Mikä taloushallinnossa kiinnostaa?
Olen sattuman kautta joutunut/päässyt töihin taloushallinnon hommaan, joka sisältää lähinnä laskutusta ja tiliöintiä. Rehellisesti sanottuna se on tappotylsää enkä löydä tästä mitään kiinnostavaa. Motivaatio on huono, mutta en löydä oikein mitään muitakaan töitä, kun kokemukseni on taloushallinnosta. En edes näe tässä mitään etenemismahdollisuuksia, kun kaikki työkaverit on kaksyt vuotta vanhempia ja he tekevät samaa työtä. Minulla ei ole edes taloushallinnon koulutusta.
Jos teette jotain taloushallinnon hommaa, niin mikä teitä siinä innostaa tai kiinnostaa? Miksi koette sen tärkeäksi?
Kommentit (43)
Työskentelin kirjanpitäjänä muutaman vuoden ja onhan se nyt tylsää hommaa, eikä mitenkään helppoakaan. Minä väsyin jatkuvaan aivotyöhön. Helpot asiakkaat ovat tietysti mukavia, mutta liikaa oli niitä sotkukasoja. Alalla viihtyy ihmiset, jotka pitävät numeroiden pyörittelystä. Itse olen hakeutunut luovemalle alalle. Aloittajalle sanoisin, että jos nyt ei löydy kiinnostusta, niin tuskin se motivaatio siitä lisää opiskelemalla (esim. tradenomi) ainakaan nousee.
Kuulostaa mukavalta. Millä meriiteillä tuota pääsee tekemään?
terveisin,
ravintola-alan turmelema kyynaama
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjanpitäjiä on jo ylitarjontaa eli tällä hetkellä ei tylvoimapulaa ole
Tämän linkin saa unohtaa, kun ei ollut juuri tämä, mutta ei siis ole enää pula-ammatti.
Tuossa puhuttiin toimistotyöntekijöistä.
Jo 20 vuotta on ollut se tilanne että suht mekaanista työtä tekevistä taloushallinnon alan ihmisistä on ylitarjontaa, mikä johtuu siitä että rutiinihommat ovat vähentyneet vuosi vuodelta.
Kun siirryin alalle, vaikeinta oli saada jalka oven väliin. Opiskeluajan harjoitelupaikan saamisessa oli melkoinen homma, mutta kun sen sain niin töitä on löytynyt vallan mukavasti.
Työn kiinnostavuus riipuu siitä mitä teet. Itse kaipaisin jopa enemmän rutiinihommia, kaikenlaista selvittämistä ja muutospyöritystä on melkoisesti kun vastuu on vuosien myötä kasvanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjanpitäjiä on jo ylitarjontaa eli tällä hetkellä ei tylvoimapulaa ole
Tämän linkin saa unohtaa, kun ei ollut juuri tämä, mutta ei siis ole enää pula-ammatti.
Tuossa puhuttiin toimistotyöntekijöistä.
Jo 20 vuotta on ollut se tilanne että suht mekaanista työtä tekevistä taloushallinnon alan ihmisistä on ylitarjontaa, mikä johtuu siitä että rutiinihommat ovat vähentyneet vuosi vuodelta.
Kun siirryin alalle, vaikeinta oli saada jalka oven väliin. Opiskeluajan harjoitelupaikan saamisessa oli melkoinen homma, mutta kun sen sain niin töitä on löytynyt vallan mukavasti.
Työn kiinnostavuus riipuu siitä mitä teet. Itse kaipaisin jopa enemmän rutiinihommia, kaikenlaista selvittämistä ja muutospyöritystä on melkoisesti kun vastuu on vuosien myötä kasvanut.
Minunkin hommani olisi aika helpsti automatisoitavissa enkä usko, että enää kymmenen vuoden kuluttua minulla on näitä töitä.
ap
No totta kai pelkkä ostolaskujen tiliöinti on tylsää. Ja turvallista sekä riskitöntä.
Itse toimin kirjanpitäjänä yksityisessä tilitoimistossa, vastuullani on parikymmentä asiakasta pienistä/aloittelevista yrityksistä alueen isoimpiin yrityksiin ja lisäksi näiden palkanlaskennat. Työhöni siis kuuluu kaikki yritysten perustamisesta ja uusien yritysten neuvomisesta isojen yritysten verosuunnitteluun. Teen kaiken juoksevasta kirjanpidosta tilinpäätöksiin ja veroilmoituksiin. Palkkapuolella pitää tuntea taas työsuojelulait, eri tessit jne. Lisäksi ohjelmat muuttuu ja kehittyy koko ajan. Eli siitäkin puolesta pitää ymmärtää. Ei ole tylsää eikä todellakaan riskitöntä. Virheet maksaa rahaa ja verottajalta ei meinaa nykyään saada selviä tulkintoja asioihin. Eli usein itse täytyy tehdä oikeat tulkinnat ja ottaa vastuu niistä. Joku ostolaskujen tiliöinti on lopulta aika pieni (ja nykyään monesti helposti automatisoitavissa oleva) osa kirjanpitäjän työtä.
Palkkaus on meillä tilitoimistoksi todella hyvä, samoin muut edut. Ainakin meidän alueella on todella kova pula _osaavista_ ja ammattitaitoisista kirjanpitäjistä. Ei ole tarvinnut ikinä työttömänä olla, tulee silloin tällöin työtarjouksia edellisten työpaikkojen suhteiden kautta kun kaikki tarvitsisi hyvää tekijää ja tarjolla olisi vaan näitä ostolaskujen tiliöintiä osaavia, jotka ei edes halua vastuullisempaa hommaa. Tämän takia nykyinen pomo ymmärtää myös maksaa kunnolla, hyvistä tekijöistä kannattaa pitää kiinni.
Ja toki kirjanpitäjän ammatti vaatii tietynlaista luonnetta. Turvallisuushakuisuudella ei tosiaan kovin pitkälle urallaan pääse, koko ajan pitää olla valmis oppimaan uutta ja kehittämään itseään ja pitää ottaa vastuu omista tekemisistään. Lisäksi pitää olla tarkka ja tosiaan saan itsekin siitä kyllä jonkinlaiset kiksit kun saan jonkun sotkun selvitettyä, kaikki täsmää jne. Vaatii myös joustoa työaikojen suhteen, eräpäivät ei jousta ja lomat pidetään max. parin viikon pätkissä. Vastaavasti meillä on aika liukuvat työajat ja omat menot pystyy aina järjestää. Mulle sopii, mutta ei todellakaan sovi kaikille.
Vierailija kirjoitti:
No totta kai pelkkä ostolaskujen tiliöinti on tylsää. Ja turvallista sekä riskitöntä.
Itse toimin kirjanpitäjänä yksityisessä tilitoimistossa, vastuullani on parikymmentä asiakasta pienistä/aloittelevista yrityksistä alueen isoimpiin yrityksiin ja lisäksi näiden palkanlaskennat. Työhöni siis kuuluu kaikki yritysten perustamisesta ja uusien yritysten neuvomisesta isojen yritysten verosuunnitteluun. Teen kaiken juoksevasta kirjanpidosta tilinpäätöksiin ja veroilmoituksiin. Palkkapuolella pitää tuntea taas työsuojelulait, eri tessit jne. Lisäksi ohjelmat muuttuu ja kehittyy koko ajan. Eli siitäkin puolesta pitää ymmärtää. Ei ole tylsää eikä todellakaan riskitöntä. Virheet maksaa rahaa ja verottajalta ei meinaa nykyään saada selviä tulkintoja asioihin. Eli usein itse täytyy tehdä oikeat tulkinnat ja ottaa vastuu niistä. Joku ostolaskujen tiliöinti on lopulta aika pieni (ja nykyään monesti helposti automatisoitavissa oleva) osa kirjanpitäjän työtä.
Palkkaus on meillä tilitoimistoksi todella hyvä, samoin muut edut. Ainakin meidän alueella on todella kova pula _osaavista_ ja ammattitaitoisista kirjanpitäjistä. Ei ole tarvinnut ikinä työttömänä olla, tulee silloin tällöin työtarjouksia edellisten työpaikkojen suhteiden kautta kun kaikki tarvitsisi hyvää tekijää ja tarjolla olisi vaan näitä ostolaskujen tiliöintiä osaavia, jotka ei edes halua vastuullisempaa hommaa. Tämän takia nykyinen pomo ymmärtää myös maksaa kunnolla, hyvistä tekijöistä kannattaa pitää kiinni.
Ja toki kirjanpitäjän ammatti vaatii tietynlaista luonnetta. Turvallisuushakuisuudella ei tosiaan kovin pitkälle urallaan pääse, koko ajan pitää olla valmis oppimaan uutta ja kehittämään itseään ja pitää ottaa vastuu omista tekemisistään. Lisäksi pitää olla tarkka ja tosiaan saan itsekin siitä kyllä jonkinlaiset kiksit kun saan jonkun sotkun selvitettyä, kaikki täsmää jne. Vaatii myös joustoa työaikojen suhteen, eräpäivät ei jousta ja lomat pidetään max. parin viikon pätkissä. Vastaavasti meillä on aika liukuvat työajat ja omat menot pystyy aina järjestää. Mulle sopii, mutta ei todellakaan sovi kaikille.
Mielenkiintoista pohdintaa. Mä kyllä haluaisin mielenkiintoisempia ja vastuullisimpia hommia, mutta mulla ei ole tosiaankaan mitään koulutusta taloushallintoon. Mietin, että onko noita vastuullisempia hommia mahdollista saada ilman virallista koulutusta kauppiksesta tai AMK:sta vai onko niistä lyhytkursseista mihinkään?
Ap
Minä aloitin tylsästi ostoreskontranhoitajana ja olen edennyt talouspäälliköksi. Hyviä puolia tässä alassa on kohtuu hyvä palkka, liukuva työaika ja etätyöt, näin myös sillä tylsällä ostoreskontranhoitajalla.
Ap ei osoita mitään ominaisuutta, minkä pohjalta hän soveltuisi taloushallinnon vastuunalaisempiin tehtäviin. Olen toiminut suuryrityksen kirjanpitäjien ja reskontranhoitajien esimiehenä ja toki kirjanpitäjänäkin sekä tehnyt yhteistyötä tilintarkastajien ja verotarkastajien jne kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Ap ei osoita mitään ominaisuutta, minkä pohjalta hän soveltuisi taloushallinnon vastuunalaisempiin tehtäviin. Olen toiminut suuryrityksen kirjanpitäjien ja reskontranhoitajien esimiehenä ja toki kirjanpitäjänäkin sekä tehnyt yhteistyötä tilintarkastajien ja verotarkastajien jne kanssa.
Perustelut olisivat arvostettuja. Tai ihanko sen takia en sovi vastuullisimpiin hommiin, että koen itseään toistavat ja yksinkertaiset hommat tylsiksi?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoista pohdintaa. Mä kyllä haluaisin mielenkiintoisempia ja vastuullisimpia hommia, mutta mulla ei ole tosiaankaan mitään koulutusta taloushallintoon. Mietin, että onko noita vastuullisempia hommia mahdollista saada ilman virallista koulutusta kauppiksesta tai AMK:sta vai onko niistä lyhytkursseista mihinkään?
Ap
No totuus on se, ettei tätä hommaa niillä papereilla tehdä. Moneen valtion tai kunnan hommaan on toki edellytyksenä se AMK-tutkinto. Itsellä vaan merkonomin paperit ja koulun jälkeen ihan nollasta aloittanut tilitoimistossa helppojen asiakkaiden kanssa. Nyt yli kymmenen vuotta kokemusta; tilitoimistoista, ison yrityksen talousosastolta ja ulkomailta. Eli se kokemus ja hyvät suhteet merkkaa paljon enemmän kuin se koulutus (tällä alalla on tosi pienet piirit). Jos sinua ei ala kiinnosta, etkä ole valmis sitä opettelemaan, ei se tradenomin tutkinnolla miksikään muutu eikä se tuo sinulle sitä työkokemusta, mitä monet haluaa.
Ja tarkennan siis vielä, tämä on tosi pitkäjänteistä työtä, jonka opettelu ei tapahdu hetkessä. Eli pitää vaan saada itselle nimeä hyvänä ja luotettavana tyyppinä, niissä tylsissäkin tehtävissä. Niistä se on pakko aloittaa. Pikku hiljaa sitten lisää vastuuta ja vaativampia tehtäviä. Näin se vaan menee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perustelut olisivat arvostettuja. Tai ihanko sen takia en sovi vastuullisimpiin hommiin, että koen itseään toistavat ja yksinkertaiset hommat tylsiksi?
Ap
Sen takia, että sinulla ei ole mitään intoa. Sinua ei kiinnosta oikeuspuoli taloushallinnosta, sinua ei kiinnosta numerot ja niiden kanssa ongelmienratkonta + verolakiongelmien ratkonta, sinua ei kiinnosta nykyinen työsikään. Sinua tuntuu kiinnostavan vain työnimike ja ehkä sen myötä tuleva palkka ja arvostus.
Minun silmissäni vaikutat olevan täysin väärällä alalla. Kun aloittelin, tein kaikki vähäpätöiset reskontra- ja maksatusjututkin ajatuksella, että se on osa kokonaisuutta ja etenen siitä kohti vastuullisempia tehtäviä ja samalla koko ketju on täysin hallussa.
Alaa voi opiskella käymällä talushallinnon ammattitutkinnon jos kiinnostaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
No totuus on se, ettei tätä hommaa niillä papereilla tehdä. Moneen valtion tai kunnan hommaan on toki edellytyksenä se AMK-tutkinto. Itsellä vaan merkonomin paperit ja koulun jälkeen ihan nollasta aloittanut tilitoimistossa helppojen asiakkaiden kanssa. Nyt yli kymmenen vuotta kokemusta; tilitoimistoista, ison yrityksen talousosastolta ja ulkomailta. Eli se kokemus ja hyvät suhteet merkkaa paljon enemmän kuin se koulutus (tällä alalla on tosi pienet piirit). Jos sinua ei ala kiinnosta, etkä ole valmis sitä opettelemaan, ei se tradenomin tutkinnolla miksikään muutu eikä se tuo sinulle sitä työkokemusta, mitä monet haluaa.
Komppaan tätä täysin. Aloitin myös merkkarin papereilla täysin nollasta tilitoimistossa ja siitä tässä 8 vuodessa edennyt ison yrityksen controlleriksi. Hyvät suhteet ovat tärkeät, mutta tällä alalla ne saadaan ihan puhtaasti olemalla hyvä työssään.
AMK:sta ja tietenkin yliopistosta on hyötyä, kun haluaa suunnata ylemmäs. Moneen johtotason tehtävään on kuitenkin vaatimuksena vähintään alempi korkeakoulututkinto. Meilläkin toimitusjohtaja vihjasi minulle, että voisin lähteä hakemaan ne paperit itselleni nyt hyvissä ajoin, kun nykyinen talousjohtaja on eläköitymässä muutaman vuoden päästä.
Taloushallinnon puolella on paljon erilaisia töitä. Tuo sinun mainitsemasi ostolaskujen tiliöinti/ostoresku on ehkä ankeimmasta päästä, jota tuskin kovin moni kunnianhimoinen tai koulutettu henkilö jaksaa pitkään tehdä.
Itse olen myös taloushallinnon puolella, mutta työskentelen käytännön toiminnan kehittämisen puolella, eli laadin erilaisia laskelmia joilla haetaan kustannussäästöjä. Teen mm. paljon vertailulaskentaa sen suhteen, kannattaako joku palvelu tuottaa itse vai hankkia ulkopuolelta. Tosi hauskaa ja luovaa hommaa, pääsee tekemään arvioita ja ajattelemaan asioita ”outside the box” :).
Olen tehnyt taloushallinnok hommia kohta 10v ja koulutukseltani olen KTM. Olen tehnyt jos jotakin tylsää hommaa urani alussa mutta nyt viime vuosina päässyt vihdoin tosi hauskoihin hommiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Sen takia, että sinulla ei ole mitään intoa. Sinua ei kiinnosta oikeuspuoli taloushallinnosta, sinua ei kiinnosta numerot ja niiden kanssa ongelmienratkonta + verolakiongelmien ratkonta, sinua ei kiinnosta nykyinen työsikään. Sinua tuntuu kiinnostavan vain työnimike ja ehkä sen myötä tuleva palkka ja arvostus.
Minun silmissäni vaikutat olevan täysin väärällä alalla. Kun aloittelin, tein kaikki vähäpätöiset reskontra- ja maksatusjututkin ajatuksella, että se on osa kokonaisuutta ja etenen siitä kohti vastuullisempia tehtäviä ja samalla koko ketju on täysin hallussa.
Ehkä minulla ei tosiaan ole intoa tähän. Ymmärrän kyllä teoriassa, miksi taloushallinto on tärkeää, mutta henkilökohtaisesti ajattelen, että työlläni ei ole mitään merkitystä. Yritän tehdä työni hyvin lähinnä sen takia, etten saisi huutoja ja koska minua ei kiinnosta korjailla mitään virheitä myöhemmin.
En kyllä keksi itselleni mitään parempaakaan työtä, joka kiinnostaisi minua enemmän. Joskus innostun jostain, mutta en oikeasti jaksa tehdä mitään pitkäjänteisesti saadakseni sellaisen työpaikan. Katsoessani Downton Abbeyta ne perheen tyttäret vain vituttivat, kun he vinkuivat jostain työpaikoista. Olisivat olleet tyytyväisiä, että he saivat käyttää aikansa lukemiseen ja harrastuksiin. Olen varmaan ollut edellisessä elämässänijoku rikkaan perheen tytär, jonka ei koskaan ole tarvinnut tehdä mitään työtä. :D
Toisaalta en ole tyytyväinen tähänkään tilanteeseen, koska en sovellu työhön, jolla ei ole minulle mitään merkitystä.
Ap
Alalle hakeutuu varmaa työtä ja hyvää palkkaa arvostavat. Useimmille tiettyjen rutiinien toistuminen, työn ennakoitavuus ja turvallisuushakuisuus jne. ovat haluttuja/toivottuja asioita ja luonteenpiirteitä.
Toisaalta, taloushallinnossa on todella paljon erilaisia tehtäviä. Osa enemmän rutiininomaisia, osassa joutuu käyttämään hoksottimiaan. Itse seukkasin kontrollerin kanssa muutaman vuoden. Hänen työnsä oli mielenkiintoista ja melkein lähdin itsekin opiskelemaan alaa. Päädyin kuitenkin oikikseen.
Kohta 3313 kirjanpidon ja laskentatoimen asiantuntijat Uudellamaalla
Seutukuntien yhteenveto työmarkkinatilanteen kehityksestä:
liikaa hakijoita
https://www.ammattibarometri.fi/vertailu.asp?maakunta=uusimaa&vuosi=20i…