Voinko kieltäytyä neuvolan painonseurannasta?
Ennen raskautta en seurannut painoani kovin tiheästi. Ei tarvinnut, olin hoikka ja tiesin sen. Sitten neuvolakäynneillä piti alkaa käydä puntarilla. Ja paino nousi. Ja nousi. Ja nousi. Järkyttäviä määriä ja järkyttävää vauhtia, omasta mielestäni. Neuvolantäti on ollut tyytyväinen, hyvin nousee ei ongelmaa. Jaksoin olla kärsivällinen seitsemän kuukautta (tämähän on väliaikaista ja ihan välttämätöntä), ja sitten tuli mitta täyteen.
Minulle on korvien väliin muuttanut melkoinen ongelma. Punnitsen itseni kymmenisen kertaa päivässä, ja kyttään syömisiäni, lasken kalorit tarkkaan. Neuvolaa edeltävänä päivänä saunon pari tuntia ja juon mukitolkulla vihreää teetä. Liikun melko paljon, mutta siinä missä ennen rakastin liikuntaa, nykyisin vihaan sitä koska se on melko konkreettinen todiste siitä kuinka iso minusta on tullut. Kömpelö. Säälittävä oksettava ihrakimpale, joka pystyy tekemään puolen tunnin kävelylenkkejä koska sitten on päästävä vessaan. Jos on juomatta monta tuntia, pystyy käymään tunnin pituisella kävelyllä ennen kuin rakko räjähtää. Harmi vaan että janottaa koko ajan.
Tiedän että olen kamala pinnallinen ihminen, mutta kilomäärästä on tullut minulle joku käänteinen ihmisarvon mittari. En arvioi muita ihmisiä painon perusteella, mutta vihaan omaa vartaloani yli kaiken.
En pysty enää ajattelemaan muuta kuin painoani ja kokoani, ja odotuksesta on mennyt ilo kokonaan.
Varmasti tulee niitä vastauksia että itsepähän olet sen lapsen halunnut ja olisit miettinyt vähän aiemmin, mutta haluan lapsen edelleen, ja sitä tosiasiaa ettei pääni kestä painonnousua, en tiennyt ennen raskautta.
Mitä minun kannattaisi tehdä? En uskalla neuvolassa sanoa miten pakkomielteinen minusta on tullut, koska saan varmasti sitten jotkut hullun paperit.
Kommentit (19)
Ehkäpä sun kannattais ottaa neuvolassa puheeksi, mitä tuo painon tarkkailu on aiheuttanut. Varmaan keksitte yhdessä ratkaisun :)
Ota asia puheeksi neuvolan kanssa ja kerro miksi et halua painoseurantaa.
Hei, ongelma ei ole neuvola vaan sinä itse. Tarvitset ehdottomasti psykiatrista apua ennen kuin tilanne riistäytyy täysin käsistä, meno kuulostaa jo nyt tosi huolestuttavalta.
Ei ole tervettä ja hyväksi vauvalle tuollainen. Ota asia puheeksi neuvolassa. Painoa seurataan sinun ja vauvan hyvinvoinnin vuoksi, ei siksi, että sinua arvosteltaisiin.
Sillä sun painon seurannalla seurataan, miten vauvasi voi. Kyse ei ole vain sinusta, vaan siitä vauvasta, toisesta ihmisestä, josta sinä olet vastuussa raskauden ajan. Hae psykiatrista apua.
Et sitten ole ajatellut hakea itsellesi apua?
Kaikki hyvin kun vain saat rypeä syömishäiriössäsi ja paskat nakkaat vauvan hyvinvoinnille.
Raskaana ollessa painon kuuluukin nousta koska siellä kohdussa on ihan oikea pieni ihminen joka kasvaa ja kehittäyy.
Pelkkä vauva painaa loppuraskaudessa n.3-4kg ja siihen päälle istukka ja vedet. Muutenkin tulee turvotusta ja rinnat kasvaa jotta voit imettää ym ym.
Voit kieltäytyä tietenkin. Mutta olisi tosi hyvä seurata sitä sitten itse kotona tai muuten, koska sitä seurataan sen vuoksi että nopea painonnousu (eli voimakas turvotus) etenkin loppuraskaudessa voi tarkoittaa, että vauvalla ei ole kaikki hyvin.
Itelle ei tullut koko raskauden aikana yhtäkään kiloa lisää lievän ylipainon takia, ennen kuin vkolla 39 tuli +5 kg. Suoraan sairaalaan raskausmyrkytysepäilyn vuoksi ja käynnistettiinhän se sitten lopulta. Eli syitä punnitukseen on muitakin kuin se, että saavat neukkarin tädit kahvitunnilla naureskella kenen asiakkaan perse on levinnyt eniten.
Mieti nyt sitäkin, millaisen opin lapsesi saa sinusta!!
Hae nyt ihmeessä apua tuohon ongelmaasi, tuskin haluat lapsellesi opettaa tuollaista?
aika sairasta touhua tuollainen raskaana olevalta naiselta, onkohan apsta edes äidiksi kun ei vauvastaan välitä :-( surullista, hanki apua..
Eihän sen painonseurannan tarkoitus ole odottajan syömisten kyttäily!
Mullakin nopea painonnousu oli merkki alakavasta raskausmyrkytyksestä. Ei siinä kukaan todellakaan miettinyt että olenko mässäillyt liikaa.
No olisko mahdollista, että th katsois sun painon niin että et itse sitä näkisi, kirjaisi vain atk:lle ja puuttuisi tilanteeseen, jos hänelle nousee huoli.
Kiitos vastauksista.
Mielestäni turvotuksen näkee kyllä tosi herkästi kasvoista, ei siihen puntaria tarvitse. Psykiatrinen apu on yhtä kuin lääkkeet, ja niitähän ei raskausaikana kannata ihan kevyistä syistä syödä. Joten sen voi unohtaa. Totta kai voisin mennä "rypemään syömishäiriössäni" (kuten 8 asian ilmaisi) psykologille, mutta se että joku käskee ajatella toisin tuskin saa minua ajattelemaan toisin.
11: tuskin se lapsi on vielä siellä kohdussa mitään syömishäiriötä oppinut.
Uskon, ja toivon, että tämä jää taka-alalle siinä vaiheessa kun olen toipunut synnytyksestä ja paino palailee entisiin lukemiin.
Vauva tuskin lukee ajatuksiani, joten en usko että tämä vahingoittaa sitä. Liikkumaanhan neuvotaan ihan neuvolassakin, ei se vaarallista ole. Fyysisesti olen ihan ok ja vauva myös, korvien välissä vaan kiehuu.
Ei mulla kyllä turvotus näkynyt kasvoissa, se oli niin tasaisesti ympäri kehoa, paino nousi yhtäkkiä 2,5 kg viikossa.
Raskaudessa tulee myös verta kiertoon kaksi litraa normaalia enemmän, ja tosiaan kuten joku jo sanoi, lapsen paino, istukan paino, ja lapsiveden paino, ja se normaali pieni turvotus. Jos on normaalipainoinen ennen raskautta, niin kyllä se 8-10 kiloa pitääkin tulla lisää että kaikki on hyvin.
Kyllä sinun pitää hakea apua, sinähän olet "hullu", eikö tuo sinun aloituksesi itsestäsi vaikuta täysin hullulta? Et varmasti ole hullu sanan varsinaisessa merkityksessä, mutta syömisthäiriö sinulla on, ja aika pahakin kun lapsen hyvinvointi ei kiinnosta yhtään.
Kun nainen on raskaana, hänen kuuluu olla "raskas" ja kömpelö, ei raskaana olevalla naisella ole muuta tehtävää kuin taata lapselle hyvä kasvu sisällään, eikä olla mikään timmi valokuvamalli jota muut ihailee.
Lopeta siellä neuvolassa käyminen jos se helpottaa oloasi. Kukaan ihminen ei pysty päättämään mitä mahassasi tapahtuu ja oikeasti sillä ei ole mitään merkitystä mitä mittoja otetaan itse raskauden kannalta. Voit punnita itsesi 100 kertaa tai olla punnitsematta kokonaan koska ei se ole vaaka joka lihotta tai laihduttaa. Jos syöt hyvin ja ennenkaikkea voit hyvin niin numero minkä vaaka näyttää on vain numero. Paljon tärkeämpää on seurata jos nilkkoihin kertyy paljon nestettä tai jos proteinit nousevat virtsassa ja verenpaine on korkea. Silloin kyseessä voi olla raskausmyrkytys ja se ei kyllä jää sinulta huomaamatta jos siitä kärsit. Älä kerro tuosta pakkomielteestäsi neuvolassa tai muutenkaan. Kaikki jutut jää papereihin ja niitä voidaan ja tullaan käyttämään sinua vastaan jos jollain tulee siihen tarve. Valehtele mielummin koska mitään lääkitystä sinulle ei kuitenkaan voida antaa ja ajatuksesi saattavat olla aivan toiset synnytyksen jälkeen muutenkin. Hyväksy itsesi että ulkonäkö on sinulle tärkeää ja muille se asia voi olla ongelma. Raskauden aikana muut ajattelevat että kaikkien on oltava normien sisällä. Jos haluat punnita itseäsi kokoajan, mitata verenpaineesi tai vyötärönympäryksesi useasti, laskea kaloreita niin tee se sitten, mutta tee se salassa koska muuten siitä tulee kyllä ongelma jos ei itsellesi niin muille. Inhostasi rasvaa kohtaan et varmaan pääse yli joten opettele hyväksymään se puoli itsessäsi ja tosiasia että kokosi kasvaa ja inhosi lisääntyy kunnes yhtenä päivänä se lähtee laskusuuntaan. Raskauden aikaiset neuvola ja sairaala käynnit ovat sisältäneet elämäni nöyryyttävimpiä kokemuksia, joten jos et halua tehdä jotain niin kieltäydy, koska toisia asioita saattaa katua todella pitkään jälkikäteen. Anteeksi kielivirheet sekä etten saa kappale jaottelua jostain syystä tehtyä.
18, sinä kannustat raskaana ollessa elämään pakkomielteistä anorektikon elämää? Miksi ihmeessä?
[quote author="Vierailija" time="29.01.2014 klo 15:58"]
Itelle ei tullut koko raskauden aikana yhtäkään kiloa lisää lievän ylipainon takia, ennen kuin vkolla 39 tuli +5 kg. Suoraan sairaalaan raskausmyrkytysepäilyn vuoksi ja käynnistettiinhän se sitten lopulta. Eli syitä punnitukseen on muitakin kuin se, että saavat neukkarin tädit kahvitunnilla naureskella kenen asiakkaan perse on levinnyt eniten.
[/quote]
Ja ei olis itse huomannut tuota äkillistä viiden kilon painonnousua ilman neuvolan punnituksia? Verenpaine ei kertonut mitään? Siis yritän kysyä, että väitätkö, että asia olis jäänyt huomaamatta ilman noita neuvolan punnituksia?
Muahan ne ei oo haitanneet, mutta monia syömishäiriötaustaisia kyllä varmasti. Lähinnä noi on huvittaneet mua, kun raskausaikana paino saattoi saman päivänkin sisällä vaihdella monta kiloa, niin eihän ne neuvolan punnitukset kertoneet yhtään mitään.
Voi kieltäytyä, tiedän muutaman joka ei nouse vaalle, osalla seuranta pahentaa syömishäiriötä. Ehdottomasti voit. Täällä varmaan saat kaikenlaisia vastauksia,mutta sinun päätöksen mukaan edetään.