Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ruokakaupan asiakas: miksi kerrot minulle ottavasi muovikassin..

Vierailija
27.01.2014 |

..jos et kuitenkaan ota sitä ja mene pakkaamaan ostoksia vaan laitat sen hihnalle, että voin vetää sen muiden ostosten mukana?

Ajatteletko, että en tajua, että ostoksissasi on muovikassi, jos et erikseen sitä minulle kerro?

terveisin myyjä

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan kuullut, että kassalla olisi "kassinappi" erikseen. Useita kertoja olen joutunut maksamaan muovikassin erikseen sen jälkeen, kun olen jo maksanut ne edelliset ostokset. Tietenkin. Miten maksettuun laskuun voisi vielä jotain lisätä jälkeenpäin? Kaupassakäyntikokemusta on yli 40 vuotta, mutta tuttavapiirissä ei ole yhtään kassahenkilöä.

Vierailija
22/47 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen tällainen keski-ikäinen, joka on siinä iässä että höpötellään tällaisia itsestäänselvyyksiä ja selitellään muovikassista. Yhtä hyvin sanon, että oho, laitoinpa ne ostokset nyt leveästi siihen hihnalle, anteeksi nyt. Tai että mä meenkin nyt jo tuonne pakkaamaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 12:47"]

En ole koskaan kuullut, että kassalla olisi "kassinappi" erikseen. Useita kertoja olen joutunut maksamaan muovikassin erikseen sen jälkeen, kun olen jo maksanut ne edelliset ostokset. Tietenkin. Miten maksettuun laskuun voisi vielä jotain lisätä jälkeenpäin? Kaupassakäyntikokemusta on yli 40 vuotta, mutta tuttavapiirissä ei ole yhtään kassahenkilöä.

[/quote]

Tietenkin joudut maksamaan kassin erikseen, jos kuitti on jo lyöty ulos. Mutta eihän aloituksessa ollut kyse siitä.

Pitäisikö kaikilta automaattisesti veloittaa kassi sitten?:)

Vierailija
24/47 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 12:51"]

Mä olen tällainen keski-ikäinen, joka on siinä iässä että höpötellään tällaisia itsestäänselvyyksiä ja selitellään muovikassista. Yhtä hyvin sanon, että oho, laitoinpa ne ostokset nyt leveästi siihen hihnalle, anteeksi nyt. Tai että mä meenkin nyt jo tuonne pakkaamaan.

[/quote]

Ensimmäinen tässä ketjussa, joka vastasi aloituksen kysymykseen. Propsit.

Kiitos.

terveisin aloittaja

Vierailija
25/47 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No vedetäänpä henkeä, jos joku sanoo ottavansa muosikassa, pani sen sitten hihnalle eli ei, niin sano Kiitos ja lyö summa sisään ja hymyile. Vaikka et työstäsi pidäkään (onkio asenteesi ehkä syynä) niin olet työn ottanut vastaan ja olet "velvollinen" olemaan palvelutapahtumassa läsnä. Kolme sanaa "Otan muovikassin" ja "Kiitos", eipä kannata päiväänsä pilata. Hymyä huuleen ja ystävällisyyttä peliin!

Vierailija
26/47 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 12:32"]

Kyllä, olen ihmetellyt juuri mikä tarkoitus tällä "raportoinnilla" on.

Toisekseen ihmettelen, minkälainen ihminen ei tiedä, että kassin voi lyödä pikakoodilla kassaan ja sen vuoksi voi kertoa myyjälle monta kassia ottaa ja mennä pakkaamaan, jos se on itselle tärkeää. Mutta jotkut vuosikymmeniä kaupassa asioineet eivät tällaista asiaa tiedä. Tämä ei itseäni haittaa, ihmettelen vain..

terveisin aloittaja

[/quote]

Enpä ole koskaan missään ammatissa toimiessani olettanut, että kaikki asiakkaat tuntevat työmenetelmäni tai laitteiden toiminnan täysin. Ei minulla ole tarkkaa tietoa siitä, mitä kassakoneilla voi tehdä, ja varsinkin, koska niiden välillä lienee vaihtelua. 

Mitä itse kassista ilmoittamiseen tulee, niin ehkä asiakas sanoo näin yrittääkseen selvittää tarvitseeko kassa viivakoodin kassista vai ei. Jos myyjä vastaa vain "kiitos" tai ei puhu mitään, niin asiakas ei uskalla viedä kassia kassan ohi itse, vaan odottaa kuuliaisesti sen tulevan kassasta läpi. 

Oletteko havainnoineet sitä alkaako asiakas pakata ostoksia kassiin jo ennen maksutapahtumaa vai vasta sen jälkeen? Jos hän tekee niin heti muovikassin käsiinsä saatuaan, niin se kielii mielestäni siitä, että on vain odotettu lupaa alkaa käyttää sitä (vielä siinä vaiheessa maksamatonta) kassia. 

Vierailija
27/47 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 11:58"]

En ole ikinä kuullut kenenkään ilmoittavan tekemisistään kassalla myyjälle. "Laitan nyt tähän hihnalle tämän muovikassin, sitten laitan tämän seuraava asiakas-palikan tähän ostosten perään..." Tähänkö tyyliin?

[/quote]

Toisekseen ihmettelen, minkälainen ihminen ei tiedä, että kassin voi lyödä pikakoodilla kassaan ja sen vuoksi voi kertoa myyjälle monta kassia ottaa ja mennä pakkaamaan, jos se on itselle tärkeää. Mutta jotkut vuosikymmeniä kaupassa asioineet eivät tällaista asiaa tiedä. Tämä ei itseäni haittaa, ihmettelen vain..

terveisin aloittaja

[/quote]

Voi kuule aika moni asiakas ei tiedä mitään perusasioita kaupan jutuista. Pari viikkoa sitten törmäsin asiakkaaseen joka tuli kysymään tavaran hintaa kun hintalappua ei hyllynreunassa ollut. Otin käsikoneen, piippasin asiakkaan nähden viivakoodista ja kerroin hinnan. Asiakas äimistelemään että mistä se työntekijä kassalla tietää tavaran hinnan. Oli aika hankala tilanne sanoa asiakkaalle häntä nolaamatta että no tästä samasta viivakoodista vetää kassaan. Itsekseni jäin miettimään että eikö tuo asiakas kaikkien näiden vuosien aikana ole kassalla nähnyt mitä kassamyyjä tekee. Oli pakko mennä nauramaan takahuoneeseen.

Vierailija
28/47 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raportoinnin epäilijöille, opiskeluaikana olin kassalla iltatöissä ja kyllä, asiakkaat raportoi kaikenlaista.

Otan tämän muovipussin - ja laittaa sen hihnalle.

Näitä on viisi - kaikki tuotteet peräkkäin hihnalla, osaan laskea itsekin.

Jotkut kertoo kaikista ostoksistaan kuinka monta mitäkin on, jos niitä on enemmän kuin yksi - vaikka kaikki on hihnalla.

Erikseen osoitetaan elintarvikkeet, jotka oli päivämääräalennuksessa - kassa näkee myös sen alennustarran.

Jne jne. Luulin ennen, että suurin osa ihmisistä on omalla mittarillani ns. normaaleja, mutta kassalla opin että normaali on hyyyvin laaja käsite... Ison ruokakaupan asiakkaana kun käy ihan kaikenlaiset ihmiset. Mutta ei se mitään, tylsäähän se olisi jos kaikki olisi samanlaisia.

Vierailija
29/47 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 12:55"]

terveisin aloittaja

[/quote]

Enpä ole koskaan missään ammatissa toimiessani olettanut, että kaikki asiakkaat tuntevat työmenetelmäni tai laitteiden toiminnan täysin. Ei minulla ole tarkkaa tietoa siitä, mitä kassakoneilla voi tehdä, ja varsinkin, koska niiden välillä lienee vaihtelua. 

Mitä itse kassista ilmoittamiseen tulee, niin ehkä asiakas sanoo näin yrittääkseen selvittää tarvitseeko kassa viivakoodin kassista vai ei. Jos myyjä vastaa vain "kiitos" tai ei puhu mitään, niin asiakas ei uskalla viedä kassia kassan ohi itse, vaan odottaa kuuliaisesti sen tulevan kassasta läpi. 

Oletteko havainnoineet sitä alkaako asiakas pakata ostoksia kassiin jo ennen maksutapahtumaa vai vasta sen jälkeen? Jos hän tekee niin heti muovikassin käsiinsä saatuaan, niin se kielii mielestäni siitä, että on vain odotettu lupaa alkaa käyttää sitä (vielä siinä vaiheessa maksamatonta) kassia. 

[/quote]

Heh, itse kyllä asiakkaana osasin toimia noin jo ennen kuin olin kaupassa töissä (eli kertoa että otan muovikassin ja mennä pakkaamaan), vaikka ymmärränkin mitä tarkoitat sillä, etteivät asiakkaat voi kaikkea tietää ja rasittavaa on sekin, jos asiakkaat luulevat tietävänsä.

On hyvin tavallista, että ostoksia pakataan muovikassiin ennen kuin on maksettu. Sehän on joissain kaupoissa jo ihan välttämätöntä, että ehtii alta pois (tämänkin siis huomaa asiakkaana).

Öh, siis jos asiakas sanoo "otan muovikassin" ja kassa vastaa "kiitos" niin mitä kassan sitten pitäisi vastata että asiakas ymmärtäisi, että asiakas voi pakata jos haluaa..jotkut asiakkaat osaavat jopa tällaista kysyä että onko ok että vain vilautan tämän ja alan pakata..kyllä asioista saa vaikeita:D:D

terveisin aloittaja

Vierailija
30/47 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 12:56"]

[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 11:58"]

En ole ikinä kuullut kenenkään ilmoittavan tekemisistään kassalla myyjälle. "Laitan nyt tähän hihnalle tämän muovikassin, sitten laitan tämän seuraava asiakas-palikan tähän ostosten perään..." Tähänkö tyyliin?

[/quote]

terveisin aloittaja

[/quote]

Voi kuule aika moni asiakas ei tiedä mitään perusasioita kaupan jutuista. Pari viikkoa sitten törmäsin asiakkaaseen joka tuli kysymään tavaran hintaa kun hintalappua ei hyllynreunassa ollut. Otin käsikoneen, piippasin asiakkaan nähden viivakoodista ja kerroin hinnan. Asiakas äimistelemään että mistä se työntekijä kassalla tietää tavaran hinnan. Oli aika hankala tilanne sanoa asiakkaalle häntä nolaamatta että no tästä samasta viivakoodista vetää kassaan. Itsekseni jäin miettimään että eikö tuo asiakas kaikkien näiden vuosien aikana ole kassalla nähnyt mitä kassamyyjä tekee. Oli pakko mennä nauramaan takahuoneeseen.

[/quote]

Olisit vastannut että kassamyyjä on selvännäkijä:D

Vierailija
31/47 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 12:58"]

Raportoinnin epäilijöille, opiskeluaikana olin kassalla iltatöissä ja kyllä, asiakkaat raportoi kaikenlaista.

Näitä on viisi - kaikki tuotteet peräkkäin hihnalla, osaan laskea itsekin.

Jotkut kertoo kaikista ostoksistaan kuinka monta mitäkin on, jos niitä on enemmän kuin yksi - vaikka kaikki on hihnalla.

[/quote]

Ainiin, tämän unohdinkin!:) Kiitos muistutuksesta.

Toinen huippu tästä on vanhemmat ihmiset, joilla sit osa on ostoskärryssä, mutta määrät ovat "näitä on kaksi", "näitä on myös kaksi"..ovat ehkä joskus ostaneet ne viisikin jugurttipurkkia tai vuosia sitten suurempia määriä mutta on tullut tavaksi tämä "kätevä" asiointi. Yleensä sit tähän menee aikaa, kun kurkottelee sitä ostoskärryä.

"Ai teillä oli kaksi jugurttia mutta se toinen on eri maku, mun pitäisi saada siitä myös koodi tuohon koneelle".:D

terveisin aloittaja:)

Vierailija
32/47 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavallaan mukavaa, jos asiat on niin hyvin, että tuontasoiseen kysymykseen jaksaa paneutua. Pienet on ongelmat.

Vierailija
33/47 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen kaupan kassa ja kaikenlaisia asiakkaita olen nähnyt. Usein asikas, joka ilmoittaa ottavansa kassin, menee suoraan pakkaamaan ostoksiaan. Kun hän ilmoittaa ottavansa kassin, näpytän pikakoodon ja jatkan ostosten vetämistä. Jos asiakas ilmoittaa ottavansa kassin ja laittaakin sen hihnalle, saatan vetää sen huomaamattani muiden ostosten joukossa (jos siis paljon osoksia) muistamatta, että asiakas ilmoitti kassista ja muistamatta, että löinkin sen jo koneelle. Silloin kassi tulee veloitetuksi kahteen kertaan. Summa ei tietenkään ole iso, mutta onhan se harmillista. Näin käy tosi harvoin, mutta ruuhkapaivinä kun kassalla on oikeasti paljon ihmisiä ja kassa yrittää olla nopea, ettei asiakkaat joutuisi odottamaan, virheitä sattuu.

Lisäksi huomion arvoista on, että kuuden tunnin päivässä on vain kaksi 12min kahvitaukoa (viiden tunnin päivässä nöitää on vain yksi), joissain marketeissa tauko alkaa siitä kun poistut kassalta ja huonolla tuurilla taukohuone on matkan päässä. Oman kokemukseni perusteella kaksi tuntia on max aika, jonka voi rahastaa asiakkaita yhteen putkeen ja viimeisnen puoli tuntia on jo aika hankalaa tarkkaavaisuuden kannalta (tähän vielä mahdollisesti huonosti nukuttu yö takana). Tarkoitan, että aika äärirajoilla siinä välillä mennään, jos ei edes taukoa ehdi kunnolla pitää ja taas pitää olla skarppina ja kohdata jokainen uusi asiakas kuin se olisi päivän ensimmäinen.

Nämä siis tiedoksi ennenkuin teiltaan taas kassamyyjät ;)

Vierailija
34/47 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse puhun muovikassin ostamisesta vain kumppanin kanssa kassalla, että tarvitsisikohan ottaa vielä.. Kuka nyt kassalle erikseen sitä muovikassia esittelee?

Vierailija
35/47 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon työskennellyt kassalla 7v mutta empä tuollaiseen ole törmännyt että raportoidaan kassista ja jätetään se kuitenkin hihnalle :D

Vierailija
36/47 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 11:38"]

Ei välttämättä tiedä että kassalla on se muovikassinappi, eli ei tarvi ottaa viivakoodia siitä? Joskus kyllä itsekin kassalla myyjänä vedin viivakoodista enkä napista. Ihmisillä on muutenkin harhoja että mitä siinä kassapäätteellä voi tehdä: eräskin asiakas pyysi minua KIRJOITTAMAAN kuittiin jotain sillä kassapäätteellä :-D

[/quote]

joillain kassajärjestelmillä pystyy kirjoittamaan kuittiin lisäinfoa.

Vierailija
37/47 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiakkaan tullessa kassallehan      on tilanne jossa kaksi ihmistä kohtaa ja tekevät yhdessä myyntitapahtuman.

Suomalaisille small talkkihan on vaikeaa mutta joillekin kuten myös minulle, on luontevaa vaihtaa muutama sana kun toisen ihmisen kohtaa. Mikäpä sen helpompi kuin jutella tekeillä olevista asioista niin tuttuja ja kuluneita kun ne ovatkin, molemmille.

Kyllä, olen ottanut sen ostoskassin jo miljoona kertaa elämässi ja silti usein sanon ääneen että hei otan vielä tämän kassin. Ihan vain jotain jutellakseni.

Toiset kassat valittaa että asiakas ei sano mitään vaikka myyjäkin on ihminen.

Toiset kassat valittaa kun asiakas puhuu.

Ei liene olla enää muuta keinoa asioida kassoilla oikein kuin kysyä ennen kassalle tuloa että puhunko vai en. Tai ehkä kassoilla pitäisi olla jotkut merkit aina joka myyjällä josta asiakas tietää saako/pitääkö puhua vai ollakko hiljaa.

Vierailija
38/47 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 12:58"]

Erikseen osoitetaan elintarvikkeet, jotka oli päivämääräalennuksessa - kassa näkee myös sen alennustarran.

[/quote]

No niinhän sitä luulisi :-) Meillä ainakin käy usein niin, että ei huomaa... En kyllä oo käyny niitä erikseen osoittelemaan, mutta tarkistan aina kuitista ja huomautan tarvittaessa sitten asiasta.

Vierailija
39/47 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei Zombie, siksi, että ihmisillä on tapana puhua. Sanat eivät maksa. 

Kumma ettei Suomessa matkustelusta huolimatta vieläkään nähdä sitä sukupolvea, joka ei ota puhumista niin vakavasti ja osaisi muutenkin suhtautua elämään rennommin. 

Aina vaan samat suomi-zombit, puhua ei saa, päätä ei käännetä silmät vaan liikkuu jne.

Vierailija
40/47 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täh, puhuvatko asiakkaat sinulle? Jo on v-mäinen ammatti, luulin, että sen homman tylsyys johtuisi vaan jatkuvasta piippauksen kuuntelemisesta ja hälinästä ympärillä. Mutta jos ihmiset vielä alkavat puhumaan ääneen, niin helvetti on irti.