Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

7 henkisen perheen kuukauden ostot

Vierailija
30.01.2014 |

Melko normaalit kk-ostot meillä nyt tammikuussa: 

- ruokakauppa noin 600 e (myös hygienia yms.)

- bensat 180 e (miehen työmatkoihin kuluu)

- pikaruokapaikka 22 e

- verkkokauppa 150 e(vaatteita, astioita...) 

- vaatteet alesta noin 100 e (myös jo ensi talveksi toppavaatetta) 

Tähän lisäksi harrastekuluja, mutta nuo ylläolevat kuluvien tavaroiden menoja. 2 aikuista + 5 lasta (vanhin esimurkkuikäinen). 

Paljon leivon + ruoat peruskotiruokaa. Vertailen hintoja, mutta kaikki ostetaan mitä tarvitaan. Marjoja pakkasesta, joita kerätty sinne syksyllä. Lihaa jonkin verran appiukolta, kun käy metsällä. 

Kysyttävää? 

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
30.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halvalla pääsette. Meillä menee ruokakauppaan kyllä varmaan tonni kaikkine hygieniatarvikkeineen. Sen lisäksi vielä pikaruoka, johon koko perheen syödessä menee lähemmäs 50 euroa, lapset eivät kaikki enää syö lastenaterioita. Vaatteisiin menee varmaan 300 kuukaudessa. Miehen työmatkat noin 150 km päivässä. 

t. toinen 5 lapsen äiti

Vierailija
2/30 |
30.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

ette sitten paljoa kuluta

t kolmas viiden lapsen aiti

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
30.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen vielä kotona, joten on aikaa leipoa leipää yms. ja tehdä ruoka alusta saakka itse. Asia kyllä muuttuu, kun menen töihin. Bensaan menee musta liikaa, miehen työ lähellä, mutta lasten harrastuksiin kuskaamiseen sitä kuluu myös. Kierrätämme myös paljon; vaatteita, harrastuvälineitä, mutta niitä en nyt tähän ottanutkaan varsinaisesti mukaan. 

-ap- 

Vierailija
4/30 |
30.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

ite tekemällä säästää kyllä aika hyvin. 

Vierailija
5/30 |
30.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko lasten harrastuksiin menee? Meillä lapsia 4, kolme jo murrosiässä ja ruokaan menee kyllä enemmän 800-1000€ kyllä kuussa. Olemme toki molemmat töissä, joten itse tehdään vain tuo yksi lämmin ateria päivässä. Lasten harrastuksiin menee noin 200€/kk kukausiksi muutettua, toki päivähoitomaksoihin meni aikanaan paljon enemmän. Murrosikäisten menoihin, vaatteisiin, leffaan, puhelimiin, bussilippuihin ym. Uppoaa helposti useampi satanen kuussa. Meillä nettotulot noin 5500€/kk,  eikä kyllä mitenkään hirveesti rahaa jää säästöön. Toki matkustelemme ja elämme elämäämme nyt tässä hetkessä  tyytyväisinä :)

Vierailija
6/30 |
30.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaksaa hämmästellä... Mutta luultavasti mies metsästää ja saa lihat ilmaiseksi, asutte maalla ja pystytte kasvattamaan / hankkimaan juurekset yms itse, kanala naapurissa yms. Meilläkin tehdään kaikki ruoka itse eikä päästä lähellekään.

Juuri kuvasin päivän ostokset toiseen ketjuun #152: http://www.vauva.fi/keskustelu/3812237/ketju/huomio_te_fakiirit_joiden_ruokamenot_alle_200_eur_aikuinen/sivu/7

Ei mitään oikeaa ruokaa ja silti kauppaan meni 40€ + 26€ pesuaineisiin yms. Ja tuosta saa 3-6 hengelle 3 pvän ruuat kun kotona oli tonnikalaa ja ankkaa! Muuten olisi ollut aika niukkaa ravintoa...

Kuukaudessa menee vähintään 750€ (arkisin siis 3 syöjää, viikonloppuna 3-8), lounaat syödään koulussa/töissä joten ne ei ole tuossa mukana.

Vierailija
7/30 |
30.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.01.2014 klo 15:45"]

Paljonko lasten harrastuksiin menee? 

Lasten harrastuksiin menee yhteensä vuodessa noin 1500 euroa + minun ja miehen harrastuksiin noin 200 euroa vuodessa. 

-ap-

Vierailija
8/30 |
30.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.01.2014 klo 16:04"]

Jaksaa hämmästellä... Mutta luultavasti mies metsästää ja saa lihat ilmaiseksi, asutte maalla ja pystytte kasvattamaan / hankkimaan juurekset yms itse, kanala naapurissa yms. Meilläkin tehdään kaikki ruoka itse eikä päästä lähellekään.

[/quote]

Mies ei metsästä, ei ole kanalaa, sikalaa tai kasvimaata, ei navettaa eikä asuta maalla, vaan suuren kaupungin laitamalla (keskustaan 6 km), ihan kaikki palvelut alle 1  km päässä :) 

-ap- 

Vierailija
9/30 |
30.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei juma, mulla menee ainakin 2000e kuus safkaa, bensaan ja vaatteisiin, ei käydä pikaruokalois ja ruoka tehdään joka päivä itse tuoresalaatin kanssa. Kohta kuus lasta ja yh olen.

Vierailija
10/30 |
30.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en voi ymmärtää miten jollakin voi mennä niin paljon rahaa ruokaan! Me syödään joka päivä aamupala (puurosta mysleihin ja lettuihin), lounas (vain minä ja kaksi alle kouluikäistä, miehellä töissä eväät, jota lämmittää), välipalaa (kiisseliä, leipomusta mitä olen tehnyt, jogurttia, hedelmiä, mitä nyt vaan..), päivällinen (peruskotiruokaa, ei mitään mitä kaikkein halvimmalla saa tehtyä, vaan ihan kaikenlaista perusruokaa, viikonloppuisin hienompaa ja enemmän aikaa vaativaa) ja iltapala (samaa linjaa kuin aamupala tai välipala). Päivällistä jää aina, joten minä ja pienemmät lämmitetään sitä seuraavana päivänä lounaaksi. Karkkipäivänä joka viikko karkkia. Muuten herkkuja (limsa, karkki, sipsi...) ei osteta kuin juhliin, koska en halua lihottaa lapsia enkä hankkia niille reikiä hampaisiin. 

-ap-

Vierailija
11/30 |
30.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja se, että me käydään 90% tietyn kauppakeskittymän kaupoissa, mutta meidän lähellä on myös toinen kauppa, jonka tarjoukset hyödynnetään. Ei juosta tarjouksien perässä, mutta kun on kaksi kauppaa vierekkäin ja molemmista jaetaan lehtiset kotiin, niin jos siellä toisessa (vähemmän käytetyssä kaupassa) on joku hyvä tarjous, niin kyllä se sieltä sitten haetaan. 

-ap-

Vierailija
12/30 |
30.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jollain menee paljon kun eivät osaa käyttää rahaa. Olen huomannut että täällä monilla se on ylpeyden aihe kun kuluttavat paljon rahaa ruokaan. Pitäisi olla päinvastoin !

Vierailija
13/30 |
30.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.01.2014 klo 16:26"]

Mä en voi ymmärtää miten jollakin voi mennä niin paljon rahaa ruokaan! Me syödään joka päivä aamupala (puurosta mysleihin ja lettuihin), lounas (vain minä ja kaksi alle kouluikäistä, miehellä töissä eväät, jota lämmittää), välipalaa (kiisseliä, leipomusta mitä olen tehnyt, jogurttia, hedelmiä, mitä nyt vaan..), päivällinen (peruskotiruokaa, ei mitään mitä kaikkein halvimmalla saa tehtyä, vaan ihan kaikenlaista perusruokaa, viikonloppuisin hienompaa ja enemmän aikaa vaativaa) ja iltapala (samaa linjaa kuin aamupala tai välipala). Päivällistä jää aina, joten minä ja pienemmät lämmitetään sitä seuraavana päivänä lounaaksi. Karkkipäivänä joka viikko karkkia. Muuten herkkuja (limsa, karkki, sipsi...) ei osteta kuin juhliin, koska en halua lihottaa lapsia enkä hankkia niille reikiä hampaisiin. 

-ap-

[/quote]

Katsopa tuo mun linkki ja kerro mikä oli turhaa?? Ehkä vadelmahillon olisin voinut keittää itse pakkasessa olevista marjoista mutta sitten olisi pitänyt ostaa sokeria mitä ei ole kotona tarpeeksi. Olisin hyötynyt tänään ehkä 60 senttiä... Ja tosiaan tuossa ruokakuitissa ei ollut varsinaista ruokaa vielä ollenkaan!

7

Vierailija
14/30 |
30.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämähän ovat tottumis/valintakysymyksiä. 

Jos nyt äkkiä katsoin tuota sun listaa, niin mietin seuraavien tuotteiden kohdalla omasta näkökulmastani:

- 2 pikkarit, shampoo, pesuaineet... Kallein shampooko, viiden euron pikkarit kappalehinnaltaan ehkä, kuinka monta pesuainepulloa? 26 euroa. 

- leipää.  Yksikö paketti vain vai? 2,80 euroa. 

- juustoa ruokaan. Meneekö kaikki vain ruokaan, ei jää leivän päälle? 5,90 euroa.

- margariini. Meillä halvempaa kuin sinun ja kuitenkin markkinoiden sydänystävällisimmäksi valittua on ja vieläpä hyvänmakuistakin. 2,10 euroa. 

- munat. 10 kpl laatikkoko? 2,20 euroa. 

Ja eihän se säästö näy yhdessä yksittäisessä kauppareissussa! Kyse on pitemmän linjan valinnoista. 

Itse vertaan hintoja (kilohintoja!), jossain tuotteissa ostan halvinta mikä ollaan hyväksi havaittu. Jos joku halvin tuote on havaittu huonoksi (laatu, maku..), niin ei me sitä enää sitten osteta. 

Kalliita juustoja esim. ostetaan harvoin, tavallista juustoa on aina ja tuorejuustoakin suht usein. Leipää ostetaan vähän, koska itse teen paljon sekä ruis- että vaaleaa leipää. Maitoja kuluu meillä muutama päivässä. Yritän ostaa semmoista täyttävää perusruokaa, joka pitää vatsaa täynnä paremmin kuin kaiken maailman höttöruuat. Esim. meillä on aina jogurttia, mutta usein teen lapsille rahkasta marjojen ja sokerin kanssa omaa jogurttia, jolla jaksaa paljon paremmin kuin kaupan jogulla. 

-ap- 

Vierailija
15/30 |
30.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja yksi asia mikä tuli mieleen vielä mikä haluan sanoa: meillä ei heitetä ikinä ruokaa roskiin! No joo, ehkä pari tomaattia vuodessa, mutta ei juuri enempää. Ostetaan sen verran mitä varmasti kuluu; välillä isommat ostokset harvemmin, välillä pienempiä ostoksia tiuhempaan. Teen ruokaa yleensä sen verran, että syödään se päivällinen, mies ottaa siitä seuraavan päivän eväät ja minä ja pienemmät lapset saadaan vielä lämmitettyä seuraavan päivän lounas. Jos jää yli, laitan miehelle pakkaseen eväsrasian. Lapset ei syö samaa ruokaa montaa kertaa peräkanaa (ainakaan meillä), joten ihan turha tehdä viikoksi samaa keittoa. 

Tiedän perheitä, joissa ruoka heitetään kylmästi roskiin. Jos heillä esim. jää kanakeittoa yli, kattila tyhjennetään roskiin. Tuommoinen ajatusmaailma ei sovi mun päähän millään tavalla, vaikka kierisin rahassa. Meidän lapsetkin jo tietää, että sen ottaa mitä syö, koska roskiin sitä loppuannosta ei kipata. Syy on se, että tässä maailmassa kaikilla (erityisesti lapsilla) ei ole ruokaa, joten mielestäni meillä ei ole oikeutta laittaa sitä roskikseen! 

Vierailija
16/30 |
30.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja 16 on siis ap :) 

Vierailija
17/30 |
30.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.01.2014 klo 17:27"]

Jos nyt äkkiä katsoin tuota sun listaa, niin mietin seuraavien tuotteiden kohdalla omasta näkökulmastani:

- 2 pikkarit, shampoo, pesuaineet... Kallein shampooko, viiden euron pikkarit kappalehinnaltaan ehkä, kuinka monta pesuainepulloa? 26 euroa. 

- juustoa ruokaan. Meneekö kaikki vain ruokaan, ei jää leivän päälle? 5,90 euroa.

- margariini. Meillä halvempaa kuin sinun ja kuitenkin markkinoiden sydänystävällisimmäksi valittua on ja vieläpä hyvänmakuistakin. 2,10 euroa. 

Ja eihän se säästö näy yhdessä yksittäisessä kauppareissussa! Kyse on pitemmän linjan valinnoista. 

Itse vertaan hintoja (kilohintoja!), jossain tuotteissa ostan halvinta mikä ollaan hyväksi havaittu. Jos joku halvin tuote on havaittu huonoksi (laatu, maku..), niin ei me sitä enää sitten osteta. 

Kalliita juustoja esim. ostetaan harvoin, tavallista juustoa on aina ja tuorejuustoakin suht usein. Leipää ostetaan vähän, koska itse teen paljon sekä ruis- että vaaleaa leipää. Maitoja kuluu meillä muutama päivässä. Yritän ostaa semmoista täyttävää perusruokaa, joka pitää vatsaa täynnä paremmin kuin kaiken maailman höttöruuat. Esim. meillä on aina jogurttia, mutta usein teen lapsille rahkasta marjojen ja sokerin kanssa omaa jogurttia, jolla jaksaa paljon paremmin kuin kaupan jogulla. 

-ap- 

[/quote]

- pikkareita oli 2kpl pakkaus 7€, halvimmat mitä löysin

- shampoo maksoi varmaan n 3€, ainoa mikä käy mun psori päänahkaan. Halvempaa silti kuin apteekista.

- leipää 2 pkt, riittää juuri ja juuri 3 pväksi aamu ja iltapaloihin

- juustoa meni makaronilaatikkoon, viikonloppuna vielä munakkaisiin (la-su) sekä sipulikeittoon lauantaina. Halvat raasteet ei sula kunnolla ja on kammottavan makuisia

- tavallista kevytleviä?? Konerasvaan en suostu vaikka halpaa olisikin!

- munia 10 kpl - 2 lettuihin tänään, 2 Runebergin torttuihin ja 6 viikonlopun munakkaisiin 2 hengelle

- ja kyllä - vertailen AINA kilohintoja, en pakkaushintoja

- leipää tehdään yleensä viikonloppuisin jos ei ole lapsella turnauksia tms, viikolla ei ehdi kun on 2 työtä ja lapsen harrastukset

- jugurttia syö vain mies viikonloppuisin eli 2 pikkupurkkia Lidlistä. Litran pakkausta ei kannata ostaa. Minä teen smoothien piimään ja itsekerättyihin marjoihin.

- maitoa meillä kuluu alle litra päivässä.

- arkiruoka on meilläkin täyttävää perusruokaa, viikonloppuna halvoista ruhonosista ja kausijuureksista patoja yms.

Ja säästöehdotuksesi oli???

Vierailija
18/30 |
30.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

18 jatkaa - ruokaa ei koskaan heitetä roskiin. Harvoin käy niin että viimeinen pala leipää homehtuu, mutta muuten pakastamme yksittäisetkin annokset ruokaa opiskelijan haettavaksi. Tai käytämme edelleen: uunijuureksista saa seuraavana päivänä sosekeittoa, jos sitä jää laitan sämpylätaikinaan. Noin esimerkkinä

Vierailija
19/30 |
30.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin no saahan tuolla 22Eur varmaan yhden lasten hampurilaisen per nuppi sieltä pikaruokapaikasta ja alennuskupongilla voi saada vielä limpparinkin ;)

Jotenkin huvittaa nämä laskelmat. Toki sitä saa pihistellä niin paljon kuin sielu sietää, mutta helpommalla pääsee jos on hiukka enempi pelivaraa taloudessa.

[quote author="Vierailija" time="30.01.2014 klo 12:43"]

Melko normaalit kk-ostot meillä nyt tammikuussa: 

- pikaruokapaikka 22 e

Kysyttävää? 

[/quote]

Vierailija
20/30 |
30.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.01.2014 klo 19:50"]

[quote author="Vierailija" time="30.01.2014 klo 17:27"]

-ap- 

[/quote]

- pikkareita oli 2kpl pakkaus 7€, halvimmat mitä löysin

- shampoo maksoi varmaan n 3€, ainoa mikä käy mun psori päänahkaan. Halvempaa silti kuin apteekista.

- leipää 2 pkt, riittää juuri ja juuri 3 pväksi aamu ja iltapaloihin

- juustoa meni makaronilaatikkoon, viikonloppuna vielä munakkaisiin (la-su) sekä sipulikeittoon lauantaina. Halvat raasteet ei sula kunnolla ja on kammottavan makuisia

- tavallista kevytleviä?? Konerasvaan en suostu vaikka halpaa olisikin!

- munia 10 kpl - 2 lettuihin tänään, 2 Runebergin torttuihin ja 6 viikonlopun munakkaisiin 2 hengelle

- ja kyllä - vertailen AINA kilohintoja, en pakkaushintoja

- leipää tehdään yleensä viikonloppuisin jos ei ole lapsella turnauksia tms, viikolla ei ehdi kun on 2 työtä ja lapsen harrastukset

- jugurttia syö vain mies viikonloppuisin eli 2 pikkupurkkia Lidlistä. Litran pakkausta ei kannata ostaa. Minä teen smoothien piimään ja itsekerättyihin marjoihin.

- maitoa meillä kuluu alle litra päivässä.

- arkiruoka on meilläkin täyttävää perusruokaa, viikonloppuna halvoista ruhonosista ja kausijuureksista patoja yms.

Ja säästöehdotuksesi oli???

[/quote]

Säästöt kertyy pienistä, esim, juuri siitä hillosta. Itse kerätyt vadelmat 0e, pussi hillosokeria 1,8e. Siitä keität aika määrän hilloa eikä ole vettä tai lisäaineita kuten kaupan hilloissa. Itse kasvatan marjat vieläpä luomuna. 

Kun ostan perunaa, en osta sitä 0,99e/kg vaikka on valmiiksi pestyä, vaan ostan multaista 0,69e/kg. Lihoissa säästän muutaman euron per kilo kun ostan ne Lidlistä josta saa myös marinoimatonta. Vaatteita pitää ostaa, mutta en laita niitä ruokakuluihin. Meillä menee ruokaan n. 600e kuukaudessa, kolme teinipoikaa, vanhemmat. Tuohon sisältyy 4 kissan ruoka ja kaikki hygieniatarvikkeet marketista.