Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tiesitkö, että arpamyynti esim. kauppakeskuksissa vaatii luvan poliisilaitokselta?

Vierailija
24.10.2020 |

Jos sinä tiesit, niin aika moni ei taida tietää. Aika paljon näkee seurojen, yhdistysten ja luokkien myyvän arpoja julkisissa tiloissa. En itse viitsi puuttua tähän muiden osalta, mutta yhdistyksessä, missä itse olin mukana, sain porukan suuttumaan kun sanoin, etteivät he voi näin tehdä - vuosia on kuulemma myyty ja kukaan ei ole sanonut. No nyt sanoi. Mulle ollaan vihaisia, vaikka enhän minä sitä lakia ole keksinyt. No muutamasta muustakin vähän pienemmästä asiasta sanoin, että pitäisi tehdä lain mukaan. "Ollaan pieni yhdistys, ei se ole niin tarkkaa". No minä olen tarkka, erosin. En maksa edes jäsenmaksua enää.

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja siitä tietää, että lupaa ei ole, kun ei ole mainittu asiasta. Yleensä kai siitä luvasta pitäisi olla joku numero, mikä ilmoitetaan. 

Vierailija
2/8 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kännykkäliittymäkaupustelijoiltakin pitäisi vaatia poliisin lupa. Ja lupaehdot sellaisiksi, että käytönnössä kukaan ei sitä saisi...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi alapeukut? 

Pienarpajaiset

Yleishyödyllinen yhteisö tai säätiö sekä evankelisluterilaisen kirkon tai ortodoksisen kirkon seurakunnan toimintapiiri voi toimeenpanna ilman lupaa tavara-arpajaiset, jos kyse on pienarpajaisista. Pienarpajaisista kertyvä tuotto on käytettävä yleishyödylliseen tarkoitukseen.

Pienarpajaiset ovat tavara-arpajaisia, joissa arpojen yhteenlaskettu myyntihinta on enintään 3000 euroa ja joissa arpojen myynti ja voittojen jako tapahtuvat samassa tilaisuudessa. Voittojen arvonta voidaan suorittaa joko ennen tilaisuutta tai tilaisuuden aikana mutta arpojen myynnin ja voittojen jaon tulee tapahtua samassa tilaisuudessa. Molempien ehtojen on täytyttävä.

Samalla tilaisuudella tarkoitetaan tapahtumaa, johon yksi ja sama yleisö osallistuu ja on paikalla koko ajan. Sama yleisö on paikalla siis koko ajan, sekä arpojen myynnin että arvonnan suorittamisen aikana. Esimerkiksi pitkään jatkuvissa tilaisuuksissa, toreilla ja auloissa järjestettävissä tilaisuuksissa ei saman yleisön vaatimus täyty.

Lähde: https://www.arpajaishallinto.fi/tilitysvelvollisuus/lupa_ukk/pienarpaja…

Vierailija
4/8 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa, minä olen ajatellut että se on aina vaatinut jonkun luvan.

Ymmärrän kyllä harmistuksesi siitä että sinulle suututtiin kun kerroit miten asia on, olisin varmaan itse toiminut samoin.

Vierailija
5/8 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama muuten koskee esim. urheiluseurojen peleissä soitettavaa musiikkia ja kaikenlaisia nuortenkerhojen leffailtoja. Niihin tarvitsee Teostolta luvan, ja se maksaa.

Vierailija
6/8 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teit ihan oikein kun huomautit asiasta. Laki on laki, ja myös pienten yhdistysten on noudatettava sitä tarkasti.

Vierailija
7/8 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi alapeukut? 

Pienarpajaiset

Yleishyödyllinen yhteisö tai säätiö sekä evankelisluterilaisen kirkon tai ortodoksisen kirkon seurakunnan toimintapiiri voi toimeenpanna ilman lupaa tavara-arpajaiset, jos kyse on pienarpajaisista. Pienarpajaisista kertyvä tuotto on käytettävä yleishyödylliseen tarkoitukseen.

Pienarpajaiset ovat tavara-arpajaisia, joissa arpojen yhteenlaskettu myyntihinta on enintään 3000 euroa ja joissa arpojen myynti ja voittojen jako tapahtuvat samassa tilaisuudessa. Voittojen arvonta voidaan suorittaa joko ennen tilaisuutta tai tilaisuuden aikana mutta arpojen myynnin ja voittojen jaon tulee tapahtua samassa tilaisuudessa. Molempien ehtojen on täytyttävä.

Samalla tilaisuudella tarkoitetaan tapahtumaa, johon yksi ja sama yleisö osallistuu ja on paikalla koko ajan. Sama yleisö on paikalla siis koko ajan, sekä arpojen myynnin että arvonnan suorittamisen aikana. Esimerkiksi pitkään jatkuvissa tilaisuuksissa, toreilla ja auloissa järjestettävissä tilaisuuksissa ei saman yleisön vaatimus täyty.

Lähde: https://www.arpajaishallinto.fi/tilitysvelvollisuus/lupa_ukk/pienarpaja…

Tuo koskee yleishyödyllisiä säätiöitä.

Harrastustoimintaan liittyviin arpajaisiin koskee samat pienarpajaisten määräykset mutta arpojen tuoma yhteishinta saa olla 3000 euron sijaan 500 euroa. Sika usein tuo 500 euroa on täysin riittävä monen pienen seuran tarpeisiin.

Vierailija
8/8 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, googletapa tuolta poliisin sivuilta "miniatyyriarpajaiset".

Edelliseen viestiin korjaisin, että miniatyyriarpajaisiin ei koske samat säännöt kuin pienarpajaisiin. Miniatyyreissä ei ole tilitysvelvollisuutta, ei vaadi lupaa ja tarkoitettu tosiaan harrastustoimintaan. Niitä arpoja saa myös myydä lähes missä tahansa ja kenelle tahansa. Pienarpajaisissa vaaditaan se, että ostaja on sen yleishyödyllisen yhteisön jäsen toisin kuin harrastusyoiminnan arpajaisissa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi kahdeksan