Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vaimon aiheeton mustasukkaisuus

Vierailija
23.10.2020 |

Olen ollut onnellisesti toista kertaa naimisissa kuusi vuotta ja kaikki muu on mennyt vaimon kanssa hyvin paitsi se, että vaimoni saa silloin tällöin ihmeellisiä mustasukkaisuuskausia ilman mitään syytä. Ei hän onneksi ole mikään draamakuningatar, mutta yksi kaksi kun kaikki on mielestäni hyvin hän saattaa yhtäkkiä tokaista, että "teetkö jotain selkäni takana" tai "olipas sinulla hauskaa työpalaverissa" (kun olin keskustellut työasioita naispuoleisten työkaverien kanssa Skypessä/Teamsissä). Omituista tässä on noiden harvoin tulevien aiheettomien kommenttien lisäksi se, että olemme koko suhteemme aikana tehneet etätöitä kotona ja molemmilla on nais- ja miespuoleisia työkavereita ja henk.koht. kavereita, joita emme edes tapaa ulkona yksiksemme. Minun kaikki työkaverini asuvat myös toisessa maassa ja vaimoni tietää kaikki muut naispuoleiset tuttavamme, eikä ole heitä kohtaan osoittanut mitään mustasukkaisuuden oireita. Emme edes käy ulkona juurikaan ja kun käymme, käymme yleensä yhdessä. Minä käyn joskus kahvilassa/baarissa istuskelemassa/työskentelemässä, mutta yleensä kaikki päivät ja illat olemme yhdessä. Minä teen meistä enemmän kyllä töitä ja joskus yhteinen aika on kortilla vaikka molemmat kotona olemmekin.

Meillä ei ole vaimon kanssa pulaa rakkaudesta ja läheisyydestä, aivan päinvastoin, mutta minua häiritsevät nuo yksipuoliset päivän kahden mökötykset ilman mitään syytä. Olemme asiasta keskustelleet ja vaimo pyytää lopulta anteeksi, mutta sama kaava toistuu noin kerran kuukaudessa tai kahdessa. Tiedän, että häntä on petetty parissa edellisessä suhteessa, mutta niin on minuakin ja miljoonia muita. Ei kai se tarkoita, että tässäkin suhteessa pitäisi niin käydä? Minulla ei ole pettämiseen tai muuhunkaan valehtelemiseen minkäänlaista intressiä, koska rakastan vaimoani ja 99% yhteisestä ajastamme on aivan mahtavaa. Itse en ole vaimostani myöskään lainkaan mustasukkainen, eikä minulla ole syytä epäillä hänestä mitään.

Onko muilla samanlaisia kokemuksia ja varsinkin miten olette asian kanssa toimineet?

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
23.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ole myötätuntoinen ja sano hänelle joka päivä, että hän on sun ainoa ja että rakastat hänet yli kaiken ja että hän on ihanin, kaunein ja rakkain. Joka päivä.

Vierailija
2/22 |
23.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaimosi aikaisempien suhteiden kärsimys tulee pintaan. Tuolloin vaimosi tulkitsee asioita vääristyneesti ja uskoo nämä ajatuksensa tosiasioina. Hän pelkää että hylkäät hänet vaikka se ei olisi realistista. Et voi tehdä muuta kuin yrittää itse pysyä rauhallisena ja ymmärtää, että tämä ei liity sinuun ja menee ohi, niin kuin ennenkin on mennyt. Älä siis lähde mukaan tähän vaan yritä itse nähdä tilanne toistuvana kuviona josta vaimosi ei ole itse tietoinen, vielä. Voihan olla että ajan kanssa tämä helpottaa ja väistyy. Kuulostaa kuitenkin että suhteenne muuten on hyvä ja rakastava. Kaikilla meillä ihmisillä on menneisyytemme ja siitä johtuvat ajatusten ehdollistumat ja kupukohdat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
23.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

* kipukohdat

Vierailija
4/22 |
23.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni tulee joka kuukausi ennen menkkoja alemmuuskompleksi. Olisiko vaimollasi tälläinen hormonaalinen syy, joka sitten nostaa vanhoja traumoja pintaan hetkellisesti.

Itse ainakin olisin kaivannut enemmän lämpöä mieheltäni silloin.

Vierailija
5/22 |
23.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaimosi aikaisempien suhteiden kärsimys tulee pintaan. Tuolloin vaimosi tulkitsee asioita vääristyneesti ja uskoo nämä ajatuksensa tosiasioina. Hän pelkää että hylkäät hänet vaikka se ei olisi realistista. Et voi tehdä muuta kuin yrittää itse pysyä rauhallisena ja ymmärtää, että tämä ei liity sinuun ja menee ohi, niin kuin ennenkin on mennyt. Älä siis lähde mukaan tähän vaan yritä itse nähdä tilanne toistuvana kuviona josta vaimosi ei ole itse tietoinen, vielä. Voihan olla että ajan kanssa tämä helpottaa ja väistyy. Kuulostaa kuitenkin että suhteenne muuten on hyvä ja rakastava. Kaikilla meillä ihmisillä on menneisyytemme ja siitä johtuvat ajatusten ehdollistumat ja kupukohdat.

Hyviä pointteja. Toki on vaikea olla suuttumatta aiheettomista epäilyistä varsinkin kun työstressi painaa päälle. Yleensä toki asia menee ohi aika nopeasti. Tuntuu vaan epäoikeudenmukaiselta, että meillä tämä menee vain niin päin, että vaimolle tulee noita "kohtauksia", minulle ei.

Vierailija
6/22 |
23.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap. Sanon miehenä miehelle. Olen tuollaisen kokenut. Vaimosi pettää ainakin henkisesti sinua jo. Älä ole sinisilmäinen. Projisoi oman ja toisten miesten käytöksen sinuun. Hän pelkää jäävänsä kiinni omista teoistaan, kuvittelee sinun olevan samanlainen kuin ne miehet, jotka varattua lirkuttelevat. Tai sinun olevan niinkuin hän. Tekevän salassa jotain. Katsooko hän silmiisi kun sanoo rakastavansa sinua? Vai vilkuilevatko silmänsä muualle? Aloittaako riidan haastamisen kuvitelluista naisista? Onko poissaoleva välillä?

Selitteleekö liian tarkkaan minne menee milloinkin? Kyseleekö milloin tulet kotiin? Entä kännykän käyttö?

Vierailija
7/22 |
23.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselläni tulee joka kuukausi ennen menkkoja alemmuuskompleksi. Olisiko vaimollasi tälläinen hormonaalinen syy, joka sitten nostaa vanhoja traumoja pintaan hetkellisesti.

Itse ainakin olisin kaivannut enemmän lämpöä mieheltäni silloin.

Vaimo on kyllä tunteiltaan ailahtelevaisempi menkkojen aikaan. Tosin en ole pitänyt kirjaa, että tuleeko nuo aina just menkkoihin liittyen. Ehkä vaimo tuntee itsensä yksinäiseksi varsinkin kun teen joskus töitä melkein tauotta. Vapaa-aikana kyllä yritän hemmotella.

Vierailija
8/22 |
23.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap. Sanon miehenä miehelle. Olen tuollaisen kokenut. Vaimosi pettää ainakin henkisesti sinua jo. Älä ole sinisilmäinen. Projisoi oman ja toisten miesten käytöksen sinuun. Hän pelkää jäävänsä kiinni omista teoistaan, kuvittelee sinun olevan samanlainen kuin ne miehet, jotka varattua lirkuttelevat. Tai sinun olevan niinkuin hän. Tekevän salassa jotain. Katsooko hän silmiisi kun sanoo rakastavansa sinua? Vai vilkuilevatko silmänsä muualle? Aloittaako riidan haastamisen kuvitelluista naisista? Onko poissaoleva välillä?

Selitteleekö liian tarkkaan minne menee milloinkin? Kyseleekö milloin tulet kotiin? Entä kännykän käyttö?

Toivottavasti et ole oikeassa tällä kertaa, sillä edellisessä suhteessa ennen avioliittoa kävi juuri näin eli puhelimen sairaalloinen kontrollointi ja menemisten selittely. Mutta vaimoni ei roiku puhelimessa, eikä juuri käy missään (kerran ehkä kuukaudessa tyttärensä luona yökylässä) ja sanoo usein rakastavansa. Joka yö nukkuu kainalossa.

Ap

Vierailija
9/22 |
23.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin kun vaimollasi tulee noita juttuja niin ei kai siinä muuta voi sanoa, kuin että olipa taas aiheeton kommentti, tein töitä tms. ja sitä ei tehdä huvin vuoksi ja samalla voisi kysyä että toivoisiko hän, että sulla olis kurjaa töitä tehdessä. Voit kysyä myös vaikka että miltä hänestä tuntuisi, jos epäilisit samoissa tilanteissa häntä. Vastaus varmaan olisi että tyhmältä. Se ehkä saisi hänet ajattelemaan, että olipa hölmöä. Toki silloin tällöin kun sanoo, että rakastaa ja huomioi pienillä jutuilla, saa kumman tahansa olon rakastetuksi niin ettei tule tuollaisia hölmöjä kommentteja mutta tekstisi vaikutti siltä että sitä ei puutu. Myös aito kiinnostus toisen asioita kohtaan ja arvostus saattaa ehkäistä, se viestii että hän on mielestäsi kiinnostava ihminen kaikkien vuosienkin jälkeen vielä, etkä saa tarpeeksesi hänestä. Sekin kun sanoo joskus että ikävöin tai ajattelin sinua tänään, jos molemmat on ollut omissa menoissa on mukavaa, jos oikeasti tuntee näin.

Olin itse tällainen rasittava ihminen miehelleni silloin tällöin mutta hän joko lähestyi asiaa huumorin kautta, että ootko nyt vähän hassu, oot rakas. (mutta ei saa heittää liian huumoriksi ettei tule ihan naurettavan typerä olo toiselle, tai olo että toinen nauraa selän takana mikä vaan lisää epäilevää käytöstä) Ja välillä taas vähän vakavemman kautta että onko mulla kaikki hyvin ja muistutti miksi on mun kanssa, että ei tarvitse muita mutta ei tykkää kommenteistani. Nykyään ymmärrän että on toiselle rasittavaa olla jatkuvasti todistelemassa rakkautta mua kohtaan ja mun täytyy saada oma itsetuntoni kuntoon, osittain olen saanutkin. Ja osaan sanoa jos tarvitsen jotain mieltä kohentavaa tsemppiä.

Toivottavasti tästä oli jotain apua. Loputtomiin ei voi madella, ei teidän tilanne onneksi kuulosta niin huonolta.

Vierailija
10/22 |
23.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Silloin kun vaimollasi tulee noita juttuja niin ei kai siinä muuta voi sanoa, kuin että olipa taas aiheeton kommentti, tein töitä tms. ja sitä ei tehdä huvin vuoksi ja samalla voisi kysyä että toivoisiko hän, että sulla olis kurjaa töitä tehdessä. Voit kysyä myös vaikka että miltä hänestä tuntuisi, jos epäilisit samoissa tilanteissa häntä. Vastaus varmaan olisi että tyhmältä. Se ehkä saisi hänet ajattelemaan, että olipa hölmöä. Toki silloin tällöin kun sanoo, että rakastaa ja huomioi pienillä jutuilla, saa kumman tahansa olon rakastetuksi niin ettei tule tuollaisia hölmöjä kommentteja mutta tekstisi vaikutti siltä että sitä ei puutu. Myös aito kiinnostus toisen asioita kohtaan ja arvostus saattaa ehkäistä, se viestii että hän on mielestäsi kiinnostava ihminen kaikkien vuosienkin jälkeen vielä, etkä saa tarpeeksesi hänestä. Sekin kun sanoo joskus että ikävöin tai ajattelin sinua tänään, jos molemmat on ollut omissa menoissa on mukavaa, jos oikeasti tuntee näin.

Olin itse tällainen rasittava ihminen miehelleni silloin tällöin mutta hän joko lähestyi asiaa huumorin kautta, että ootko nyt vähän hassu, oot rakas. (mutta ei saa heittää liian huumoriksi ettei tule ihan naurettavan typerä olo toiselle, tai olo että toinen nauraa selän takana mikä vaan lisää epäilevää käytöstä) Ja välillä taas vähän vakavemman kautta että onko mulla kaikki hyvin ja muistutti miksi on mun kanssa, että ei tarvitse muita mutta ei tykkää kommenteistani. Nykyään ymmärrän että on toiselle rasittavaa olla jatkuvasti todistelemassa rakkautta mua kohtaan ja mun täytyy saada oma itsetuntoni kuntoon, osittain olen saanutkin. Ja osaan sanoa jos tarvitsen jotain mieltä kohentavaa tsemppiä.

Toivottavasti tästä oli jotain apua. Loputtomiin ei voi madella, ei teidän tilanne onneksi kuulosta niin huonolta.

Unohdin vielä sanoa että muakin petettiin ja nöyryytettiin edellisessä suhteessa, siitä tämä käyttäytyminen mulla alkoi. Kun rakastuu uudelleen sitä pelkää että se viedään taas pois, kestää aikansa päästää peloista irti.

Vierailija
11/22 |
23.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttääkö vaimos e-pillereitä? Musta ne teki suorastaan vainoharhaisen mustasukkaisen, vaikka oma luonteeni ei ole ollenkaan mustis:/ niitä kun söin vuosia, niin luulin vaan muuttuneeni ihmisenä... hyi onneksi tajusin lopettaa.

Vierailija
12/22 |
23.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyttääkö vaimos e-pillereitä? Musta ne teki suorastaan vainoharhaisen mustasukkaisen, vaikka oma luonteeni ei ole ollenkaan mustis:/ niitä kun söin vuosia, niin luulin vaan muuttuneeni ihmisenä... hyi onneksi tajusin lopettaa.

Ei käytä e-pillereitä ainakaan enää. Ei ole käyttänyt koko suhteemme aikana. Mutta olen kokenut aiemmissa suhteissa e-pillereiden aiheuttamia mielialavaihteluja, joten tiedän mistä puhut.

Ap

Vierailija
13/22 |
23.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyviä pointteja. Toki on vaikea olla suuttumatta aiheettomista epäilyistä varsinkin kun työstressi painaa päälle. Yleensä toki asia menee ohi aika nopeasti. Tuntuu vaan epäoikeudenmukaiselta, että meillä tämä menee vain niin päin, että vaimolle tulee noita "kohtauksia", minulle ei.

Onhan se siinä mielessä kohtuutonta, että hän syyttää sinua turhaan. Yritä nähdä kuitenkin tämän käytöksen taakse. Meillä jokaisella on tosiaan epäkohtamme. Jos tuossa hetkessä yrittäisit olla mahdollisimman läsnä ja aito. Kuuntelisit mitä vaimosi sanoo ja sitten vaan toistaisit rauhallisesti että rakastat häntä ja et tee mitään mikä vahingoittaisi teidän suhdettanne. Katsoisit mitä tällainen lähestymistapa tuottaa?

Vierailija
14/22 |
23.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaimollasi on sivussa joku toinen, projektoi vaan omaa pettämistään sinuun

Vierailija
15/22 |
23.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti sallitte täältä yhden asiantuntijan lausunnon. Mustasukkainen ihminen ajattelee ettei riitä kumppanilleen. Taustoissa voi olla tekijöitä, joiden perusteella aliarvioi itseään. Hänen kannattaisi käydä muutaman kerran terapeutin juttusilla, jolloin hän ymmärtäisi ne tekijät jotka ajavat mustasukkaisuusreaktioon. Hän on todennäköisesti koko ajan mustasukkainen ja yrittää hillitä tunteitaan, mutta kuppi täyttyy kuukaudessa, jolloin kaikki pursuaa ulos. Tämä on yleensä helposti selviävä vaiva, eräänlainen tunnelukko, joka pitää avata.

Vierailija
16/22 |
23.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan se siinä mielessä kohtuutonta, että hän syyttää sinua turhaan. Yritä nähdä kuitenkin tämän käytöksen taakse. Meillä jokaisella on tosiaan epäkohtamme. Jos tuossa hetkessä yrittäisit olla mahdollisimman läsnä ja aito. Kuuntelisit mitä vaimosi sanoo ja sitten vaan toistaisit rauhallisesti että rakastat häntä ja et tee mitään mikä vahingoittaisi teidän suhdettanne. Katsoisit mitä tällainen lähestymistapa tuottaa?

Joo, mulla on joskus mennyt vähän hermot töistä väsyneenä noiden aiheettomien epäilyjen takia ja lähtenyt ulos istumaan baariin. Mutta se ei ehkä ole se paras ratkaisu :) Pääosin kyllä yritän ymmärtää ja jutella kun tilanne vähän rauhoittunut. Se hyvä asia meillä kyllä on tässä, että kumpikaan ei huuda tai riehu, enemmän mykkäkoulua paäivä tai kaksi.

Ap

Vierailija
17/22 |
23.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti sallitte täältä yhden asiantuntijan lausunnon. Mustasukkainen ihminen ajattelee ettei riitä kumppanilleen. Taustoissa voi olla tekijöitä, joiden perusteella aliarvioi itseään. Hänen kannattaisi käydä muutaman kerran terapeutin juttusilla, jolloin hän ymmärtäisi ne tekijät jotka ajavat mustasukkaisuusreaktioon. Hän on todennäköisesti koko ajan mustasukkainen ja yrittää hillitä tunteitaan, mutta kuppi täyttyy kuukaudessa, jolloin kaikki pursuaa ulos. Tämä on yleensä helposti selviävä vaiva, eräänlainen tunnelukko, joka pitää avata.

Joo, tuota olen kyllä ajatellut, että ehkä hän hautoo mustasukkaisia ajatuksia paljon useammin kuin niitä näyttää eli terapia voisi olla hyvä ajatus jos hän itse sen näkee tarpeelliseksi. Toistahan ei voi terapiaan pakottaa vaan ainoastaan suostutella ja siinäkin on riski, että toinen ymmärtää sen "syyllistämisenä".

Vierailija
18/22 |
23.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, tuota olen kyllä ajatellut, että ehkä hän hautoo mustasukkaisia ajatuksia paljon useammin kuin niitä näyttää eli terapia voisi olla hyvä ajatus jos hän itse sen näkee tarpeelliseksi. Toistahan ei voi terapiaan pakottaa vaan ainoastaan suostutella ja siinäkin on riski, että toinen ymmärtää sen "syyllistämisenä".

Ap. Voisitko joskus kysyä vaimoltasi (silloin kun ei osoita mustasukkaisuutta) mitä mieltä hän on omasta tilanteestaan ja miten paljon se häntä häiritsee. Silloin voitte päästä keskusteluun hoitoon menosta. Tämä ei todennäköisesti vaadi vuosien terapiaa, vaan muutaman käynnin.

Vierailija
19/22 |
23.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, mulla on joskus mennyt vähän hermot töistä väsyneenä noiden aiheettomien epäilyjen takia ja lähtenyt ulos istumaan baariin. Mutta se ei ehkä ole se paras ratkaisu :) Pääosin kyllä yritän ymmärtää ja jutella kun tilanne vähän rauhoittunut. Se hyvä asia meillä kyllä on tässä, että kumpikaan ei huuda tai riehu, enemmän mykkäkoulua paäivä tai kaksi.

Ap

Vaikuttaa siltä, että ruokit mustasukkaisuutta. Ei sinullakaan mikään hyvä itsereflektio ole, jos katoilet baariin (pettämään) tai flirttailet työkavereiden kanssa etäpalavereissä. Tällainen käytös vituttaa useimpia ihmisiä, eikä ole välttämättä edes mustasukkaisuutta. Häpeisin silmät päästäni, jos mieheni olisi se limainen naisten naurattaja palavereissä. Osalla miehistä ei ole kykyä hahmottaa rajaa oikean käytöksen välillä. Itseäni on 95 % miehistä yrittänyt iskeä tai flirttailla työkontekstissa, joten harvinaista tuo nyt ei vaan ole ja naiset tietävät nämä asiat.

Helppo vinkki. Ole oikeasti suoraselkäinen käytökseltäsi. Nyt et ole ollut. Viaton ihminen ei muuten koskaan suutu pettämisepäilyistä, vaan kuten sananlaskukin sanoo koiran älähtämisedtä. Eli miksi käyttäydyt noin kuten käyttäydyt? Käytöksesi on todella epäloogista.

Vierailija
20/22 |
23.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Vaikuttaa siltä, että ruokit mustasukkaisuutta. Ei sinullakaan mikään hyvä itsereflektio ole, jos katoilet baariin (pettämään) tai flirttailet työkavereiden kanssa etäpalavereissä. Tällainen käytös vituttaa useimpia ihmisiä, eikä ole välttämättä edes mustasukkaisuutta. Häpeisin silmät päästäni, jos mieheni olisi se limainen naisten naurattaja palavereissä. Osalla miehistä ei ole kykyä hahmottaa rajaa oikean käytöksen välillä. Itseäni on 95 % miehistä yrittänyt iskeä tai flirttailla työkontekstissa, joten harvinaista tuo nyt ei vaan ole ja naiset tietävät nämä asiat.

Helppo vinkki. Ole oikeasti suoraselkäinen käytökseltäsi. Nyt et ole ollut. Viaton ihminen ei muuten koskaan suutu pettämisepäilyistä, vaan kuten sananlaskukin sanoo koiran älähtämisedtä. Eli miksi käyttäydyt noin kuten käyttäydyt? Käytöksesi on todella epäloogista.

Jaa. Minun mieheni on miellyttävä ja hauska, ja on sitä muillekin - myös naispuolisille työkavereille. Hauskuus ja nauru ei ole flirttiä, vaan... hauskuutta ja naurua? Ihan positiivisia juttuja töissä. Olen iloinen jos kuulen muidenkin viihtyvän jutulla hänen kanssaan. Se osoittaa että olen saanut miehen josta muutkin pitävät ja kun molempien itsetunto on hyvä, menee suhteessakin kivasti. Mutta ihan miten kukin asiat haluaa nähdä. Ja todellakin joskus tekee hyvää lähteä tunniksi ulos jos toinen jotain sit joskus kuitenkin oireilee :D useimmiten ihan eri fiiliksinen mies siellä katuvaisena odottaa jos aiemmin jotain töksäytteli.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kaksi