Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miehen outo sukulainen

Vierailija
25.01.2014 |

Miehelläni on todella päällepäsmäri pikkuserkku. Tuskin olisimme muuten näiden kanssa missään tekemisissä, mutta tämä serkku on töissä mieheni perheyrityksessä. Mieheni on itse asiassa perinyt isältään yrityksestä suurimman osan, mutta tämä tyyppi käyttäytyy kuin koko puljun omistaja. Luulee, että hänellä on päätäntävalta kaikesta. Mieheni on todella kiltti mies eikä osaa panna vastaan. Joskus raivostuttaa, kun tuntuu siltä, että mieheni on tavallaan luovuttanut firmansa johtajuuden tällaisen päällepäsmärin käsiin.

Tämän sukulaiset asenteet ovat muutenkin kuin toiselta planeetalta. On todella ylimielinen ja raivostuttava sovinisti, ainakin minua kohtaan, kun olen nuorempi nainen. Katsoo läpi, vähättelee. Ei kiinnitä oikeastaan mitään huomiota minuun, kun olemme samassa seurassa. Minun sanomisillani ei ole mitään arvoa. Minun mielipiteeni sivuutetaan aina. Aina kun teen ehdotuksia perheyrityksen suhteen, tämä mies tekee tahallaan päinvastoin. Minä ja mieheni ollaan 25 ja 27, ja tämä sukulaismies on n. 35, joten mistään vanhasta äijänkäppyrästä ei ole kyse. Mutta käytös ja asenteet kuin 50-luvulta!

Oudointa on, että vaimoaan tämä mies kyllä kuuntelee. Tuntuu jopa melkein palvovan. Tämä nainen saa kaiken haluamansa, jos hän jotain ehdottaa tai toivoo, niin sitä kyllä noudatetaan. Nainen on ollut nuorempana varsinainen kaunotar, ja on vieläkin kaunis, joten tämä ilmeisesti tekee hänestä pätevän neuvomaan yritysasioissa, vaikka koulutusta hänellä ei ole juuri ollenkaan ja minulta korkeakoulupaperit löytyy. Minua kohtaan tämä nainen on aina ollut päällisin puolin kohtelias ja ystävällinen, mutta tiedän kyllä, että hän katsoo minua kuitenkin ylhäältä alaspäin ja pitää itseään ja miestään minua parempina, koska olen muualta tullut. Minun itsetuntoni ei onneksi tästä kärsi, enkä koe mitään alemmuuskompleksia tämän naisen kauneudesta. Itse asiassa olen mielestäni paremman näköinen kuin hän: olen aito blondi, hoikka, ja huomattavasti nuorempikin. Joten ei, tätä ei voi pistää kateuden piikkiin.

Olen yrittänyt puhua tästä miehelleni, kertonut että toivoisin hänen joskus pitävän minun puoliani, mutta hän ei ymmärrä. Hän on kiltti, sukurakas ja aika sinisilmäinen, ja hänen mielestään tämä pikkuserkku on kerrassaan mahtava tyyppi. Hän ei huomaa, miten huonosti tämä sukulainen minua kohtaan käyttäytyy, vaan sanoo vain toivovansa, että me tulisimme kaikki toimeen. Mutta hän ei tajua, että minä aluksi yritinkin! Tämä pariskunta on ensi näkemältä hurmaava, huumorintajuinen ja hyvännäköinen, eikä ollut todellakaan mitään syytä, ettei minulla olisi heidän kanssaan synkannut. Mutta huomasin hyvin nopeasti, ettei tämä mies pidä minusta, vaan olen hänelle kuin ilmaa.

En oikein tiedä, mitä tässä voisi tehdä? Välejä ei saa paremmiksi, yritetty on. Ja kuitenkin tuota miestä pitäisi tavata jatkuvasti, kiitos tuon helvetin perheyrityksen.

Kommentit (36)

Vierailija
1/36 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 11:59"]

Nuorella naisella on harvoin yrityskokemusta, sillä tutkinnot ovat vain paperia ja on aivan eri asia johtaa pientä perheyritystä kuin olla työntekijänä suuressa firmassa.

[/quote]

Onpa outo väite tuo lihavoitu kohta. Kyllä nuoria naisiakin yrittäjinä on!

Vierailija
2/36 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeasti koita miettiä rahan kannalta, kyse on liikkeestä, ei tosiaan kaunareiden juonenkäänteistä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/36 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee omaa uraa tahollasi ja anna miehen hoitaa oma yrityksensä tahtomallaan tavalla. Kaikilla yrityksillä ei ole syytä kasvaa, riittää että tuo elannon pyörittäjilleen. Moni yritys on kaatunut suuruudenhulluuteen.

Jos miehesi on tyytyväinen miksi sinä et olisi.

Ilmeisesti pikkuserkku panostaa yritykseen josta ei edes nosta palkkaa. Mitä tämä pikkuserkku oikeasti tekee palkkatyökseen? Outo kuvio kieltämättä. Kerrot alussa että pikkuserkku on töissä miehen yrityksessä ja toisaalla ettei virallisesti nosta palkkaa - kenellä tuohon on varaa. Mitenkä on eläkekertymän laita?

Pikkuserkku tuossa on huonossa asemassa ja hänen olisi syytä vaatia oikea virallinen palkka. Tuollaisenaan kuulostaa siltä että miehesi käyttää serkkuaan hyväksi.

Tällaiset harmaantalouden työpaikat olisi syytä käräyttää, itse tekisin niin jos tietäisin tällaista tapahtuvan.

Vierailija
4/36 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun et kerran ole siinä firmassa töissäkään, niin älä puutu. Anna olla vaan. Tarvittaessa välttele tämän pikkuserkun kanssa tekemisissä olemista, jos kerran käy hermoille.

Vierailija
5/36 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ettei nyt bisnekset ja ihmissuhteet olisi samassa sopossa, joka on suurin ongelma perheyrityksissä ja se nakertaa tulosta. En oikein ymmärrä, miksi tyttöystävien ja puolisoiden mielipiteitä pitäisi kuunnella yritystoiminnassa, ellei työskentele yrityksessä tai ole osakkaana. On täysin mahdollista, että miehesi sukulainen on yrityksen kantava voima ja tuloksen tekijä, jonka miehesi ymmärtää, mutta sinä et. Eikä tilanne ole helppo henkilökunnalle, sillä se syö työmotivaatiota, kun tyttöystävät ja vaimot ovat päälle päsmärinä, oli asiantuntemusta tai ei.

Vierailija
6/36 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikkurouva saa siellä keksiä nyt tosi hyvän liiketoimen, että miehen pikkuserkku saa hänelle kuuluvat palkat takautuvasti 10 vuoden ajalta.

Taitaa pikkuserkku olla miehen niskan päällä näiden palkkakuvioiden takia. 

Vierailija
7/36 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuules nyt ap. Ehkä tällä naisella on pitempi kokemus alasta tai hänellä nyt vaan on ihan oikeasti parempia ideoita kuin sulla. Sä olet loppupeleissä vielä nuorehko, 10 vuotta vanhemmalla naisella alkaa kuitenkin olla sen verta enemmän elämänkokemusta että sinuna toimisin kuunteluoppilaana.

Eikö se ole hienoa että sukulaismies on avustamassa miestäsi? Ilmeisen hyviä päätöksiä ovat tehneet sukupolven vaihdoksen jälkeen?

Ap, kaikesta ei tarvitse tehdä valtataistelua. Kyllä sinunkin vuorosi tulee kun olet siihen kypsä.

Vierailija
8/36 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entisenä yrittäjänä sanon ettei siihen tule muut räpelöimään ideoidensa kanssa. Miehesi ja pikku serkun on tärkeä tulla toimeen keskenänsä. Muuten firmassa vaikea työskennellä yhdessä. Te pikku vaimot voisitte olla puuttumatta ja ideoimatta. 

Vierailija
9/36 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskity omiin asioihisi. Yrityksen asiat eivät kuulu sinulle, koska et ole omistaja etkä työssä siellä.

Vierailija
10/36 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sympatiaa ap:lle, mut hyviä neuvoja mulla ei ole :(

Monet kommentoijat ei tajua miten perheyritys hallitsee elämää. Että vaikka kuinka haluaisi olla puuttumatta ja välittämättä, niin se on joka ikinen päivä sun illallispöydässä, siis pahimmassa tapauksessa. Ja jos siellä on joku epämiellyttävä ihminen joka päsmäröi yritystä niin se päsmäröi myös sun elämää ihan vaan olemalla olemassa. Mun miehen suvulla oli firma, joka meni nurin ainakin kymmenen vuotta sitten ja se vieläkin jotenkin varjostaa niitten kaikkien sukulaisten elämää. Mä oon varmaan ainoa joka on tyytyväinen että sitä firmaa ei ole enää. Eipähän hallitse meidän perheen elämää.

Vierailija
11/36 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.01.2014 klo 19:39"]9, en ole töissä yrityksessä - mutta ei ole kyllä pikkuserkun vaimokaan! Minulla on totta kai omakin työpaikka, mutta eikö sinusta ole yhtään epäreilua, että pikkuserkun vaimolla on yrityksessä sananvaltaa, vaikka hän on todellisuudessa Kotiäiti Oy:n toimitusjohtaja? Minulla ei mitään, vaikka mieheni omistaa yrityksestä valtaosan ja itselläni olisi asiantuntemusta, josta olisi yritykselle paljon hyötyä.

T: ap

[/quote]

ap, kasva aikuiseksi ja lopeta omaan napaan tuijottaminen. Yrityksessä se menee niin, että kaikki osakkaat sanovat sanansa ja miettivät yhdessä miten toimitaan. Isoimman osan omistajalla on sityen viimekädessä päätäntävalta jos asiassa ei muuten päästä sopuun.

Sinua siis harmittaa, että tämä pikkuserkku kuuntelee vaimoaan mutta sinun miehesi ei. Ja tästä syytät tätä pikuserkkua? Keskity omaan työhösi.

Terveisin yrittäjän puoliso joka todellakaan ei puutu millään tavalla miehensä työasioihin.

Vierailija
12/36 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pikkuserkku ei saa palkkaa?

Vastaapa tähän ap.

Vierailija
13/36 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikutat lapselliselta ap, en ihmettele ettei sinua kuunnella. 

Vierailija
14/36 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Jokainen on varmasti törmännyt sellaisiin miehiin, joiden mielestä nuorella naisella ei voi olla mitään järkevää sanottavaa mihinkään asiaan. En todellakaan tykkää tulla vähätellyksi. Kukapa tykkäisi?"

Miksi sinun pitäisi puuttua millään tavalla miehesi ja serkun yritystoimintaan, onhan yritys toiminut jo todennäköisesti jo ennen sinun syntymääsi ja vielä todennäköisesti hyvin, jos perintöä on jäänyt seuraavalle sukupolvelle.

Nuorella naisella on harvoin yrityskokemusta, sillä tutkinnot ovat vain paperia ja on aivan eri asia johtaa pientä perheyritystä kuin olla työntekijänä suuressa firmassa. Ja miksi yleensä sekaantunut yritystoimintaa, jos et työskentele siellä, etkä ole osakkaana.

Onhan yritys pärjännyt  ilman sinua ennenkin ja todennäköisesti tuloksellisesti, jos  se on tullut perintöä miehellesi ja sukulaismiehelle. Sinä olet yrityksessä ulkopuolinen ja yritysjohtamisestasi voi olla vain pelkkää harmia.

Vierailija
15/36 |
28.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 22:35"]

[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 11:59"]

Nuorella naisella on harvoin yrityskokemusta, sillä tutkinnot ovat vain paperia ja on aivan eri asia johtaa pientä perheyritystä kuin olla työntekijänä suuressa firmassa.

[/quote]

Onpa outo väite tuo lihavoitu kohta. Kyllä nuoria naisiakin yrittäjinä on!

[/quote]

Mutta liian vähän. Eikä naisyrittäjiä ainakaan tule lisää tuolla asenteella, ettei nuori nainen voi ymmärtää yritystoiminnasta mitään.

Vierailija
16/36 |
25.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.01.2014 klo 21:53"]

Odota että mies mokaa (luultavasti pian jos konsultoi kotiäitivaimoaan) ja sano miehellesi mitä itse olisit halunnut tehdä. Ala pitämään kirjaa kaikesta olennaisesta ja myös miten miehesi on kaikkeen suhtautunut. Siitä voi olla myöhemmin hyötyä. Kysy joskus suoraan pikkuserkulta mitä mieltä hänen vaimonsa on jostain ja kerro sitten perustellen miksi itselläsi on parempi idea ja ettei kannata ihmiseltä joka ei ole opsikellut alaa tai edes työtä tehnyt, kysyä neuvoa.

Ja mieleeni tuli myös että mies on kateellisen teille tai jopa ihansunut sinuun.

[/quote]

Minä kyllä arvelisin, että ap on itse kateellinen...

Vierailija
17/36 |
25.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höh, laitoin vääränlaisen otsikon. Olisi kait pitänyt laittaa "Mieheni ylimielinen sukulainen". Eihän tuossa käytöksessä varsinaisesti mitään outoa ole, vaan raivostuttavaa.

Vierailija
18/36 |
25.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuin Kaunareista.

Vierailija
19/36 |
25.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.01.2014 klo 18:27"]

Kuin Kaunareista.

[/quote]

Heh, ei kai nyt sentään :D

Eikö kellään tosiaan ole mitään neuvoa tällaiseen tilanteeseen? Olen pettynyt.

Vierailija
20/36 |
25.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa keino mika voi auttaa on se, että miehesi näkee asian sinun kannaltasi ja on sinun "puolellasi". Et varmasti kykene vaikuttamaan pikkuserkkuun kirjoituksesi perusteella. Sinun on saatava miehesi näkemään kuinka pikkuserkku kohtelee sinua. Ja muutenkin etta pikkuiserkku ei ole se upea ihminen jona miehesi häntä pitää. Nyt istutte alas miehesi ja sinä ja ruoditte tämän asian perusteellisesti. Ole päättäväinen. Puhu lujasti mutta ystävällisesti. Olisi hyvä jos pystyisit osoittamaan esimerkein niitä pikkuserkun huonoja puolia ja epätoivottavaa käytöstä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan kuusi