Mies ei halua, että vaihdan työpaikkaa!
Olen vuosikausia ollut hyvän työnantajan palveluksessa. Työmatka on 80 km per suunta. Nyt olisi tilaisuus ehkä vaihtaa vakituiseen paikkaan, joka on 2 km kodistamme.
Paikka ei olisi ihan yhtä hyvä ja palkassakin häviäisin. Itse kuitenkin lasken palkanalennuksen jälkeen kun matkakulut huomioidaan, niin aika tasan menee. Ja hyöty tulisi siitä, että olisin kaksi tuntia aiemmin kotona, ja aamutkin olisi helppoja, kun ei tarvitse lähteä ajamaan.
Auton voisi myydä tai ainakin vaihtaa halpismalliin.
Mitäköhän mun mies oikein ajattelee?! Sanoi vaan, ettei kannata kun palkka putoaa. Toki eläkkeet yms. pitäisi huomioida, mutta mun intressit on nyt helpottaa elämääNI työmatkojen osalta. Mies kun ei halua edes muuttaa työpaikkojen lähelle. Hänelläkin siis pitkä matka, jota ei koe ongelmaksi.
Kommentit (14)
Eikö se ole aika selvää mitä mies ajattelee? Häntä huolestuttaa rahan väheminen, eikä ihme kun on työttömyyttä niin paljon.. en kyllä huono palkkaisempaan työhön vaihtaisi itsekkään.
Ap:n laskelmia:
nykyinen palkka 2500e. kuukausittainen bensaraha 450. Auton lyhennys 223e (1,5v maksamatta), ja tietty auton vakuutukset sekä verot. Huollot & renkaat. Huollotkin pukkaa vähänväliä kun 160 km tulee mittariin päivässä. Tietty verotuksessa saa etua ja auto on joskus maksettu (sekä loppuunajettu).
uusi palkka 2000e.
Eli jos kuukausitasolla ajattelen, niin uusi työ olisi järkevä ajallisesti ja taloudellisesti. Vai mitä en tässä tajua?
Miehesi hyötyy jotenkin siitä, että olet kauemmin poissa kotoa. Muuta selitystä ei ole. Johan tuossa veroprosenttikin pienenee huomattavasti.
Minäkin ehdottomasti vaihtaisin matkan vuoksi! Miehesi käyttäytyy todella oudosti.
Tarvitsisitteko enää toista autoa, jos olisit lähempänä töissä? Oletko laskenut lisäksi paljonko alhaisempi veroprosentti vaikuttaa loppujen lopuksi nettopalkkaan? Kyllä minusta alkaa vaikuttaa siltä, että se lähempänä oleva työpaikka kannattaa siinäkin tapauksessa että auton pitäisi, 2 km työmatka on sellainen että minä ainakin voisin sen pyöräillä tai kävellä säässä kuin säässä. Tällöin bensakuluissa tulisi iso säästö.
Onko työtehtävät samalla tasolla ja tiedätkö varmasti, että myös uusi paikka pystyy työllistämään pitkään? Jos työ on samaa niin miksi ihmeessä suostuisit tekemään sitä 20% alennuksella? Ja jos se ei ole samaa, niin kai ymmärrät, että CV:ssa voi näyttää vähän hölmöltä että olet edennyt uralla alaspäin?
Periaatteessa toisen auton voisi myydä pois. Eli kävellen ja pyörällä matka taittuisi helposti. Lapset koululaisia, eli ei kp-rumbaa.
8 mainitsemat seikat mietityttää. Uusi työ ei ole ihan yhtä hyvässä firmassa kuin nykyinen. Tehtävät periaatteessa saman arvoisia, erilaisia tosin. Lisäksi haastattelussa annettiin ymmärtää, että kokemuksen karttuessa tehtävänkuvaani voitaisiin laajentaa. Nykyisessä työssä on vaan se mitä teen, ei lupauksia uusista haasteista. Iso ja kankea firma. Tämä missä nyt olin haastattelussa on vakaa, vanha ja pienuudessaan "ketterä" mitä tehtävien jakoon tulee. Ap
[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 17:20"]
Periaatteessa toisen auton voisi myydä pois. Eli kävellen ja pyörällä matka taittuisi helposti. Lapset koululaisia, eli ei kp-rumbaa.
8 mainitsemat seikat mietityttää. Uusi työ ei ole ihan yhtä hyvässä firmassa kuin nykyinen. Tehtävät periaatteessa saman arvoisia, erilaisia tosin. Lisäksi haastattelussa annettiin ymmärtää, että kokemuksen karttuessa tehtävänkuvaani voitaisiin laajentaa. Nykyisessä työssä on vaan se mitä teen, ei lupauksia uusista haasteista. Iso ja kankea firma. Tämä missä nyt olin haastattelussa on vakaa, vanha ja pienuudessaan "ketterä" mitä tehtävien jakoon tulee. Ap
[/quote]
No nii, eli nykyisessä 2500 brutto (paljonko netto?) miinus 450 euroa bensakulut + auton kiinteät kulut. Uudessa 2000 euroa brutto, ei bensakuluja, ei auton kiinteitä kuluja. Kummasta jää enemmän käteen?? Huomioi pienempi veroprosentti!
Mua ahdistaisi jo ajatuskin noin etäällä sijaitsevasta työpaikasta. Että kuluttaisin elämäni istumassa autossa. Ei apua.
Olen itsekin ollut vastaavassa tilanteessa, tosin mielenkiintoinen työpaikka ei tärpännyt koska toiseksi tullutta ei palkata... No joo, minunkin palkkani olisi pienentynyt mutta jos noin vähän tippuu ja autokulut jää pois etkä itse sitä mitenkään "vastusta" (esim sen takia että nykypaikassa on niin hyvä henki, kiva pomo tmv) niin vaihda ihmeessä - ei tuossa miehen mielipidettä kysellä.
Mua houkuttaa jo se ihanuus, että olisin "virastoaikaan" työt hoitanut. Nyt olen kotona joka päivä 16.15, eli lääkärikäynnit yms. pitää hoitaa erikseen sovittuna vapaa päivänä.
Aamulla lähden 5.30 ajamaan töihin, eli pyrin käymään nukkumaan viimeistään klo 21, jotta en olisi kuoleman väsynyt. Illassani on siis 5h aikaa muulle elämälle :( ap
Ei sinun siitä miehen mielipiteestä tarvitse välittää. Kyllähän sitä nyt sentään ihmiset itsenäisesti kai päättää missä töissä käyvät parisuhteessakin, kun ei toiselta vaadita esim. muuttoa toisen työn takia.