Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opettajalla aina ääni poissa

Vierailija
29.01.2014 |

Osaisiko joku viisaampi kertoa, miksi minulla tuntuu aina flunssan yhteydessä menevän ääni? Onko ominaisuus rakenteellinen, ja voisinko jotenkin estää/helpottaa? Pientäkin turvotusta kun tulee äänihuuliin, niin ääni jo laskee ja alkaa särkymään. Asiaa ei helpota, että toimin opettajana ja en herkästi jää pois. Varmasti lepo ja puhumattomuus auttaisi parhaiten, mutta tosiaan työmoraali on vahva.. Oppilaat ovat saaneet tottua, että "tänään opettaja puhuu (=yrittää puhua) vähän vähemmän ja hiljempaa.

Niin ja en siis ole päivätöissä vaan iltatöissä, siksi nyt koneella :)

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
29.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos neuvoista! Minulla oli vesipiippu kaapissa, olen siis ostanut aikaisemmin mutta en koskaan kokeillut, kun luulin että on jotenkin vaivalloinen. Suolavettä ei olekaan niin vaikea sekoittaa... ;) Toimii! Pitää vielä uusia ennen töihin menoa, niin jos kestäisi ääni paremmin. Joudun tosin ajamaan puolisen tuntia autolla töihin, jossa varmaan on aika kuiva ilma.

Pitää miettiä tuota puheterapeuttiasiaa.

Vierailija
2/9 |
29.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kilpirauhasen vajaatoiminta? Hometta? Äänen käyttöön ohjausta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
29.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettaja on puheammatissa. Pidä kunnon sairasloma, ellet halua äänihuulikasvaimia. Kuiskiminen on äänihuulille kaikkein pahinta.

Vierailija
4/9 |
29.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Homekoulu?

Vierailija
5/9 |
29.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten puhetekniikka? Vedenjuonti saattaa auttaa

Vierailija
6/9 |
29.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan puhetekniikassa on vikaa, muistan että jo yläasteikäisenä ääni meni välillä. Minulla on tapana puhua töissä matalammalta, virallisella auktoriteettiäänellä. Ehkä tässä sitten yksi syy.

Ei tuo homekaan ihan poissuljettu asia ole, sisäilmaa on tutkittu.

AP

Vierailija
7/9 |
29.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu olevan opettajien ammattitauti. Ei varmaan mennyt päivääkään koulussa, kun joku opettaja käski olemaan hiljaa, koska ääni poissa ja ei jaksa huutaa.

Vierailija
8/9 |
29.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä kans yks iltatöitä tekevä opettaja, jolta ääni on jatkuvasti rasittunut. Sairastin tammikuun alussa pienen flunssan eikä ääni toimi vieläkään kunnossa :( Flunssan yhteydessä kävin kurkkulääkärillä, joka tarkasti äänihuuleni ja sanoi, että niissä on pientä punoitusta mutta ei mitään vakavaa. Kaipailisin siis asiallisia neuvoja myös!

Ap, oletko kokeillut nenäkannua ja vesipiippua? Minulle niistä on joskus apua. Nyt tosin eivät auta nekään...

Vierailija
9/9 |
29.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puheterapeutilta saa ohjausta äänen käyttöön. Ja vesipiippua suosittelen myös.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kaksi