Lisärauta sekoittaa suoliston/mahan täysin! Mitä teen?
Raskauden ja alhaisen hb:n vuoksi on siis otettava lisärautaa, mutta mahakivut ovat kamalia, ja ummetus vuorottelee ripulin kanssa.
Kommentit (69)
[quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 22:50"][quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 20:50"]
[quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 20:16"][quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 20:12"]
En voi syödä lihaa, sisäelimiä enkä verta. Mutta olet oiekassa, pitää lisätä esimerkiksi pinaatin määrää ruokavaliossa.
En ole kokeillut Movicolia mutta Vi-Siblinhän ei imeydy myöskään.
ap
[/quote]
Sori, mutta pelkällä kasvisruokavaliolla et tule pääsemään anemiasta koskaan eroon. Jouduin itse tekemään saman valinnan takaisin liharuokavalioon palaamisesta aikanaan, ja tarpeeksi kärsittyäni se oli lopulta helppoa. Älä anna itsesi mennä yhtä huonoon kuntoon!
[/quote]
En tunne ainuttakaan anemiasta kärsivää vegaania. Sensijaan monia, jotka ovat päässeet anemiasta eroon siirryttyään vegaaniruokavalioon.
Omat hemoglobiinini ovat pysyneet korkealla nyt raskaanakin. En ole syönyt yli 15 vuoteen mitään lihatuotteita.
Kasvisruokavaliolla pärjää erinomaisesti JOS ei käytä maitotuotteita. Ongelma useimmilla kasvissyöjillä ei ole se, että he eivät syö lihaa, vaan se, että pääasiallisena proteiininlähteenä toimii lihan sijaan maitotuotteet, mikä estää raudan imeytymistä. Niiden sijaan kannattaisi suosia linssejä ja muita palkokasveja. Myös tofussa ja soijamaidossa on rautaa. Kasviksista saatava C - vitamiini tehostaa kasvisperäisen raudan muuten heikompaa imeytymistä.
[/quote]
Kun puhutaan graavista anemiasta eli sellaisesta, johon on jokin syy, esim. yksilökohtainen raudan huono imeytyvyys tai jokin sairaus, on aivan turha odottaa kasvisruokavalion yleisen terveellisyyden jotenkin mystisesti korjaavan tilannetta. Kasviperäinen rauta imeytyy huonommin kuin eläinperäinen, ja se nyt vain on niin.
Ymmärräthän, ettei kasvisruokavalio välttämättä sovi kaikille, aivan kuin lihaa sisältävä ruokavalio ei ole sopinut noille henkilöille, jotka ovat saaneet avun kasvisruokavalioon siirtymisestä. Ap:n tapauksessa on jo näyttöä, ettei kasvisruokavalio ole ainakaan parantanut tilannetta. Valitettavasti oma fysiologia ja ideologia voivat olla myös ristiriidassa keskenään.
[/quote]
Anemian vuoksi ei kenenkään tarvitse kuitenkaan lihaa syödä, siihen saa apua muutenkin. Jos Ap ei nyt muista syistä halua syödä liharuokia, niin suosittelisin ainakin kokeilemaan maidon poisjättöä ruokavaliosta joksikin aikaa, jo se voi auttaa yllättävän paljon.
[quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 23:23"]
Anemian vuoksi ei kenenkään tarvitse kuitenkaan lihaa syödä, siihen saa apua muutenkin. Jos Ap ei nyt muista syistä halua syödä liharuokia, niin suosittelisin ainakin kokeilemaan maidon poisjättöä ruokavaliosta joksikin aikaa, jo se voi auttaa yllättävän paljon.
[/quote]
Mitenkäs kalsium?
Harvalle rautatuotteet taitavat varsinaisesti sopia, kyllä niitä vatsaoireita joutuu jossain määrin sietämään. :(
Obsidania tosiaan suositellaan vatsaystävällisimpänä. Oman anemiani selätin ottamalla kaksi Obsidania appelsiinituoremehun kanssa aamuyöstä. Olen vähän kevytuninen, joten tuo onnistui hyvin ilman herätyskelloa. Raudan imeytymistähän häiritsee moni ruoka-aine ja lääke, mutta aamuyöstä oli taatusti maha tyhjänä. Appelsiinimehussa on C-vitamiinia, joka edistää raudan imeytymistä. Lisäksi reilu annos mehua vaimensi raudan aiheuttamia ylävatsaoireita verrattuna pelkkään vesilasilliseen. Sitten tablettien oton jälkeen kerkesin nukahtaa ennen kuin rautatabletit pääsivät pohjukaissuoleen ulisemaan. Illalla sitten imeytymätön osio roihahti ulos, mutta ei tarvinnut päiväsaikaan työpaikan vessassa asioida...
Kuten täällä on jo todettukin, niin kasvi- ja eläinperäinen rauta ovat eri muotoa, ja eläinperäinen hemirauta imeytyy paremmin. Toisilla ei vaan pysy veriarvot kunnossa kasvisruokavaliolla, ja silloin sinnikkäästi kasvisruokavaliossa pysyminen on tyhmyyttä. Toki useimmat pysyvät terveinä kasvisruokavaliollakin, mutta eivät kaikki. On ihan älytön argumentti sanoa, että jos minä ja lähipiirini pysyn kasvisruokavaliolla terveenä, niin tottahan kaikki muutkin pysyvät. Samalla logiikallahan voisi sanoa, että insuliinit ja pyörätuolit ovat turhaa vouhotusta kun en minä ole niitä koskaan tarvinnut...
Hyvin vahva tutkimusnäyttö on siitä, että raskausajan raudanpuuteanemiasta kärsivien äitien lapset suoriutuvat selvästi huonommin älykkyystesteissä. Jotenkin tuntui karulta entisen työkaverin suhtautuminen raskausajan anemiaan: mitään rautavalmistetta "ei voinut" käyttää ja hänhän ei alentunut syömään mitään kakkakuulia, hyhhyh...
eli siis mun lapset on kaikki tyhmiä, koska mun hb on ollut 80-100 odotusaikana :/
tosin viimeisimmän syntymästä on kolme vuotta ja viimemittauksella hb oli taas 94.
nuo raudat ei sovi edes jokatoinen päivä otettaviksi, obsidaninkin kanssa iski eka ummetus (hoidettavissa) ja 4pv päästä vatsa oli totaalisen sekaisin, ja sitä jatkui kunnes lopetin raudan.
se on mukavaa tajuta että 20min päästä pitäisi olla lapsen eskarilla, muttei pääse pöntöltä ylös.
saas nähdä mitä lääkäri huomenna ehdottaa, ekat raudat jouduin syömään 13vuotiaana
Minulla myöskään vatsa ei kestänyt mitään apteekin rautavalmisteita. Lääkäri määräsi Niferexiä, on ollut tosi hyvää eikä aiheuta mitään vatsaoireita.
Mulla sama juttu kuin ap:llä, mutta vatsa tottui Obsidaniin parissa viikossa. Sen jälkeen ei enää ollukaan vatsaoireita. Koita sinnitellä alkuun!
Apteekista kannattaa pyytää nestemäistä rautalisää, joka olisi sopivaa vatsalle. Mulla on nyt Compiron Fe nimistä rautalisää. Sitä otetaan vain 2.5ml ja voi ottaa myös ruuan kanssa, tietysti kalciumia välttäen silti.
Naurattaa tosissaan tämä ihmisten kuvitelma siitä, että apteekista ostettu tuote on automaattisesti parempi kuin luontaistuotekaupasta ostettu.
Oletteko huomanneet että niissä myydään paljon myös samoja tuotteita? Eli luontaishörhölitkuja myydään myös apteekissa. :O !!
Sitten aiheeseen, itselläni sekä kahdella siskollani raskauksien aikana hemoglobiinin sai kaikilla kohoamaan vain nestemäinen rautavalmiste, joka sisältää myös imeytymistä auttavia vitamiineja. Floradix, Ferronol jne.
Muunlaiset rautavalmisteet saivat vain mahan kipeäksi, aiheuttivat pahoinvointia eivätkä tehneet hemoglobiinille juuri mitään.
[quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 23:09"]
Sori nyt, mutta olisi kyllä todella outoa, jos sikiölle olisi optimaalista äidin anemia. Normaalin hemoglobiinin alarajahan on 117.
[/quote]
No eiköhän jokaiselle selvinnyt että tuo mamma oli ymmärtänyt hiukan väärin neuovlassa.