Vaimon aiheeton mustasukkaisuus
Olen ollut onnellisesti toista kertaa naimisissa kuusi vuotta ja kaikki muu on mennyt vaimon kanssa hyvin paitsi se, että vaimoni saa silloin tällöin ihmeellisiä mustasukkaisuuskausia ilman mitään syytä. Ei hän onneksi ole mikään draamakuningatar, mutta yksi kaksi kun kaikki on mielestäni hyvin hän saattaa yhtäkkiä tokaista, että "teetkö jotain selkäni takana" tai "olipas sinulla hauskaa työpalaverissa" (kun olin keskustellut työasioita naispuoleisten työkaverien kanssa Skypessä/Teamsissä). Omituista tässä on noiden harvoin tulevien aiheettomien kommenttien lisäksi se, että olemme koko suhteemme aikana tehneet etätöitä kotona ja molemmilla on nais- ja miespuoleisia työkavereita ja henk.koht. kavereita, joita emme edes tapaa ulkona yksiksemme. Minun kaikki työkaverini asuvat myös toisessa maassa ja vaimoni tietää kaikki muut naispuoleiset tuttavamme, eikä ole heitä kohtaan osoittanut mitään mustasukkaisuuden oireita. Emme edes käy ulkona juurikaan ja kun käymme, käymme yleensä yhdessä. Minä käyn joskus kahvilassa/baarissa istuskelemassa/työskentelemässä, mutta yleensä kaikki päivät ja illat olemme yhdessä. Minä teen meistä enemmän kyllä töitä ja joskus yhteinen aika on kortilla vaikka molemmat kotona olemmekin.
Meillä ei ole vaimon kanssa pulaa rakkaudesta ja läheisyydestä, aivan päinvastoin, mutta minua häiritsevät nuo yksipuoliset päivän kahden mökötykset ilman mitään syytä. Olemme asiasta keskustelleet ja vaimo pyytää lopulta anteeksi, mutta sama kaava toistuu noin kerran kuukaudessa tai kahdessa. Tiedän, että häntä on petetty parissa edellisessä suhteessa, mutta niin on minuakin ja miljoonia muita. Ei kai se tarkoita, että tässäkin suhteessa pitäisi niin käydä? Minulla ei ole pettämiseen tai muuhunkaan valehtelemiseen minkäänlaista intressiä, koska rakastan vaimoani ja 99% yhteisestä ajastamme on aivan mahtavaa. Itse en ole vaimostani myöskään lainkaan mustasukkainen, eikä minulla ole syytä epäillä hänestä mitään.
Onko muilla samanlaisia kokemuksia ja varsinkin miten olette asian kanssa toimineet?
Kommentit (22)
Minä taas lähtisin perinteisesti puhumaan asiasta suoraan vaimosi kanssa. Todennäköisesti hän itsekin tajuaa, että käytöksensä on turhaa ja huonoa. Jos hän itse kaipaa siihen apua, niin terapia voisi olla hyvä idea. Tai parisuhdeterapia yhdessä?
Ymmärrän kyllä sinua, minullakin on hauskoja työkavereita, joiden kanssa on kiva jutella (miehiäkin), mutta siihen se jää. Siinä ei ole mitään pahaa, että viihtyy töissä ja on kavereita, joten älä ainakaan itseäsi syytä. Mieheni ei ole mustasukkaista tyyppiä, mutta on joskus mököttänyt pikkujouluista tvs, joissa ei ole tapahtunut mitään pahaa. Ne on menneet puhumalla ohi.
Mutta kyllähän ihminen voi olla mustasukkainen ihan vaan yleisesti ihmiskontakteista, työssä vietetystä ajasta, työstä jossa viihtyy jne. Totta kai rakastava puoliso on iloinen, kun toisella on asiat hyvin, mutta jos itse on yksinäinen (voi olla, että AP:n puoliso ihan omasta halustaan hissuttelee kotona, käy ulkona puolisonsa kanssa ja kyläilee vain tyttärensä luona, mutta voi myös olla, että hän haluaisi itselleen ystäviä, kavereita ja tuttavia), niin aika inhimillistä on tuntea kateuttakin sellaisesta, mitä toisella on. Siihen jos päälle puoliso sitten mököttäisi, kun aiheetta toineen kokee mielipahaa, niin ei minua ainakaan helpottaisi.