Painavat lihakset
Puoliseiskassa on nyt Maria Huntington, naisten 7-ottelun suomenmestari. Pituutta 171 senttiä ja painoa 61 kiloa. Lihaksikkaan naisen painoindeksi on siis 20,8.
Vielä enemmän lihasta on Suomen parhaalla naispuolisella painonnostajalla Anni Vuohijoella. Pituutta 162 senttiä ja painoa 62 kiloa, eli painoindeksi on 23,8.
Miten on edelleen mahdollista, että joku perustelee ylipainoaan lihaksikkuudella? Onko kyseessä itsepetos vai mistä moinen johtuu?
Kommentit (9)
No tuossahan sinä sen sanoit: itsepetos.
Hiljaista on ja mun kissa pierii.......
Lehdissä jos on juttua tällaisesta, niin kuvissa on aina kiinteyttävät urheilutrikoot ja läskit pullahtelee esim. kainaloista ulos. Oikeasti sitä lihasta pitää olla paljon, jotta päästään ylipainoon asti. Esim. Gladiaattoreiden barbi on ylipainoinen, mutta heti näkee, että johtuu oikeasti niistä lihaksista eikä läskistä.
Ihan yks selitteisesti. Lihas painaa enemmän kuin läski.
No, kun se kehonkoostumus ei yleensä ole joko täyttä lihasta, tai täyttä läskiä, esim. henkilön, jonka BMI on vaikka 25, paino voi koostua sekä treenatuista lihaksista, että ylimääräisestä rasvasta. Itse asiassa uskon, että suurin osa lievästi ylipainoisista on juurikin näiden ääripäiden välillä. Siis lievästi ylipainoisista, lihavilla toki rasvaprosentti on jo huomattavan korkea, eikä fysiikka kestä edes keskivaikeaa lihaskuntotreeniä, joten painavia muskeleita hyvin lihavilla ei luonnollisesti ole.
Itse olen lievästi ylipainoinen ja täyttä rehellistä läskiä ja, jos kanssani viettää hetken pidempään aikaa, niin huomaa kyllä, että kuntoni on muihin kokoisiini verrattuna erittäin huono, plus näytän paljon lihavammalta, kuin muut mitoissani olevat. BMI on 24, enkä jaksa esim. avata limsapulloa, lattialta seisomaan nouseminen kestää useita sekunteja ja jo lyhyt kävely hengästyttää. Suurin osa näissä mitoissa olevista jaksaa hölkätäkin ihan hyvän matkan ja nostella painavia esineitä
Nuo on vähän vaikeita juttuja ja riippuu ihmisestä. Käytännössä lihas perustuu pinta-alaan ja massa tilavuuteen. Jos voima (lihas/läpileikkaus) kaksinkertaistuu, niin massa (tilavuus) kolminkertaistuu. Tämän takia muurahainen pyörittää helposti 10 kertaa omaa painoaan suurempia painoja ja 200kg painava karhu vaikka vahva onkin ei varmasti käsittele 2000kg painavaa painoa.
mies52v
Ylipainon selittäminen lihaksilla on vanha lohdullinen mantra, jonka jokainen on varmasti kuullut monta kertaa. Kyllä ihmisestä huomaa jos sillä on paljon ylimääräistä rasvaa. Tuo hokema tupsahtaa yleensä sellaisten suusta jotka ei ole aivan perillä lihasten kasvattamisen vaativuudesta. "Lihas painaa enemmän kuin läski!" on toistunut aika usein keskusteluissa joissa joku ihmettelee miksi pari ekaa viikkoa terveellistä elämää on saanut vaa'an lukeman pomppaamaan. Toki meitä ihmisiä on monenlaista sorttia, mutta normaalipainon skaala on aika armelias ja ottaa huomioon noin 14kg vaihtelua. Sen yli kun mennään, alkavat riskit lisääntyä, oli se paino läskiä tai sitä lihasta.
Vierailija kirjoitti:
Ylipainon selittäminen lihaksilla on vanha lohdullinen mantra, jonka jokainen on varmasti kuullut monta kertaa. Kyllä ihmisestä huomaa jos sillä on paljon ylimääräistä rasvaa. Tuo hokema tupsahtaa yleensä sellaisten suusta jotka ei ole aivan perillä lihasten kasvattamisen vaativuudesta. "Lihas painaa enemmän kuin läski!" on toistunut aika usein keskusteluissa joissa joku ihmettelee miksi pari ekaa viikkoa terveellistä elämää on saanut vaa'an lukeman pomppaamaan. Toki meitä ihmisiä on monenlaista sorttia, mutta normaalipainon skaala on aika armelias ja ottaa huomioon noin 14kg vaihtelua. Sen yli kun mennään, alkavat riskit lisääntyä, oli se paino läskiä tai sitä lihasta.
Vaan huomaako ihminen itse? Uskooko ihmiset itse tuohon vai uskottelevatko vain muille?
Hiljaista on...