Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Apua! Tuleva nukutus pelottaa.

Vierailija
28.01.2014 |

Olen menossa kohdun tähystykseen ja polyypin poistoon joka tehdään nukutuksessa. Mua ei ole koskaan nukutettu. Pelottaa, varsinkin herääminen. Olen ymmärtänyt että pää on ihan sekaisin ja voi oksettaa/oksentaa. Inhoan jos päässä pyörii ja inhoan/pelkään oksentamista.

Perun kohta koko toimenpiteen kun pelottaa.

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
28.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nukutus on kyllä kauhee, varsinkin se paniikin hetki juuri ennen kuin nukahtaa...heräämössä en kyllä voinut pahoin, oli ihan ok olo kurkkukipua (nielurisaleikkaus) lukuunottamatta.

Itselleni tehtiin kohdun polyypin poisto spinaalipuudutuksessa ja rauhoittavia sain suoneen, meni ihan hyvin niin.

Vierailija
2/28 |
28.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan turhaan pelkäät, minut on nukutettu 3 kertaa, ensimmäisellä kerralla olin hitusen sekaisin, operaatio kesti noin 2h, ei ollut kuitenkaan olo, toinen ja kolmas kerta oli noin tunnin operaatiot ja niistä heräsin kuin omasta sängystä.

Toki jokaisen herääminen on kokemus kohtainen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
28.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nukutus EI ole nykyään mitenkään kauhea! Se on miellyttävä, lempeä kokemus. Myös herääminen on ihan rauhallinen ja mukava. Minut on nukutettu (ja herätetty) monesti, joten taatusti tiedän. Ei ikinä mitään pahoinvointeja eikä muita. Älkää pelotelko ap:ta!

Vierailija
4/28 |
28.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minut leikattiin juuri nukutuksessa.

Siinä ei ole yhtikäs mitään pelättävää. Nukahtamisen hetki oli kuin miellyttävä vaipuminen syvään uneen. Herääminen tapahtui äkkiä ja yhtään ei oksettanut.

Kun vaan olet ehdottomasti syömättä ja juomatta niin pahoinvointi vältetään.

Tuntematon pelottaa toki aina mutta voin vakuuttaa että syytä huoleen ei ole.

Vierailija
5/28 |
28.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai jaa, mä taas menen ilomielin nukutukseen koska toimenpidekammo on niin valtava. Mulla ei todellakaan tule mitään "paniikin hetkeä" ennen nukahtamista eikä myöskään minkäänlaista pahoinvointia tai tokkuraa ole ollut. Nukutettu kaksi kertaa. Ainut miinus siinä kokemuksessa on mulla ollut se, kun kurkku tuntuu hengitysputken takia vähän kipeältä nukutuksen jälkeen.

Vierailija
6/28 |
28.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ei ole myöskään koskaan nukutettu ja nukuttaminen pelottaisi myös. Mitä ne lääkärit tekevät, jos nukutettu onkin vaikka allerginen nukutusaineelle ja saa jonkin reaktion? Tai vaikkapa pahoja rytmihäiriöitä kesken leikkauksen? En ole koskaan kehdannut kysyä keneltäkään näistä. 

Vierailija
7/28 |
28.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, kerro valmistelevalle hoitajalle pelostasi. Saat rauhoittavan lääkkeen, ja sen jälkeen et edes tajua mitään koko hommasta (etkä jälkeenpäin muista mitään). Nukuttaminen ei satu, ei tunnu pahalta, susta pidetään tosi hyvää huolta. Samoin heräämössä herääminen on ihan mukavaa, tosiaan kuin omasta sängystä aamulla heräisi. Ei pahaa oloa, ei oksennuta, sitä varten annetaan lääke samassa tipassa, josta nukutusainekin menee suoneen. Tuossa toimenpiteessä olet unessakin niin vähän aikaa, että et ehdi mennä minkäänlaiseen tokkuraan. Tsemppiä!

Vierailija
8/28 |
28.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutkin on leikattu pari kertaa nukutuksessa ja molemmista oikein hyvä kokemus. Heräämisessä oli ainut, ettei meinannu oikein herätä, mutta ei ollut yhtään erityisen pyörryttävää oloa. Yhtään ei ollut paha olo.

Luotat vaan ammattilaisiin ja yritä rauhottua, hyvin se menee!

Vierailija
9/28 |
28.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siihen pahoinvointiin on olemassa lääkettä, jota annetaan jo leikkauksen aikana, ettei pahoinvointi pääse lainkaan päälle. Monet anestesialääkärit antavat mielellään jo etukäteen pahoinvointilääkkeet, jotta vointi on mahdollisimman hyvä herättyä. Kannattaa sanoa, jos tulee yleensäkin herkästi pahoinvointia, siihen on tehokkaita lääkkeitä. 

Vierailija
10/28 |
28.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 17:59"]

Minua ei ole myöskään koskaan nukutettu ja nukuttaminen pelottaisi myös. Mitä ne lääkärit tekevät, jos nukutettu onkin vaikka allerginen nukutusaineelle ja saa jonkin reaktion? Tai vaikkapa pahoja rytmihäiriöitä kesken leikkauksen? En ole koskaan kehdannut kysyä keneltäkään näistä. 

[/quote]

Siksi allergiat kysytään etukäteen ja jos saa reaktion, on siihenkin lääkkeet, kuten rytmihäiriöihin :)

Vierailija
11/28 |
28.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän allergioista välttämättä tiedä. Mullakin eka leikkaus edessä ja pelottaa.

Vierailija
12/28 |
28.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Siellähän on ainakin yksi lääkäri seka anestesialääkäri pakalla. He osaavat hoitaa potilaan jos jotain komplikaatioita tulisi. Sairaalassa on aina elvytysvälineet käden ulottuvilla. Älä hermoile jos joskus joudut leikkaukseen.

Vierailija
13/28 |
28.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minut nukutettiin ekan kerran kun olin ihan pieni, oliko kitarisapoistoa varten. Sitten ala-asteikäisenä poskionteloiden takia. Sitten vähän vanhempana nielurisojen poisto. Sitten kaksi silmäleikkausta (ekan jälkeen oli vähän huono olo koska oli niin törkeä jano mutta juoda ei saanut koska siitä olisi voinut tulla paha olo =D ). 
Ainut nukutus minkä jälkeen olen ollut todella kipeä oli umpparinpoisto raskausaikana. ENkä edes usko että se nukutus aiheutta pahoinvoinin, vaan ne särkylääkkeet, Oxynormia vai mitä nyt ruiskutettiin käteen.... Olo parani heti kun en enää niitä ottanut. Se on myös ainut nukutus jota ennen minua on pelottanut, vaikka aika hyvin leikkaussalin henkilökunta rauhoitti että on en ole eka raskaanaoleva laikkauspöydällä...

JA allergioita minulla on paljon, siitepöly, eri ruuat, jotkut lääkkeet.

Hengissä olen edelleen, jos yhtään lohduttaa =)

Vierailija
14/28 |
28.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Munkin nukutus sujui ihan hyvin, en osannut edes pelätä. Leikkauken jälkeen oli väsynyt/tokkurainen olo ja oksensinkin, mut ei niin paha kokemus. Lepäilemällä selvittiin.

Vierailija
15/28 |
28.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minut on nukutettu kahdesti, ekan kerran lapsena jolloin en osannut pelätä, toisella kertaa pelkäsin älyttömäsi. Ihan hirveä tunne odotella siinä käytävällä leikkaussaliin vientiä. Nukutusaine tuntui päässä ikävältä mutta tunne kesti ehkä 1-2 sekuntia kun taju meni. Herätessä ei ollut yhtään pahoinvointia vaikka olen tosi pahoinvointiherkkä, väsytti vaan kamalasti ja leikattu alue oli hyvin kipeä (haava hankalassa paikassa).

Vierailija
16/28 |
28.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olin vähän aikaa sitten elämäni ensimmäistä kertaa leikkauksessa ja jännitin aikalailla, mutta jälkikäteen ajatellen aivan turhaan:) Sain esilääkityksenä Diapamia, joka vei suurimman pelon pois. Leikkaussalin henkilökunta oli ystävällistä, kertoi miksi mikäkin johto tulee kiinni ja jutusteli rauhoittavasti. Yksi hoitaja myös valvoo koko leikkauksen ajan monitoreja, että kaikki elintoiminnot ovat ok. Sain myös pahoinvointilääkettä estämään heräämisen jälkeistä pahoinvointia. Nukahtaminen tapahtui nopeasti, hoitajat toivottelivat kauniita unia ja sen jälkeen en muista mitään eli nukahdin heti. Herääminen oli myös miellyttävää, vieressä oli koko ajan hoitaja, joka toi mehua ja katsoi, että olo on hyvä. Tsemppiä leikkaukseen!

Vierailija
17/28 |
28.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahtavaa, että täällä on keskustelua tästä aiheesta. Olin menossa elämäni ensimmäiseen leikkaukseen muutama vuosi sitten, enkä löytänyt mistään tietoa kun pelotti. Juuri tuo nukutus.

Vierailija
18/28 |
28.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Minuakin pelottaa enkä ole sen takia vielä uskaltautunut erääseen leikkaukseen, johon kuitenkin kannattaisi mennä. Sain kuitenkin mielestäni hyvän vastauksen kysymyksiini:

Leikattava saa nukutusainetta koko ajan hiljakseltaan. Ketään ei siis tyrmätä täyslastillisella ja sen jälkeen leikellä niin kauan kuin aine vaikuttaa. Jos siis lääkärit huomaavat jotain hälyttävää (vaikka allergisen reaktion nukutusaineelle), niin heillä on mahdollisuus nopeastikin lopettaa sen antaminen.

Ainakin minua tämä tieto lohdutti.

Vierailija
19/28 |
28.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä kanssa yksi jolle nukutus ei aiheuttanut mitään ikäviä vaivoja. herätessä oli suorastaan ihana olo. Sellainen uneliaan raukea. Siitä sitten pikku hiljaa piristyin. Älä pelkää nukutusta.

Vierailija
20/28 |
28.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ole ikinä edes ehtinyt tajuta nukahtavani. Nukkumatti on sanonut, että kohta tulee uni ja siinä silmänräpäyksessä se on tullut. Herättyäni olen vaan ihmetellyt, että siinäkös se oli. Eikä muuten ikinä ollut mitään pahoinvointia pitkienkään leikkausten jälkeen, vähän vaan unelias olo, mutta ihan hyvä. Voit ap ihan huoleti mennä sinne leikkaukseen, tuo on helppo ja nopea operaatio.