Miksi toimeentulotukea saava ensin hankkii veronpalautusta ja sitten valittaa kun se estää tuen saamisen?
Kommentit (37)
En valita, mulla veronpalautukset menee suoraan ulosottoon, eli ei vaikuta toimeentulotukeen.
Jotkut ei osaa säästää, jos tilillä on vähänkin ylimääräistä rahaa. Siksi veroprosentti pidetään liian korkeana, jotta saisi edes kerran vuodessa tilille isomman potin ja voisi tehdä jotain kivaa.
Älykas odottaisi, ja hakisi veronpalautukset myöhemmin, on 5 vuotta aikaa. Eikä älykäs tietenkään ole vuosikausia tuillaeläjä.
Vierailija kirjoitti:
Tätä mä jaksoin ihmetellä kun olin työkkärissä töissä!! Että miten helvetin saamaton täytyy olla?
Ensin ollaan ulosotossa, milloin mistäkin syystä. Sitten hankitaan itselle veronpalautuksia JA SITTEN aletaan parkumaan kun ne menee suoraan vuodille! Joka vuosi sama juttu, jokaisella asiakkaalla aina sama yllätys. Helvettti.
Eikö tullut sulle mieleen neuvoa asiakkaitasi tässä asiassa? Mikä sinua tässä riipoo niin, että pitää vallan helvettiä täällä huutaa? Sinä olit ihan asiakaspalvelutyössä, ei siinä ruveta pelihousuja repimään vaan pitää neuvoa ja opastaa.
Vierailija kirjoitti:
Älykas odottaisi, ja hakisi veronpalautukset myöhemmin, on 5 vuotta aikaa. Eikä älykäs tietenkään ole vuosikausia tuillaeläjä.
Nyt kysyttiinkin, että miksi?
Vierailija kirjoitti:
Jotkut ei osaa säästää, jos tilillä on vähänkin ylimääräistä rahaa. Siksi veroprosentti pidetään liian korkeana, jotta saisi edes kerran vuodessa tilille isomman potin ja voisi tehdä jotain kivaa.
Koskee palkalla itsensä elättäviä, ei tukielättejä. Tukielätillä ei ole "ylimääräistä" rahaa millä voi tehdä jotain kivaa.
Eivät ole oppineet kotona mitään talousasioita. Ja koulussahan niitä EI opeteta. Sitten ovat olleet lasikoja, tai eivät ajattele tulkia suunnittelusta riippuvaisina... Eikä ollut kavereita, jotka neuvoneet tukisuunnitteluun.
Joo, onhan se aika hölmöä, että valtio lainaa tuensaajalta automaattisesti enemmän!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä mä jaksoin ihmetellä kun olin työkkärissä töissä!! Että miten helvetin saamaton täytyy olla?
Ensin ollaan ulosotossa, milloin mistäkin syystä. Sitten hankitaan itselle veronpalautuksia JA SITTEN aletaan parkumaan kun ne menee suoraan vuodille! Joka vuosi sama juttu, jokaisella asiakkaalla aina sama yllätys. Helvettti.Eikö tullut sulle mieleen neuvoa asiakkaitasi tässä asiassa? Mikä sinua tässä riipoo niin, että pitää vallan helvettiä täällä huutaa? Sinä olit ihan asiakaspalvelutyössä, ei siinä ruveta pelihousuja repimään vaan pitää neuvoa ja opastaa.
Tollasia ne on siellä järestään. Asiakaspalveluhenkisyydestä ei tietookaan. Sais lakkauttaa koko järjestelmän, kun eihän sieltä ole kukaan töitä saanu enää tällä vuostuhannella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensin ollaan ulosotossa, milloin mistäkin syystä. Sitten hankitaan itselle veronpalautuksia JA SITTEN aletaan parkumaan kun ne menee suoraan vuodille! Joka vuosi sama juttu, jokaisella asiakkaalla aina sama yllätys. Helvettti.Eikö tullut sulle mieleen neuvoa asiakkaitasi tässä asiassa? Mikä sinua tässä riipoo niin, että pitää vallan helvettiä täällä huutaa? Sinä olit ihan asiakaspalvelutyössä, ei siinä ruveta pelihousuja repimään vaan pitää neuvoa ja opastaa.
Olen eri mutta jos olisit itse jossain yhteisvastuullisessa hommassa (mitä selvästi et ole) totta kai miettisit hieman tarkemmin luukulle tulevien ihmisten omaa vastuuta. Eihän tämä homma voi mennä niin että vain ulistaan eikä itse oteta vastuuta OMISTA asioista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen eri mutta jos olisit itse jossain yhteisvastuullisessa hommassa (mitä selvästi et ole) totta kai miettisit hieman tarkemmin luukulle tulevien ihmisten omaa vastuuta. Eihän tämä homma voi mennä niin että vain ulistaan eikä itse oteta vastuuta OMISTA asioista.
Onko se neuvominen noin vastemielistä? Silloin olet väärällä alalla.
Vierailija kirjoitti:
Eivät ole oppineet kotona mitään talousasioita. Ja koulussahan niitä EI opeteta. Sitten ovat olleet lasikoja, tai eivät ajattele tulkia suunnittelusta riippuvaisina... Eikä ollut kavereita, jotka neuvoneet tukisuunnitteluun.
Joo, onhan se aika hölmöä, että valtio lainaa tuensaajalta automaattisesti enemmän!
Nii, valtio laittaa pahempaa ahdinkoon ne, joilla ei sitä rahaa ennestäänkään ole käytössä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko se neuvominen noin vastemielistä? Silloin olet väärällä alalla.
Neuvominen? Ei. Ongelma on se ettei ne neuvot kelpaa. Tietty lortti ihmisryhmä ei halua oikeasti niitä neuvoja vaan vanukkaat lusikalla suoraan suuhun.
Itselläni ainakin oli niin epäsäännölliset tulot, että tarkkaa veroprosenttia oli vaikea suunnitella etukäteen. Tein töitä freelancerina, jolloin minulle tuli töistä mm. puhelinkuluja, joita EI huomioitu toimeentulotuessa. Maksetuista palkkioista jäi käteen vain tietty osa. Sitten kun veronpalautukset tulivat, minusta olisi ollut reilua, jos siitä joko olisi jätetty huomioimatta jokin tietty summa TAI vaihtoehtoisesti sama prosenttiosuus kuin palkkioista. Tämä siksi, että maksamalla liikaa veroa minulle jäi kuukausittain vähemmän rahaa käteen, koska se minulle jäävä prosenttiosuus laskettiin pienemmästä summasta, mitä olisi voitu. Silloin veronpalautukset huomioitiin kokonaan. Nykyisinhän käytäntö on edes vähän reilumpi.
Mutta syy, miksi veronpalautuksista valitetaan, johtuu luultavasti siitä, että toimeentulotuella eletään niin niukasti ja rahasta on oikeasti välillä pulaa - jos vaikka tarvitsee ostaa jotain perusmenoja kummempaa. Eli tottakai se ärsyttää, että joutuu aina elämään köyhyysrajalla.
Vierailija kirjoitti:
Itselläni ainakin oli niin epäsäännölliset tulot, että tarkkaa veroprosenttia oli vaikea suunnitella etukäteen. Tein töitä freelancerina, jolloin minulle tuli töistä mm. puhelinkuluja, joita EI huomioitu toimeentulotuessa. Maksetuista palkkioista jäi käteen vain tietty osa. Sitten kun veronpalautukset tulivat, minusta olisi ollut reilua, jos siitä joko olisi jätetty huomioimatta jokin tietty summa TAI vaihtoehtoisesti sama prosenttiosuus kuin palkkioista. Tämä siksi, että maksamalla liikaa veroa minulle jäi kuukausittain vähemmän rahaa käteen, koska se minulle jäävä prosenttiosuus laskettiin pienemmästä summasta, mitä olisi voitu. Silloin veronpalautukset huomioitiin kokonaan. Nykyisinhän käytäntö on edes vähän reilumpi.
Mutta syy, miksi veronpalautuksista valitetaan, johtuu luultavasti siitä, että toimeentulotuella eletään niin niukasti ja rahasta on oikeasti välillä pulaa - jos vaikka tarvitsee ostaa jotain perusmenoja kummempaa. Eli tottakai se ärsyttää, että joutuu aina elämään köyhyysrajalla.
Tätäkin ongelmaa voi pienentää oletuksella, että tienaa saman verran kuin edellisenä vuotena ja tekemällä sitten esimerkiksi lokakuussa uuden arvion siihen mennessä toteutuneiden tulojen mukaan. Muutosverokortin tekeminen on todella helppoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätäkin ongelmaa voi pienentää oletuksella, että tienaa saman verran kuin edellisenä vuotena ja tekemällä sitten esimerkiksi lokakuussa uuden arvion siihen mennessä toteutuneiden tulojen mukaan. Muutosverokortin tekeminen on todella helppoa.
Silloin pitäisi olla edellisvuoden tulot, joihin verrata. Tuolloin ei vielä ollut. Minähän sitten tuosta kokemuksesta viisastuneena teinkin sitten jatkossa tuota muutosverokorttien päivittämistä jopa pari kertaa vuodessa. Mutta oli tuo silti aika typerää, että sosiaalitoimistossa (silloin toimeentulotuki oli sieltä) ei voitu huomioida tätä puolta, vaikka selitin ja hain veronpalautusten huomioimiseen jotain kohtuullistamista. Esim. työstä aiheutuneita kuluja ei KOSKAAN huomioitu, eli ne jäivät minulle tappioksi. Sain ohjeistuksen vähentää ne verotuksessa, mikä oli aivan naurettavaa, koska hehän huomioivat veronpalautukset kokonaan, eli olisin hakenut vain etua heille. Minulle ei siitä olisi ollut mitään hyötyä.
Ja onhan tässä sekin puoli, että ei minusta toimeentulotuen kuuluisi olla sellainen, jossa paremman tuen saa, kun osaa ja tajuaa tehdä verosuunnittelua ja ymmärtää kikkailla eri tavoin, ja että täytyy aina olla askelen edellä jotain sosiaalibyrokratiaa. Toimeentulotuen täytyisi olla reilu niillekin, jotka eivät osaa tai jaksa, tai jotka eivät esimerkiksi ymmärrä niin hyvin lakitekstejä tai osaa perustella hakemuksia. Nythän toimeentulotuesta saa parhaimman hyödyn, kun on koulutettu, osaa itse käyttää virastojargonia, ja muutenkin on osaava ja jaksava ihminen. Tällainen voi sopia normaaliin verosuunnitteluun ja muuhun, mutta ei se oikein sovi viimesijaiseen tukimuotoon. Aikoinaan itse toimeentulotukiasiakkaana, kunhan opin käytännöt ja tutustuin toimeentulotukilakiin ja sosiaalialan ohjeistuksiin, osasin hyödyntää siihen liittyviä mahdollisuuksia. Mutta eihän tällainen ole ollenkaan sosiaalityön periaatteiden mukaista, että akateemiset ihmiset, jotka osaavat etsiä tietoa ja ymmärtävät akateemista tekstiä, ovat tuensaajina paremmassa asemassa kuin ne, jotka eivät osaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kaupungin virastossa töissä. Ihmiset tulevat asioimaan juuri siksi, että saavat opastusta ja tietoa ko. asiasta ja voivat kysyä miten menetellään missäkin tapauksessa. Ja aina on tärkeätä neuvoa, miten asiakkaan kannattaa tehdä myös tulevaisuudessa, jos sama asia tulee eteen myöhemmin. Jos jokaisen ihmisen pitäisi aina ja heti osata kaikki asiat ilman että kukaan toinen ihminen milloinkaan antaisi ohjeita, niin asiakaspalvelijoita ei tarvittaisikaan. Mehän olisimme sitten niitä seppiä syntyessämme.
Maksan opintolainaa takaisin ja siitä hyvitetään tietty osuus veronpalautuksen yhteydessä.