Miten vallitseva korona-aika vaikuttaa tulevaan jouluusi?
Vähemmän lahjoja ja kaikki verkkokaupasta? Isomummille ei mennä pyhinä?
Kommentit (45)
Lisään vielä, että ne vähät lahjat olen melkein kaikki jo tilannut. Joulun alla on verkkokaupoissa takuulla kova ruuhka, samoin postissa.
Ei mitenkään. Olen aina kaikki pyhät töissä, joulut ja juhannukset ja kaikki, ja niin nytkin. Perhettä ei ole kumpaankaan suuntaan, enkä vietä joulua.
Ei mitenkään, paitsi tulee pidempi loma, koska olen siinä kaksi viikkoa pyhiä lukuunottamatta (en tosin töissä silloinkaan) lomautettuna. Ansiosidonnaista saan, joten ei tunnu taloudessa mitenkään. Isomummuja ei ole, omat vanhemmat voi hyvin tavata, ei riskiryhmää. Lahjoja ostetaan mitä ostetaan ja syödään samat sapuskat kuin ennenkin.
Odotan jo innolla.
Jos vain ollaan terveinä, niin eipä juuri. Olemme viettäneet jo yli 30 vuotta joulun oman perheen kesken - ensin kahdestaan ja sitten lasten kanssa.
Minä käyn jossain vaiheessa (ei juuri jouluna mutta joko ennen tai jälkeen) äitini luona (kuten usein muulloinkin) mutta lasten tuskin kannattaa tulla. Mies käyköön oman äitinsä luona jos tahtoo ja jos on järkevää.
Viime jouluna ollaan viimeksi leikitty lastenlasten kanssa, nyt ei nähdä, kuten ei koko vuonna ole oltu yhdessä. Kahdestaan ollaan mummun kanssa täällä, kun ollaan riskiryhmää. Lapset ja lapsenlapset asuvat toisella puolella Suomea yli 400 km päässä. Harmi, kun ei voida hömpöttää pikkupoikien kanssa. Ikävä on molemmin päin. Joulu ei tunnu joululta ilman pukinodotusta 2-vuotiaan ja 5-vuotiaan kanssa.
En pääse ulkomaille. Varmaan puolison kanssa kaksin kotona, paitsi jos hän haluaa mennä omille sukulaisilleen.
Voi olla haasteellista päästä etelään.
Ei mitenkään, varmasti tulee sukulaiset Helsingistä taas tänne ja vietetään joulua porukalla.
Veikkaan myös, että viimeistään pari viikkoa joulun jälkeen tulee koronatilanne räjähtämään aika massiiviseksi, mutta itse en jaksa sitä stressata.
Lapset saavat kumpikin minulta pari lahjaa ja luultavasti vietämme illan lasten isoäidin eli äitini seurassa. Lapset lähtevät suurimmaksi osaksi pyhiä toiselle vanhemmalle, minkä jälkeen olen itsekseni.
En ole suunnitellut asioita vielä niin kauas.
Hyvä syy olla ihan omissa oloissaan.
M 45
Saamme kerrankin viettää joulun oman perheen kesken eli vain minä ja mieheni, koska meidän kotona ei asu muita. Ei säätöä kyläilystä lasten, vanhempien eikä sisarusten kanssa. Ah, autuus. Lahjoja annan vain sisarusteni lapsille ja ne on jo hankittu ja ulkomailla asuvan osalta jo postitettukin.
Ei mitenkään, mummikin jo varmisti että onhan joulu kuten ennenkin eli ilmeisesti on tulossa.
Eihän sitä vielä voi tietää. Mikään ei ole varmaa. Jotenkin helpottava tunne ku hössötys loppuu ja voi ottaa ihan rennosti.,
Voi olla, etten pääse vanhempien (70 plus v) luokse maalle viettämään joulua. Tuntuu jo nyt, että joulu on pihalla. Ei yhteisiä hetkiä, äidin laittamia laatikoita ja isin paistamaa kinkkua... Lahjat voi lähettää postissa, mutta sitä tunnelmaa ei saa jos ei ole juuri siellä maalla. Ja veljiäkään en varmaan näe, kun molemmilla on pienet lapset ja haluavat olla varovaisia. Voi olla ettei pysty matkustamaankaan minnekään.
Ainakin mulla on kämppis, joka ei myöskään pääse mihinkään. En ole ihan yksin. Mutta ankeaa voi tulla, pitäisi osata vaan suhtautua niin että suojellaan vanhempia.
Siis piti sanoa että joulu on pilalla, eikä pihalla.
Pihalla järjestettävä joulu voisi onnistuakin.
Jos baarit ovat auki, ei mitenkään. Jos baarit ovat kiinni, varmaan kokkaillaan ja pelaillaan lautapelejä perinteisen baarikierroksen sijaan.
Ei käydä ostamassa joululahjoja. Ei tilata niitä myöskään ruuhkaisiin postipakettiautomaatteihin. Tilataan ruuat noutopisteeseen ja jos tilauksiin saa ujutettua jotain lahjaksi sopivaa, niin hyvä.
Ei niin väliä. Ihan sama, että onko lahjoja vai ei. Meillä lapset eivät ole koskaan olleet lahjojen perään. He ovat saaneet tarvitsemansa ihan ilman joululahjontaakin. Siirretään heidän tileille rahalahjat ja annetaan suklaata ainakin.
Leivotaan, laitetaan ruokaa, koristellaan kuusi vanhoilla koristeilla ja tehdään itse joitain uusia koristeita.
Paras joulu ikinä kun voi kieltäytyä kaikesta hömpötyksestä ja joulunvietosta.
Saman verran lahjoja (ei ole ollut paljoa tähänkään asti), mutta verkkokaupoista. En aio tavarataloihin tai kauppakeskuksiin kiertelemään. Jossain joulutorilla olisi mukava käydä, ulkotiloissa, ja nauttia glögiä ulkona.
Isomummit eivät ole enää elossa, eivätkä omat vanhempanikaan. Anopille menoakin harkitsemme, tuskin menemme ainakaan koko porukalla, pienet tilat (kaksio) ja meillä lapset nuoria aikuisia, jotka kuitenkin liikkuvat, näkevät kavereita ja käyvät töissä. Mielestäni ei ole järkevää, että sulkeudumme sinne koko porukka kerrallaan.