Lisärauta sekoittaa suoliston/mahan täysin! Mitä teen?
Raskauden ja alhaisen hb:n vuoksi on siis otettava lisärautaa, mutta mahakivut ovat kamalia, ja ummetus vuorottelee ripulin kanssa.
Kommentit (69)
[quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 20:41"]
[quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 20:37"]
[quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 20:36"]
Sikiön kannalta optimaalisin (äidin) hB on n. 105.
[/quote]
Heh. mistä tuon keksit.
[/quote]
Kuulin sen neuvolan th:lta joka oli ollut koulutuksessa. Aika uutta tutkimustietoa. Myöhemmin saman kertoi myös lääkäri jonka kanssa keskustelin tästä mun hB ongelmasta.
[/quote]
Kai se olisi vähintään 105 kuitenkin? Vai...?
[quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 20:44"]
[/quote]
Heh. mistä tuon keksit.
[/quote]
Kuulin sen neuvolan th:lta joka oli ollut koulutuksessa. Aika uutta tutkimustietoa. Myöhemmin saman kertoi myös lääkäri jonka kanssa keskustelin tästä mun hB ongelmasta.
[/quote]
[/quote]
Ei, vaan nimenomaan noin 105.
[/quote]
Heh. mistä tuon keksit.
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Vähintään 105.
- lääkäri
[quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 20:16"][quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 20:12"]
En voi syödä lihaa, sisäelimiä enkä verta. Mutta olet oiekassa, pitää lisätä esimerkiksi pinaatin määrää ruokavaliossa.
En ole kokeillut Movicolia mutta Vi-Siblinhän ei imeydy myöskään.
ap
[/quote]
Sori, mutta pelkällä kasvisruokavaliolla et tule pääsemään anemiasta koskaan eroon. Jouduin itse tekemään saman valinnan takaisin liharuokavalioon palaamisesta aikanaan, ja tarpeeksi kärsittyäni se oli lopulta helppoa. Älä anna itsesi mennä yhtä huonoon kuntoon!
[/quote]
En tunne ainuttakaan anemiasta kärsivää vegaania. Sensijaan monia, jotka ovat päässeet anemiasta eroon siirryttyään vegaaniruokavalioon.
Omat hemoglobiinini ovat pysyneet korkealla nyt raskaanakin. En ole syönyt yli 15 vuoteen mitään lihatuotteita.
Kasvisruokavaliolla pärjää erinomaisesti JOS ei käytä maitotuotteita. Ongelma useimmilla kasvissyöjillä ei ole se, että he eivät syö lihaa, vaan se, että pääasiallisena proteiininlähteenä toimii lihan sijaan maitotuotteet, mikä estää raudan imeytymistä. Niiden sijaan kannattaisi suosia linssejä ja muita palkokasveja. Myös tofussa ja soijamaidossa on rautaa. Kasviksista saatava C - vitamiini tehostaa kasvisperäisen raudan muuten heikompaa imeytymistä.
[quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 20:48"]
[/quote]
Heh. mistä tuon keksit.
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Vähintään 105.
- lääkäri
[/quote]
Minkä alan lääkäri?
Obsidan on huono! Osta Maltofer nimistä apteekista, on imeytyvyydessä täydet 3 plussaa ja saa ottaa ruuan kanssa. Toimii mulla paremmin kuin Osidan jota vatsani ei siedä lainkaan.
Tämä on hyvä ja vahva 50mg ja saatavana myös yhdistelmä 20mg + 200mg C-vitamiinia
Mulla laski joka raskaudessa. Viimeksikin laski alle 100 mutta en ollu huolissaan koska mulla ei ole tyypillisesti korkea hb.
Ei tosiaan käy Obsidan joten pullollisen söin sitä kräuterblusaft tai sitä toista. Raskauden loppuvaiheessa mulla lähti hb aina hieman nousuun.
Synnytyksissä en menettänyt paljoa verta ja hb palautu mulle tyypilliseen lukemaan (110-120).
Neuvolassa toki hokivat sitä rautahommaa ja eka raskaudessa yritinkin syödä kaikkea rautapitoista mutta lopputulos oli kolmessa raskaudessa sama eli palautui heti synnytyksen jälkeen.
[quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 20:53"]
[/quote]
Heh. mistä tuon keksit.
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Vähintään 105.
- lääkäri
[/quote]
Minkä alan lääkäri?
[/quote]
Sisätautien.
[quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 20:35"]
Vehnänleseessä 18.6mg/100g, pinaatissa 1.3mg/100g. Dumppaa se pinaatti ja syö leseitä, missä tahansa muodossa, vatsa toimii kaupan päälle todella hyvin. Voit tarkistaa ravintoarvopitoisuuksia Finelin www-palvelussa.
[/quote]
Toisaalta vehnäleseet eivät paina suunnilleen mitään, että jonkin verran niitä saa sitten syödäkin.
Kasviksissa rauta on heikommin imeytyvässä muodossa lihaan ja sisäelimiin verrattuna.
[quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 21:16"]
[quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 20:53"]
[/quote]
Heh. mistä tuon keksit.
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Vähintään 105.
- lääkäri
[/quote]
Minkä alan lääkäri?
[/quote]
Sisätautien.
[/quote]
Niin mä ajattelinkin, ettet ole synnytys- ja naistentautien erikoislääkäri vaan jonkun muun erikoisalan. Ei siis ihme ettet ole törmännyt tuohon uusimpaan tietoon optimaalisesta hB:sta sikiölle.
Kiinnostava linkki. Kiitos.
[quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 20:39"]
http://ajcn.nutrition.org/content/71/5/1280s.full
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 21:24"]
Niin mä ajattelinkin, ettet ole synnytys- ja naistentautien erikoislääkäri vaan jonkun muun erikoisalan. Ei siis ihme ettet ole törmännyt tuohon uusimpaan tietoon optimaalisesta hB:sta sikiölle.
[/quote]
Ja sinun koulutuksesi?
Hyvä aihe, onko muita kokemuksia?
[quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 20:35"]
Vehnänleseessä 18.6mg/100g, pinaatissa 1.3mg/100g. Dumppaa se pinaatti ja syö leseitä, missä tahansa muodossa, vatsa toimii kaupan päälle todella hyvin. Voit tarkistaa ravintoarvopitoisuuksia Finelin www-palvelussa.
[/quote]
Viljojen rauta imeytyy fytaattien vuoksi todella huonosti, joten anemian korjaajaksi siitä ei ole. Yleensäkin kasviperäinen rauta imeytyy huonommin kuin eläinperäinen ns. hemirauta.
[quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 20:50"]
[quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 20:16"][quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 20:12"]
En voi syödä lihaa, sisäelimiä enkä verta. Mutta olet oiekassa, pitää lisätä esimerkiksi pinaatin määrää ruokavaliossa.
En ole kokeillut Movicolia mutta Vi-Siblinhän ei imeydy myöskään.
ap
[/quote]
Sori, mutta pelkällä kasvisruokavaliolla et tule pääsemään anemiasta koskaan eroon. Jouduin itse tekemään saman valinnan takaisin liharuokavalioon palaamisesta aikanaan, ja tarpeeksi kärsittyäni se oli lopulta helppoa. Älä anna itsesi mennä yhtä huonoon kuntoon!
[/quote]
En tunne ainuttakaan anemiasta kärsivää vegaania. Sensijaan monia, jotka ovat päässeet anemiasta eroon siirryttyään vegaaniruokavalioon.
Omat hemoglobiinini ovat pysyneet korkealla nyt raskaanakin. En ole syönyt yli 15 vuoteen mitään lihatuotteita.
Kasvisruokavaliolla pärjää erinomaisesti JOS ei käytä maitotuotteita. Ongelma useimmilla kasvissyöjillä ei ole se, että he eivät syö lihaa, vaan se, että pääasiallisena proteiininlähteenä toimii lihan sijaan maitotuotteet, mikä estää raudan imeytymistä. Niiden sijaan kannattaisi suosia linssejä ja muita palkokasveja. Myös tofussa ja soijamaidossa on rautaa. Kasviksista saatava C - vitamiini tehostaa kasvisperäisen raudan muuten heikompaa imeytymistä.
[/quote]
Kun puhutaan graavista anemiasta eli sellaisesta, johon on jokin syy, esim. yksilökohtainen raudan huono imeytyvyys tai jokin sairaus, on aivan turha odottaa kasvisruokavalion yleisen terveellisyyden jotenkin mystisesti korjaavan tilannetta. Kasviperäinen rauta imeytyy huonommin kuin eläinperäinen, ja se nyt vain on niin.
Ymmärräthän, ettei kasvisruokavalio välttämättä sovi kaikille, aivan kuin lihaa sisältävä ruokavalio ei ole sopinut noille henkilöille, jotka ovat saaneet avun kasvisruokavalioon siirtymisestä. Ap:n tapauksessa on jo näyttöä, ettei kasvisruokavalio ole ainakaan parantanut tilannetta. Valitettavasti oma fysiologia ja ideologia voivat olla myös ristiriidassa keskenään.
Kaikki ei sovi kaikille, se on selvä. Mutta hyviä suosituksia täällä monet tuotteita joista ainakaan itse en ollut kuullut.
[quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 21:24"]
[/quote]
Sori nyt, mutta olisi kyllä todella outoa, jos sikiölle olisi optimaalista äidin anemia. Normaalin hemoglobiinin alarajahan on 117.
[/quote]
Heh. mistä tuon keksit.
[/quote]