Onko kukaan enää juonut kaakaota viimeisten 20 vuoden aikana?
Vai onko kaakaon juonti sokerin takia pahasta ja syntiä? Muistan kun vielä 1990-luvulla kaakaon juonti oli yleistä, mutta sitten sitä alettiin 2000-luvulla paheksua epätervellisenä. Mutta mikä on kaakaon tilanne nykyään?
Kommentit (104)
Baileysia kaakaon sekaan on hyvää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pari päivää tehnyt mieli. Ostin kaakaojauhetta ja täysmaitoa. Tekisikö vielä tänään mukillisen?
Älä vaan tee lihoat vielä. ;)
Oon jo läski joten menetetty tapaus!
Mikä pakko on juoda ns. pikakaakaoita, joissa valmiiksi älyttömästi sokeria? Parempaa kaakaota saa, kun ostaa pelkkää kaakaojauhetta, johon voi itse laittaa sokeria tai olla laittamatta.
Väärää tietoa. Viimeksi ihmiset joivat Suomessa kaakaota 1700-luvulla.
Vierailija kirjoitti:
Baileysia kaakaon sekaan on hyvää.
Juu, aivan taivaallista! Itse teen joko täysin tai osittain raakakaakaoon, pelkkä sokerikaakaojauhe on liian makea Baileysin kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ollaan 30-vuotias pariskunta, ja meillä on aina O'boyta, tuota lapsuutemme klassikkoa, kaapissa, vaikka harvoin tuleekaan juotua.
Varmaan hyvää.
Kun katsoo ainesluetteloa niin 80% sokeria, alla 20% ”kaakaojauhetta”.
Ja tuota saa kutsua kaakaoksi? Vai onko se kaakaojuomaa?
Onko tämä jotenkin sinulta pois, että meistä on kivaa joskus välillä juoda mukillinen O'boyta? :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ollaan 30-vuotias pariskunta, ja meillä on aina O'boyta, tuota lapsuutemme klassikkoa, kaapissa, vaikka harvoin tuleekaan juotua.
Varmaan hyvää.
Onko tämä jotenkin sinulta pois, että meistä on kivaa joskus välillä juoda mukillinen O'boyta? :(
Ei jos itse otat vastuun seurauksista.
Meillä oli termospullossa kaakaota hiljattain kun käytiin meressä uimassa. Lämmin juoma maistui uinnin jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan hyvää.
Mitähän erityisiä seurauksia voi olla, jos kerran kuussa juo mukillisen O'boyta?? Anteeksi, en tiedä pitäisikö minun nyt itkeä vai nauraa.
Joka vko tölkki Valion Plussaa, nam’!
Kyllä meillä juodaan, voi kamala sentään. Itse juon ja lapset juovat näin syksyllä ja talvella. En ole pitänyt kirjaa kuinka usein, mutta toistaiseksi olemme hengissä, perheessämme ei ole yhtään ylipainoista ihmistä eikä kenelläkään ole hammasongelmia. Esim nyt 13-vuotiaalla ei ole koskaan ollut yhtään reikää hampaassa. Mitähän hirveää tästä on odotettavissa?
Keitän kaakaon oikeasta kaakaojauhosta täysmaitoon ja raastan vähän tummaa suklaata sekaan. Sokeria vain vähän.
Noi kaupan oboyt yms on pelkkää dokerilitkua, kaukana aidosta. Ja täynnä sokeria
Oikein kovilla pakkasilla lorautan sekaan xantea makua antamaan. Vain aikuisille
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan hyvää.
Ihan kuin mukillinen O’boytä vertautuisi alkoholiin, tupakointiin tai laittomien ”aineiden” käyttöön.
Joku raja nyt tuossa tuomitsemisessakin.
Okei okei.. Nyt on kyllä vahdettava aamutee kaakaoon tänä aamuna. Teidän vika.
Juon muutaman kerran viikossa, korvapuusteja ja kaakaota, tai juustovoileivän kanssa, on hyvää. Aamulla kahvia ja illalla kaakaota.
Ette te mitään kaakaota juo. Jotain kaakaojuomaa litkitte, pelkkää sokeria se on. Ette edes tiedä, miltä kaakao maistuu.
Lapset juo muutaman kerran viikossa aamu tai iltapalalla, sitä Lidlin kaakaota. Itsekin kipeänä otan mielummin kuuman kaakaon kuin kahvia!
Vierailija kirjoitti:
Ette te mitään kaakaota juo. Jotain kaakaojuomaa litkitte, pelkkää sokeria se on. Ette edes tiedä, miltä kaakao maistuu.
Von Houtenilta ja siitä tehtyä kaakaota ei juo pirukaan.
Nyt tekee mieli äidin leipomia sämpylöitä ja kylmää kaakaota!
Ei, kukaan ei ole juonut kaakaota 20 vuoteen koko Suomessa. Tästä huolimatta pienimmätkin kaupat latovat hyllyyn useampaa laatua ja isommat jopa kymmeniä vaihtoehtoja. Myyjät käyvät välillä pyyhkimässä pölyt pakettien päältä ja perkaamassa pahimmat hämähäkinseitit. Parin vuoden välein heittävät kaikki paketit roskiin ja tilaavat uudet tuoreemmalla päivityksellä. Paitsi ne kaupat, jotka ovelasti väärentävät pakettiin vaan uuden päivämäärän. Perimätieto kertoo, että tällaisten kauppojen kaakaohyllyn taakse kun eksyy, ei sieltä välttämättä löydetä ikinä.