Outoa! Ihmisten lihavuus on räjähtänyt parissa kymmennessä vuodessa käsiin esim. 90luvulla tosi harva oli oikeasti lihava
Ihmiset oli lähes aina hoikkia ja nuo sen ajan läskit oli niitä nykyajan laihaläskejä ja tosi harva oli oikeasti lihava..
Nykysin näitä oikeita pulleroita kävelee kokoajan vastaan ja itse jopa tämmöisenä laihalöllykkänä saan kuulla miten hoikka olen..
Jos katsotte, vaikka sarjoja tai elokuvia jotka ovat tehty ennen 2000 lukua niin tosi harva niissä on lihava..
Kommentit (22)
Niinpä. Ja varsinkin nuorten keskuudessa lihavuus alkaa olla normi. Omalla luokallani oli yksi lihava poika ja nykynuoriin verrattuna hän ei näyttäisi lihavalta, vain vähän tanakalta.
Ja koronakriisin seurauksena lihavuus vaan lisääntyy. Terveysongelmat seuraavat sitten perässä.
Muistisi tekee tepposet. 90-luvulla väitettiin samaa 70-luvusta ja 70-luvulla 50-luvusta. Totta on, että läski on Suomessa lisääntynyt, mutta aika tasaiseen tahtiin sotavuosista lähtien.
Niin, nykyään laihaläskeys on normaalia.
Vierailija kirjoitti:
Ja koronakriisin seurauksena lihavuus vaan lisääntyy. Terveysongelmat seuraavat sitten perässä.
On kivempaa kuolla läskin aiheuttamiin elintasoseurauksiin tai leikkausjonoon kuin koronaan.
Muistan kun parikymppisenä opiskelin amkissa.
Meillä oli muistaakseni 25 naista luokalla ja rinnakkaisluokalla. 2 oli vähän isomman puoleisia. Nykyään nämä naskettaisiin normaalipainoiseksi ja kurvikkaaksi. Kummankaan BMI ei takuulla ylittänyt ylipainon rajaa.
Katsokaapa parikymppisiä naisia nyt...
Läskitalkoot. Reippaasti korotettu veroprosentti kaikille joilla on liian iso rasvaprosentti.
Vehnän kulutus on lisääntynyt valtavasti. Ja nyt syödään pitkälle jalostettua kääpiövehnää.
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli muistaakseni 25 naista luokalla ja rinnakkaisluokalla. 2 oli vähän isomman puoleisia. Nykyään nämä naskettaisiin normaalipainoiseksi ja kurvikkaaksi. Kummankaan BMI ei takuulla ylittänyt ylipainon rajaa.
Opiskelin amk:saa 2015-2018 sh:ksi. Kyllä varmaan karkeasti arvioiden puolet oli ylipainoisia ainakin. Mutta suurinosa oli kyllä myös yli parikymppisiä ja parikymppisistä vielä varmaan 90% ainakin hoikkia. Lopuissa 10%:ssa nuoria naisia (tässä yhteydessä alle 30v) oli sitten joko tosi lihavia tai vain pikkaisen rotevia. Suurinosa rotevista naisista oli yli 30 v, lapsettomia tai lapsia saaneita varmaankin ihan samassa suhteessa.
https://keventajat.fi/terveys/miksi-suomalaiset-lihovat/
Tästä löytyy syitä mm. alkoholin lisääntynyt käyttö.
Pitää silti muistaa, että läskeys ei automaattisesti tarkoita sitä, että ihminen ei olisi terve eikä myöskään hoikkuus sitä, että olisi terve. Kyllä varmaan 10-50kg ylipainoa omaava, mutta raitis ja ei-tupakoitsija on joka tapauksessa terveempi kuin laiha pirinisti. Suhteellista.
Vierailija kirjoitti:
Miksi nimenomaan naisia? Ylipaino on edelleen naisilla harvinaisempaa kuin miehillä ja sen huomaa jo katukuvassa - lihaviin naisiin vain kiinnitetään enemmän huomiota, koska naisen ulkonäkö määrittää naisen arvon.
Vierailija kirjoitti:
Vehnän kulutus on lisääntynyt valtavasti. Ja nyt syödään pitkälle jalostettua kääpiövehnää.
Myös lihankulutus on moninkertaistunut viime vuosikymmeninä. Luulen, että nykyään ei osata käyttää perinteisiä juureksia esim. lanttua niin kuin ennen.
Koronahullu kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On kivempaa kuolla läskin aiheuttamiin elintasoseurauksiin tai leikkausjonoon kuin koronaan.
Harvemmin saa valita, mihin kuolee, mutta jos päästää itsensä pahasti ylipainoiseksi, on riski kuolla koronaan merkittävästi suurempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi nimenomaan naisia? Ylipaino on edelleen naisilla harvinaisempaa kuin miehillä ja sen huomaa jo katukuvassa - lihaviin naisiin vain kiinnitetään enemmän huomiota, koska naisen ulkonäkö määrittää naisen arvon.
Miehet eivät usein tunnista ylipainoaan.
Minä olen lihava, koska en yksinkertaisesti näe itseäni arvokkaana enkä rehellisesti sanottuna halua elää. Tämä ei johdu lihavuudesta vaan lihavuuteni johtuu tästä. En koskaan ole ajatellut, että haluaisin elää pitkän ja terveen elämän. Teen itsemurhan joka tapauksessa niin mitä ja ketä varten mun nyt tässä pitäisi laihduttaa?
Vierailija kirjoitti:
Läskitalkoot. Reippaasti korotettu veroprosentti kaikille joilla on liian iso rasvaprosentti.
Tää on oikeasti ainoa, joka saisi suomalaisiin vipinää. Mitään ei vihata niin kuin veronkorotuksia.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen lihava, koska en yksinkertaisesti näe itseäni arvokkaana enkä rehellisesti sanottuna halua elää. Tämä ei johdu lihavuudesta vaan lihavuuteni johtuu tästä. En koskaan ole ajatellut, että haluaisin elää pitkän ja terveen elämän. Teen itsemurhan joka tapauksessa niin mitä ja ketä varten mun nyt tässä pitäisi laihduttaa?
Hanki apua mielenterveysongelmiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No varmaan ollut naisvaltainen ala, ja luokka sen mukainen? Ysärillä kyllä oltiin tosiaan aktiivisia ja sutjakoita, ennen älylaitteiden vallankumousta ja muuta kulutushysteriaa. Itsekin muistan kun silloin kakarana kinusin äitiltä että eikö meilläkin vois olla joskus edes mehua, no äiti sitten heltyi, ja osti mehukatin, mutta lanttasi siitä purkista jotain 50 litraa ”mehua” :D no silloin korpesi se laiha litku, mutta taisi olla ihan hyvä vaan se silloinen nuuka elämäntapa.
En näe tässä aiheessa enää mitään outoa, koska näitä vastaavia ketjuja on palsta pullollaan. Melkein tuntuu, että aiheesta on niissä sanottu jo kaikki mitä sanottavissa on.