Supistelut siivotessa ja kävellessä.
Onko normaalia, että viikola 23 supistelee kipeästi ja pitkään kävelyn päätteeksi ja siivotessa?
Lapsi tuntuu painavalta varsinkin kävellessä.
Kommentit (18)
Mulla ainakin eka raskaus oli jotenkin fyysisesti tosi rankka jos liikkui vähänkään enempi. Ihan normi kävelylenkki oli sellasta pysähtelyä.. Oli vaan pakko ottaa tosi iisisti. Vauva oli iso ja lopulta painoi tosi paljon joka suuntaan. Muista vaan ottaa rauhallisesti ja kysele neuvolasta jos alkaa oikein rankalta tuntua.
Ylihuomenna on neuvola. Ehkä siihen asti jaksan, jos lepäilen tässä. Ahdistaa, kun pitäisi yrittää liikkua, mutta tulee noita supistuksia. Kävely on varsinkin paha.
[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 13:22"]
Ylihuomenna on neuvola. Ehkä siihen asti jaksan, jos lepäilen tässä. Ahdistaa, kun pitäisi yrittää liikkua, mutta tulee noita supistuksia. Kävely on varsinkin paha.
[/quote]
Se tarkoittaa mielestäni sitä, ettei oikein pidä liikkua.
[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 13:25"]
[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 13:22"]
[/quote]
Se tarkoittaa mielestäni sitä, ettei oikein pidä liikkua.
[/quote]
No nyt alkoi huolestuttaa, kun tekee aika kipeää.
Soita neuvolaan tai ä-polille, jos supistukset jatkuu!!! Eivät saisi kauaa kestää, etteivät avaa paikkoja. Lepää ja juo paaaaaljon vettä. T:2
Älä yritä liikaa! Itse olin 2 kk vuodelevossa ennenaikaisen supistelun vuoksi. Malta!!
Mulla on ollut tuollaista molemmissa raskauksissa jostain viikoilta 6-8 lähtien! Välillä supisti todella herkästi (tyyliin sohvalta jääkaapille tai pelkkä istuminen), välillä pystyy kävelemään tavallista kävelyvauhtia jopa pari kolme kilometriä ilman ongelmia. Levossa aina rahoittuvat. Ei ole kukaan osannut noihin sanoa mitään järkevää, varsinkin ekassa kun olivat pahempia ja tarvitsin usein saikkua sain lähinnä epäuskoista päänpyörittelyä.
Eli en tiedä ovatko normaaleja, mutta et ainakaan ole ainoa. Eka meni lopulta täysiaikaiseksi, toisen kanssa on vielä näkemättä, mutta molemmilla kerroilla olen saanut unohtaa liikunnat ja rauhoittaa myös normaaleja arkitoimia.
Minäkin kannatan ä-polille soittamista.
Juo vettä ja ota magnesiumia, mulla oli tuo monivitamiinilisän lisukkeena noilta viikoilta eteenpäin ja vauva pysyi sisällä 37+2 saakka. :-)
Kipeät supistelut eivät minun käsittääkseni ole koskaan "normaaleja", vaikka ne eivät kaikilla ongelmiin johtaisikaan. Aina kannattaa tarkistuttaa. Itselläni kipeitä supistuksia tuli vain orgasmin jälkeen, vaan se näkyi riittävän... Tähän päälle toki kivuttomia supistuksia, eikä niitäkään edes mitenkään paljon. Kävelyä piti rajoittaa ihan raskauden alusta asti, ja varmaan jotain puolivälin tietämillä kävelystä tuli hyvin hidasta ja alavatsaan sattui heti jos käveli edes normaalivauhtia. Ja neuvolan mukaan kaikki oli "normaalia". Lapsi syntyi rv 27.
Kiitoksia vastauksista.
Otin magnesiumia ja vettä. Soitin neuvolaan ja pääsin soittojonoon. En tiedä, oisko pitänyt suoraan ä-polille soittaa. En mä kuitenkaan ihan halvaantuneena täällä ole. Tekee vaan kipeää ja tuntuu painetta.
ap.
Mielestäni kivuliaat supistukset ei ole normaaleja noilla viikoilla. Mutta kipu on subjektiivinen käsite...Itselläni on supistusherkkä kohtu ja supistuksia tuli rv 20lähtien. Mielestäni eivät olleet kivuliaita, vatsa vain kovettui kävellessä ja liikkuessa ja hieman puristava tunne tuli. Jouduin silti supistuksenestohoitoon, koska olin sormelle auki ja kohdunkaulu oli lyhentynyt, tämä siis rv30. Olin sairaalassa 9pvää levossa ja lääkityksessä.
Minulla vauvamasu oli jotenkin alhaalla ja ilmeisesti vauva oli kiinnittynyt jo aikaisin n. rv31. Ehkä lantioni on sen verran tilava, että vauva laskeutui helpommin alas... Kävellessä tuntui kuin vauvan pää olisi tulossa jo..! Lopulta vauva syntyi rv38, eli ihan normaalin rajoissa.
Älä kuitenkaan hermostu, vaan lepäile ja tutkaile rauhassa tuntemuksiasi.
Jos supistukset ovat pahentuneet tänään, niin ehkä olisi hyvä käydä tutkituttamassa. Äippäpolille tai yksityiselle. Itse kävin kerran yksityiselläkin ja se oli hyvä kokemus, gyne kertoi paljon tarkemmin (kuin äippäpolin lääkäri) mitä ultrassa näki jne.
[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 14:07"]
Kiitoksia vastauksista.
Otin magnesiumia ja vettä. Soitin neuvolaan ja pääsin soittojonoon. En tiedä, oisko pitänyt suoraan ä-polille soittaa. En mä kuitenkaan ihan halvaantuneena täällä ole. Tekee vaan kipeää ja tuntuu painetta.
ap.
[/quote]
Mielestäni kannattaa soittaa ennemmin ä-polille, koska neuvolassa ei oikein voi tehdä muuta kuin ohjata sut eteenpäin.
Mutta äippäpolihan toimii vain lähetteellä?
ap.
[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 14:25"]
Mutta äippäpolihan toimii vain lähetteellä?
ap.
[/quote]
Ei ainakaan täällä päin Suomea (Seinäjoen sairaanhoitopiiri).
Itselläni on myös noita supisteluita ollut pitemmän aikaa. Rv 29 menossa nyt. Edellisestä raskaudesta huomasin, että ne "avaavat supistukset" tuntuivat myös tulla alakerrassa.
Neuvolatäti kehotti menemään polille. Onkohan se tarpeen sittenkään, kun on olo vähän helpottunut?
No en tiedä, onko se normaalia, mutta minulla on ihan samoin. Olen joutunut ottamaan rv:lta 17 alkaen melko rauhallisesti. Tuolloin siis alkoi supistelut ja painontunne alapäässä. Neuvola ei ottanut oikein kantaa, kun kysyin asiasta. Voithan kokeilla, jos teillä parempi terkka :)
Nyt rv 25 menossa ja yritän ottaa rennosti siihen asti, että on seuraava lääkärineuvola ja saan kohdunsuun tarkistettua. Kolmas raskaus mulla menossa, joten ehkä paikat sen verran löystyneet...