Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

7 henkisen perheen kuukauden ostot

Vierailija
30.01.2014 |

Melko normaalit kk-ostot meillä nyt tammikuussa: 

- ruokakauppa noin 600 e (myös hygienia yms.)

- bensat 180 e (miehen työmatkoihin kuluu)

- pikaruokapaikka 22 e

- verkkokauppa 150 e(vaatteita, astioita...) 

- vaatteet alesta noin 100 e (myös jo ensi talveksi toppavaatetta) 

Tähän lisäksi harrastekuluja, mutta nuo ylläolevat kuluvien tavaroiden menoja. 2 aikuista + 5 lasta (vanhin esimurkkuikäinen). 

Paljon leivon + ruoat peruskotiruokaa. Vertailen hintoja, mutta kaikki ostetaan mitä tarvitaan. Marjoja pakkasesta, joita kerätty sinne syksyllä. Lihaa jonkin verran appiukolta, kun käy metsällä. 

Kysyttävää? 

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
30.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.01.2014 klo 15:45"]

Paljonko lasten harrastuksiin menee? Meillä lapsia 4, kolme jo murrosiässä ja ruokaan menee kyllä enemmän 800-1000€ kyllä kuussa. Olemme toki molemmat töissä, joten itse tehdään vain tuo yksi lämmin ateria päivässä. Lasten harrastuksiin menee noin 200€/kk kukausiksi muutettua, toki päivähoitomaksoihin meni aikanaan paljon enemmän. Murrosikäisten menoihin, vaatteisiin, leffaan, puhelimiin, bussilippuihin ym. Uppoaa helposti useampi satanen kuussa. Meillä nettotulot noin 5500€/kk,  eikä kyllä mitenkään hirveesti rahaa jää säästöön. Toki matkustelemme ja elämme elämäämme nyt tässä hetkessä  tyytyväisinä :)

[/quote]

Neljän lapsen harrastukset YHTEENSÄ 200e/kk??!!! Meillä esikoisen lätkä yksinään kustantaa tuon... 

Vierailija
22/30 |
30.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teillä ei taida ap olla erikoisruokavalioita?

t. vilja-allergikko, maitoallergikko ja laktoosi-intolerantikko perheessä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
31.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on ihan totta 29! 

Sanoinkin jossain välissä, että mm. tämä leipominen on vielä nyt helppoa niin kauan kun olen kotona. Pian se loppuu ja tilanne tulee ihan varmasti muuttumaan. Siitä ei käy kieltäminen. Nyt pystyn leipoa päivällä. Meilläkin kaikki muut illat, paitsi perjantait täynnä lasten harrastuksia, lauantait ja sunnuntait menee niissä myös. Su myös minä ja mies harrastetaan. 

-ap-

Vierailija
24/30 |
31.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap tässä taas..

Ei ole perheessä erityisruokavalioisia enää, onneksi. Lasten allergiat ruokien suhteen ovat taakse jäänyttä elämää. 

Tuolla 22 eurolla Hesessä söi 4 lasta. Kaksi lastenaterian, yksi jonkun Megan ja yksi Kerroksen muistaakseni - oli postissa tulleet alekupngit mukana. 

Ja meillä on pelivaraa taloudessa, en ole edes sanonut, että olisi niin tiukkaa, että sen takia pitäisi olla kaupassa tosi tarkkana. En vaan ymmärrä miksi pitää laittaa rahaa enemmän menemään kuin on pakko. Säästetään sekin mm. matkusteluun. Olen vain aina ollut tarkka, en nuuka. Ja kyllä käytän hyväkseni näitä -30% tai -50% ruokapakkauksia, joissa päiväys huomenna tai ylihuomenna. Joskus teen niistä samana päivänä ruuan, joskus laitan pakkaseen ja käytän myöhemmin. En käy kyttäämässä niitä kaupoissa, vaan ostan asioidessani, jos jotain sopivaa on tarjolla. 

Kuten jo sanoin, säästö ei synny yhdellä kauppareissulla vaan pitemmällä aikavälillä. Meidän ruoka/muut kuluvat ostot ovat olleet tuota luokkaa jo hyvin pitkään. Kun pienin jätti vaipat pois, se kompensoituu sillä, että lapset kasvaessaan alkaa syödä enemmän. Noin niin kuin karkeasti. 

En varmaan nyt huomannut kommentoida jokaiseen viestiin uutta, sori. 

-ap-

Vierailija
25/30 |
06.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap tässä taas tauon jälkeen! 

HELMIKUUN OSTOT: 

- ruokakauppa noin 550 euroa 

- bensat 230 euroa 

- nettikauppa 55 euroa (vaatetta, vedenkeitin)

- ravintolat (ruokaa pääasiassa, vähän juomaa) 100 euroa 

- hotelliyöt 2 kpl 180 euroa yhteensä

- laskettelua 70 euroa (hissiliput) 

Hiihtoloma teki tästä vähän poikkeuksellisen kuukauden. Lapset olivat viikon mummulassa, joten ruokaa meni hieman vähemmän, bensaa enemmän, kun ajeltiin hotelliin ja mummuloihin jne. Ravintoloissa tuli myös syötyä. 

Vierailija
26/30 |
31.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

ookkote normipainoisia kaikki? 

Vierailija
27/30 |
31.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä menee kauppaan 1200e ja sen päälle bensat ja lääkkeet, joihin menee paljon!

Vierailija
28/30 |
31.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies ja kaikki lapset ovat normaalipainoisia. Minä sitten pikkusen pyöreä :) 

Meilläkin meni vielä kolmisen vuotta sitten lääkkeisiin rahaa, kun oli yksi aika vaikeasti allerginen eikä oikein hoitotasapainoa saatu aluksi millään. Nyt kuitenkin tilanne ohi. 

Leivoin äsken noin 30 sämpylää, 35 voisilmäpullaa, pellillisen pannukakkua, marjarahkapiiraan ja yksi lapsista leipoi 32 juustosarvea. Niitä saa aina syödä lämpinä niin paljon kuin jaksaa, iltapalalle jätän jotain myös ja loput menee pakastimeet tuoreena. Jauhot maksaa nyt 0,80 e 2 kiloa, voi alle 2 euroa paketti (laitan puolet voita ja puolet halvempaa leivontamargariinia), sokeri noin 1 e kilo, rahka alle 1 e 500 g, hiivapala alle 0,20 euroa jne. Eli on edullista tehdä itse ja minä teen isot satsit aina kerralla (samalla uunin lämmityksellä), koska syöjiä on monta ja ehkä jää jotain myös pakkaseen hätä/vierasvaraksi. 

-ap- 

Vierailija
29/30 |
31.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.01.2014 klo 19:59"]

[quote author="Vierailija" time="30.01.2014 klo 19:50"]

[quote author="Vierailija" time="30.01.2014 klo 17:27"]

Nämähän ovat tottumis/valintakysymyksiä. 

Jos nyt äkkiä katsoin tuota sun listaa, niin mietin seuraavien tuotteiden kohdalla omasta näkökulmastani:

- 2 pikkarit, shampoo, pesuaineet... Kallein shampooko, viiden euron pikkarit kappalehinnaltaan ehkä, kuinka monta pesuainepulloa? 26 euroa. 

- leipää.  Yksikö paketti vain vai? 2,80 euroa. 

- juustoa ruokaan. Meneekö kaikki vain ruokaan, ei jää leivän päälle? 5,90 euroa.

- margariini. Meillä halvempaa kuin sinun ja kuitenkin markkinoiden sydänystävällisimmäksi valittua on ja vieläpä hyvänmakuistakin. 2,10 euroa. 

- munat. 10 kpl laatikkoko? 2,20 euroa. 

Ja eihän se säästö näy yhdessä yksittäisessä kauppareissussa! Kyse on pitemmän linjan valinnoista. 

Itse vertaan hintoja (kilohintoja!), jossain tuotteissa ostan halvinta mikä ollaan hyväksi havaittu. Jos joku halvin tuote on havaittu huonoksi (laatu, maku..), niin ei me sitä enää sitten osteta. 

Kalliita juustoja esim. ostetaan harvoin, tavallista juustoa on aina ja tuorejuustoakin suht usein. Leipää ostetaan vähän, koska itse teen paljon sekä ruis- että vaaleaa leipää. Maitoja kuluu meillä muutama päivässä. Yritän ostaa semmoista täyttävää perusruokaa, joka pitää vatsaa täynnä paremmin kuin kaiken maailman höttöruuat. Esim. meillä on aina jogurttia, mutta usein teen lapsille rahkasta marjojen ja sokerin kanssa omaa jogurttia, jolla jaksaa paljon paremmin kuin kaupan jogulla. 

-ap- 

[/quote]

- pikkareita oli 2kpl pakkaus 7€, halvimmat mitä löysin

- shampoo maksoi varmaan n 3€, ainoa mikä käy mun psori päänahkaan. Halvempaa silti kuin apteekista.

- leipää 2 pkt, riittää juuri ja juuri 3 pväksi aamu ja iltapaloihin

- juustoa meni makaronilaatikkoon, viikonloppuna vielä munakkaisiin (la-su) sekä sipulikeittoon lauantaina. Halvat raasteet ei sula kunnolla ja on kammottavan makuisia

- tavallista kevytleviä?? Konerasvaan en suostu vaikka halpaa olisikin!

- munia 10 kpl - 2 lettuihin tänään, 2 Runebergin torttuihin ja 6 viikonlopun munakkaisiin 2 hengelle

- ja kyllä - vertailen AINA kilohintoja, en pakkaushintoja

- leipää tehdään yleensä viikonloppuisin jos ei ole lapsella turnauksia tms, viikolla ei ehdi kun on 2 työtä ja lapsen harrastukset

- jugurttia syö vain mies viikonloppuisin eli 2 pikkupurkkia Lidlistä. Litran pakkausta ei kannata ostaa. Minä teen smoothien piimään ja itsekerättyihin marjoihin.

- maitoa meillä kuluu alle litra päivässä.

- arkiruoka on meilläkin täyttävää perusruokaa, viikonloppuna halvoista ruhonosista ja kausijuureksista patoja yms.

Ja säästöehdotuksesi oli???

[/quote]

Säästöt kertyy pienistä, esim, juuri siitä hillosta. Itse kerätyt vadelmat 0e, pussi hillosokeria 1,8e. Siitä keität aika määrän hilloa eikä ole vettä tai lisäaineita kuten kaupan hilloissa. Itse kasvatan marjat vieläpä luomuna. 

Kun ostan perunaa, en osta sitä 0,99e/kg vaikka on valmiiksi pestyä, vaan ostan multaista 0,69e/kg. Lihoissa säästän muutaman euron per kilo kun ostan ne Lidlistä josta saa myös marinoimatonta. Vaatteita pitää ostaa, mutta en laita niitä ruokakuluihin. Meillä menee ruokaan n. 600e kuukaudessa, kolme teinipoikaa, vanhemmat. Tuohon sisältyy 4 kissan ruoka ja kaikki hygieniatarvikkeet marketista.

[/quote]

Sokerin loppu olisi jäänyt odottamaan ensikesää - hillo maksoi 1,60 - hillosokeri 1,80. Ei mitään säästöä tälle päivälle. Vadelmat on omasta metsästä poimittuja kuten sanoin.

Perunat aina multaperunoita, eihän ne pestyt edes säily. HInta juurikin tuon 69 snt kilo.

Meillä vain sukkahousut ja juuri jotkut lapsen pikkarit menee ruokarahoista, en viitsinyt niitä eri tililtä ruveta makselemaan.

Meillä LIdlin lihatarjonta on aika rajallista. Porsaan rasvattomat "paistit" yms ei ihan natsaa, possun filettä voisin joskus ostaa jos sitä olisi. Roippeita ei koskaan mistään lihasta! Ja toisaalta-  esim Cittarista saa porsaan lapaa ja etuselkää 4€ kilo mikä on varmasti halvempaa. Naudanlihaa, karitsaa tms en juurikaan ole Lidlissä edes nähnyt kuin jauhettuna, broileri näytti olevan ihan saman hintaista.

Vierailija
30/30 |
31.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.01.2014 klo 14:42"]

Mies ja kaikki lapset ovat normaalipainoisia. Minä sitten pikkusen pyöreä :) 

Meilläkin meni vielä kolmisen vuotta sitten lääkkeisiin rahaa, kun oli yksi aika vaikeasti allerginen eikä oikein hoitotasapainoa saatu aluksi millään. Nyt kuitenkin tilanne ohi. 

Leivoin äsken noin 30 sämpylää, 35 voisilmäpullaa, pellillisen pannukakkua, marjarahkapiiraan ja yksi lapsista leipoi 32 juustosarvea. Niitä saa aina syödä lämpinä niin paljon kuin jaksaa, iltapalalle jätän jotain myös ja loput menee pakastimeet tuoreena. Jauhot maksaa nyt 0,80 e 2 kiloa, voi alle 2 euroa paketti (laitan puolet voita ja puolet halvempaa leivontamargariinia), sokeri noin 1 e kilo, rahka alle 1 e 500 g, hiivapala alle 0,20 euroa jne. Eli on edullista tehdä itse ja minä teen isot satsit aina kerralla (samalla uunin lämmityksellä), koska syöjiä on monta ja ehkä jää jotain myös pakkaseen hätä/vierasvaraksi. 

-ap- 

[/quote]

Koitappa tehdä tuo sama arki-iltana klo 18-22 välillä ja hoida samalla treenikuljetukset. Työssäkäyvällä ei ole mahdollisuutta tuollaiseen, viikonloputkin menee tosiaan lasten harrastuksissa, siivouksessa, viikon tekemättömien kotitöiden parissa ja ehkä vähän levätessäkin että taas jaksaa painaa duunia viikolla.