Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi nuorten äitiyttä alenkatsotaan?

Vierailija
30.01.2014 |

Mietin vaan. Kun tätä palstaa selaa niin tulee jotenkin käsitys, että nuoret ja korkeakouluttamattomat olisi jotenkin kehnompia vanhempia. Itse sain poikani 20-vuotiaana keskelle opintoja suunnitellusti. Tosin olen varmaan avoimilta ihmettelyiltä säästynyt kun ikääni on vaikea arvioida minkään perusteella. 20v kuulostaa tosi nuorelta, mutta kyllä itse jo silloin olin kypsä äidiksi :)

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
30.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.01.2014 klo 22:11"]

[quote author="Vierailija" time="30.01.2014 klo 22:04"]

[quote author="Vierailija" time="30.01.2014 klo 17:15"]

[quote author="Vierailija" time="30.01.2014 klo 16:59"]

Johtunee siitä, että arvellaan nuoren äidin elävän pääasiassa yhteiskunnan tuella, kun on halunnut tehdä lapsia siinä vaiheessa. Siis keskellä opintoja tai jo ennen opintoja, ja siitä hyvästä hän saa ties mitä ylimääräisiä tukiaisia.

Noin muuten on ihan sama, missä vaiheessa lapsensa hankkii, kunhan ei kinua valtiolta muuta kuin äitiyspakkauksen ja lapsilisän.

[/quote]

Ai siis että ei sais ottaa kotihoidontukea tai äitiyspäivärahaa vastaan jos on nuori..;) 

Huoh..

[/quote]

Tuelta tuelle... mitä jos jossain vaiheessa olisi yhteiskunnalle tulonlähde eikä aina menoerä?

[/quote]

siis mitä ihmettä sä sönkkäät? Varmaan olet itsekin saanut äitiyspäivärahaa ja opintotukea??? Mitä helvekon väliä sillä on missä välissä elämää niitä nostat?? 

Jeesus mikä apina

[/quote]

Opiskelija saa normitukien lisäksi muita korotettuja tukia ja toimeentulotukia, koska perheen tulot jäävät niin vähäisiksi. On eri asia (veron)maksajan kannalta, jos tulonsiirron kohde on pelkkä opiskelija kuin jos hän on perheellinen opiskelija. Myös lapselle on parempi, että vanhemmat saavat palkkaa opintotuen sijasta, koska silloin lapsi saa parempaa ruokaa, parempaa terveydenhuoltoa ja parempia vaatteita ja kenkiä.

Vierailija
22/35 |
30.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.01.2014 klo 22:30"]

Johtunee siitä, että arvellaan nuoren äidin elävän pääasiassa yhteiskunnan tuella, kun on halunnut tehdä lapsia siinä vaiheessa. Siis keskellä opintoja tai jo ennen opintoja, ja siitä hyvästä hän saa ties mitä ylimääräisiä tukiaisia.

Noin muuten on ihan sama, missä vaiheessa lapsensa hankkii, kunhan ei kinua valtiolta muuta kuin äitiyspakkauksen ja lapsilisän.

[/quote]

Ai siis että ei sais ottaa kotihoidontukea tai äitiyspäivärahaa vastaan jos on nuori..;) 

Huoh..

[/quote]

Tuelta tuelle... mitä jos jossain vaiheessa olisi yhteiskunnalle tulonlähde eikä aina menoerä?

[/quote]

siis mitä ihmettä sä sönkkäät? Varmaan olet itsekin saanut äitiyspäivärahaa ja opintotukea??? Mitä helvekon väliä sillä on missä välissä elämää niitä nostat?? 

Jeesus mikä apina

[/quote]

Opiskelija saa normitukien lisäksi muita korotettuja tukia ja toimeentulotukia, koska perheen tulot jäävät niin vähäisiksi. On eri asia (veron)maksajan kannalta, jos tulonsiirron kohde on pelkkä opiskelija kuin jos hän on perheellinen opiskelija. Myös lapselle on parempi, että vanhemmat saavat palkkaa opintotuen sijasta, koska silloin lapsi saa parempaa ruokaa, parempaa terveydenhuoltoa ja parempia vaatteita ja kenkiä.

[/quote]

Olet väärässä. Alle kolmevuotiaan ruoka ei tule kalliiksi, vaatteet ja tarvikkeet saa usein ilmaiseksi tutuilta tai pikkurahalla kirpputoreilta, kenkiin ei mene montaa kymppiä vuodessa uusinakaan ja julkinen terveydenhuolto on hyvää neuvoloineen. Kalliiksi lapset tulevat vasta kouluikäisinä, jolloin mukaan tulee harrastuksia, oma puhelin yms. eikä käytettyjä hyväkuntoisia vaatteita ja lastenhuoneen sisustusta löydy helposti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
30.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä arvostan kaikkia äitejä jotka huolehtivat lapsistaan sydämmestään, olipa ikä sitten mikä vaan..

Vierailija
24/35 |
30.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herätkää jo todellisuuteen. Maassamme on valtava määrä myös yliopistossa ja ammattikorkeissa opiskelevia nuoria äitejä. Lapsi ei estä opiskeluja. 

Sain esikoiseni 23-vuotiaana opiskellessani amk:ssa ja nyt olen 26v., valmistunut ammattikorkeasta ja opiskelen ekaa vuotta yliopistossa. Ja kaveripiirissäni on useita esikoisena parikymppisenä saaneita yliopisto-opiskelijoita, mm. psykologian ja sosiologian opiskelijoita. Naiset saavat lapsia erilaisissa elämäntilanteissa ja hyvin eri ikäisinä. 

Vierailija
25/35 |
30.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.01.2014 klo 22:30"]

[/quote]

Huoh..

[/quote]

[/quote]

Jeesus mikä apina

[/quote]

[/quote]

Minun bruttotuloni olivat 22-vuotiaana 27 000 euroa vuodessa, seuraavana vuonna sain esikoiseni. Ei nosteltu meidän perheessä toimeentulotukia.

t. 24-vuotiaana sairaanhoitajaksi valmistunut, 21-vuotiaasta sairaalassa työskennellyt

Vierailija
26/35 |
31.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.01.2014 klo 07:12"]

Sitä pointtia en ole koskaan vielä kuullu nostettavan esiin että kuka huolehtii niistä isovanhemmista. siis käytännön esimerkki: minä sain lapsen 25-vuotiaana kuten äitinikin. Nyt lapseni ollessa alakoululainen, on mummo yhä alle 60v. eikä minun tarvitse murehtia hänestä. Hän jaksaa kysellä lapsen kuulumisia ja nähdä viikoittain, on vielä työelämässäkin.

Kun taas sitten naapurin Irma sai lapsen 40-vuotiaana, kuten hänenkin äitinsä. Nyt Irma valvoo yöt vauvan kanssa, päivisin hän joutuu hoitamaan iäkästä äitiään joka on viittä vaille laitoskamaa 80-vuotiaana mutta ei ihan. Ei todella käy Irmaa kateeksi.

Joten välttämättä alle 3-kymppisenä lasten tekeminen ei olekaan hullumpi ajatus.

[/quote]

Kannattaa pitää itsestään huolta, ettei ole 80 vuotiaana viittä vaille laitoskamaa. 

Vierailija
27/35 |
31.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpö höpö, ihme vatvomista.

Kun seisot ylpeänä nuorena äitinä, niin katsoi sua kuka tahansa mitentahtoi sillä ei ole väliä. Miten vauva ja lapsi katsoo sua silmillään niin sillä on merkitystä =) Lapset aistivat kaikkea ja musta on mahtavaa, että lapset pitää musta =) Mulle tulee myös tunne, että olen ansainnut lasten kunnioituksen (earn) enkä sain saanut sen (deserve).

Yst.terv.

Ylpeä urheileva eronnut isi, DI, PhD(stud.), IPMA sertified, pakittu sekä työelämässä, että Erityisesti lasten toimesta useaan otteeseen =)

Vierailija
28/35 |
31.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.01.2014 klo 17:34"]

Mitä ihmeen väliä sillä on, että käykö kouluja ennen vai jälkeen lasten tekemisen? Kyllä niitä veroja ehtii maksaa sitten sen äitiysloman jälkeenkin. Kyllä siinä aika moni ilman lasten tekoakin on kymmeniä vuosia yhteiskunnan palvelujen hyväksikäyttäjä ilman että on niitä omilla veroilla maksanut.

Kyllä se on aina parempi tehdä ne lapset nuorena, on sitten nuoret isovanhemmat auttamassa, ja saa itsekin olla hyväkuntoinen isovanhempi. Kyllä siinä menee verorahat hukkaan kun niitä lapsia aletaan sitten vanhana ja raihnaisena tekemään.

[/quote]

Mieheni on nuoren äidin lapsi ja ei kyllä hyvällä muistele lapsuuttaan.

Siitä ei sen enempää. Mutta anoppi ei ole kertaakaan hoitanut lapsiamme. Joten se siitä avusta. Isä tietenkin on huitsin nevadassa ja häntä ei voisi vähempää kiinnostaa lapsenlapset.

Omasta ikäluokastani ne tytöt, jotka odottivat sitä, että pääsevät täysi-ikäisiksi ja saavat poikaystävän ja pääsevät tekemään lapsia, on suurin osa kouluttamattomia ja pätkätyöläisiä, tai työttömiä. Eivätkä todellakaan mitään hyvinkoulutettuja mummoja ja pappoja, jotka ilomielin hoitaa lapsenlapsia.

Ehkä siis nämä tosielämän esimerkit vaikuttavat siihen, että ei jakseta ymmärtää niin sitä hinkua alkaa leikkiä kotia todella nuorena. Aikuisuuteen kuuluu muutakin kuin se, että saa tehtyä lapsen ja pidettyä poikaystävän saman katon alla ainakin synnytykseen asti

Vierailija
29/35 |
31.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.01.2014 klo 17:02"]

Mielestäni nuoret vanhemmat ovat parempia sen takia, etteivät ole tottuneet ylenpalttiseen elintasoon. Tyydytään vähempään ja pienempään. Lasta ei ole pakko laittaa 9-10kk hoitoon kun jättisuuret asuntolainat on maksettava.

[/quote]

Milläs sitten elät? Jokaisen kuitenkin pitää itsensä elättää työnteolla eikä kotona makoilulla

Vierailija
30/35 |
31.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Huoh..

[/quote]

Niitä ei pitäisi maksaa kenellekkään. Sitten naiset valittavat että palkka ei ole sama kuin miehillä ja miksi ei etene uralla. Miten voit jos jäät kotiin hoitamaan lapsia heti koulun loputtua? Kuka hemmetti sellaisen ottaa töihin?

Vierailija
31/35 |
31.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.01.2014 klo 06:22"]

Mielestäni nuoret vanhemmat ovat parempia sen takia, etteivät ole tottuneet ylenpalttiseen elintasoon. Tyydytään vähempään ja pienempään. Lasta ei ole pakko laittaa 9-10kk hoitoon kun jättisuuret asuntolainat on maksettava.

[/quote]

Milläs sitten elät? Jokaisen kuitenkin pitää itsensä elättää työnteolla eikä kotona makoilulla

[/quote]

Moni nuori ei siksi juuri pääse työelämän syrjään, kun ollaan kotona jokaisesta lapsesta se kaikki mahdollinen 3 vuotta.

No, lapsi ei joudu hoitoon, mutta nuorella hurahtaa tähän ne vuodet, kun pitäisi opiskella.

ja 20v äiti on minusta hiukan eri jo kuin 24v. Silloin on jo ehditty käydä jotain muutakin kuin peruskoulu ja kymppiluokka ja työelämään tutustumista ja päädytty ratkaisuun, että työelämä ei ole kivaa, teenpä lapsen, niin saa olla kotona, oletusarvona, että mummi on niin nuori, että kyllä se hoitaa

Vierailija
32/35 |
31.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.01.2014 klo 17:30"]

Olen monta kertaa miettinyt, miten "aikuiset" ihmiset kehtaavat lähetellä niitä sääliviä ja tuomitsevia katseitaan ja kommentoida ääneen keskenään esim. bussissa. Olen 20-vuotias eikä minulla ole vielä lapsia. Pikkusisko on, ja monet kerrat olen kuullut ihmettelyjä, kun työnnän rattaita julkisilla paikoilla.

"Onkohan tuo tyttö vielä täysi-ikäinenkään?" "Mitenköhän nuo mahtavat pärjätä?"- tyyppistä kuiskuttelua on kuulunut, ja nämä puhujat vielä luulevat, että en kuule. Kukaan ei katso kummastellen äitiäni, joka sai vauvan päälle nelikymppisenä, mutta minulla on sellainen tunne, että minun lastenhoitotaitojani oikein kytätään. Naapurikin kerran kysyi, että miten minä nyt pärjään, kun jäin kerran illaksi vauvavahtiin. Hyvin pärjättiin.

Itselläni ei tietenkään ole omakohtaista kokemusta äitiydestä, mutta mielestäni on väärin, että ikää ja koulutustasoa pidetään hyvän äitiyden mittarina.

[/quote]

Tietenkin pidetään. Jos ei ole tietoa niin ei mitään osaakkaan. Sille on syynsä miksi vasta 25 vuotiaat saa edes hakea adoptiota. Koska sitä nuoremmat eivät kykene oikeasti lapsia hoitamaan. Ihminen kasvaa 20 ja 30 vuoden välillä todella paljon. Ihminen on melkein toinen 30 vuotiaana kuin 20 vuotiaana. Niin ajatusmaailmaltaan kuin tiedoltaan. No ainakin suurin osa.

Vierailija
33/35 |
31.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä pointtia en ole koskaan vielä kuullu nostettavan esiin että kuka huolehtii niistä isovanhemmista. siis käytännön esimerkki: minä sain lapsen 25-vuotiaana kuten äitinikin. Nyt lapseni ollessa alakoululainen, on mummo yhä alle 60v. eikä minun tarvitse murehtia hänestä. Hän jaksaa kysellä lapsen kuulumisia ja nähdä viikoittain, on vielä työelämässäkin.

Kun taas sitten naapurin Irma sai lapsen 40-vuotiaana, kuten hänenkin äitinsä. Nyt Irma valvoo yöt vauvan kanssa, päivisin hän joutuu hoitamaan iäkästä äitiään joka on viittä vaille laitoskamaa 80-vuotiaana mutta ei ihan. Ei todella käy Irmaa kateeksi.

Joten välttämättä alle 3-kymppisenä lasten tekeminen ei olekaan hullumpi ajatus.

Vierailija
34/35 |
31.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.01.2014 klo 07:12"]

[/quote]

Minä olen tehnyt lapset 35-38v ja äitini on nyt päälle 80v. Ei minun tarvitse valvoa lasten takia, kun ovat jo niin isoja. Mummi vielä hyvin hoitelee hommansa ja asuu yksin omassa talossaan. Koska meidän ikäero äitini kanssa on "iso" , jaksan häntä autella todella hyvin. Toisin kuin isosiskoni ja veljeni, jota äitini on synnyttänyt toisen 18v ja 20v. He alkavat olla jo itse niin vanhoja ja tuki-ja liikuntaelinvammaisia, että kun äiti tarvitsee fyysistä apua, ei heistä ole siihen.

Eli mietipä, kun äitisi on 90v ja tarvitsee apua vanhainkotiin syöttämiseen yms. tai kotihoitoon, olet itse jo päälle 70v. Jaksatko käydä siivoamassa äidillesi ja auttamassa häntä pesuissa yms.

Mutta kun siellä on se vanhempana tehty iltatähti, se jaksaa vielä viiskymppisentä todella näppärästi autella äitiään, kun omat lapset on jo suhteellisen isoja. 

Että kyllä se menee niin, että teiniäidin tytär, joka alkaa teiniäidksi nyhtää äidiltään hoitoavun, mutta ei kykene enää hoitamaan äitiään, sitten kun on aika, kun on niin vanha

Vierailija
35/35 |
31.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.01.2014 klo 06:22"]

[/quote]

[/quote]

Olen jo keski-ikäinen ja lapset sain nuorena, alle 20v. Mieheni oli töissä. Elimme niukasti ja vanhoja huonekaluja nurkissa, olimme kuitenkin onnellisia. Asuntovelan otimme vasta lasten ollessa lähes kouluikäisiä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kolme