Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

12 v poika toivoo K18 peliä joululahjaksi. Ostaisitko?

Vierailija
24.10.2020 |

Kysymys otsikossa.

Kommentit (64)

Vierailija
41/64 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laki kieltää. K18 EI ole suositus, se on kielto.

Kerro jollekin jota kiinnostaa.

Osta se peli pojallesi, jos haluat hänestä näin hyvin käyttäytyvän aikuisen ^

Vierailija
42/64 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä h*lvettiä. Mikä sun oma käsitys siitä on miksi se peli on K18? Olisko vaikka siksi että se vahingoittaa kasvavan ihmisen aivoja joista mm empatia saa alkunsa, tai loppunsa.

Väkivalta ei vahingoita empatiaa.

Mikä sen sitten sun kohdalla vahingoitti?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/64 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saisko linkkiä tuohon, että K-18 ei ole suositus vaan lakiin kirjattu? Mua kiinnostaa tämä. T: yksi niistä, joka ei tod. ostaisi lapselle K-18 -peliä.

Vierailija
44/64 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ota vähän selkoa millainen peli on kyseessä ja harkitse sitten uudestaan. Ei niistä ikärajoista niin välitetytty mun lapsuudessa / nuoruudessa, mutta toisaalta nykyään kaikki on niin paljon graafisempaa ja "aidompaa" kuin ennenmuinoin.

Mun nuoruudessa ne juppi perheet just pelasi räiskintä k18 etc pelejä. Oli kaikki konsolit ja tietokoneet.

Oli statusjuttu. Saksalaisilla autoilla ajettiin.

Vierailija
45/64 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä h*lvettiä. Mikä sun oma käsitys siitä on miksi se peli on K18? Olisko vaikka siksi että se vahingoittaa kasvavan ihmisen aivoja joista mm empatia saa alkunsa, tai loppunsa.

Väkivalta ei vahingoita empatiaa.

Mikä sen sitten sun kohdalla vahingoitti?

Mitä tarkoitat? Puhu suoraan.

Vierailija
46/64 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ostaisi. 15-17 -vuotiaalle voisin jo ostaakin. Olen ostanut esimerkiksi poikapuolelleni 17-vuotislahjaksi Call of Dutyn, koska toivoi sitä.

Vierailija
47/64 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai ostaisin jos kavereillakin on.

Ennemmin ostan, kuin annan lapsen syrjäytyä yliholhoavan vanhemman vuoksi tovereidensa silmissä tai lataamaan netistä Trial-version tai jopa laittomaan piraatti version

Vierailija
48/64 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

MLL:n sivujen mukaan kaikki ikärajat on sitovia?

• Pelien ikärajat ovat sitovia eli niitä täytyy noudattaa.

• Peleissä on käytössä ikärajat 3, 7, 12, 16 ja 18 vuotta.

• Ikärajat eivät kerro pelin vaikeustasosta tai soveltu vuudesta tietyn ikäisille, vaan varoittavat sisällön mahdollisesta haitallisuudesta

https://www.mll.fi/tehtavat/pelien-ikarajat/

Vierailija
49/64 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käyttäydyn hyvin sellaisia kohtaan jotka sen ansaitsevat. En sellaisia jotka työntävät nokkansa asioihin jotka eivät heille kuulu. Kasvatan lapseni itse.

Vierailija
50/64 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ja uusin Doomi nyt on sellainen peli ettei sovellu monelle lapselle eikä naisellekaan vaikeutensa vuoksi. Jos ehdottaisit ennemmin tutustumaan vaikka David Lynchin tai Lars Von Trierin ohjaamiin elokuviin, niin sitten kun jonkinlainen syvyysanalyysin muodostaminen onnistuu, niin sitten vasta uusinta Doomia. 

Edellinen versio sitten taas olla keskivaikea tai paikoitellen jopa helpohko.

Vierailija
51/64 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin sitä poikaasi edes kasvatat

Vierailija
52/64 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käyttäydyn hyvin sellaisia kohtaan jotka sen ansaitsevat. En sellaisia jotka työntävät nokkansa asioihin jotka eivät heille kuulu. Kasvatan lapseni itse.

Joku kertoi sinulle, että K-18-ikäraja on merkitty lakiin kieltona, ei suosituksena, ja sinun vastauksesi oli "Kerro jollekin jota kiinnostaa."

Miten tuossa puututtiin asioihin, jotka eivät heille kuulu? Laki kuuluu kaikille. Kukaan ei puuttunut SINUN kasvatustapaasi.

Vierailija
53/64 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saisko linkkiä tuohon, että K-18 ei ole suositus vaan lakiin kirjattu? Mua kiinnostaa tämä. T: yksi niistä, joka ei tod. ostaisi lapselle K-18 -peliä.

Googlaa kuvaohjelmalaki.

Vierailija
54/64 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Googlaa kuvaohjelmalaki.

En löytänyt tästä mainintaa siitä. Mistä kohdasta löysit?

Vierailija
55/64 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No en tietenkään ostaisi. Itseäkin ahdistaa k18 pelit.

Ei hiton nössö. NÖSSÖ!! Oon pelannu k18 pelejä 7v asti eli yli 20v jo. Olen nähnyt kaiken.

Eihän nämä nykyihmiset kestä enää mitään. Käy paskattamaan jos peleissä näkyy vähän verta.

Ei ihme, että nykyään tehdään niin paskoja pelejä.

Itse asiassa oon pankinjohtaja, mutta voin toki olla nössökin. Ja kestän kyllä kaikenlaista, mutta väkivallalla ja horrorilla mässäily lähinnä ahdistaa.

Vierailija
56/64 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joku kertoi sinulle, että K-18-ikäraja on merkitty lakiin kieltona, ei suosituksena, ja sinun vastauksesi oli "Kerro jollekin jota kiinnostaa."

Miten tuossa puututtiin asioihin, jotka eivät heille kuulu? Laki kuuluu kaikille. Kukaan ei puuttunut SINUN kasvatustapaasi.

Lain tekijät yrittää siinä onnistumatta.

Vierailija
57/64 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lain tekijät yrittää siinä onnistumatta.

Oletko ihan tosissasi?

Ruvetaanko me muutkin valikoimaan oman päämme mukaan, mitä lakeja noudatamme ja mitä emme? Koska me, tottakai, tiedämme itse paremmin, mikä on ok?

Vierailija
58/64 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No en tietenkään ostaisi. Itseäkin ahdistaa k18 pelit.

Ei hiton nössö. NÖSSÖ!! Oon pelannu k18 pelejä 7v asti eli yli 20v jo. Olen nähnyt kaiken.

Eihän nämä nykyihmiset kestä enää mitään. Käy paskattamaan jos peleissä näkyy vähän verta.

Ei ihme, että nykyään tehdään niin paskoja pelejä.

Jotenkin kielenkäyttösi kertoo, mille kehitystasolle olet peleinesi henkisesti jäänyt.

Vierailija
59/64 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

kerran pelasin lyhyen matkaa diablo peliä. ainakaan tuon kohdalla ikäraja on ylimitoitettu, kun grafiikat on aika karun puoleisia. kaikilla diablo sarjan peleillä on ikärajana 16 vuotta. joku 12 olisi sopivampi. jopa simpsoneissa on paljon rankempaa tavaraa, vaikka tuota katsoo kaikeni käiset.

Vierailija
60/64 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajana olen törmännyt näihin huppupäisiin 12-vuotiaisiin, jotka kehuskelevat pelaavansa K18-pelejä.

Täytynee sanoa, että heitä kaikkia yhdistää ongelmallinen käyttäytyminen, vihamielisyys, koulupudokkuus, kodin elämänhallinnan ongelmat (ehkä kotiväkivalta ja vanhemman alkoholismi) sekä väkivallan ihannointi. Heiltä useammalta olen takavarikoinut teräaseita ja he ovat istuneet jälki-istunnoissa mm. pahoinpitelyistä ja varkauksista. Ja jokainen kertoo, ettei aio käydä koulua, koska hänestä tulee isona e-pelaaja ja hirveän rikas...

Että näin kehittäviä pelejä ovat.

Pelejähän käytetään simulaatio-opetuksessa mm. armeijassa ja lentäjäkoulutuksessa. Joku vaikutus niillä siis on aivojen kykyihin omaksua opetettuja asioita. Luulenpa, ettei pelillistetyn väkivallan tai r aiskausten katselu ole terveellistä kasvavan lapsen aivoille.

Ikärajat on syystä asetettu ja toivonkin, että kaikki vanhemmat ovat sen verran älykkäitä, etteivät taivu lastensa vaatimusten edessä. ”Kaveritkin saa” on vanha vitsi. Kannattaa keskustella näistä vaikka luokan vanhempien kesken ja sopia, niin tuokaan veruke ei toimi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi viisi