Muu perhe ei suostu syömään ruokiani, olen epäonnistunut ruokakasvatuksessa!
Laitan usein wokkeja, käytän paljon kasviksia, kikhernepastaa, papuja, teen ruokaisia salaatteja, kaalia tykkään syödä sen eri muodoissa jne. Usein maustan ruokia kurkumalla, chilillä jne.
Mies ei periaatteessa valita ruoistani, mutta usein tekee jotain itselleen, mistä pitää. Keittää perunoita ja paistaa pihviä jne. Kun lapset olivat pieniä, he eivät valittaneet ruoistani, vaikka eivät niistä erityisemmin kai pitäneetkään. Etenkin kasvikset olivat usein kynnyskysymys. En ole pakottanut niitä syömään, ainoastaan maistamaan.
Nyt lapset ovat jo teinejä ja havahduin siihen että vaikka minä teen kotona monipuolista ja terveellistä ruokaa, teinit eivät tunnu siihen koskevan. Mies syö, mutta hänelläkin on aina jokin oma ruokaisa iltapala, jolla sitten paikkailee omaa ja teinien närppimistä. Liian usein kuulen, että ovatkin käyneet esim pizzalla harrastuksesta kotia tullessaan jne.
Olen joutunut pienentämään tekemäni ruuan määrää, mutta silti sitä tuntuu jäävän paljon yli, ja syön sitä itse monta päivää.
Toinen teineistä on saanut lisäkiloja, eikä pizzat tai pyttipannut ole hänelle edes hyväksi, mutta miehen mielestä minä vain ylireagoin jne.
Lisään vielä, että esim ystäväni ovat kehuneet ruokiani, että osaan maustaa niitä jne, että ihan surkea kokki en koe olevani, jostain syystä silti tuntuu että miehen iltapalapyttipannu varastaa shown.
Kommentit (115)
Vierailija kirjoitti:
Oletpas harvinaisen yksinkertainen , jollet ymmärrä laittaa sellaista ruokaa josta kaikki tykkää. Itsellesi voit väsätä suttujasi ja syödä niitä.Meillä ei muut syö sipulia , kuin minä .Joten saan sitä laitettua omaan annokseeni , mutten pakota perhettäni .
Aikuiset ihmiset eivät syö sipulia? Vai oletko perheesi ainoa aikuinen?
Meidän teini alkoi valmistamaan ruokia mistä itse tykkää ja pyynnöstä tekee ruokaa pari kertaa viikosta koko porukalle. Kanawok on bravuuri, joten isänsä alkoi matkimaan ja tekee vuorostansa possuwokkia. Meillä on myös keittopäiviä esim. pinaattikeitto ja kalaseljanka, borshkeitto. Teen keittopäiville sämpylöitä tai pataleivän. Nuorimmainen tekee kanssani wrappeja, tacoja tai spagetti bolognesen.
Sovittiin myös, että jokainen voi ehdottaa uutta reseptiä tai toivoa jotain ruokaa mikä sitten tehdään vaikka viikonloppuna porukalla. Brunssi on ollut kova juttu meillä.
Ap on huono kokki eikä osaa valmistaa maistuvaa ruokaa. Siitä tuo kaikki käytös johtuu.
Meillä minä teen ruokaostokset kerran viikossa. Olen yrittänyt kysellä, mitä mies ja lapset haluavat syödä, jotta osaan tilata sellaista, mikä tulee myös syödyksi. Hirveän vähän tulee mitään ideoita keneltäkään. Olen sanonut monta kertaa, että jos ei tule ideoita, syötte sitten sitä, mitä minä tilaan, tai itkette ja syötte. Joskus kyllä tulee toivomuksia, että "älä tilaa nyt sitä, kun sitä on ollut niin monesti". Mutta mitä "sen" tilalle, ei tulla edes katsomaan, mitä vaihtoehtoja on.
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoista kuinka erilaisia vastauksia ja peukutuksia tulee samaan asiaan.
Joaskus valitin samasta asiasta, mutta kerroin tekeväni kahta tai jopa kolmea eri ruokaa. Itselleni kasvisruokaa, miehelle voimakkasti maustettua liharuokaa ja lapsille lähes mausteetonta liharuokaa ilman kasviksia.
Tähän aloitukseen "kaikki" vastasivat, että jos minä teen ruoan, kuuluu muun perheen syödä sitä mitä tarjoan. Kauheita nirsoja lapsia. Lisäksi paheksuttiin, kun itse syön terveellisemmin kuin lapset, eli tapan lapset nakkikastikkeella kun itse syö terveellisiä vihanneksia.
Hassua tässä asiassa on se, että kun aikani tein tuota monimutkaista systeemiä, niin lasten ruokamaku muuttui. Muuttui, vaikka eivät edes maistaneet kokkailujani. Nyt 16 v on kasvissyöjä ja 14 v tykkää mausteisesta ruoasta. Kukaan ei enää välitä siitä makaronilaatikosta. Vuosi sitten tilanne oli ihan toinen.
Sinä teit ruokaa, jota perheesi söi, mutta ap tekee ruokaa, jota muu perhe ei syö. Ehkä erilaiset vastaukset johtuvat siitä?
Vierailija kirjoitti:
Menee OT:ksi, mutta minusta on jokseenkin vastuutonta, jos toinen vanhemmista laittaa kasvisruokaa, niin toinen vanhempi jättää sen syömättä ja paistaa pihviä. On kiistaton tosiasia, että lihan-ja maidontuotanto on kuormittaa valtavasti ympäristöä, eikä nykyisenkaltainen meno voi jatkua. Kodeissa kasvaa uusi kuluttajasukupolvi, joiden tottumuksiin ja käyttäytymiseen vanhempien esimerkki vaikuttaa. Pitäisi opettaa mitä seurauksia omilla ruokatottumuksilla on niin ympäristön kuin terveydenkin kannalta, eikä antaa aina periksi.
Tämän linkin takaa löytyy erinomainen juttu aiheesta:
On myös vastuutonta altistaa perhe raudanpuutteelle vain siksi, ettei itse välitä. Liha ja verituotteet ovat tärkeä raudanlähde, jota ei voi korvata kuin purkista otettuna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletpas harvinaisen yksinkertainen , jollet ymmärrä laittaa sellaista ruokaa josta kaikki tykkää. Itsellesi voit väsätä suttujasi ja syödä niitä.Meillä ei muut syö sipulia , kuin minä .Joten saan sitä laitettua omaan annokseeni , mutten pakota perhettäni .
Sipuli ei sovi kaikille. Osa saa sipulista voimakasta närästystä, mikä on hieman ikävämpi juttu. Tämä voi olla sekä aikuisella että lapsella. Saat naureskella ihan vapaasti, kuten nyt yleensäkin on tapana, jos jollain on allergia tai yliherkkyys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en sitten kai ole vielä aikuinen (51v), koska minulle tulee sipulista maha kipeäksi. Isäni "aikuistui" tässä asiassa joskus 40 ja 50 ikävuosien välillä.
10v lapseni voi syödä sipulia, ja tykkääkin siitä. Isänsä kanssa herkuttelevat sillä toisinaan.
Vierailija kirjoitti:
Menee OT:ksi, mutta minusta on jokseenkin vastuutonta, jos toinen vanhemmista laittaa kasvisruokaa, niin toinen vanhempi jättää sen syömättä ja paistaa pihviä. On kiistaton tosiasia, että lihan-ja maidontuotanto on kuormittaa valtavasti ympäristöä, eikä nykyisenkaltainen meno voi jatkua. Kodeissa kasvaa uusi kuluttajasukupolvi, joiden tottumuksiin ja käyttäytymiseen vanhempien esimerkki vaikuttaa. Pitäisi opettaa mitä seurauksia omilla ruokatottumuksilla on niin ympäristön kuin terveydenkin kannalta, eikä antaa aina periksi.
On kiistaton tosiasia, että lehmä kuormittaa ympäristöä ihan yhtä paljon kuin mikä tahansa muu maapallolla elävä eläin. Jos olet hurahtanut siihen lahkoon, joka uskoo todellakin eläinten pilaavan ympäristöä, voit aloittaa ympäristönsuojelun itsestäsi eli lopeta itsesi. Heti.
Tee ihan normaalia suomalaista ruokaa eikä varsinkaan mitään vegepaskaa.
Raasteet, salaatti riittää halukkaille.
Uunijuureksia: perunaa, porkkanaa, punajuurta pelkällä suolalla ja oliiviöljyllä maustettuna ja kanakastiketta esim. curry tai perus kermakastike. Makaronilaatikkoa voi duunata terveellisempään suuntaan laittamalla jauhelihan lisäksi tomaattia, kesäkurpitsaa ja herkkusieniä sekaan. Uunifetapastaa ja pastan voi halutessaan korvata parsalla, herkkusienillä ja kesäkurpitsalla. Kyllä suomalaisia perusruokia voi tehdä lapsille ja miehelle. Lihapullien kylkeen noita uunijuureksia eikä perunamuussia. Hieman muutat reseptiä perusruoissa, mutta jätä chilit ja kurkumat pois ja käytä suolaa ja pippuria. Soijaa voi laittaa suolan sijaan, soija tuo ruokaan paljon umamia. Kasvisspydärikin on hyvää ja jos siihen haluaa laittaa lihaa niin hk:n blöön sijaan laita jotain muuta lihaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sipuli ei sovi kaikille. Osa saa sipulista voimakasta närästystä, mikä on hieman ikävämpi juttu. Tämä voi olla sekä aikuisella että lapsella. Saat naureskella ihan vapaasti, kuten nyt yleensäkin on tapana, jos jollain on allergia tai yliherkkyys.
Yleensä allergikot ja heidän läheisensä käyttävätkin allergiasta ilmaisua miten joku ei ”tykkää”, kuten tuo yllä oleva kirjoittaja.
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan syö toivottavasti ulostetta. Minä syön normaalia suomalaista kasvisruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On kiistaton tosiasia, että lehmä kuormittaa ympäristöä ihan yhtä paljon kuin mikä tahansa muu maapallolla elävä eläin. Jos olet hurahtanut siihen lahkoon, joka uskoo todellakin eläinten pilaavan ympäristöä, voit aloittaa ympäristönsuojelun itsestäsi eli lopeta itsesi. Heti.
Tuo on kyllä maailman väsynein argumentointiyritys. Opettele argumentoimaan. Heti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan syö toivottavasti ulostetta. Minä syön normaalia suomalaista kasvisruokaa.
Mutta sitä ei syö muut. Saat syödä ihan kaiken.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minne se ruoka sitten perheenjäsenteni suista menee, kun he selvästi pureskelevat ja nielevät sitä tyytyväisinä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minne se ruoka sitten perheenjäsenteni suista menee, kun he selvästi pureskelevat ja nielevät sitä tyytyväisinä?
Teillä onkin omituinen perhe, varmaan saman näköisiä kuin lehmät laitumella jäytää heinää?
Sanoisin, että isoin haaste tuossa on puoliso, joka hoitaa illaksi herkut tarjolle. Vaikka ap tekisikin hyvää ruokaa, niin monelle teinille se kaupan pyttipannu, kunnon pitsa tai lihis maistuu silti paremmin. Jos iltapalaherkkuja ja välipaloja ei olisi, niin varmaan se ruokakin maistuisi paremmin.
Ensimmäiseksi pitäisi siis puoliso saada ymmärtämään ongelma. Ilmeisesti ylipaino ei hetkauta mutta auttaisiko, jos osottaisi paljonko rahaa menee ylimääräisiin herkkuihin.
Toinen asia olisi koota perhe ruokapöydän ääreen juttelemaan ruokalistasta. Teinit osaavat jo itse osallistua ruuanlaittoon ja ruokalistan suunnitteluun. Miettikää yhdesssä lista lempiruokia, joita on mahdollista valmistaa kotona. Tehkää vaikka Excel, johon jokainen saa merkitä lempiruokansa ja muut voivat kannattaa sitä. Esimerkiksi tortillat: äiti, isä, lapsi1, lapsi2. Kalakeitto: äiti, lapsi 1. Sitten niiden suosikkien kautta lähdette tekemään viikon tai jopa kuukauden ruokalistaa. Voitte vaikka sopia, että perjantaisin on pitsaperjantai jolloin tilaatte porukalla pitsaa tai teette itse. Jos haluat yksin syödä erilaista ruokaa kuin muut, niin sopikaa sitten siitäkin erikseen, ettet turhaan tee perhekokoa ruuasta, jonka saat syödä yksin. Niinä päivinä puoliso tai teinit voivat sitten hoitaa muiden ruokailua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teillä onkin omituinen perhe, varmaan saman näköisiä kuin lehmät laitumella jäytää heinää?
Väärin meni taas, kauniita hoikkia lapsia ja aikuisia. Ehkä sinun kannattaisi lopettaa arvailu, kun menee noin pahasti pieleen.