auttakaa! tyttäreni..
On lähdössä opiskelemaan jotain turhanpäiväistä, kannattamatonta taide/sarjakuvapiirtäjä-koulutusta!! Tai mitä ikinä onkin. Mitä minä voisin sanoa? Tyttäreni on lahjakas piirtäjä (muttei kovin hyvä maalari) millä saisin hänet muuttamaan mielensä? Luulin häntä järkeväksi ja että hän olisi opiskellut taloustieteitä, tai mitä tahansa muuta. Mitä teen?? Ei se rassu pysty tuollaisella koulutuksella mitään tekemään.. :( (laittaa hakemuksen kevään yhteishauissa)
Kommentit (36)
Anna tyttäresi kokeilla siipiään, elää unelmaansa. Mikään oppi ei mene hukkaan, ja nykyään on helppo kouluttautua lisää.
Kannusta ja usko tyttäreesi.
[quote author="Vierailija" time="29.01.2014 klo 20:10"]
Kiroilevan siilin piirtäjä on ainakin pärjännyt hyvin. Tietysti tuollainen menestys on harvinaista.
[/quote]
Tuollaiseen sattumaan ei kyllä tarvita koulutusta.
No älä puutu toisen valintoihin. Todennäköisesti hän huomaa kesken koulutuksen, ettei se välttämättä kannata. Suomessa kun ei tueta taidetta systemaattisesta, ja on aika onnen kantamoinen jos menestyy alalla. Jos hän kuitenkin hakee ja pääsee sinne, niin kyllä se on itsetunnolle aika positiivinen asia. Kaikkien pitää saada kokeilla sitä mitä haluaa! Hänhän voi innostua vaikka mistä alasta samalla kuin harjoittaa taitoaan, ja hakea mýöhemmin opiskelemaan esim muotoilua, graafista suunnittelua, kasvatustieteelliseen (kuviksen ope) jne. Aika monet opiskelevat jotain "turhaa" alaa vuoden-pari, jonka jälkeen miettivät valintoja uudelleen. Sekin on todella tärkeä vaihe, että opiskelee jotain mikä on pelkästään ruokaa sielulle. Tyttäresi on nuori, ja hänellä on vielä koko elämä edessä, ja aikaa tehdä uusia valintoja.
Parhaiten teet kun oot hiljaa ja tuet häntä. Saattaa vaikka itse myöhemmin valita uudestaan. Niin se vaan menee, että lasten täytyy antaa itse tehdä omat valintansa, vaikka ne virheiltä tuntuisikin.
Itse olen kiitollinen äidistäni, joka nyt ajatellen varmasti älysi että tein virheen sekä puolisovalinnassa että muutamassa muussakin jutussa, mutta joka piti suunsa kiinni ja on aina ollyt saatavissa kun oon tarvinnut häntä. Nyt minulla on asiat hyvin, ja minulla on lisäksi äitikin. Jos se olis puuttunut asioihini, olisin varmasti viilentänyt välit.
Kai täytyykin vain olla hiljaa... Vaikka minua hirvityttää että jää ilman töitä ja muuttuu sossupummiksi.. Ap
Mua hirvittää tää suomalainen mentaliteetti, että mihinkään ei saa puuttua eikä mitään omia mielipiteitään tai kantojaan saisi sanoa, ettei lapsi vain niinku pahoita mieltään. Moni olisi säästynyt typeriltä valinnoilta elämässä, jos edes osittain kuuntelisi mitä aikuisilla on sanottavaa. Liian paljon koulutetaan ihmisiä suoraan kortistoon. Siinä vaiheessa lapsi vasta surullinen on kun huomaa todellisen tilanteen. Aina voi harrastaa kaikenlaista kivaa mutta koulutus kannattaa hankkia niin, että saisi töitäkin joskus. Asiat voi esittää monella tapaa, myös niin, ettei vaikuta vittumaiselta päällepäsmäriltä tai määräilevältä tyrannilta.
Hmm taidan tietää kuka olet. Alkaako sukunimesi R-kirjaimella?
Hmm taidan tietää kuka olet. Alkaako sukunimesi R-k2092irjaimella?
Yleensä koulumenestykseen vaikuttaa suuresti motivaatio siihen mihin kouluttautuu. Eräs tuttavani lapsi meni ns. järkevälle alalle, tunnetaan hyvästä työllisyydestä ja ihan ok palkasta. Noh, tällä nuorella ala ei kiinnostanut sitten yhtään ja menikin sinne lähinnä vanhempien painostuksesta. Tuhlasipa siellä aikaansa pari vuotta ja täysi-ikäiseksi tultuaan erosi sieltä ja aloitti uuden koulutuksen. Tosiaan se pari vuotta meni kitkutellessa huonoin arvosanoin ja jatkuvasti lisääntyvin poissaoloin.
En sano, että välttämättä sinun tyttärellesi kävisi näin, mutta kuitenkin hän on nuori ja hänen täytyy tehdä omat virheensä, jos ne sellaisiksi osoittautuisivat. Jos hän haluaa toteuttaa unelmiaan, salli se hänelle. Jos käykin niin, ettei ura taidealalla lähdekkään käyntiin, hänellä on aina mahdollisuus opiskella lisää.
Ei kai sekään ole kiva, että myöhemmin olisi katkera siitä ettei saanut kokeilla siipiään semmoisessa asiassa mikä hänelle oli niin kovin tärkeää?
[quote author="Vierailija" time="29.01.2014 klo 20:35"]
Mua hirvittää tää suomalainen mentaliteetti, että mihinkään ei saa puuttua eikä mitään omia mielipiteitään tai kantojaan saisi sanoa, ettei lapsi vain niinku pahoita mieltään. Moni olisi säästynyt typeriltä valinnoilta elämässä, jos edes osittain kuuntelisi mitä aikuisilla on sanottavaa. Liian paljon koulutetaan ihmisiä suoraan kortistoon. Siinä vaiheessa lapsi vasta surullinen on kun huomaa todellisen tilanteen. Aina voi harrastaa kaikenlaista kivaa mutta koulutus kannattaa hankkia niin, että saisi töitäkin joskus. Asiat voi esittää monella tapaa, myös niin, ettei vaikuta vittumaiselta päällepäsmäriltä tai määräilevältä tyrannilta.
[/quote]Aivan totta. En voi käsittää että näin moni äiti täällä vaan kannustaa oppimaan kantapään kautta.
Ei aina vaan ole mahdollisuutta hankkia sitä toista ammattia. Miksei koskaan niin päin että ensin hankitaan joku työllistävä koulutus ja sitten vasta haihatellaan taiteita?
[quote author="Vierailija" time="29.01.2014 klo 20:39"]Hmm taidan tietää kuka olet. Alkaako sukunimesi R-kirjaimella?
[/quote]ei sukunimeni ei ala R-kirjaimella ap
[quote author="Vierailija" time="29.01.2014 klo 20:40"]
Yleensä koulumenestykseen vaikuttaa suuresti motivaatio siihen mihin kouluttautuu. Eräs tuttavani lapsi meni ns. järkevälle alalle, tunnetaan hyvästä työllisyydestä ja ihan ok palkasta. Noh, tällä nuorella ala ei kiinnostanut sitten yhtään ja menikin sinne lähinnä vanhempien painostuksesta. Tuhlasipa siellä aikaansa pari vuotta ja täysi-ikäiseksi tultuaan erosi sieltä ja aloitti uuden koulutuksen. Tosiaan se pari vuotta meni kitkutellessa huonoin arvosanoin ja jatkuvasti lisääntyvin poissaoloin.
En sano, että välttämättä sinun tyttärellesi kävisi näin, mutta kuitenkin hän on nuori ja hänen täytyy tehdä omat virheensä, jos ne sellaisiksi osoittautuisivat. Jos hän haluaa toteuttaa unelmiaan, salli se hänelle. Jos käykin niin, ettei ura taidealalla lähdekkään käyntiin, hänellä on aina mahdollisuus opiskella lisää.
Ei kai sekään ole kiva, että myöhemmin olisi katkera siitä ettei saanut kokeilla siipiään semmoisessa asiassa mikä hänelle oli niin kovin tärkeää?
[/quote]Ura taidealalla, museon vahtimestarina...
Jos hän jää vain sossupummiksi niin sympatiaa ja perintöä ei heru. Ap
Kenenkään ei pidä opiskeleman muuta kuin järkevä amk tradenomi tutkinto!
[quote author="Vierailija" time="29.01.2014 klo 20:45"]
[quote author="Vierailija" time="29.01.2014 klo 20:35"]
[/quote]Aivan totta. En voi käsittää että näin moni äiti täällä vaan kannustaa oppimaan kantapään kautta.
Ei aina vaan ole mahdollisuutta hankkia sitä toista ammattia. Miksei koskaan niin päin että ensin hankitaan joku työllistävä koulutus ja sitten vasta haihatellaan taiteita?
[/quote]
Juuri näin. Se on välittämistä, että kertoo asioista vähän lisää eikä myhäile hiljaa mielessään, miten jo melko varmasti tietää, että asiat menee pieleen. Jos lapsi silti sitten valitsee alan, jolta ei työllisty, niin onpahan hänelle ainakin kerrottu ja ehkä jopa yhdessä kaiveltu laajasti muita vaihtoehtoja. Moni nuori on myös aika kateissa, mitä kaikkea on mahdollista tehdä ja mihin suuntautua. Mitä ammatteja ylipäätään on ja mitä työelämä eri aloilla on. Sitten valitsee jotain "kivan kuuloista" kun ei tiedä, mihin niistä oikeasti valmistuu. Mä kyllä kannatan, että antaa enemmän tietoja ja tuo esiin vaihtoehtoja ja niiden vaikutuksia elämään. Tekeepä sitten ainakin vähän valistuneemman päätöksen.
t: tuo edellinen kirjoittaja
8: No joo, mutta onko ap:kaan nyt kovin paljon tutustunut tyttäreensä vuosien varrella, jos on noin yllättynyt tilanteesta ja ehdottaa kuvataiteiden tilalle taloustieteitä.
HYvä on keskustella lapsen kanssa mihin kouluun yrittää ja olla samalla realisti. Itse tyrmäisin kerralla jonkun utopistisen haaveen jos lahjakkuus ilmenee ihan toisaalla.
Monessa perheessä mietitään mihin nuori menee peruskoulun jälkeen. Se ei ole aina itsestäänselvää mihin. Vanhemman kandee olla realisti ja kannustaa esim lukioon jos luonnontieteet on 9-10 . Eikä mennä siitä mistä aita matalin.
Anteeksi, mutta oletko AP tosissasi?
Kiroilevan siilin piirtäjä on ainakin pärjännyt hyvin. Tietysti tuollainen menestys on harvinaista.