Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tiedätkö lapsia, jotka ovat osoittautuneet erityislapseksi vasta syntymän jälkeen tai myöhemmällä iällä?

Vierailija
24.10.2020 |

Minkä ikäisenä sai diagnoosin? Miten vaikutti myöhempään elämään?

Oliko raskausaikana mitään merkkejä erityisyydestä?

Kommentit (78)

Vierailija
21/78 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän. Tuttavani synnytti näennäisesti terveen lapsen. N. Vuoden ikäisenä tutkimuksissa selvisi kromosomi poikkeama. Lapsi ei ollut kehittynyt normaalisti neuvolan testeissä.

Vierailija
22/78 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis eikö tähän kategoriaan mene käytännössä kaikki autismin kirjoon kuuluvat lapset (siis myös asperger) ja lisäksi kaikki adhd, add yms. tapaukset.

Myös diabeetikot, kuurot, lukihäiriöiset yms.

Aika hurjaa aatella, että olen siis ollut ilm. eriysilapsi myös itse, Ja vasta nyt aikuiseksi varuneena huomaan, että olen sellainen ollut.... Hurjaa siksi. etä välillä kun lukee näitä eriyislapsi avauksia ja kannanottoja, niin piirtyy mielikuva että erityislapsi on yhtäkuin "se" ei toivottu lapsi. 

Yliopisto-opiskelija 

Et ole yliopisto-opiskelija.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/78 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa olla selkeät rakenteelliset poikkeamat ja kromosomipoikkeamat ainoita, mitä voidaan ennen syntymää todeta?

Vierailija
24/78 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyään näillä lapsilla on onneksi hyvät eväät elämään, saavat diagnoosin ja lääkkeet. Vielä 20v sitten "hoidettiin" selkäsaunoilla ja haukkumisella.

Mitkä lääkkeet? Ei kai lääkkeellä erityisyyttä saa pois.

Ei todellakaan pelkkä "erityisyys" tuo hyviä eväitä elämään.

Toki monia ongelmia ymmärretään ja hoidetaan, mitkä ennen hoidettiin haukuilla ja selkäsaunoilla.

Kehitysvammaisten asiat ovat aika hybvllä tolalla.

Mutta....

On väliinputoajia.

Työelämä muuttuu vaativammaksi koko ajan, enää ei ole töitä raksa-apumiehille(entisessä määrin) ja sahalla lautojen lemppaajille.

Tämä tulee ongelmaksi usein jos ei äly tai keskittumiskyky tai muu terveys riitä työllistävän ammatin opiskeluun, mutta eläkettä ei irtoa.

Vierailija
25/78 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taitaa olla selkeät rakenteelliset poikkeamat ja kromosomipoikkeamat ainoita, mitä voidaan ennen syntymää todeta?

Miten kromosomi poikkeamat huomataan ennen syntymää?

Vierailija
26/78 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin juuri.

Vierailija
27/78 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis eikö tähän kategoriaan mene käytännössä kaikki autismin kirjoon kuuluvat lapset (siis myös asperger) ja lisäksi kaikki adhd, add yms. tapaukset.

Ai onko lukihäiriöisetkin nykyisin "erityislapsia"?

ihmettelee lukihäiriöinen maisteri

Vierailija
28/78 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä heidät sellaisiksi käsittääkseni luokitellaan.

Vierailija
29/78 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsivesinäyte?

Vierailija
30/78 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskausaikana ei ollut mitään viitteitä erityisyydestä. Ongelmat alkoivat heti syntymän jälkeen, kun en onnistunut imettämään lasta, vaikka kuinka yritimme. Diagnoosit saimme vasta, kun lapsi oli viiden vanha.

Vierailija
31/78 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä heidät sellaisiksi käsittääkseni luokitellaan.

Miksipä ei.

Lapsella on erityistarve opetuksessa.

Vierailija
32/78 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Seulonnoissa voidaan joitakin poikkeamia todeta. Eli jos seulonnoissa ilmenee kohonnut riski tiettyihin kromosomipoikkeamiin, tehdään tarkempia tutkimuksia. Likikään kaikki, edes downit, eivät selviä näissä seulonnoissa.

Vierailija
33/78 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika hurjaa aatella, että olen siis ollut ilm. eriysilapsi myös itse, Ja vasta nyt aikuiseksi varuneena huomaan, että olen sellainen ollut.... Hurjaa siksi. etä välillä kun lukee näitä eriyislapsi avauksia ja kannanottoja, niin piirtyy mielikuva että erityislapsi on yhtäkuin "se" ei toivottu lapsi. 

Yliopisto-opiskelija 

Vai olenko vain ensimmäinen sinun kohaamasi hahmotus/ lukihäiriöinen yliopisto -opiskelija?  - Lukihäiriöstäni johtuen teen usein tahattomia kirjoitusvirheitä. En varmasti ole, enkä ole ollut ainoa tämän "vaivan" kanssa elävä yliopisto-opiskelija. 

Vai otaksuitko minulla olevan diabeetikko? - Heitä olen itse pari kohdannut. Vielä en henkilökohtaisesti ole kohdannut ketään täysin kuuroon; kuulolaitteita käyttäviä olen kohdannut useammankin. Olen myös kohdannut opiskelijan, joka kulki luennoilla opaskoiransa kanssa. Ja samoin olen kohdannut ja veiö useamnan nähnyt, joka ovat kulkeneet pyörätuolilla tai rollaattoria apuna käyttäen.....

Yhä kaikki yliopistolla(kin9 opiskelee hyvin erilaisia ihmisiä, myös meitä "entisiä" erityislapsia.

Yliopisto-opiskelija 

Vierailija
34/78 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystäväni lapsi syntyi terveenä ja sai syntyessään 9/10 pistettä. Vuorokauden ikäisenä hänet lennätettiin kiireiseen sydänleikkaukseen. 9 kk ikäisenä tehtii iso avosydänleikkaus. 8 tai 9 vuotiaana (en muista tarkkaan) laitettiin sydämentahdistin toistuvien rytmihäiriöiden vuoksi. Nykyisin hän on työelämässä ja perhettäkin on.

En tiedä, pystyttäisikö nykytekniikalla havaitsemaan kyseinen sydämen rakenteellinen poikkeama ultrassa ennen syntymää. Jotain verisuonien virhekytkentöjä, jotka aiheuttivat todella vaikeita toiminnallisia ongelmia.

Vierailija
35/78 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipa typerä kysymys. Lähes sata prosenttia diagnooseista tehdään vuosien päästä syntymästä.

Ja lukihäiriö ei todellakaan tarkoita, että on "erityinen". Suurin osa luki-häiriöisistä ei koulussa saa mitään erityistä tukea, eikä välttämättä edes tarvitse. Tosin usein on niin, että lukihäiriö on vain yksi ongelmista.

Vierailija
36/78 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yliopisto-opiskelija 

Vai olenko vain ensimmäinen sinun kohaamasi hahmotus/ lukihäiriöinen yliopisto -opiskelija?  - Lukihäiriöstäni johtuen teen usein tahattomia kirjoitusvirheitä. En varmasti ole, enkä ole ollut ainoa tämän "vaivan" kanssa elävä yliopisto-opiskelija. 

Vai otaksuitko minulla olevan diabeetikko? - Heitä olen itse pari kohdannut. Vielä en henkilökohtaisesti ole kohdannut ketään täysin kuuroon; kuulolaitteita käyttäviä olen kohdannut useammankin. Olen myös kohdannut opiskelijan, joka kulki luennoilla opaskoiransa kanssa. Ja samoin olen kohdannut ja veiö useamnan nähnyt, joka ovat kulkeneet pyörätuolilla tai rollaattoria apuna käyttäen.....

Yhä kaikki yliopistolla(kin9 opiskelee hyvin erilaisia ihmisiä, myös meitä "entisiä" erityislapsia.

Yliopisto-opiskelija    

Kun minä opiskelin yliopistossa, yhdellä luennoitsijoistamme oli jokin autismin kirjoon kuuluva häiriö. Ja hänet valittiin monena vuonna peräkkäin vuoden luennoitsijaksi. Hän oli todella osaava ja tykätty luennoitsija. Hänen luennoimat valinnaiset kurssit olivat hyvin suosittuja, ja jotkut kävivät kuuntelemassa niitä luentoja ihan huvikseenkin, ilman, että olisi ollut aikomustakaan suorittaa niitä. Sosiaalisesti hän oli hyvin etäinen, mutta työnsä hän hoiti hyvin.

Vierailija
37/78 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olipa typerä kysymys. Lähes sata prosenttia diagnooseista tehdään vuosien päästä syntymästä.

Ja lukihäiriö ei todellakaan tarkoita, että on "erityinen". Suurin osa luki-häiriöisistä ei koulussa saa mitään erityistä tukea, eikä välttämättä edes tarvitse. Tosin usein on niin, että lukihäiriö on vain yksi ongelmista.

Melko pienelläkin lukiongelmalla saa ylioppilaskirjoituksiin lisäaikaa. Auttaa runsaasti joissain aineissa joissa aika saattaa muuten mennä tiukille.

Vierailija
38/78 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Erityislapsi tarvitsee erityistä tukea päiväkodissa ja/tai koulussa.

Erityislapsi minäkin olin. Sanalla on selvästi kurja leima.

T. Väitöskirjaa tekevä asperger

Vierailija
39/78 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, kaverin lapsi. Syntyi täyden pisteen tyttönä, nätti kuin enkeli ja rauhallinen helppo vauva. Pilvilinnat sortui kun neuvolassa kiinnitettiin huomiota vauvan velttouteen ja pinsettiotteen puuttumiseen. Kaveri piti viimeiseen asti kiinni siitä että on vain omaan tahtiin kehittyvä.

Vierailija
40/78 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän. Oma poikani sai asperger-diagnoosin 17-vuotiaana noin puoli vuotta sitten.

Elämä on ollut aina enemmän tai vähemmän hankalaa, viimeiset kaksi vuotta todella haastavia.

Tällä hetkellä ei onnistu koulunkäynti, todella paljon muitakin haasteita😔

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kaksi