Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sairauspoissaolot vähentyneet 50% valtiolla, etätyön ansiosta

Vierailija
24.10.2020 |

Voisiko etätyöt olla Suomelle uusi Nokia. Näyttäisi vähentävän paljon poissaoloja ja tuovan säästöjä matkakustannuksista.

https://yle.fi/uutiset/3-11611749

Valtiolla sairauspoissaolot vähentyneet lähes 50 prosentilla – tällaisia vaikutuksia laajalla etätyösuosituksella on ollut.

Sairauspoissaolot ovat vähentyneet huomattavasti etätyösuosituksen myötä, ilmenee valtiovarainministeriön (VM) ja sosiaali- ja terveysministeriön (STM) etätyösuosituksen vaikutusarvioista.

Niiden mukaan etätyö on vähentänyt sairauspoissaoloja yleisesti ainakin 30 prosenttia ja valtiolla lähes 50 prosenttia. Suosituksesta ei ilmene, mihin ajankohtaan lukuja verrataan, mutta STM:n aikaisemmin kerrottujen tietojen mukaan vertailu on tehty viime vuodesta.

Ministeriöiden mukaan sairauspoissaolojen vähentymisellä on taloudellisesti merkittävä positiivinen vaikutus.

– Toisaalta samaan aikaan koronatestaus ja työterveydenhuollon käyttö on lisääntynyt, vaikka se ei ole johtunut varsinaisesti etätyöstä, ministeriöt toteavat.

Työpaikoilla on kuitenkin tullut lisää kustannuksia suojautumisesta silloin kun ei ole voitu kokonaan siirtyä etätöihin.

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ikinä ymmärtänyt sitä miksi jonkun ruutua tuijottavan paperinpyörittäjän pitäisi mennä jonnekin erityiseen tilaan istumaan, kun sen voi tehdä kotonaankin. Ai niin, kaikki jotka olette olleet tämän vuoden kotona, muistakaa tehdä verotukseen työhuonevähennys ja laitteista vähennykset. 

Vierailija
2/28 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luonnollista. Ei ole tartuttajia ei kiusaajia ja työrauha. Minä olin yhden päivän avokonttorissa - pieni firma - yksin, ja sain todella paljon aikaan, kun ei ollut jatkuvia keskeytyksiä ja ympäristömelua. Meillä ei vain esimies usko etätöihin. Aiemmin on ollut ohjelmalisenssien kanssa ongelmia, mutta nyt nekin ovat tulleet vastaan ja kotikoneella saisi käyttää samalla lisenssillä. Ainoastaan etäyhteys pitäisi muodostaa vielä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tähän etätyömoodiin ei nyt siirytä on digitalisaatio vouhotus vähän kyseenalaista.

Vierailija
4/28 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalainen johtaminen ja ilmapiiri töissä on muutenkin niin heikkoa etten kyllä ihmettele että kotona sujuu kaikki paremmin.

Vierailija
5/28 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos tähän etätyömoodiin ei nyt siirytä on digitalisaatio vouhotus vähän kyseenalaista.

Niinpä. Ei ainoa syy digitalisaatiolle voi olla kissan ja perseenkuvien lähettely ympäri maailmaa.

Vierailija
6/28 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen, että esimiehet pelkäävät, että heistä aletaan karsia, jos etätyötä yleistyy.

Toinen syy lienee se, että pelätään töitä tehtävät päihtyneenä eikä sitä voi valvoa. (tällöinhän työn jälki voisi olla vaarallisen huonoa)

Vierailija
7/28 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syy lienee se, että ennen joutuivat ottamaan 'saikkua' omien asioiden hoitamiseen, mökkimatkoihin jne mutta nyt ettöissä nuo omat asiat voi hoitaa työajalla ilman saikkua.

Vierailija
8/28 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukapa sitä kotoaan haluaisi olla pois, vaikka sairaana olisikin.

Vierailija
9/28 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulen, että esimiehet pelkäävät, että heistä aletaan karsia, jos etätyötä yleistyy.

Toinen syy lienee se, että pelätään töitä tehtävät päihtyneenä eikä sitä voi valvoa. (tällöinhän työn jälki voisi olla vaarallisen huonoa)

Paperihommat sujuvat paremmin pienessä laitamyötäisessä, mutta sirkkelin ääreen ei kannata mennä kuin selvin päin.

Vierailija
10/28 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä aloitus! Suomi ei pysty kilpailemaan monella asialla, mutta jos on maailman johtava etätyömaa, luulisi tähän houkuttevan osaajia ja kansainvälisiä konttoreita suomeen. Pienet tilakustannukset , pienet sairaslomakustannukset. 

UAE aloitti tämän muuten jo, mutta euroopassa suomi voisi ottaa johdon. 

Itse teen työtä niin että mun tiimi on joka tapauksessa eri euroopan maissa, usassa jne. Se että istun toimistolla kuuntelemassa jatkuvaa pauhaamista ja huutamista (joo, meillä ihmiset huutaa huoneesta huoneeseen), ei tuo mitään hyötyä, ainoastaan haittaa. Näistä keskuteluista mua koskettaa ehkä 1% ja sen tiedon voi jakaa sitten soittamalla. Tai niinkuin mulla on yhteydet eri maihin, on ryhmiä ja välillä soitellaan mitä kaikille kuuluu puheluita muuten vaan. Kotona työt saa tehtyä huomattavasti tehokkaammin. Olisin valmis pudottamaan palkkaa -10% jos 90% etätyöt olisi jatkuvasti sallittu. Kesällä voisi matkustaa ulkomaille etätöihin, ja tehdä työt jostain Ranskalaiselta parkelleelta. Voisi asua jossain halvemmassa paikassa kuin pk-seudun ydin (lapset ja pitkä työmatka ei sovi yhteen). 

Vierailija
11/28 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ei ole ollut flunssaa, kuten tavallisesti muina vuosina. Ehkä tämä eristäytyminen on auttanut. 

Ja jos vaikka vatsa on kuralla, niin ihan hyvin voi töitä tehdä siinä samalla, mutta toimistolle ei kyllä voisi lähteä. 

Vierailija
12/28 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä aloitus! Suomi ei pysty kilpailemaan monella asialla, mutta jos on maailman johtava etätyömaa, luulisi tähän houkuttevan osaajia ja kansainvälisiä konttoreita suomeen. Pienet tilakustannukset , pienet sairaslomakustannukset. 

Itse teen työtä niin että mun tiimi on joka tapauksessa eri euroopan maissa, usassa jne. Se että istun toimistolla kuuntelemassa jatkuvaa pauhaamista ja huutamista (joo, meillä ihmiset huutaa huoneesta huoneeseen), ei tuo mitään hyötyä, ainoastaan haittaa. Näistä keskuteluista mua koskettaa ehkä 1% ja sen tiedon voi jakaa sitten soittamalla. Tai niinkuin mulla on yhteydet eri maihin, on ryhmiä ja välillä soitellaan mitä kaikille kuuluu puheluita muuten vaan. Kotona työt saa tehtyä huomattavasti tehokkaammin. Olisin valmis pudottamaan palkkaa -10% jos 90% etätyöt olisi jatkuvasti sallittu. Kesällä voisi matkustaa ulkomaille etätöihin, ja tehdä työt jostain Ranskalaiselta parkelleelta. Voisi asua jossain halvemmassa paikassa kuin pk-seudun ydin (lapset ja pitkä työmatka ei sovi yhteen). 

Meillä on kansainvälistä sakkia töissä ja yksi työkaveri oli maaliskuussa kevälomalla kotimaassaan käymässä, kun tämä korona puhkesi pahasti. Lopulta hän sai jäädä  sinne tekemään etätöitä poikkeusluvalla tiukkojen rajoitusten takia. Teki etätöitä kevään ja siihen kesälomat päälle. Arvaa oliko tyytyväinen. 

Vierailija
13/28 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just puhuttiin aiheesta työssä. Sairauden määritelmä on muuttunut. On helppoa määritellä , että olen näin kipeä, en siis lähde töihin.

Mutta kun ollaan kotona jo muutenkin, niin eihän tämä nyt niin paha ole, etten voisi töitä tehdä. Eihän tämä, että mulla ei ole ääntä, kamala yskä ja kurkkukipu periaatteessa sitä koneen edessä istumista haittaa.

Olis hauska nähdä tutkimusta, miten paljon näitä "puolikuntoisia"päiviä on, ja miten se vaikuttaa työn laatuun. Tuskin nämä silti tutkimuksissa näkyvät, sillä etätyön vaikutukset keskittymiseen varmasti vaikuttaa enemmän.

Vierailija
14/28 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on kansainvälistä sakkia töissä ja yksi työkaveri oli maaliskuussa kevälomalla kotimaassaan käymässä, kun tämä korona puhkesi pahasti. Lopulta hän sai jäädä  sinne tekemään etätöitä poikkeusluvalla tiukkojen rajoitusten takia. Teki etätöitä kevään ja siihen kesälomat päälle. Arvaa oliko tyytyväinen. 

Ja meillä siis saa tehdä etätöitä muutenkin.

Vierailija
15/28 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Just puhuttiin aiheesta työssä. Sairauden määritelmä on muuttunut. On helppoa määritellä , että olen näin kipeä, en siis lähde töihin.

Mutta kun ollaan kotona jo muutenkin, niin eihän tämä nyt niin paha ole, etten voisi töitä tehdä. Eihän tämä, että mulla ei ole ääntä, kamala yskä ja kurkkukipu periaatteessa sitä koneen edessä istumista haittaa.

Olis hauska nähdä tutkimusta, miten paljon näitä "puolikuntoisia"päiviä on, ja miten se vaikuttaa työn laatuun. Tuskin nämä silti tutkimuksissa näkyvät, sillä etätyön vaikutukset keskittymiseen varmasti vaikuttaa enemmän.

Meillä ainakin komennetaan puolikuntoiset takaisin kotiin muita tartuttamasta, jos töihin yrittävät tulla. Tällaisiakin on. 

Vierailija
16/28 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja meillä siis saa tehdä etätöitä muutenkin.

Mutta ei kuukausikaupalla ulkomailta käsin, mutta ehkä tämänkin muuttuu, että voisi yhdistää vaikka kesälomareissuun etätyöt ja voisi viipyä kohteessa sen pari kuukautta. 

Vierailija
17/28 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisihan se ihan mahtava juttu jos etätyöt yleistyisivät tulevaisuudessa normaalioloissakin. Toivottavasti tällaiset tutkimukset edesauttavat sitä.

Tuntien työmatkojen vähentyminen olisi aika hyvä, niin ihmisten jaksamisen kuin sen ilmastonkin kannalta, rahasta nyt puhumattakaan.

Vierailija
18/28 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis miksi esimiehiä karsittaisiin? Eiköhän niillä ole samat hommat kuin ennenkin. Ainakin meidän pomoilla on ollut kiirempää järjestellessään ja kehitellessään etätöihin liittyviä asioita. Ja kokouksia riittää Teams-palavereiden myötä. Meillä suositaan etätötä jatkossakin. 

Vierailija
19/28 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole ikinä ymmärtänyt sitä miksi jonkun ruutua tuijottavan paperinpyörittäjän pitäisi mennä jonnekin erityiseen tilaan istumaan, kun sen voi tehdä kotonaankin. Ai niin, kaikki jotka olette olleet tämän vuoden kotona, muistakaa tehdä verotukseen työhuonevähennys ja laitteista vähennykset. 

Niin, eikö ne puhelinmyyjätkin usein istu jossain toimistossa?

Vierailija
20/28 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samalla ilmeisesti työilmapiiri on parantunut 50%.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän viisi