Mikähän mun selässä? Makuulta ei pääse ylös mut istuvaltaan ei ongelmia
Kamala nostaa jostain sängystä vauvaa, lattialta ihan mahdotonta. Yhtäkkiä alkoi, keskellä alaselkää ja pikkuisen enemmän toisella puolella. Buranaa oon kuurina vetäny useamman päivän.
Sängyssä en pysty kääntymään, mutta kyljeltään pääsee tietyssä asennossa ylös kuitenkin
Kommentit (24)
Noidannuoli tai sen tapainen paha lihasjumi, joka voi pahentua tuosta niin, ettet uskokaan. Tulehduskipulääkkeet eivät auta, vaan pitää lähteä lääkärille hakemaan vahvempi kuuri.
t. Kohtalotoveri
Vahvempi kuuri ei oikein tule kyseeseen kun imetän.
Outoa jos olen ollut koko päivän ylhäällä niin on parempi, makuu asento siis paha.
Iham yhtäkkiä alkoi
Ole sitten makuuvaltaan, tai seisovaltaan, jos istuvaltaan on huono.
Vierailija kirjoitti:
Outoa jos olen ollut koko päivän ylhäällä niin on parempi, makuu asento siis paha.
Iham yhtäkkiä alkoi
No, sitten kärsit siihen saakka, kun voit taas ottaa lääkkeitä. Tuo ei parane itsekseen, pahenee vain. Minä yritin viikkokaupalla selvitä käsikauppalääkkeillä, mutta oli lähdettävä paareilla päivystykseen, kun kipu oli lähenteli sietämätöntä myös makuulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Iham yhtäkkiä alkoi
No, sitten kärsit siihen saakka, kun voit taas ottaa lääkkeitä. Tuo ei parane itsekseen, pahenee vain. Minä yritin viikkokaupalla selvitä käsikauppalääkkeillä, mutta oli lähdettävä paareilla päivystykseen, kun kipu oli lähenteli sietämätöntä myös makuulla.
Lisäänpä tähän vielä sen, että oireet ovat täsmälleen samat kuin sinulla. Toispuoleinen alaselkäkipu oli pitkään siedettävää varsinkin, kun se päivän mittaan helpotti ja myöhään illalla lähes katosi. Muutamassa päivässä istuminen, seisominen, makaaminen ja liikkuminen kävi vaikeaksi. Vessaan menokin piti suunnitella hyvissä ajoin ja oli valmistauduttava siihen, että toimenpiteen aikana kivun kyynelet valuvat pitkin naamaa ja kurkusta kuuluu mölähdyksiä. Ja tämän tilan hyvä puoli on se, että lääkekuuri auttaa, eikä tarvitse ryhtyä esimerkiksi leikkaamaan. Tsemppiä. Myös lapselle, joka saa opetella käyttämään pulloa viikoksi tai pariksi.
Tee vatsalihaksia, kävele kotonakin korkkareilla, mene syväkyykkyyn. Saatat saada jumin laukeamaan ennen kuin se menee siihen pisteeseen, ettet enää oikeasti pääse ylös.
Paljonko ylipainoa? kuinka usein harrastat liikuntaa?
Vierailija kirjoitti:
Paljonko ylipainoa? kuinka usein harrastat liikuntaa?
Painoasiat eivät kuulu ap:n akuuttiin ongelmaan.
Selkäkivut ovat erilaisia, välillä ei pysty olemaan kuin makuulla, välillä seisomaan suorassa, joskus vain istuma-asento on hyvä.
Mene hierojalle tai tee kotona selkäjumppaliikkeitä, kylmägeeliä. Lihasjumit kestää aina viikon pari. Aina vaivan syy ei ole se pahin mahdollinen. Liike tekee joka tapauksessa selkäjumeille hyvää, ei paikallaan olo.
Vierailija kirjoitti:
Iham yhtäkkiä alkoi
Mulla sama, siis vauvakin. Selässä vikana joko SI-nivel tai ristiluu, se alin luu, vinossa, ja tähän päälle lihasten suojajännitys. Selinmakuu on pahin, älä tee sitä. Etsi osaava kiropraktikko.
jatkan vielä että hieroja/fyssari ei auta, pitää osata manipuloida ranka kohdalleen. Kiropraktikko tai osteopaatti, hyvä sellainen. Mulla auttoi yksi kerta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Iham yhtäkkiä alkoi
Lisäänpä tähän vielä sen, että oireet ovat täsmälleen samat kuin sinulla. Toispuoleinen alaselkäkipu oli pitkään siedettävää varsinkin, kun se päivän mittaan helpotti ja myöhään illalla lähes katosi. Muutamassa päivässä istuminen, seisominen, makaaminen ja liikkuminen kävi vaikeaksi. Vessaan menokin piti suunnitella hyvissä ajoin ja oli valmistauduttava siihen, että toimenpiteen aikana kivun kyynelet valuvat pitkin naamaa ja kurkusta kuuluu mölähdyksiä. Ja tämän tilan hyvä puoli on se, että lääkekuuri auttaa, eikä tarvitse ryhtyä esimerkiksi leikkaamaan. Tsemppiä. Myös lapselle, joka saa opetella käyttämään pulloa viikoksi tai pariksi.
Imetys ei tuosta noin jatku välttämättä, jos korvike ja pullo tulee väliin. Vaikka äiti pumppaisikin. Tällaisia neuvoja ei kannata ottaa muilta kuin imetykseen perehtyneiltä ammattilaisilta, mitä useimmat lääkärit eivät ole. Sitäpaitsi lääke ei poista ongelman syytä, joka on lukko tms selkärangassa.
Mulla on tuolla panacodia, auttaiskohan se? Mulla on kyllä maitoa pakkasessa loppupäiväksi jos pumppailen lääkemaidot sit vaan viemäriin.
Ei sohvalta pääse vauva sylissä ylös niin oon laittanut vauvan sohvalle ja nostanut siitä mut kun ei meinaa sekään onnistua.
Ei voi tietää, mut jos tuli yht’äkkiä, niin iskhiashan se siellä jyllää. Tyypillisesti tulee näin ilmojen vaihduttua, jos on tullakseen. Voi kevyesti kestää 2-8 vk. Veemäinen vaiva,muttei ole kuolemaksi. Kärsin itse siitä 25- 50 vuotiaana , säännöllisesti. Ei, en ollut pois toistä,- luulin olevani korvaamaton. Sit vaan vaivat hävisi, ei ole ollut 20 vuoteen .
Hankalinta oli aamut, mut ku oli pakko lähteä liikkeelle (lapsetkin pienempi) , niin hiukan helpotti. Liike on lääke. Ei autanut dolanit ym:t kuin luulon verran. Meni sit aina oli viikkojen kuluttua yhtä äkkiä, kun oli tullutkin. Jälkeenpäin ajattelin ,että elimistö lienee ollut jonkinmoisessa tulehdustilassa, työstressi, vaikka rakastinkin työtäni.
Että semmoista!
Se ishiastyyppi,,,Jatkoa edelliseen, kuvattiin silloin kolmikymppisenä. Tottakai siellä oli jotain madaltumia alaselässä. Siellähän ovat vieläkin, ei vaivaa. Juoksen ja kävelen sekä teen lihaskuntojumppia 20-40min 2 x vk, kun on aikaa näin 73 vuotiaana
Mulla raskausaikana oli myös joku, mutta tuntui lähinnä pakarassa, meni buranalla ohi ja oli enempi vihlontaa.
Istuessa en edes tunne koko kipua. Luulin tippuvani sängyltä ja jotenkin säpsähdin sitä, olin siis oikeasti tippua niin sen jälkeen ollu tällanen
Voikohan olla iskias kun ei säteile kyllä mihinkään
Itselläni oli selkä heikossa kunnossa raskauden jäljiltä. Sinuna tarkistuttaisin lääkärillä ettei ole mitään ihmeempää ongelmaa ja alkaisin sitten lihasharjoittelun.
Vauvan kanssa (ja muunkin nosteltavan) kannattaa ehdottomasti opetella oikeat nostoasennot! Lattialta nostettaessa mene kyykkyyn, pidä aina selkä suorana, älä köyristä, pidä keskivartalon lihakset tiukkana.
Ei nouse kyllä lattialta tai sängystä nyt millään kivuttomasti, onneksi vkl tulossa niin koitan olla nostelematta koko vkl josko helpottaisi. Ei tää ainakaan auta että rasittaa kokoajan
Välilevyn pullistuma. Käy lääkärillä, pyydä että otetaan magneettikuvat.