masennus geeneissä?
Minun vanhemmat ovat masentuneita. Toinen sairauksiensa vuoksi, toinen henkisesti raskaan työnsä vuoksi ja siksi jo pari vuotta sairaslomalla.
Itse olen kärsinyt molempien synnytysten jälkeen masennuksesta, ensimmäisen kanssa toki oli muutakin syytä masennukseen kun ei ollut terve. Toisen lapsen univaikeidet ajoivat samaan tilaan vaikka muuten kaikki piti olla hyvin. Mutta näistä olen päässyt yli, vaikka välillä on matalapainetta lapsen sairauden vuoksi, sekä tulevaisuudenpelkoa.
Nyt siskollani on diagnosoitu syvä masennus. Hänellä on myös sairaus, johon kuuluu olennaisesti masentuneisuus sekä itsemurha-alttius. Joten tämä on ollut tiedossa ja odotettavissakin.
Olen lukenut, että joillakin ihmisillä tietääkseni on alhaisempi serotoniinitaso, joka aiheuttaa juuri tätä synkkyyttä. Ja että se voi periytyä niinkuin moni muukin asia.
Mutta tämä ei ole jutun pointti, vaan tarvitsisin neuvoja miten auttaa siskoa jatkossa, mitä voisimme tehdä enemmän. Sääli ei auta, kovasti olemme häntä tukeneet. Pumpulissa on kuitenkin turha toista pitää ja tehdä kaikki valmiiksi ja helpoksi, sillä pettymykset ovat sitäkin suurempia ulkomaailmassa.