Teinit möykkää kirjastoissa
Olen aikuinen opiskelija ja käyn paikallisissa kirjastoissa lukemassa iltaisin. Melkein joka ilta kuuden jälkeen kirjastoon tulee porukka yläasteikäisiä tyttöjä ja poikia vain seurustelemaan. Lataavat puhelimia, naureskelevat hassuille kuville, syövät kaupan paistopisteen tuotteita paperipussit rapisten... Motiivina on ilmeisesti vain olla jossain lämpimässä.
Tämä ärsyttää ihan tosissaan, koska en tuolta tyttöjen kikatukselta saa luettua kunnolla eikä kirjasto ei ole mikään kauppakeskus tai hengailumesta. Jostain syystä asialle ei tehdä mitään. Kaiken kukkuraksi kaupunkiin on perustettu nuorten hengailumesta nimenomaan tätä varten, mutta eihän ne sinne mene vaan kirjastoihin.
On kummallista löytää itsensä kerrankin valittamasta. Minulle on jostain syystä huudeltu ja näpäytelty kaikesta lapsesta pitäen vanhempien naisten toimesta. Koskaan en ole tahallaan pahojani tehnyt, mutta aina kaikesta on huudettu: omenapuusta ei saa syödä, kävelet väärällä puolella tietä, mattojen pesu pesutuvassa kielletty, käytävän kukkapöydälle ei saa viedä koristeita jne.
Nyt minulla on itselläni huomauttamisen aihetta, mutta ilmeisesti olenkin nyt vain joku hullu joka valittaa turhasta.
Vaikeaa.
Kommentit (16)
Ennen oli isot kyltit kirjastoissa joissa luki Hiljaisuus! Ja kirjastontädit olivat melkoisia Justiinoita ja myös pitivät sen hiljaisuuden. Nykyään siellä meuhkaa teinit ja lukutaidottomat, oikein tarkoituksella tehdään niistä jotain "nuoriso"tiloja sen sijaan että tekisivät alkuperäistä tehtäväänsä.
Ou mai gaad! Vastamelukuulokeet saat verkkokaupasta muutamalla kympillä.
Vierailija kirjoitti:
Mut omg eikse just terävöitä kikatusta poistaen taustamelun.
Täällä on ainakin hätistelty meukkaavat teinit pois kirjaston portailta (on siis iso avoin kaksikerroksinen tila, joten kun portaissa meukkaa, niin kuuluu joka paikkaan ). Kaveri ollut töissä kirjastossa ja saanut näitä metelöitsijöitä olla jatkuvasti hätistelemässä. Samalla lailla paikallisen kauppakeskuksen portaissa lukee, että "portaissa istuminen ja hengailu kielletty", koska muuten teinit mekastaisivat niissäkin. En sitten tiedä missä ne nykyään hengailee. Onhan noita nuorisotaloja ja -autojakin, mutta kuinka moni ns. itseään kunnioittava teini kehtaa niihin mennä.
Hmm mikset muuttuisi justiinaks? Tai kysy voisko kirjaston täti yrittää ensin? Ite oon bussikuski ja tasan muutun valittajatädiks sillä sekunnilla ku teinit roikkuu/tekee leukoja tangoissa tai pitää kenkiä istuimella!
Juuri siksi pitäisi nuorille olla niitä harrastuksia ja nuoriso tila auki puolesta päivästä aamuyöhön. Nuoret turhautuvat. Ja jossainhan heidän täytyy olla.
Sano itse että opiskelet ja olkaa hiljaa.
Vierailija kirjoitti:
Muutaman kympin vastamelukuulokkeet on silkkaa sekundaa.
Vierailija kirjoitti:
Niinhän ne olisi, mutta ne metelöivät teinit eivät suostu ostamaan niitä minulle vaikka ovat syyllisiä niiden tarpeelle.
Tuo on vähän vaikea tilanne. Jos teinit käyttäytyvät siivosti, volyymi pysyy riittävän matalalla ja syöminen on sallittu, niin heillä on yhtäläinen oikeus istua kirjastossa kuin muillakin. Harmillista, jos siellä ei ole ollenkaan hiljaista tilaa.
Kirjastot on teineillekin mieluisia tiloja ja auki paremmin kuin nuorisotilat. Nykyään monissa kirjastoissa on omat hiljaiset huoneet lukemista varten. Jospa tekisit aloitteen, että sellainen perustettaisiin sinunkin lähikirjastoosi, jos ei vielä ole
Vantaan hakunilan kirjasto on nykyään pelkkä tiettyjen etnisten lasten mölyämispaikka. Hirvittävä huuto ja mekastus jatkuvasti. Siellä ei voi enää käydä. Ennen hieno kirjasto pilattu täysin.
Tämän vuoksi käyn itse vain yliopiston kirjastoissa
Tikkurilassakin päivystää nykyään jatkuvasti vartija.
Eikö siellä kirjastossa ole lukusalia, vai sielläkö ne nuoret möykkäävät?