajia vihataan? Mistä se johtuu?

Suomessa hoitajia, vanhuspuolella halveksitaan. Lähihoitajan ammatti maassamme on todella aliarvostettu. Täällä ajatellaan, että vanhukset ovat jätettä, heitä hoitavat ovat niitä, jotka eivät muualle pääse töihin. Sisareni työskentelee Norjassa myös, hän saa 3 kertaa parempaa palkkaa. Vanhustenhoitajat ovat arvostettuja Norjassa.

Norja on rikas öljyvaltio, ja siellä palkat ovat kauttaaltaan korkeammat kuin meillä. Tosin on sitten hinnatkin.

Vierailija
44/53 |
27.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En omalta kohdaltani voi yhtyä ajatukseen,että  Suomessa vanhustenhoidossa olevia hoitajia halveksitaan. En ole itse hoitoalalla, mutta sydämeni palaa halusta lähteä hoitoalalle tekemään merkityksellistä työtä ehkäpä juurikin vanhusten työhön tai perussairaanhoitoon. Itse kunnioitan ja arvostan suuresti hoitohenkilökuntaa juurikin tässä arvokkaassa työssä. Se on totta että työstä maksetaan mielestäni Suomessa alhaista palkkaa jos sillä tarkoitetaan arvostuksen mittaa yleisesti niin se on alhainen. Uskon kuitenkin että jokainen meistä arvostaa suuresti tätä työtä viimeistään siinä vaiheessa kun itse on avunsaajan tai hoidettavan paikalla elämän ehtoopuolella.Voisin kuvitella,että jos Suomessa on tunnetusti jo alhainen palkka arvokasta ja vaativaa hoitotyötä tekevillä. Ehkä  työpaikoissa on ollut puutteita hoitajamitoituksen kanssa  ja hoitohenkilöt kokevat sen seurauksena ns empatiauupumusta ja luonnollisesti se vaikuttaa työmotivaatioon ja hyvinvointiin ja siinä jaksamiseen. Nyt juuri lokakuussa tuli lakuiuudistus hoitajamitoitukseen se on jo suunta oikeaan palkkoja kun vielä nostetaan ylemmäksi  kaikilla hoitajilla niin sekin lisäisi työn arvostusta.

Vierailija
45/53 |
27.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen oli niin ihanaa, kun sai laittaa pyykit keskuspesulaan ja ruoka tuli keittiöltä. Lakanat ja yövaatteet ja poikkarit oli keskuspesulan.

Nykyään on niin hienoa, kun on omat lakanat ja kotiruokaa. Eli oikeasti kukaan ei ehdi pestä kusisia lakanoita joka päivä ja kusisia suojia ja yövaatteita. Silti omaiset ei raski ostaa kyin kaksi lakanaa ja kaksi suojaa ja yöpuvuksi vanhukselle tuodaan pari kittanaa serkun yöpukua

Kotiruoka on 18 vuotiaan kotonansa asuvan lähärin keittämää paakkuista kastiketta, kun ei näillä ole kokin koulutusta. Eli ruoka riippuu siitä, osaako hoitaja tehdä ruokaa.

Onneksi kohta pääsee eläkkeelle. Ennen hoisin ja kuivitin ja ulkoilutin ja jaoin lääkkeet ja annoin virikkeitä. Nyt pesen pyykkiä ja väänän makaroonilaatikkia ja kuuraan lattioita ja pesen uunia ja jääkaappia. Hoitajakoulutus on kyllä tässä mennyt hukkaan

Vierailija
46/53 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sinulle nykyään kuuluu?

Vierailija
47/53 |
16.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä siinä on kaikkein vaikeinta?

Vierailija
48/53 |
05.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

---poikkarit? Ikinä kuullutkaan!

Vierailija
49/53 |
05.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitääkö ap:n hoitaa myös pyykit, tiskit ja ruuanvalmistus/valmistelu ja jako?

Vierailija
50/53 |
05.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse lähden Norjaan heti, kun saan lapset omilleen, nyt teinejä. Sen jälkeen ei mikään mahti tai pakkosovellus saa minua enää Suomeen sairaanhoitajaksi.

Vierailija
51/53 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko teillä on jaettu ne jäätipullot Levolacia? minne sen vois viedä, kun joku toi ihan tarpeettomana? Siinä olis loppuiäksi koko suvulle - ainakin jos joku haluaa päästä luutuamaan rapoja:-D

Vierailija
52/53 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei  muuta kun AVIin valituksia.  Teette tosi raskasta työtä. Toivottavasti ihme tapahtuu ja saatte 700 e palkankorotuksen:

Vierailija
53/53 |
12.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkänimisiä donepetsiilivalmisteita teillä on käytössä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kolme