Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sykemittarista kysymys

Vierailija
25.01.2014 |

Mulla on sellainen Polarin ft4 sykemittari, joka oli mulla ekaa kertaa tänään lenkillä käytössä. Tuli mieleeni, että voiko mittari ottaa häiriötä kännykästä? Tein 1 tunnin ja 40 minuutin reippaan kävelylenkin ja mittarin mukaan kaloreita kului 825 :o, joka on minusta aikas paljon. Mittani 158 cm/73 kg, joten ylipainoa kyllä löytyy, mutta silti.

Mulla oli kännykkä taskussa ja mietinkin, että jos se aiheutti jonkin häiriön ja mittari mittasi sykettä väärin. Keskisykkeeksi mittari näytti 144.

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
25.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet reippaasti kävellyt, voi tuo olla mahdollista.

Vierailija
2/7 |
25.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mittarin antama kalorinkulutus on vain karkea arvio. Mittari mittaa vain sykettä, ja arvioi sen perusteella harrastamasi liikunnan raskauden. Sen ja painosi (ja mahdollisesti sukupuolesi ja ikäsi) perusteella se sitten arvioi kuluttamasi kalorit. Kävely kuluttaa noin 0,8 kcal painokiloa ja käveltyä kilometriä kohti. Jos kävelit esim. 10 km, niin sinun painollasi kului noin 580 kcal. Jos taas kävelit 12 km, niin kulutus oli noin 700 kcal.

Sinänsä tuo sykemittarin antama keskisyke (144) ei vaikuta mitenkään mahdottomalta, jos et ole kovin hyvässä kunnossa tai jos maksimisykkeesi on korkea (luokkaa 200). Todennäköisin selitys mittarin antamalle liian korkealle kalorimäärälle on joko se, että olet selvästi huonommassa kunnossa kuin mitä mittari olettaa (jolloin harjoittamasi liikunta on ollut kevyempää kuin mitä mittari on olettanut sykkeen perusteeella) tai maksimisykkeesi on selvästi korkeampi kuin mitä mittari olettaa ikäsi perusteella (mikä johtaa taas harjoituksen rasituksen väärinarviointiin).

Terv. sykemittaria säännöllisesti käyttävä hölkkääjä, joka lähtee juuri nyt lenkille eikä pysty vähään aikaan vastaamaan mahdollisiin lisäkysymyksiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
25.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syke on oleellinen tekijä mittarin kalorilaskennassa. Sykkeesi oli tosi korkea pitkän ajan, siksi noin huima lukema. Onko mahdollista, että joku sairaus tai nautintoaine vetää sykkeesi noin ylös? Huonokuntoinen ei luultavasti jaksa noin pitkään noin kovalla sykkeellä. Itseltäni löydettiin aikanaan kilpirauhasen liikatoiminta. Sykkeen ei pitäisi nousta kävelemällä noihin lukemiin tai olet ollut varsinaisella powerwalkilla. Kuinka rankalta lenkki tuntuu? Mikä oli maksimisyke?

Vierailija
4/7 |
25.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitoksia vastauksista.

Ikää mulla 30. Maksimisyke tuolla lenkillä oli 161. Mulla oli joskus sykemittari joka otti häiriötä esim. sähkölinjasta, kun liikuin alueella missä niitä oli paljon. Silloin sykkeet oli mitä sattui.

Seurailenpa tilannetta (ja kohotan kuntoani)

ap

Vierailija
5/7 |
25.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet laittanut mittariin painosi oikein,niin mikä ettei.

Vierailija
6/7 |
25.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa nyt kuitenkin tarkkailla sitä sykettä ja mennä lääkäriin tarpeen mukaan. Pidä mittaria sisällä ja katso, mitä tuloksia antaa normaali puuhastelu ja lepo.

Vierailija
7/7 |
25.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta ap:n syke ei anna mitään aihetta huoleen. Tarkistin juuri muistiinpanoistani, että kun kesällä juoksin reilun 14 km:n lenkin aikaan 1h 30min, niin keskisykkeeni oli 143. Minusta ei olisi mitenkään kummallista, jos ap:n syke nousisi reippaalla kävelylenkillä samoihin lukemiin kuin minun sykkeeni suunnilleen yhtä kauan kestävällä, minulle rauhallisella juoksulenkillä. Oletan olevani ap:tä selvästi paremmassa kunnossa ja lisäksi olen 18 vuotta ap:ta vanhempi, joten todennäkösesti maksimisykkeeni on selvästi ap:ta matalampi.

Terv. lenkiltä palannut 3