Meillä lähtee vauva unikouluun, haluatko kysyä jotain?
Varoitan, olen erittäin itku- räjähdys- sekoamis- romahtamisherkkä ja sitä tulee ketju olemaan jos ja kun alatte arvostelemaan. Ja kyllä, tunnen syyllisyyttä niin sitä ei lällätellä tarvitse.
Kommentit (170)
[quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 17:33"]
[quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 17:31"][quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 17:28"]
miten ja missä sellaiseen pääsee?
[/quote]
Lääkäri laittoi lähetteen sellaiseen, vielä emme tiedä koska se alkaa. Kuulemma yrittävät saada nopeasti paikan ja huomenna soittavat paikasta.
t.ap
[/quote]
Minkä ikäinen lapsenne on? Toivottavasti unikoulusta on apua! Tsemppiä ja jaksamista kovasti :)
[/quote]
neljän päivän päästä 11 kuukautta. Rukoilen sitä, tekisin ihan mitä tahansa kunhan tämä loppuisi.
t.ap
Loppuisi mikä? Avaa nyt kunnolla, miten pahoja yöt on? Huutanut viimeiset 11kk..?
[quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 17:39"]
Loppuisi mikä? Avaa nyt kunnolla, miten pahoja yöt on? Huutanut viimeiset 11kk..?
[/quote]
Vauva heräilee koko yön alle puolen tunnin välein. Ja puhun siis ihan jatkuvasta asiasta, ei ole edes satunnaisia öitä, kun nukkuisi vain viisi kertaa heräten. Tuntuu kuin olisi valvonut vuoden putkeen ja pakokeinoja on vähän. Ei koskaan, ei mitään armoa vauvalta. Joku ystävä vie joskus vauvan muutamaksi tunniksi ja näillä kerroilla elän. Elän avusta apuun, koska kotona on niin helvettiä etten kykene hetkeäkään nauttimaan mistään.
t.ap
Oho, paha.. Nukkuuko päivälläkin vain lyhyitä pätkiä? Minkälaiseen unikouluun on menossa? Huudatukseen?
[quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 17:45"]
Ymmärrän sinua täysin, voimia!
[/quote]
Kiitos
t.ap
[quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 17:47"]
Oho, paha.. Nukkuuko päivälläkin vain lyhyitä pätkiä? Minkälaiseen unikouluun on menossa? Huudatukseen?
[/quote]
Päivällä nukkuu joskus tunninkin, sillon minä säntään nukkumaan jos vain ehdin. Ei ole siis ensimmäinen lapsi niin ei voi aivan 100% soveltaa sitäkään.
Ei mitään tietoa minkälaiseen ja kuulostaa varmaan kamalalta, mutta en enää edes välitä. Kunhan joku tekee jotain ennen kuin minä sekoan lopullisesti. Ei nytkään kovin järkevältä päältä tunnu, eli aika lähellä sitä romahtamista ollaan.
Olen sinnitellyt ja sinnitellyt, vältellyt viimeiseen unikouluja, mutta ikuisesti en usko kenenkään jaksavan tätä ja jos jaksaa niin pisteet sille, minä en enää jaksa.
t.ap
Hei! Olen todella onnellinen teidän puolestanne!
Huomenna kun teille soitetaan niin vaatikaa sitä paikkaa vielä pikaisesti jos ei ole löytynyt! Yleensä unikoulussa oleva vauva on sairaalassa "normaali osastolla" koska varsinaista unikoulua ei enään pidetä.
Minulla oli lapsi unikoulussa reilun vuoden ikäisenä 3vrk:ta. Meillä siis tilanne oli se että olin aivan väsynyt ja lapsi oli väsynyt ja kierre oli kamala. Hirmuinen syyllisyys ja "huono äiti" tunne oli mutta sain nukkua!
Olet rohkea kun uskalsit tänne kertoa. Kaikkea hyvää sinulle.
[quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 17:52"]
Hei! Olen todella onnellinen teidän puolestanne!
Huomenna kun teille soitetaan niin vaatikaa sitä paikkaa vielä pikaisesti jos ei ole löytynyt! Yleensä unikoulussa oleva vauva on sairaalassa "normaali osastolla" koska varsinaista unikoulua ei enään pidetä.
Minulla oli lapsi unikoulussa reilun vuoden ikäisenä 3vrk:ta. Meillä siis tilanne oli se että olin aivan väsynyt ja lapsi oli väsynyt ja kierre oli kamala. Hirmuinen syyllisyys ja "huono äiti" tunne oli mutta sain nukkua!
Olet rohkea kun uskalsit tänne kertoa. Kaikkea hyvää sinulle.
[/quote]
Kiitos, kuulostaa kyllä lupaavalta, aivan kuin pitkän pimeän tunnelin päässä pilkottaisi pieni valon pilkahdus ja toivo elämästä näkyisi. Tämä ei ole elämää enää.
t.ap
Tsemppiä! Olet rohkea ja vahva äiti, kun olet hakenut teille apua. Ei tarvitse hävetä. Teet myös lapsellenne tässä suuren palveluksen. <3
Itselläni huono uninen tyttö, nyt reilu 3v. Vauvana heräili yöllä jatkuvasti, päivälläkin saattoi nukkua vain lyhyitä pätkiä, tarvii yleensäkin tosi vähän unta. Nykyään nukkuu noin 1-2 yötä viikossa koko yöt ja omassa sängyssä. Minusta itse on tullut niin herkkä uninen että herään joka ikiseen rasahdukseen.
Mä tiedän todellakin, mistä puhut, ap! Meidän lapsi pääsi 10-kuisena sairaalan unikouluun heti seuraavana päivänä, kun sen 10 kk valvomisen jälkeen yks kaunis aamu en jaksanut enää nousta sängystä. Itkin vain itkemästä päästyäni, että en jaksa. Kaksi muutakin lasta olisi ollut hoidettavana (2- ja 3-vuotiaat) mutta hehän nyt olivat priorisointilistan häntäpäässä.
Onneksi mies sattui unohtamaan jotain kotiin sinä aamuna ja tuli vielä käymään siinä aamulla kotoa. Hän löysi minut aivan itkuisena ja lamaantuneena sängystä, soitti välittömästi neuvolaan ja sai meille ajan tunnin päähän. Siellä mulle tehtiin masennustesti, joka oli piiputti aivan punaisella. Näimme samalla reissulla myös lääkärin, joka kirjoitti meille heti lähetteen sairaalaan.
Meillä oli siis lapsi valvonut sen 10 kk samalla lailla tunnin-puolen tunnin välein heräillen. Päikkäreitä oli nukkunut puolivuotiaasta asti enää yhdet, jotka kestivät max. tunnin-puolitoista ja saattoi silti heräillä sinä aikana.
Ravasimme allergialääkäreillä ja muilla, mutta mitään ulkoista syytä ei koskaan valvomiseen löytynyt. Unikoulussa oli 2 päivää ja yötä, jotka oli kuulemma nukkunut kokonaan. Vaikea sitä oli uskoa, ja vaikka olisikin huutanut yöt läpeensä, niin mä en edes enää välittänyt, vaan pääasia oli, ettöä ITSE sain nukkua ilman keskeytyksiä. Vähänkö teki ihmeitä!
Mä symppaan ap sua niin täydestä sydämestä kuin ikinä! Lapsemme ei valitettavasti oppinut nukkumaan unikoulunkaan jälkeen, mutta isä sai hoitaa yöt sen jälkeen. 3-vuotiaana oppi sitten vihdoi nukkumaan yönsä. Mutta on ehdottomasti vähäunisin koko perheessä -aikuiset mukaanlukien!
Voimia, voimia ja vielä voimia! Kyllä se helpottaa!!!
Miksi pitäisi arvostella? Tiedän miltä tuntuu valvoa kuukausitolkulla itkevän vauvan kanssa.
Meillä poika huusi yönsä 1v2kk saakka, heräili valehtelematta vähintään 40min välein huutamaan.
10kk vanhana oli sairaalaan unikoulussa kaksi yötä, siellä nukkui kuitenkin suht hyvin. Huuto jatkui unikoulusta päästyämme.
Vihdoin älysivät testata allergian ja löytyi mm maito-allergia, joka oli testattu pojalta verestä 4kk vanhana, mutta sen mukaan allergioita ei ollut. Oireet kuitenkin olivat selvät, posket helahtivat tulipunaisiksi aina maidon tai ruuan jälkeen, lisäksi uloste oli aina aivan löysää ja peppu usein vereslihalla.
Siirryttiin juomaan kauramaitoa ja viikko siitä alkoi nukumaan yönsä.
Oltettiin lääkärillä aiemmin usein allergian mahdollisuus puheeksi, mutta sanoivat vaan, että ihan pienenä verestä tehdyt testit pitävät paikkansa ja allergioita ei voi olla. Prick-testit sitten näyttivät vasta ton allergian.
Tsemppiä kovasti! Hyvä äiti järjestää asian niin, että koko perhe ml. tämä valvottaja saavat nukkua. Uni on ihmiselle tärkeä juttu, hyvä uni tuo mahdollisuuden hyvään oloon.
Kiitos, ymmärrys mitä kommenteissa annatte tuntuu oikeasti hyvältä, kyyneleet valuvat vaan. Joku päivä kun tästä usvasta nousen niin luen tämän ketjun. En varmaan uskoisi itsekseni. Olen perusluonteeltani iloinen ja reipas, tämä on tehnyt asioista päinvastaisen. Vetelä ja masentunut ihmisraunio.
t.ap
Syötät siis vauvaa ja se ei nuku?
Syötänkö vauvaa? Öisinkö? Kyllä, se on ainoita keinoja saada rauhoitettua tilanne. Olen kokeillut korvikkeitakin sillä silmällä jos imetyksen lopetus toisi avun, mutta ei muutosta. Olen oikeastaan kokeillut ihan kaikkea mitä mahdollista maa päällään kanta paitsi unikoulua, ainakaan kukaan ei ole onnistunut lukuisten keskustelujen myötä ehdottamaan mitään uutta, kaikkea on kokeiltu.
t.ap
Siis oletko kotona kokeillut unikoulua?
[quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 17:31"][quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 17:28"]
miten ja missä sellaiseen pääsee?
[/quote]
Lääkäri laittoi lähetteen sellaiseen, vielä emme tiedä koska se alkaa. Kuulemma yrittävät saada nopeasti paikan ja huomenna soittavat paikasta.
t.ap
[/quote]
Minkä ikäinen lapsenne on? Toivottavasti unikoulusta on apua! Tsemppiä ja jaksamista kovasti :)