Onko 25-vuotias parikymppinen vai kolmikymppinen?
Kumpi, vaiko ei kumpikaan?
Minulta kysyttiin vähän aikaa sitten "Ai ootko joku parikymppinen" ja enpä tiedä mitä vastata. Mikä on kolmikymppinen? En toisaalta haluaisi esim. 3v päästä, 28-vuotiaana mieltää itseäni kolmikymppiseksi. Kolmikymppisyyshän toisaalta alkaa siitä kun täytät 30v.
Kommentit (22)
Itse olen 38-vuotias ja pidän kyllä itseäni ennemmin nelikymppisenä kuin kolmikymppisenä. Ymmärrän kyllä hyvin, että 20-vuotiaan ja 30-vuotiaan maailmat ovat kaukana toisistaan, mutta sen jälkeen kymmenluvut alkavat pyöristyä. Itse taidan useimmiten kutsua itseäni lähes nelikymppiseksi, jos en tarkkaa ikääni ilmaise. Henkisesti ainakin olen aina askeleen edellä oikeaa ikääni, joten siksi pyöristän mielummin ylös- kuin alaspäin.
Ei sitten. Ei sillä, ei niitä vastauksia kyllä taida tullakaan kun palsta on näin hidas. Parikymppinen taidan olla, koska en jaksa tällaista rasittavaa v-mäistä palstaa, jolla on vaikea edes yhtä viestiä kirjoittaa, kun meinaa kaatua koko paska :P
Täytän tänä vuonna 25, enkä tosiaankaan suostu vielä olemaan kolmikybänen. :D Katotaan uudestaan sitten viiden vuoden päästä.
Parikymppinen koska opiskelee vielä, ei ole lapsia jne. 28 kyllä on kolmekymppinen...
No sepä on sama juttu, kun ajatteletko puolillaan olevan lasin olevan puoliks tyhjä vai puoliks täysi : )
No ajatellaan niin, että onko 15 vuotias parikymppinen. Mä ymmärrän sen niin että kun parikymppinen tarkoittaa että on hiljattain täyttänyt 20, kun on 25 ei ole enää parikymppinen kun alkaa lähestyä kolmeakymmentä, mutta ei ole vielä kolmekymppinenkään.
Minä ajattelen kyllä niin et oot parikybänen 29v asti. Sit 30-39 on kolmekybänen. Jne.
Ei 25-vuotias ole parikymppinen vaan 25-vuotias. Ja 35-vuotias ei ole kolmekymppinen. Pari vuotta alle tai yli on se "-kymppinen"
Ei voi olla kolmikymppinen ennen kuin on täyttänyt 30. Silloin on siis 29 vuotta vanha.
[quote author="Vierailija" time="26.01.2014 klo 19:33"]
Parikymppinen koska opiskelee vielä, ei ole lapsia jne. 28 kyllä on kolmekymppinen...
[/quote]
Josko ei opiskele... niin mitä sitten. Entäs jos on kolme lasta ja 25-vuotias, onko sitten erikymppinen? Muuttaako se mitenkään tilannetta?
29 on jo liian lähellä 30v, joten ei voi sanoa että on parikymppinen enää...
Parikymppinen. Mä käsitän sen niin, että "kymppinen" viittaa siihen mitä kymmenettä eletään. 29-vuotiaskin on vielä kaksikymppinen. Luonnollisesti.
Jessica Simpsonko se siellä kirjoittelee av:lle?
"Twenty-three is old. It's almost 25, which is like almost mid- 20s."
Mä sanoisin, että enemmän parikymppinen kuin kolmikymppinen. Tämä on vain mun mielipide, mutta mun mielestä ihminen muuttuu yleensä paljon enemmän ikävuosien 25-30 välillä kuin 20-25. Tuo aikaisempi ikä on yleensä (ei tietenkään kaikilla, mutta yleensä) suurimmalla osalla opiskelemista ja sellaista vapaampaa rellestämistä, suurin osa etsii vielä pysyvää kumppaniaan ja suurin osa on vielä lapsettomia. Sitten tuolla 25-30 vuoden iällä useimmat saavat jo opinnot päätökseen, aloittavat täysipäiväisesti vakituiset (oman alan) työnsä, alkavat suunnittelemaan omaa asuntoa ja silleen ja huomattavasti useammalle syntyy jo lapsia, kuin mitä 20-25-vuotiaille.
Sanoisin siis, että enemmän mieltäisin 25-vuotiaan parikymppisen suuntaan, koska mielestäni ihminen muuttuu paljon enemmän 25-vuotiaasta kolmekymppiseen kuin parikymppisestä kaksiviitoseen.
Jos 20 vee on parikymppinen ni miks 30 vee ei oo muutamakymppinen? :P
Ei tässä tarvitse sen kummemmin ryhtyä elämäntilanteita analysoimaan. Parikymppinen tarkoittaa ihmistä, joka elää kolmatta vuosikymmentään, kolmekymppinen neljättä.
Ei kukaan ole kolmekymppinen ennen kuin täyttää 30-vuotta. Voi hyvät ihmiset sentään! Ei ole mikään makuasia.