Haluan naimisiin, mutta en häitä.
Kysyttävää? Tuntuu olevan ongelma lähes kaikille sukulaisille, etenkin anopille. Olen siis nainen.
Kommentit (59)
[quote author="Vierailija" time="26.01.2014 klo 10:55"][quote author="Vierailija" time="26.01.2014 klo 10:37"]
Kaikilla kenen kanssa aiheesta olen keskustellut, tuntuu olevan liuta kysymyksiä syistä ja enkö halua kirkkoon häähepenet päällä, enkö muka tahdo suunnitella unelmahäitä jnejne. T. Ap
[/quote]
Miksi keskustelet miehesi ja sinun asioistasi muiden kanssa. Me päätimme mennä naimisiin, emmekä siitä lupia kyselleet sukulaisilta. Menimme naimisiin ja se oli siinä.
[/quote] Mielestäni voin kertoa kihloista ystävilleni. Myös he odottavat häitä, sillä olemme ensimmäiset kaveripiirissä jotka ovat kihloihin saakka edennneet. Miksi jättäisin kihloista kertomatta? En vain ymmärrä miksi kaikille tuntuu olevan itsestäänselvyys suuret häät. T.ap
Minä kanssa vosin kyllä naimisiin mennä, mutta ajatus hääjuhlista ahdistaa. Miehelle sitten taas tuntuu olevan tärkeää, että olis ne juhlatkin. Ei olla edes kihloissa vielä, mutta naimisiinmenosta on kyllä juteltu, tyyliin "sitten kun me joskus mennään naimisiin...". Ja kun lapsikin on, niin tavallaan se on ihan itsestäänselvää.
Olen kyllä paljonkin miettinyt sitä, että jäiskö se sitten harmittamaan jälkeenpäin, jos juhlat jäis pitämättä. Mutta kun mua ahdistaa aivan älyttömästi olla huomion keskipisteenä, en osaa olla luontevasti isossa porukassa (vaikka kaikki olisivat ihan tuttujakin). Jopa pojan syntymäpäivillä, kun on vaan isovanhemmat ja sedät ja tädit, mun vaan tekis mieli mennä makuuhuoneeseen ja vetää ovi kiinni niin pitkäksi aikaa kun vieraat ovat meillä. Juhlat voivat olla ihan kivoja, jos saan olla "piilossa" ja huomaamaton.
Tuntuu aivan kauhealta se ajatus, että se olisinkin minä, jota kaikki katsoo, ja jonka pitäis jutella kaikkien kanssa ja tanssia ja pitää hauskaa. Ja ne kaikki valmistelut etukäteen, ei kiitos. En tiedä, miten saisin miehelle kerrottua niin että ymmärtäis. Ja toisaalta kun miehelle ne juhlat ovat tärkeät, ja niistä puhuu ja tavallaan jo suunnittelee (miettii paikkaa, vieraita, ruokia), niin onko mulla oikeus kieltää? Kumman pitäis "antaa periksi"? Olen kyllä miettinyt myös jotain ihan pieniä juhlia, mutta jos kutsutaan vain meidän perheet, niin vieraita tulee siltikin jo päälle 30. Ja sekin olis mulle jo liikaa, en haluais pilata elämäni tärkeintä/parasta päivää sillä että joudun stressaamaan ja paikoimaan.
[quote author="Vierailija" time="26.01.2014 klo 11:00"]
Miksi olet katsonut tarpeelliseksi mennä asiasta toitottamaan anopillesi? Menkää naimisiin ja pitäkää turpanne kiinni. Sormuksiakaan ei ole pakko ostaa.
Toivottavasti kuitenkin olet sen verran aikuinen, ettet tahallaan kiusaa anoppiasi sillä, että juhlia ei tullut. Ymmärtäähän sen, että olisi mieluusti nähnyt poikansa elämän kohokohdan -oman lapsensa onnellisena ja ylpeänä puolisona alttarilla. Olisi saattanut tykätä tanssia, juhlia ja syödä hyvin. Onhan se aika inhimillinen piirre kuitenkin anopissa ja äidissä.
[/quote]Siis kysehän on anopin elämän kohokohdasta. Suurimmalle osalle suomalaisista häiden keskipisteenä oleminen on enemmänkin piinaava tilanne, se vaan on ollu tapana järejstää, mutta nyt on alettu pikkuhiljaa tajuta että ei juhlaa ole pakko järjestää, eikä siihen varsinkaan tarvita kirkkotilaisuuksia.
Miksi ette vaikka menisi ravintolaan/teille syömään porukalla vihkimisen jälkeen? Siinä on ihan tarpeeksi juhlaa. Ilmoitatte vain päivän "juhla"väelle, niin eivät voi sanoa asiaan enää mitään.
[quote author="Vierailija" time="26.01.2014 klo 10:38"]
Ei meiiläkään ollu häitä, kukaan ei edes tienny etukäteen että me mennään naimisiin. Eipä tuosta kukaan sen kummemmin ongelmaa kehittäny.
[/quote]
Sama meillä, muutama ihminen vaan tiesi - eli ne 5 jotka oli maistraatissa ja kekkereillä mukana, ja mun esimies. Muille kerrottiin vasta jälkeenpäin, eikä varmaan kaikki puolitutut tiedä edelleenkään että ollaan naimisiin menty, me edettiin muutenkin väärässä järjestyksessä kun muutettiin kimppaankin vasta vuosi naimisiinmenon jlk. Aika surullista on sellaisen ihmisen elämä joka loukkaantuu siitä, että joku toinen ei järjestä häitä.
[quote author="Vierailija" time="26.01.2014 klo 11:23"]Mielestäni voin kertoa kihloista ystävilleni. Myös he odottavat häitä, sillä olemme ensimmäiset kaveripiirissä jotka ovat kihloihin saakka edennneet. Miksi jättäisin kihloista kertomatta? En vain ymmärrä miksi kaikille tuntuu olevan itsestäänselvyys suuret häät. T.ap
[/quote]Nyt sinun on hyvä näyttää mallia ja näyttää miten tyylikkäästi hääjuhlan voi skipata. Varaatte lomamatkan ja käytte maistraatissa vihillä ennen sitä, eli siitä tulee häämatkanne. Tai teette homman jotenkin muuten, mutta tasan niin kuin itse haluatte. Turha sitä on alkaa jonku anopin toiveita toteuttamaan.
Meillä sama ongelma. Avioliitto ratkaisisi niin monta juridista päänvaivaa. Varsinkin nyt kun on toinen lapsi tulossa. En vain halua niitä hääjuhlia. Kaikki kaverit on jo avioon saatettu ja olen ihan korviani myöten täynnä sitä häähömppää. Muuten menisimme maistraattiin mutta minä kun haluaisin sanoa kirkossa tahdon. Olen ehkä vähän uskonnollinen niin haluaisin papin liittomme siunaamaan. En ole keksinyt oikein hyvää ratkaisua. Vinkkejä?
Ihanaa, että teillä on noin päin. Kun Satuhäitä tai Bridezilloja katselee, niin siellä on aina niin päin, että haluaa häät, mutta ei välttämättä naimisiin.
Tuo on ihan älyttömän helppo järjestää: Ensin unohdat sen anopin miellyttämisen, sitten varaat maistraatin, käväisette kahden todistajan kanssa siellä ja matkustatte seuraavana aamuna häämatkalle. Jos taas matka ei nappaa, niin sitten ette mene sellaiselle.
Vieraiden pettymyksen voi hoitaa niin, että järkkäätte pienen kahvitilaisuuden tms., johon tärkeimmät ihmiset kutsutaan juhlimaan sitä, että te kaksi päätitte mennä naimisiin.
23 jatkaa.
Jos tekisimme just niinkuin minä haluaisin, niin menisimme naimisiin tekemättä siitä minkäänlaista numeroa, ja seuraavana jouluna laitettais joulukortit, jotka allekirjoitettais tyyliin "Nykäsen perhe". Siitä sitten voisivat päätellä jos ymmärtäisivät. Tai sitten ei.
Ja vaikken minkäänlaisisa juhlia ja vieraita haluais, niin silti mulle olis tosi tärkeää mennä naimisiin kirkossa, en mitään maistraattivihkimistä haluais.
[quote author="Vierailija" time="26.01.2014 klo 11:26"]
[quote author="Vierailija" time="26.01.2014 klo 10:38"]
Ei meiiläkään ollu häitä, kukaan ei edes tienny etukäteen että me mennään naimisiin. Eipä tuosta kukaan sen kummemmin ongelmaa kehittäny.
[/quote]
Sama meillä, muutama ihminen vaan tiesi - eli ne 5 jotka oli maistraatissa ja kekkereillä mukana, ja mun esimies. Muille kerrottiin vasta jälkeenpäin, eikä varmaan kaikki puolitutut tiedä edelleenkään että ollaan naimisiin menty, me edettiin muutenkin väärässä järjestyksessä kun muutettiin kimppaankin vasta vuosi naimisiinmenon jlk. Aika surullista on sellaisen ihmisen elämä joka loukkaantuu siitä, että joku toinen ei järjestä häitä.
[/quote]Tuossa on sekin hyvä puoli että jää kokonaan pois sukulaisilta se vatvominen että miksi joku oli kutsuttu häihin ja joku taas ei tai miksi joku ei tullu vaikka kutsuttiin jne. Meidän häät oli 20 vuotta sitten ja vieläkin suvun ämmät alkaa kännissä laskemaan ketä oli häissä mukana ja miksi sun muuta. Jos olisin nyt menossa naimisiin, en järjestäisi hääjuhlaa, korkeintaan perheiden kanssa ravintolaan syömään tms.
Ja kun kirkkoon ette kuulu, ei kirkkohäitä voi järjestää:) eikä siinä olisi mitään mieltäkään.
[quote author="Vierailija" time="26.01.2014 klo 11:28"]
[quote author="Vierailija" time="26.01.2014 klo 11:23"]Mielestäni voin kertoa kihloista ystävilleni. Myös he odottavat häitä, sillä olemme ensimmäiset kaveripiirissä jotka ovat kihloihin saakka edennneet. Miksi jättäisin kihloista kertomatta? En vain ymmärrä miksi kaikille tuntuu olevan itsestäänselvyys suuret häät. T.ap
[/quote]Nyt sinun on hyvä näyttää mallia ja näyttää miten tyylikkäästi hääjuhlan voi skipata. Varaatte lomamatkan ja käytte maistraatissa vihillä ennen sitä, eli siitä tulee häämatkanne. Tai teette homman jotenkin muuten, mutta tasan niin kuin itse haluatte. Turha sitä on alkaa jonku anopin toiveita toteuttamaan.
[/quote]
Toisaalta ihmettelen, miksi menitte kihloihin 2 vuotta ennen, kuin aiotte mennä naimisiin
Mitä järkeä. Jos aiotte naimisiin ilman juhlia, ei tarvitse kuin viikko esteettömyystodistuksen hakuun ja pääsette vihille.
Me "menimme kihloihin" eli siis ostimme kihlasormukset 3 päivää ennen vihkimistä vasta eli kukaan ei ahdistellut meitä mitenkään häiden kanssa, koska moni ei edes ollut huomannut kihlasormusta ennen kuin meidät oli vihitty
[quote author="Vierailija" time="26.01.2014 klo 11:29"]
Meillä sama ongelma. Avioliitto ratkaisisi niin monta juridista päänvaivaa. Varsinkin nyt kun on toinen lapsi tulossa. En vain halua niitä hääjuhlia. Kaikki kaverit on jo avioon saatettu ja olen ihan korviani myöten täynnä sitä häähömppää. Muuten menisimme maistraattiin mutta minä kun haluaisin sanoa kirkossa tahdon. Olen ehkä vähän uskonnollinen niin haluaisin papin liittomme siunaamaan. En ole keksinyt oikein hyvää ratkaisua. Vinkkejä?
[/quote]
Voihan kirkossa mennä naimisiin yhtä pienesti kuin maistraatissakin, ei se kirkkovihkiminen tarkoita että juhlat vieraineen on järjestettävä.
[/quote]
Mikä tässä on se ongelma? Menette kirkossa naimisiin kahden todistajan läsnäollessa. Joko omat todistajat tai pyydätte ne seurakunnan puolesta.
[/quote]
Kyllä sinä voit mennä kirkossa naimisiin arkivaatteissa ihan vaan kahden todistajan läsnäollessa. Ei se kirkkovihkiminen tarkoita sitä että olisi pakko järjestää mitään mahtihäitä tai pitää valkoista prinsessapukua.
Minä ja mieheni menimme naimisiin kirkon kryptassa, vieraita oli molempien vanhemmat, isovanhemmat ja sisarukset. Vihkimisen jälkeen käveltiin vieraiseen ravintolaan lounaalle. Siinä se. Ei stressannut.
[/quote]haluat kirkossa naimisiin vai papin siunaamaan liittonne? Jos jälkimmäinen, niin se käy ihan kirkkoherranvirastossa. Ja voittehan te kirkossakin mennä, ei sinne ketään (paitsi todistajat) erikseen tarvii kutsua. Tosin kirkko on kaikille avoinna oleva paikka, joten kuka tahansa voi tulla häitänne sinne seuraamaan.
[/quote]
Kirkossakin voi mennä naimisiin pelkästään todistajien läsnäollessa. Ja ne todistajatkin tulee tarvittaessa viran puolesta. Joku pieni kappeli voisi sopia tällaiseen tilaisuuteen. Olen nähnyt vastaavanlaisen häätilaisuuden Temppeliaukion kirkossa ja se tuntui vähän överiltä, muutama tyyppi vaan siellä edessä ja muuten tyhjä kirkko.
AP:lta kysyisin, miksi ihmeessä aiotte odottaa vuosikausia naimisiin menoa, jos ette kerran häitä aio järjestää? Me menimme myös maistraatissa kihloihin, mutta ei meidän kihlausaika paljon kuukautta pidempi ollut. Jos on menossa naimisiin, niin mitä sitä turhia vitkuttelemaan? Vai oletteko vaan "kihloissa" mutta ette ole varmoja, menettekö naimisiin?
No nyt kun tätä ketjua luen, niin mietin itsekin miksi emme menisi naimisiin jo. Mieheni kun minua kosi, en edes ajatellut, että naimisiin voisi mennä hetimiten. Pitääkin keskustella hänen kanssaan asiasta.. Kiitos kaikille ketjuun vastanneille. T.ap
Kaikista tyhmimpiä on nää jotka haluaa isot häät, sitten ruinataan lahjaksi rahaa jotta päästään häämatkalle?
Mitä jos suoraan ostaisitte niillä juhlarahoilla sen häämatkan, jätätte ne (mielestäni) turhat juhlat väliin? :)
Enää puolet avioliitoista vihitään kirkossa.
Kuka kaippaa pappia naimajaisiin?
Ei teidän ole pakko edes kertoa kenellekkään että menette naimisiin. Hoidatte homman maistraatissa ja joskus kun anoppi kyselee että ettekö aijo mennä lainkaan naimisiin, niin paukautat että olette olleet naimisissa jo pitkään.
Ei hääjuhlia ole mikään pakko järjestää jos ei taho.