Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Päästätkö lapsesi tekemään jauhelihataikinaa?

Vierailija
31.01.2014 |

Oma 3-vuotiaani halusi ehdottomasti tulla "auttamaan" kun äiti muovaili sikanautataikinaa, ja päästin, kunhan pesi kätensä ennen ja jälkeen. Toisaalta tuo käsienpesu on mitä on ja huomaamatta saattaa vaikka maistaakin, kun selkänsä hetkeksi kääntää. Miten te muut teette?

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
31.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt ymmärrän miksi joissain perheissä on jatkuvasti kakruilla vatsavaivoja. Ei tajuta edes alkeellisia elintarvikehygieniasääntöjä.

Vierailija
22/37 |
31.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.01.2014 klo 11:56"]

Olen päästänyt. Mitä pelkäät, sianlihan trikinoosia vai? Se on kyllä Suomessa todella kaukainen mahdollisuus, liki mahdottomuus. Sitten on tietysti kaikki muut mahdolliset pöpöt mutta niitä voi saada raa'asta kananmunasta tai multaisesta salaatista, eli ihan täyshygienista ruuanlaittoa ei oikein ole olemassa...

[/quote]Minkä taudin luulet saavasi mullasta

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
31.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.01.2014 klo 12:28"]

Minä taas ihmettelen miten me olla jo kuoltu sukupuuttoon, kun jauhelihakin on hengenvaarallista?

[/quote]

Kyllä se taitaa olla vain pari promillea väetöstä jotka sitä raakana vetää. En usko että kovin moni on niin typerä/tietämätön että sianlihaa nauttisi kypsentämättä.

Vierailija
24/37 |
31.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ehec-bakteerihan elää nimenomaan naudanlihassa.

Vierailija
25/37 |
31.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisten trikiinitartunnat ovat Suomessa hyvin harvinaisia,

alle yksi tapausta vuodessa. Nämä tapaukset

eivät yleensä liity teolliseen lihaan. Jostain löysin moisen väitteen.

Eiköhän ole suurempi riski vetäistä se lihapulla väärään kurkkuun ja tukehtua siihen, kuin saada siitä trikiinitartunta?

Vierailija
26/37 |
31.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.01.2014 klo 12:18"]

En päästä ja olen erittäin tarkka kaiken nautaa sisältävän ruoan käsittelyssä kotonani. Ehec - potilaisiin törmään riittävästi työni puolesta; ehkä tieto lisää tuskaa mutta kyseinen tauti on sen verran vaarallinen etten ehdoin tahdoin sitä perheelleni halua. :/

[/quote]

Samat sanat. Pullataikina, sämppäritaikina - kyllä. Jauhelihataikina - ei.

Vierailija
27/37 |
31.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autat lasta käsienpesussa saippualla lihamössön käsittelyn jälkeen etkä jätä häntä yksin sen mössön kanssa ettei pääse salaa maistamaan.

Ja todennäköisyys sairastua siitä lihasta on tietenkin olemassa, mutta autonkin alle voi jäädä...

Vierailija
28/37 |
31.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.01.2014 klo 12:32"]

Eiköhän ole suurempi riski vetäistä se lihapulla väärään kurkkuun ja tukehtua siihen, kuin saada siitä trikiinitartunta?

[/quote]

Mitä sä siihen trikiinin jumitat? Yersinia ja salmonella ovat paljon tavallisempia, nekin voi olla hengenvaarallisia pikkulapsilla.

Vierailija
29/37 |
31.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.01.2014 klo 11:50"]

Oma 3-vuotiaani halusi ehdottomasti tulla "auttamaan" kun äiti muovaili sikanautataikinaa, ja päästin, kunhan pesi kätensä ennen ja jälkeen. Toisaalta tuo käsienpesu on mitä on ja huomaamatta saattaa vaikka maistaakin, kun selkänsä hetkeksi kääntää. Miten te muut teette?

[/quote]

Kolmivuotiaan päästän ja 8-vuotias päästää joskus minut. Ja joskus ei päästä. :)

Vierailija
30/37 |
31.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen päästänyt sitten kun olen varma ettei sormet eksy suuhun, eli noin 6-7-vuotiaasta lähtien.

Vierailija
31/37 |
31.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.01.2014 klo 12:36"]

Autat lasta käsienpesussa saippualla lihamössön käsittelyn jälkeen etkä jätä häntä yksin sen mössön kanssa ettei pääse salaa maistamaan.

Ja todennäköisyys sairastua siitä lihasta on tietenkin olemassa, mutta autonkin alle voi jäädä...

[/quote]

Totta. Mutta eikös se vanhemman homma ole kuitenkin yrittää poistaa ne pahimmat vaaranpaikat lapsen tieltä silloin kun se on mahdollista eikä jättää yksinkertaisesti piittaamatta ja ajatella, että kuollaan me kaikki kuitenkin. Tuolla yllämainitulla logiikalla et varmaan myöskään huolehdi, että lapsesi käyttää autossa turvavyötä tai pyöräillessä kypärää?

Vierailija
32/37 |
31.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.01.2014 klo 12:39"]

[/quote]

Se on totta, mutta riski on olemassa.

Sääntö on ettei porsaanlihaa eikä kananlihaa syödä raakana vaan täysin kypsänä. Sillä pääsee pitkälle.

Vierailija
33/37 |
31.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä annan. Mutta meillä ei ole sikanautajauhelihaa, vaan naudan jauhelihaa. Enkä silloinkaan jätä lasta yksin lihan kanssa, saa muussata sen aikaa kun vahdin ja sitten pesen tämän kädet. Ja kyllä mäkin olen nähnyt niitä ehec tartuntoja työssäni, mutta maalaisjärki kouraan.

Vierailija
34/37 |
31.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.01.2014 klo 11:50"]Oma 3-vuotiaani halusi ehdottomasti tulla "auttamaan" kun äiti muovaili sikanautataikinaa, ja päästin, kunhan pesi kätensä ennen ja jälkeen. Toisaalta tuo käsienpesu on mitä on ja huomaamatta saattaa vaikka maistaakin, kun selkänsä hetkeksi kääntää. Miten te muut teette?

[/quote]

Lapseni on homo, 19v, joten en TODELLAKAAN päästäisi sitä ite säätämään!!!!!!!!!!!!!!!

Vierailija
35/37 |
31.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.01.2014 klo 12:29"]

Nyt ymmärrän miksi joissain perheissä on jatkuvasti kakruilla vatsavaivoja. Ei tajuta edes alkeellisia elintarvikehygieniasääntöjä.

[/quote]

Joo...mutta ne on ihan eri perheissä eikä meillä.

-7-

Vierailija
36/37 |
31.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.01.2014 klo 11:50"]

[/quote]

Tietenkin päästän. Ja annan myös maistaa.

Kun mä olin 2-3-4 v mun mummo teki usein mulle lounaaksi tartarpihviä leivän päälle:D

Vierailija
37/37 |
31.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muovikäsineet päällä joo. Itelläni on pitkät kynnet, tuntuu inhalta että menisin paljain käsin ronkkimaan, ties mitä kaikkea kynnenalusissakin on.

En ole huomannut lapsen maistelevan ja olen kertonutkin että jauheliha ei ole raakana hyväksi. Tuntuu uskovan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä viisi