Unen laatu polar aktiivisuusrannekkeissa
Mitä kokemuksia tästä? Itselläni a370 ranneke joka ei jaottele sitä syvää unta erikseen. Olen nukkunut kellon kanssa nyt reilun viikon, ja joka yö tulos on heikkolaatuista unta. Olen ajatellut että ehkä kello on vaan yliherkkä liikkeelle, kun tulos on joka yö sama. En muista, että heräilisin yöllä erikoisen paljon. Viime yöksi laitettiin miehen ranteeseen ja kappas, hyvälaatuista unta?
Voisin kyllä nukkua vaikka kuinka paljon ja ikinä ei ole herätessä olo, että johan tässä voisi herätä. Voiko tällä laitteella päästä jonkun oikein ongelman jäljille, uniapnea tai muu? Mitä muiden kellot näyttää?
Kommentit (8)
Minulla on Polar Ignite. Näyttää usein toisinpäin väärin eli saatan valvoa yöllä 1 1/2-2h ja kello näyttää, että omen ollut hereillä 7min. Tulkitsee uneksi sen, kun yritän saada unta tekemällä rentoutumisharjoituksia ja hengittämällä rauhallisesti. Ei myös rekisteröi oikein jos makaa sängyssä lukemassa ennen nukkumaanmenoa tai aamulla ennen ylösnousua. Ans-tilan rekisteröintiä pidän luotettavampana.
Aika leluja noi fitnesstrackereitten unenlaatumittaukset.
Oura näyttää jotenkuten sinnepäin edes nuo pisteet. Muuten kyllä ihan lelu koko kapine. Ei todellakaan mitään hyötyä fitness träckauksessa.
Mulla on sama laite ja hyvää unta tuntuu olevan joka yö. Hirveän tarkka tuo ei ole eli ei kannata tuota arviota kovinkaan tosissaan seurata. Esim. huvittavasti yksi aamu se oli kuvitellut että nukuin tunnin pidempään kuin oikeasti nukuin. Pitäis kait liikkua enemmän aamukahvia keittäessä ja juodessa sitten että sykemittarikin tajuaisi että sitä ollaan hereillä? :)
Ei niihin unen laadun analyyseihin kannata hirveästi uskoaan laittaa :D. Itsellä Vantage M. Ja nuo syvän unen ja REM-unen mittaukset ovat mielestäni ihan mutun tasoa ja niiden tulkinta vielä hupaisampaa, koska siinä on vedetty mutkia reippaalla kädellä suoriksi ja yksinkertaistettu monimutkainen asia ihan palikkatasolle. Mm. ne optimaalisten määrien arviot ja siitä tehdyt päätelmät ovat sen tason yksinkertaistus, että itkettäisi, jos ei naurattaisi niin paljon. Unen yhtenäisyyden ja keston laite arvioi jotakuinkin luotettavasti, mutta nukahtamisen ja heräämisen ajankohdat menevät joskus pahasti pieleen, jos on esim. lueskellu sängyssä illalla tai aamupalaa syödessä on vielä kovinkin rentoutunut. Ja Vantage M:ssä ei jostain täysin käsittämättömästä syystä unen alkamis- ja loppumisaikoja edes jälkikäteen voi korjata. Samoin luotettavammaksi kuin tuon unen vaiheiden arvion, olen kokenut unen palauttavuuden arvion. Se kun on oikeasti parametri, jonka pystyy jollain tasolla mittaamaankin sykkeestä, toisin kuin unen vaiheet. Eli sanoisin, että onhan tuo ihan kivaa dataa, josta ehkä pystyy jopa vähän samaan tukea omille tuntemuksilleen siitä, onko uni palauttavaa ja tuleeko sitä tarpeeksi. Mutta ei niitä tuloksia faktoina kannata ottaa ja niihin elämäänsä perustaa.
Samat fiilikset itsellänikin ko. laitteesta. Juuri uniongelmien takia tuota käytin, ja totesin, ettei se havaitse juuri mitään yön aikaisia tapahtumia. Aivan turha laite.
Täällä sama. Välillä tuntui että nukuinpas hyvin ja makeasti, laite näyttää että hyvin heikko. Taas kun toisena yönä valvonut lapsen kanssa todella katkonaista unta ja valveilla makoilua, näytti että hyvä laatu, pitkät unet ja ei keskeytyksiä. Tämän perusteella näyttäisi että riittäisi uneksi että makoilee suunnilleen paikoillaan ja hengittää ja odottaa unta. Enkä edes ollut paikoillani. Eli ei tee juuri mitään. Tuo ans-arvo ainoa josta voi jotain saada irti. Mulla Polari Unite.
Jos se ei mittaa aivosähkökäyrää niin ei kannata liikaa luottaa.
Oon käyttänyt monta vuotta ja suurimmaksi osaksi ”useita keskeytyksiä” ja heikko laatu.
Töissä käyn ja välillä väsymystä poden, mutta samaa ihmettelen kuin sinäkin🤔