Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hei lääkärit, minulla on yksi kysymys:

Vierailija
30.01.2014 |

Miksi oletatte potilaidenne käyttävän alkoholia?

Kysyy Aina Raitis

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
30.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tarkoitat tuolla?

Vierailija
2/14 |
30.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oleta mitään, siksi kysyn.

Alkoholin käyttö aiheuttaa ja vaikeuttaa monia sairaustiloja. Alkoholista kysyminen on ihan yhtä oleellista terveysriskien kartoitusta kuin tupakointi, liikkumattomuus ja väärät ravitsemustottumukset.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
30.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan tässä mitään oleta, raittiita on paljon. Se vaan kuuluu kysyä samalla, kun kysyy lääkkeidenkäytöt, allergiat, tupakoinnit sun muut.

Olen huomannut, ettei kannata kysyä "käytätkö alkoholia". Silloin vastaukseksi tulee melkein aina, että "en" tai "hyvin vähän". Sitten kun alkaa kysellä tarkemmin, että eikö ollenkaan, niin aletaan kertoa, että niin, kyllähän minä otan aina saunaoluen lauantaisin ja viikonloppuna viiniä muutaman lasin ja silleen. Siksi kysyn nykyään "paljonko käytät alkoholia, sanotaan, viikossa?" Saan paljon tarkempia ja informatiivisempia vastauksia sillä tavalla. Ja täysraittiit voivat edelleen vastata, etteivät juo ollenkaan.

Vierailija
4/14 |
30.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on  se lähtökohta josta lähteä liikkeelle. Samoin se että potilaalla on korkea kolesteroli ja korkea verenpaine. Silloin voi lykätä reseptit vaikka ei oliskaan. Kunhan potilas uskoo että hänellä on hyötyä niistä. 

Vierailija
5/14 |
30.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oleta. Mutta kysyn asiasta samalla tavalla kuin muistakin elämäntapa-asioista jotka eivät välttämättä näy päälle.

Olen aina ihmetellyt miksi jotkut raittiit hermostuvat kysymyksestä. Väkisinkin jää miettimään puhuvatko totta

Vierailija
6/14 |
30.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

lääkäri, jos tule vastaanotollesi ja kerron juovani 2 ploa viiniä ja 4 olutta viikossa, mitä sanoisit?

Vierailija
7/14 |
30.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.01.2014 klo 18:11"]

lääkäri, jos tule vastaanotollesi ja kerron juovani 2 ploa viiniä ja 4 olutta viikossa, mitä sanoisit?

[/quote]

Mies vai nainen, minkä ikäinen ja kokoinen?

Vierailija
8/14 |
30.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

7 vastaa

nainen, 51 v 169/62

Vierailija
9/14 |
30.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.01.2014 klo 18:11"]

[/quote]

Eli 6+6+4=16 annosta viikossa. Aika paljon pienehkölle naiselle. Suosittelisin vähentämään ja tarkistaisin, ovatko maksa-arvot koholla. Herkkyys alkoholin aiheuttamille elinvaurioille vaihtelee, toiset ovat herkempiä kuin toiset ja on täysin mahdollista, että tuo määrä on sinulle pitkään käytettynä vahingollinen.

Vierailija
10/14 |
30.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"pienehkölle naiselle" hassusti sanottu :)

maksa-arvotkin tsekataan vuosittain, ei ole olleet koholla.

kiitos! vaikka kyllähän mä tiesin, että vähentää pitäis.

t. 7

Vierailija
11/14 |
30.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raitista (ja viimeisen päälle päihteetöntä) ihmistä pidetään jotenkin perverssinä. Muistan kun äiti&lapsi-kerhossa muut mammat laskivat päiviä siihen, että pääsevät vetämään lärvit. Mammat olivat todella vaivaantuneita kun kerroin olevani Aina Raitis.

Kerran yksi lääkäri kirjoitti poskiontelontulehdusepikriisiin, että minulla on alkoholiongelma koska en juo. Lääkäri ei suostunut ymmärtämään sitä, että pidän alkoholin ja tupakan hajua (saatika makua) kuvottavana. Muista päihteistä minulla ei ole minkäänlaista kokemusta.

Mini-interventiot ärsyttävät kun kärvistelen virtsaputkentulehduksesta johtuvissa tuskissa jne. Miksi pitää jankata?

Vierailija
12/14 |
30.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä alkoholismi näkyy päälle päin!!!!!!!    AINA !!!

Vierailija
13/14 |
30.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.01.2014 klo 18:29"]Kyllä alkoholismi näkyy päälle päin!!!!!!!    AINA !!![/quote]

Eikä näy. Jos alkoholistiksi määritellään alkoholista riippuvainen ihminen, niin ei se välttämättä näy päällepäin. Eikä sekään, vaikka olisi juonut maksansa pilalle. Vasta siinä vaiheessa alkoholismi alkaa näkyä "aina", kun on juonut koko elämänsä pilalle ja joutunut kadulle.

Vierailija
14/14 |
30.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipa kysymys. Minun ei ole oletettu koskaan käyttäväni alkoholia, kun olen mennyt vastaanotolle. Veriarvohistoria taitaa kertoa, ettei maksa ole tehnyt paljoa muutakaan. Joskus juuri 18 täyttäneenä minun ei edes oletettu, vaan tiedettiin käyttäneen alkoholia, kun saatoin ystävääni, jonka kanssa kolautimme päät yhteen ja hänen silmälasinsa aikaansaivat tikattavan haavan.