Hautajaisten etiketistä
Meillä on pientä erimielisyyttä miten ja koska ja kuka "ottavat vieraat vastaan". Eli mikä on tilanne, jossa omaisille voidaan kertoa osanottonsa.
Kommentit (5)
Näin minäkin ajattelen, mutta niin, että vieraat kätellään ennen siunausta, siis kappelissa. Tämä siksi, että on vieraita, jotka tulevat vain kappeliin.
Missä nyt luontevaa on, missä ensimmäisen kerran tapaa omaiset, vaikka sitten ennen siunausta. Usein tosin kätellään ennen muistotilaisuuden alkua, vaikka sitten uudestaan.
Jos siunaus tapahtuu kirkossa ja kukkalaitteiden/ seppeleen lasku joko hautausmaalla, tai kappelissa, niin silloin ei pitäisi rynniä omaisten luokse touhottamaan.
Mikäli jälkikäteen on muistotilaisuus (ja kahvittelu), niin saapuessa sopii käydä kättelemässä omaiset ja ilmaista surunvalittelut.
Näin minun mielestä.
Riippuu hautajaisista. Useinhan ne omaiset itkevät siellä etupenkissä jo valmiiksi hyvissä ajoin. Jos ei aio tulla kuin kappeliin, ei siis haudalle tai kahville, voi ilmaista osanottonsa siunauksen jälkeen siellä kappelissa. Eihän siellä kappelissa etukäteen ketään kätellä. Homman voi hoitaa myös niin, että lähettää etukäteen surutaloon adressin tai käy arkulle viemässä kimpun siellä siunaustilaisuudessa ja lähtiessään nyökkää omaisille osanoton merkiksi.
Ainakin niissä hautajaisissa, joissa minä olen ollut, vainajan puoliso ja lapset kättelevät hautajaisvieraat ennen muistotilaisuuden alkamista siinä juhlatilassa, missä tilaisuus pidetään. Siis sitten, kun on tultu haudalta.