Miehen outo sukulainen
Miehelläni on todella päällepäsmäri pikkuserkku. Tuskin olisimme muuten näiden kanssa missään tekemisissä, mutta tämä serkku on töissä mieheni perheyrityksessä. Mieheni on itse asiassa perinyt isältään yrityksestä suurimman osan, mutta tämä tyyppi käyttäytyy kuin koko puljun omistaja. Luulee, että hänellä on päätäntävalta kaikesta. Mieheni on todella kiltti mies eikä osaa panna vastaan. Joskus raivostuttaa, kun tuntuu siltä, että mieheni on tavallaan luovuttanut firmansa johtajuuden tällaisen päällepäsmärin käsiin.
Tämän sukulaiset asenteet ovat muutenkin kuin toiselta planeetalta. On todella ylimielinen ja raivostuttava sovinisti, ainakin minua kohtaan, kun olen nuorempi nainen. Katsoo läpi, vähättelee. Ei kiinnitä oikeastaan mitään huomiota minuun, kun olemme samassa seurassa. Minun sanomisillani ei ole mitään arvoa. Minun mielipiteeni sivuutetaan aina. Aina kun teen ehdotuksia perheyrityksen suhteen, tämä mies tekee tahallaan päinvastoin. Minä ja mieheni ollaan 25 ja 27, ja tämä sukulaismies on n. 35, joten mistään vanhasta äijänkäppyrästä ei ole kyse. Mutta käytös ja asenteet kuin 50-luvulta!
Oudointa on, että vaimoaan tämä mies kyllä kuuntelee. Tuntuu jopa melkein palvovan. Tämä nainen saa kaiken haluamansa, jos hän jotain ehdottaa tai toivoo, niin sitä kyllä noudatetaan. Nainen on ollut nuorempana varsinainen kaunotar, ja on vieläkin kaunis, joten tämä ilmeisesti tekee hänestä pätevän neuvomaan yritysasioissa, vaikka koulutusta hänellä ei ole juuri ollenkaan ja minulta korkeakoulupaperit löytyy. Minua kohtaan tämä nainen on aina ollut päällisin puolin kohtelias ja ystävällinen, mutta tiedän kyllä, että hän katsoo minua kuitenkin ylhäältä alaspäin ja pitää itseään ja miestään minua parempina, koska olen muualta tullut. Minun itsetuntoni ei onneksi tästä kärsi, enkä koe mitään alemmuuskompleksia tämän naisen kauneudesta. Itse asiassa olen mielestäni paremman näköinen kuin hän: olen aito blondi, hoikka, ja huomattavasti nuorempikin. Joten ei, tätä ei voi pistää kateuden piikkiin.
Olen yrittänyt puhua tästä miehelleni, kertonut että toivoisin hänen joskus pitävän minun puoliani, mutta hän ei ymmärrä. Hän on kiltti, sukurakas ja aika sinisilmäinen, ja hänen mielestään tämä pikkuserkku on kerrassaan mahtava tyyppi. Hän ei huomaa, miten huonosti tämä sukulainen minua kohtaan käyttäytyy, vaan sanoo vain toivovansa, että me tulisimme kaikki toimeen. Mutta hän ei tajua, että minä aluksi yritinkin! Tämä pariskunta on ensi näkemältä hurmaava, huumorintajuinen ja hyvännäköinen, eikä ollut todellakaan mitään syytä, ettei minulla olisi heidän kanssaan synkannut. Mutta huomasin hyvin nopeasti, ettei tämä mies pidä minusta, vaan olen hänelle kuin ilmaa.
En oikein tiedä, mitä tässä voisi tehdä? Välejä ei saa paremmiksi, yritetty on. Ja kuitenkin tuota miestä pitäisi tavata jatkuvasti, kiitos tuon helvetin perheyrityksen.
Kommentit (36)
Ihan ensin voisit kysyä mieheltäsi että mikä sen pikkuserkun rooli yrityksessä on ja miksi hän ylipäätänsä vaikuttaa siellä. Nostaako hän muuten palkaa yrityksestä?
Terv. 5
Onko pikkuserkku siellä siis töissä, vai omistaako osan yrityksestä? Jos omistaa, tilanne lienee hankalampi. Jos on vain töissä, niin...
[quote author="Vierailija" time="25.01.2014 klo 18:08"]
Miehelläni on todella päällepäsmäri pikkuserkku. Tuskin olisimme muuten näiden kanssa missään tekemisissä, mutta tämä serkku on töissä mieheni perheyrityksessä. Mieheni on itse asiassa perinyt isältään yrityksestä suurimman osan, mutta tämä tyyppi käyttäytyy kuin koko puljun omistaja. Luulee, että hänellä on päätäntävalta kaikesta. Mieheni on todella kiltti mies eikä osaa panna vastaan. Joskus raivostuttaa, kun tuntuu siltä, että mieheni on tavallaan luovuttanut firmansa johtajuuden tällaisen päällepäsmärin käsiin.
Tämän sukulaiset asenteet ovat muutenkin kuin toiselta planeetalta. On todella ylimielinen ja raivostuttava sovinisti, ainakin minua kohtaan, kun olen nuorempi nainen. Katsoo läpi, vähättelee. Ei kiinnitä oikeastaan mitään huomiota minuun, kun olemme samassa seurassa. Minun sanomisillani ei ole mitään arvoa. Minun mielipiteeni sivuutetaan aina. Aina kun teen ehdotuksia perheyrityksen suhteen, tämä mies tekee tahallaan päinvastoin. Minä ja mieheni ollaan 25 ja 27, ja tämä sukulaismies on n. 35, joten mistään vanhasta äijänkäppyrästä ei ole kyse. Mutta käytös ja asenteet kuin 50-luvulta!
Oudointa on, että vaimoaan tämä mies kyllä kuuntelee. Tuntuu jopa melkein palvovan. Tämä nainen saa kaiken haluamansa, jos hän jotain ehdottaa tai toivoo, niin sitä kyllä noudatetaan. Nainen on ollut nuorempana varsinainen kaunotar, ja on vieläkin kaunis, joten tämä ilmeisesti tekee hänestä pätevän neuvomaan yritysasioissa, vaikka koulutusta hänellä ei ole juuri ollenkaan ja minulta korkeakoulupaperit löytyy. Minua kohtaan tämä nainen on aina ollut päällisin puolin kohtelias ja ystävällinen, mutta tiedän kyllä, että hän katsoo minua kuitenkin ylhäältä alaspäin ja pitää itseään ja miestään minua parempina, koska olen muualta tullut. Minun itsetuntoni ei onneksi tästä kärsi, enkä koe mitään alemmuuskompleksia tämän naisen kauneudesta. Itse asiassa olen mielestäni paremman näköinen kuin hän: olen aito blondi, hoikka, ja huomattavasti nuorempikin. Joten ei, tätä ei voi pistää kateuden piikkiin.
Olen yrittänyt puhua tästä miehelleni, kertonut että toivoisin hänen joskus pitävän minun puoliani, mutta hän ei ymmärrä. Hän on kiltti, sukurakas ja aika sinisilmäinen, ja hänen mielestään tämä pikkuserkku on kerrassaan mahtava tyyppi. Hän ei huomaa, miten huonosti tämä sukulainen minua kohtaan käyttäytyy, vaan sanoo vain toivovansa, että me tulisimme kaikki toimeen. Mutta hän ei tajua, että minä aluksi yritinkin! Tämä pariskunta on ensi näkemältä hurmaava, huumorintajuinen ja hyvännäköinen, eikä ollut todellakaan mitään syytä, ettei minulla olisi heidän kanssaan synkannut. Mutta huomasin hyvin nopeasti, ettei tämä mies pidä minusta, vaan olen hänelle kuin ilmaa.
En oikein tiedä, mitä tässä voisi tehdä? Välejä ei saa paremmiksi, yritetty on. Ja kuitenkin tuota miestä pitäisi tavata jatkuvasti, kiitos tuon helvetin perheyrityksen.
[/quote]Siis oletko itse myös töissä ko. yrityksessä? Jos olet, niin ymmärrän että haluat 'äänesi' esille, mutta jos yritys on miehesi ja hänen sukulaistensa - niin vaikka kuinka 'tietäisit paremmin' - niin anna olla. Nimim. yrittäjän vaimo, jolla on ihan oma ura ja työpaikka.
Omistaa, mutta vain pienen osan. Ei tietääkseni virallisesti nosta palkkaa.
T: ap
9, en ole töissä yrityksessä - mutta ei ole kyllä pikkuserkun vaimokaan! Minulla on totta kai omakin työpaikka, mutta eikö sinusta ole yhtään epäreilua, että pikkuserkun vaimolla on yrityksessä sananvaltaa, vaikka hän on todellisuudessa Kotiäiti Oy:n toimitusjohtaja? Minulla ei mitään, vaikka mieheni omistaa yrityksestä valtaosan ja itselläni olisi asiantuntemusta, josta olisi yritykselle paljon hyötyä.
En oikein kokonaan ymmärtänyt, miksi sinun pitäisi puuttua yrityksen asioihin. Jos miehesi johtaa yritystä ja hänen mielestään pikkuserkku on ok, niin voisiko miehesi olla oikeassa, bisneksen kannalta siis? Et kai sekoita omia tunteitasi ja liike-elämää? Voi tulla kalliiksi.
Sinuna antaisin miehesi johtaa yritystä puuttumatta siihen, ellei sinulla oikeasti ole jotain annettavaa, siis muutakin kuin että haluat kilpailla hyvännäköisen serkun vaimon kanssa. Relaa?
12 jatkaa-
tutkinto ei välttämättä anna sinulle valmiuksia ymmärtää käytännön asioita. Ja sori, en halua olla ilkeä, mutta pitäisikö sinun yrittää katsoa asioita ilman tunnelatausta?
Kuulostat vihaiselta ilman että selviää, mitä pahaa serkku oikeasti on tehnyt.
12, en mielestäni suhtaudu asiaan mitenkään erityisen tunteella...? Enkä todellakaan yritä kilpailla mieheni pikkuserkun vaimon kanssa, mutta ihan järjellä katsottuna on naurettavaa, että hänellä on miehensä kautta yrityksessä niin paljon vaikutusvaltaa, vaikka hänellä ei ole asiantuntemusta MILTÄÄN alalta.
Itse olen töissä paljon suuremmassa yrityksessä kuin mieheni yritys, joten minulla on kyllä käytännön kokemusta paljonkin.
Minun on vaikea antaa pikkuserkun käytöksestä konkreettisia esimerkkejä antamatta liikaa tunnistettavia yksityiskohtia, mutta kyllä sen itse huomaa, kun on jonkun silmissä näkymätön ja tulee vähätellyksi. Jokainen on varmasti törmännyt sellaisiin miehiin, joiden mielestä nuorella naisella ei voi olla mitään järkevää sanottavaa mihinkään asiaan. En todellakaan tykkää tulla vähätellyksi. Kukapa tykkäisi?
Ja totta kai minua ärsyttää sekin, että mieheni on täysin pikkuserkkunsa vietävissä.
Odota että mies mokaa (luultavasti pian jos konsultoi kotiäitivaimoaan) ja sano miehellesi mitä itse olisit halunnut tehdä. Ala pitämään kirjaa kaikesta olennaisesta ja myös miten miehesi on kaikkeen suhtautunut. Siitä voi olla myöhemmin hyötyä. Kysy joskus suoraan pikkuserkulta mitä mieltä hänen vaimonsa on jostain ja kerro sitten perustellen miksi itselläsi on parempi idea ja ettei kannata ihmiseltä joka ei ole opsikellut alaa tai edes työtä tehnyt, kysyä neuvoa.
Ja mieleeni tuli myös että mies on kateellisen teille tai jopa ihansunut sinuun.
No kiitos vastauksista kaikille, vaikka tässä ketjussa onkin tehty vähän kummallisia johtopäätöksiä.
Ensinnäkin, minä en ole mitenkään yrittänyt päsmäröidä yrityksen pyörittämisessä. Totta kai miehelläni ja tämän pikkuserkullakin on omat erikoisalansa, jotka he osaavat paljon paremmin kuin minä. Ja totta kai heillä on yrityksen toiminnasta sellaista kokemusta, jota minulla ei ole. En ole sitä missään vaiheessa kiistänytkään.
Minun tekemäni ehdotukset ovat koskeneet markkinointia, josta minulla on asiantuntemusta. Huom. kyseessä on MINUN erikoisalani... ei pikkuserkun vaimon. Hänellä ei ole MITÄÄN kokemusta markkinoinnista, mutta hänen ehdotuksiaan otetaan kyllä huomioon. Reilua? Ei minun mielestäni.
Toiseksi: älkää te murehtiko mieheni pikkuserkun palkkakuvioista, hän kyllä hyötyy yrityksestä monin tavoin ihan tarpeeksi. Hänellä on omaakin yritystoimintaa, joka sivuaa mieheni yrityksen toimintaa niin, että tienaa kaiken kaikkiaan varmaankin paremmin kuin minun mieheni. Joten ei syytä huoleen, täydellisen perheen toimeentulo on turvattu, uusine autoineen kaikkineen ;)
Kolmanneksi, eikö teitä ketään todellakaan ärsytä tulla vähätellyksi? Ihanko totta? Onnittelut, olet huomattavasti parempia ihmisiä kuin minä. Minua ärsyttää pikkuserkun asenne minua kohtaan todella paljon, ja se varmasti värittää suhtautumistani tähän yritysasiaankin. Ihan näistä yrityskuvioista riippumattakin olen hänelle kuin ilmaa. Aivan taatusti olisitte yhtä ärtyneitä kuin minä, jos teitä kohdeltaisiin tavallisissa sosiaalisissa tilanteissa niin alentuvasti kuin tämä pikkuserkku minua.
Erityiskiitokset kirjoittajalle 29 - kiva, että joku ymmärtää miten perheyritys vaikuttaa koko perheen arkeen :)
[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 11:15"]
Entisenä yrittäjänä sanon ettei siihen tule muut räpelöimään ideoidensa kanssa. Miehesi ja pikku serkun on tärkeä tulla toimeen keskenänsä. Muuten firmassa vaikea työskennellä yhdessä. Te pikku vaimot voisitte olla puuttumatta ja ideoimatta.
[/quote]
Just näin. Minulla oli yritys, johon pikkumieheni yritti tulla pätemään ja päsmäröimään vaikkei alasta ymmärtänyt yhtään mitään ( asiakkaista 99% naisia), perusteena että oli opiskellut liiketaloutta joskus. Voi että kun raivostutti ne "loistavat" ideat joista huomasi että toisella ei ole mitään käsitystä mistään. Ja kyseessä oli oma projektini joka ei kuulunut millään tavalla miehelleni. En minäkään hänen työhönsä sotkeutunut.
[quote author="Vierailija" time="25.01.2014 klo 22:25"]
sinua taitaa tympiä enemmän se, että toista naista kuunnellaan enemmän.
[/quote]
Bingo.
Ja, jos tuo toinen nainen on pikkuserkun ikäluokkaa, niin tuskin voi olla rupsahtanut.
no mitä serkku teki? 35 vuotias ei kysynyt neuvoja 25 vuotiaalta naiselta joka ei ikinä pyörittänyt omaa yritystä? Mitä ne ylioppilaspaperit, ne eivät tee kenestäkään menestyvää bisneshenkilöä. jos serkut viihtyy ja on ystäviä yhdessä, miksi haluaisit rikkoa sen. anna niiden hoitaa bisneksensä ja ystävyytensä niin kuin ne haluaa. tuskin kukaan on kenenkään vietävissä. uskon että molemmat ovat miehekkäitä ja fiksuja. mutta jokapäivän asioissa yksi voi haluta olla virkeämpi ja toinen rauhallisempi. se on heidän oikeus. nauti hyvästä.suhteesta, ja perheestä, ole iloinen siitä että aviomiehesi on onnellinen. älä yritä tehdä niin kuin itse haluat. sinua taitaa tympiä enemmän se, että toista naista kuunnellaan enemmän. mutta kuten sanoit, olet nuorempi, ja tuoreempi. et voi saada ihan molempia, sekä nuoreemman että kokeneemman neuvonantajan seppeleet. ole kiltimpi, ja ole onnellinen ja kiitollinen siitä että teillä on ystävyyttä ja perhesiteitä.
[quote author="Vierailija" time="25.01.2014 klo 18:40"]
Ainoa keino mika voi auttaa on se, että miehesi näkee asian sinun kannaltasi ja on sinun "puolellasi". Et varmasti kykene vaikuttamaan pikkuserkkuun kirjoituksesi perusteella. Sinun on saatava miehesi näkemään kuinka pikkuserkku kohtelee sinua. Ja muutenkin etta pikkuiserkku ei ole se upea ihminen jona miehesi häntä pitää. Nyt istutte alas miehesi ja sinä ja ruoditte tämän asian perusteellisesti. Ole päättäväinen. Puhu lujasti mutta ystävällisesti. Olisi hyvä jos pystyisit osoittamaan esimerkein niitä pikkuserkun huonoja puolia ja epätoivottavaa käytöstä.
[/quote]
Kiitos! On helpottavaa kuulla, että joku ymmärtää. Olen tosiaan tätä yrittänytkin, mutta miehelläni on sellainen käsitys, että pikkuserkku tietää kaikesta kaiken, eikä halua tätä suututtaa. Hän ei suostu näkemään tässä mitään huonoja puolia, vaan olettaa että ylireagoin, vaikka hän yleensä onkin oikein huomaavainen mies. Minulla ei todellakaan ole mitään toiveita siitä, että minusta ja miehen pikkuserkusta tulisi bestiksiä. Haluaisin vain ääneni kunnolla kuuluviin.
Noista kaunarivertauksista sen verran, että tässä ei todellakaan ole kyseessä mikään bättre folk, vaan ihan tavallisia poroporvareita. Alaa en viitsi mainita, mutta yrityksen liikevaihto ei ole kovin suuri, eikä se työllistä kovin montaa ihmistä. Mieheni isä perusti sen aikanaan ja pyöritti sitä monta vuosikymmentä ihan yksin, joten tästä voinee päätellä, ettei mistään suuresta liiketoiminnasta ole kyse. Mutta potentiaalia olisi vähän isompaankin liiketoimintaan, ja minulla olisi paljon muutosideoita. Siksi onkin turhauttavaa, että kaikki ehdotukseni sivuutetaan täysin.
Kuten sanottua, yritys oli alunperin mieheni isän, ja minulle on vähän epäselvää, mitä tämä pikkuserkku ylipäätään tekee siellä päsmäröimässä. Ja kaikista eniten tosiaan ärsyttää, että tämä mies kuuntelee asioissa vaimoaan, jolla ei ole kokemusta kuin kotiäitinä olosta. Minulla olisi kaupan alan tutkinto, ja tiedän varmasti näistä asioista enemmän kuin tämä mies itse, joka ei tietääkseni ole hänkään mikään kouluja käynyt. Kovat luulot hänellä on kyllä itsestään ja niiden avulla hän on saanut mieheni ihan tossun alle.