Onko tullut tilannetta eteen jossa pomo sanoo että älä lähde nostetaan palkkaa
Nyt ensimmäisen kerran uralla tuli tämmöinen tilanne. Kilpaileva yritys tarjosi 800e lisää liksaa. Ilmoitin pomolle, että aion vaihtaa työpaikkaa. Pomolla tuli hätä ja paniikki. Pari projektia on ratkaisevassa vaiheessa ja ne edellyttää tiettyjä pätevyyksiä ja ammattitaitoa, jota ei monella ole. Toki sellaisia on, mutta ne pitäisi hankita rahalla. Hyvä tilaisuus siis testata oma markkina-arvo. Pomo tarjosi sitten loppujen lopuksi tonnin lisää. Projektitkaan ei ole maitopurkin myyntiä, vaan puolen miltsin juttuja.
Kommentit (13)
On tullut vastaava tilanne vastaan edellisellä kerralla kun vaihdoin työpaikkaa. Vaihtamalla kuitenkin parani sekä palkka että työ työympäristöineen.
Olit siis palkkakuopassa, korkea aika saada palkka nostettua oikealle tasolle. Onnittelut.
Itse kysymykseen vastauksena ei ole tullut eteen. Sen sijaan olen törmännyt useamman kerran siihen, että firman sisällä paikkaa vaihtaessa edellinen pomo kuvittelee, että voi nakittaa duuneja samaan malliin. Toiset ei oikein tunnu ymmärtävän että kun duni vaihtuu, pomo vaihtuu, organisaatio vaihtuu niin edelliset duunit jää. Toki vastaan yleensä kysymyksiin mitkä liittyy hoitamiini asioihin.
On tullut muutaman kerran. Yhdessä työpaikassa lupauduin pysymään vielä vuoden, mikäli palkankorotuksen lisäksi alle 30 v lapseton, mutta avioliitossa oleva, naiskollegani vakinaistetaan. Pitkin hampain pomo suostui.
Mun mies sai 600 € palkankorotuksen aikoinaan. Pomo pyysi juttusille ja sanoi, että jos sitoudut olemaan vähintään seuraavat 6 kk vielä töissä, niis saat 600 € lisää kuussa. Ei sille edes ollut käynyt mielessä lähteä, työ oli mielenkiintoista ja sillä oli kiva projekti kesken ja juuri koulusta valmistunut ensimmäisessä kunnon työpaikassaan. Mies oli hyvä työssään ja se tiesi kaiken projektista, eikä sitä oltais saatu määräajassa valmiiksi jos se olis lähtenyt. Mutta oli niin nuori ja kokematon, niin ei edes huomannut kuin tärkeä osaaja oli. Eikä tajunnut ollenkaan kuinka sillä alalla toimitaan ja miten kuviot pyörii.
Ei siinä mitään, otti mielellään rahat. Oli vielä muutaman vuoden hommissa siellä sen jälkeen. Palkka nousi tasaseen koko ajan.
On tullut lisää liksaa, ja lisäksi mm. myönnytyksiä etätyön suhteen. Tarjous oli sen verran hyvä että jäin vielä vuodeksi kunnes oli parempi sauma firmalle päästää minut menemään. Molemmille edullisempi tilanne.
Melko tavanomaista nykyisin menestyvissä yrityksissä todella ammattitaitoisten ja yrityksille tuottavien osaajien kohdalla.
Korkean osaamisen henkilöitä ei sentäs noin vain tipahtele taivaasta yrityksille ja kun sellaisen saa, niistä kyllä pidetään lujasti kiinni. Tuollaisen työntekijän lähtö yrityksestä vie mukanaan liian paljon tietotaitoa toiseen yritykseen.
Monesti sellaisissa tehtävissä, joissa vaaditaan lakisääteisiä pätevyyksiä, tulevat ne pätevyydet vain kokemuksen kautta. Silloin on kokeneelle joko maksettava tai jää rannalle ruikuttamaan. Viranomaiset ei esim. pääsuunnittelijaksi hyväksy koulusta juuri valmistunutta nyybietä. Jossain sellaisessa duunissa jonka oppii viikossa voi valkata hakijoista sen joka eniten miellyttää. Mutta jos duunin oppimiseen menee se +10 vuotta äkkiä, niin on otettava se jonka saa...
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän tuo osaavien työntekijöiden kohdalla on ihan normaalikäytäntö.
https://areena.yle.fi/1-50318098
miksi?
Meillä kyllä sanotaan että tervemenoa ja onnea uuteen uraan
On, mutta lähdin silti, vaikka palkka laski.
Raha ei ole tärkeintä.
Jos ei itse tajunnut, vaikka kysyin asiasta kehityskeskustelussa ja töitä vaan kasattiin minulle lisää, niin kyllä se oli silloin aika lähteä.
Kyllähän tuo osaavien työntekijöiden kohdalla on ihan normaalikäytäntö.