Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako Turun lastensairaala myös miljoona-avustukset? TYKS hakee valtiolta

Vierailija
28.01.2014 |

runsasta 20 miljoonaa.

Jos valtio on tasapuolinen, myös muita kun HUS:n sairaaloita tulisi avustaa.

Toivottavasti muutkin sairaanhoitopiirit heräävät kun valtion kassa on nyt avattu.

http://yle.fi/uutiset/sairaanhoitopiiri_hakee_miljoona-avustusta_tyksin_lastensairaalalle/7056982?origin=rss

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
29.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
2/32 |
28.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoidetaanko tykistä potilaita koko Suomesta. Esim kaikki elinsiirrot, vaikeimmat sydänleikkauksesta, epilepsia, useimmat harvinaiset sairaudet hoidetaan Helsingissä. Myös ne tyksin potilaat, joita nää koskee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
28.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingissä lastensairaalassa hoidetaan yli 90 prosenttisesti vain paikallisia.

Ja kyllä Turussa hoidetan muitakin siaraita kuin turkulaisia. Onhanse alueensa yliopistosairaala.

Vierailija
4/32 |
28.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 21:35"]

Hoidetaanko tykistä potilaita koko Suomesta. Esim kaikki elinsiirrot, vaikeimmat sydänleikkauksesta, epilepsia, useimmat harvinaiset sairaudet hoidetaan Helsingissä. Myös ne tyksin potilaat, joita nää koskee.

[/quote]

Kyllä Tyksiin tulee mm. lapsisyöpäpotilaita muualta, se on toinen paikka Suomessa jossa tehdään luuydinsiirtoja.

Tyksistä ei sen sijaan Helsinkiin mene kuin muutamia lapsipotilaita, niitä vaativimpia sydänpotilaita lähinnä.

Toki potilasmäärä on kaikkiaan hieman pienempi kuin pk-seudulla, siksi eivät haekaan samaa summaa vaan juuri potilasmäärään suhteututtua määrää. Se lienee tasapuolisinta? Vai onko jollain jotain sitä vastaan?

Vierailija
5/32 |
28.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

lastenklinikan potilaista on 30 % muualta Suomesta.

Vierailija
6/32 |
28.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 21:40"]

lastenklinikan potilaista on 30 % muualta Suomesta.

[/quote]

ehei ole, vain 4 %.

"Potilasmäärissä mitattuna sairaala palvelee lähes vain HUS:n potilaita.

Vain neljä prosenttia lapsipotilaista tulee muualta. Helsingin sairaalaa tarvitaan hyvin harvojen vaikeiden sairauksien hoitoon. TS"

Vierailija
7/32 |
28.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä luin että kaikki suomen lasten epilepsiahoidot ja leikkaukset on Helsingissä. Samoin monien aineenvaihduntasairauksien hoidot. Satun tietämään, kun lähisuvussa oli harvinainen synnynnäistä aineenvaihduntasairauttaoteva lapsi. Valitettavasti kuollut.

Vierailija
8/32 |
28.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

TAYS (Tampereen yliopistollinen sairaala) on myös tehnyt vastaavan hakemuksen oman lastensairaalan rakentamista varten. TAYS:ssa hoidetaan suhteessa enemmän sairaanhoitopiirin ulkopuolelta tulevia lapsipotilaita, kun lastenklinikalla.

Vierailija
9/32 |
28.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis puhutko kaikista potilaista? Siellähän on myös lasten päivystys, toki siten näyttää. Mutta jos katsotais vaikka vuodepotilaita, luku varmasti muuttuisi.

Vierailija
10/32 |
28.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingin uudessa huippuyksikössä hoidettaneen kaikkein vaativinta so erityisosaamista edellyttävää hoitoa tarvitsevia lapsia. Näin mä oon asian ymmärtänyt.

Vierailija
11/32 |
28.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 21:45"]

Siis puhutko kaikista potilaista? Siellähän on myös lasten päivystys, toki siten näyttää. Mutta jos katsotais vaikka vuodepotilaita, luku varmasti muuttuisi.

[/quote]

Vuodepotilaita on hyvin vähän verrattuna kokonaismäärään. Suurin osa sairaalan palveluista on polikäyntejä, tutkimuksia yms.

Vierailija
12/32 |
28.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko käyneet Helsingin lastensairaaloissa? Oikeasti. Minä olen keski- Suomesta kotoisin, ja vieeraillut tai ollut hoidossa Kuopiossa, Mikkelissä useammassa sairaalassa, Jyväskylässä, pieksämäellä ja jopa Oulussa. Mutta järkytyin lastensairaaloissa ( samoin hirvityksiä on kirurgi, Maria ja osa Töölöstä). En uskonut Suomessa tuollaisia olevan, kun olin tottunut hyvään muualla Suomessa.

Vierailija
13/32 |
28.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 21:43"]

Mä luin että kaikki suomen lasten epilepsiahoidot ja leikkaukset on Helsingissä. Samoin monien aineenvaihduntasairauksien hoidot. Satun tietämään, kun lähisuvussa oli harvinainen synnynnäistä aineenvaihduntasairauttaoteva lapsi. Valitettavasti kuollut.

[/quote]

Meinaatko että epileptikot käy kaikkia Helsingissä hoidossa? No ei todellakaan. Epilepsialeikkausten kohdalla voi noin olla, mutta niitähän ei montaa per vuosi edes tehdä.

Vierailija
14/32 |
28.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 21:46"]

Helsingin uudessa huippuyksikössä hoidettaneen kaikkein vaativinta so erityisosaamista edellyttävää hoitoa tarvitsevia lapsia. Näin mä oon asian ymmärtänyt.

[/quote]

Ja sekö tarkoittaa sitä, etteikö ns. perustason erityissairaanhoitoa antavaa lastensairaalaa tulisi rahoittaa? Esim. keskoset pystytään sataprosenttisesti hoitamaan yliopistosairaaloissa (ja monet myös keskussairaaloissa, joissa niissäkin tehdään tärkeää työtä). 

Vierailija
15/32 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
16/32 |
28.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 21:46"]

[/quote]

Eloi muutama potilas vuodessa. Vaativaa eritysosaamista edellyttävää hoitoa ei monikaan elämänsä aikana tarvitse, saati lapsuuden aikana.

Sairaus on toki traagista koko lapsen perheelle ihan yksilötasoilla.

Siltikään ei ole järkevää suunnata kaikkia rahoja yhteen pesään. Muitakin sairaaloita tarvitaan.

Vierailija
17/32 |
28.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

12. Juu, sä ymmärrät, kun sulla on omaa kokemusta.

Vierailija
18/32 |
28.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyksin U-sairaala ei ole yhtään sen parempi, siellähän moni osasto on jouduttu ottamaan kokonaan pois käytöstä sisäilmaongelmien vuoksi. Koko rakennus joudutaan todennäköisesti purkamaan.

Helsingin ongelmat vaan saavat aina paljon suuremman mediahuomion kuin mikää muu.

Vierailija
19/32 |
28.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

HYKSin erikoisvastuualueeseen kuuluu n. 1,8 milj. ihmistä, TYKSin taas n. 800 000. Lastenklinikalla hoidetaan lisäksi kaikki Suomen elinsiirrot, monitasokirurgiset leikkaukset, kolmasosa syöpäpotilaista, pk-seudulla oleilevat kiireellistä hoitoa vaativat ulkomaalaiset jne..

Vierailija
20/32 |
28.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 21:53"]

HYKSin erikoisvastuualueeseen kuuluu n. 1,8 milj. ihmistä, TYKSin taas n. 800 000. Lastenklinikalla hoidetaan lisäksi kaikki Suomen elinsiirrot, monitasokirurgiset leikkaukset, kolmasosa syöpäpotilaista, pk-seudulla oleilevat kiireellistä hoitoa vaativat ulkomaalaiset jne..

[/quote]

Jeps. Siksi Tyks hakee pienempää summaa.

Mutta sen se myös tarvitsee. Kaikki ei saa mennä pääkaupunkiseudun lastensairaalaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kuusi