Gallup: Milloin hankitte Internetin?
Milloin teille tuli netti ensimmäisen kerran taloon? Täällä taisi olla vasta vuosi 2007, kun internet tuli..
Kommentit (34)
Olin vielä lapsi, kun meille tuli ensimmäinen tietokone ja netti vuonna 2000. Se taisi olla enemmän vanhempien työkäyttöä varten, olin vielä niin pienikin ettei tietokone juuri kiinnostanut.
Ysärillä maksoi erikseen lankavuokra, perusmaksu ja käyttö.
Muutettiin miehen kanssa yhteen 1994, että silloin elokuussa.
2000-luvun alussa minäkin. Koulujuttuja varten hankin. Mutta tykkäsin jo silloin palstailla myös :D
Olin sellaisen palstan kuin Hiekkalaatikko , ahkera jäsen. Vieläkin muistan monia nimimerkkejä sieltä. Se oli kiva palsta, hyvähenkinen.
Se oli vuosi 1997.
Muistan selvästi miten hienoa se oli, kun kotonakin oli vihdoin oma internet.
Siihen aikaan olin voinut käyttää sitä vain työssä.
Sähköpostia muistan käyttäneeni n. vuonna 1992 tai 1993 kotona, mutta se oli sellainen pelkästään tekstiin perustuva käyttöliittymä.
Vasta 1990-luvun puolivälissä tulivat visuaalisemmat jutut, www-sivut jne.
Meille kotiin tuli varmaan 1998. Sitä ennen olin käyttänyt nettiä koulussa, kirjastossa ja isäni työpaikalla.
Oli ärsyttävää keskeyttää netin käyttö, jos jonkun piti päästä puhelimeen. Meillä oli kauheat puhelinlaskut netin takia ja sen käyttöä rajoitettiin. Nettiin ei voinut mennä salaa, koska modeemi piti niin kovaa ääntä. Menin salaa nettiin aina yksin kotona ollessani ja vilkuilin ikkunasta, milloin muut tulevat kotiin.
1997. Oli aivan käsittämättömän kallista silloin "soitella internettiin" kun oli minuuttilaskutus ja pieni taustakuvakin 800 x 600px, joka nyt ilmestyy näkyviin käytännössä millisekunneissa niin ettei normi silmä edes ymmärrä että se on ladattu pikseli pikseliltä näkyviin, kesti minuutin ladata ja siinä kirjaimellisesti näki että pikselirivejä oli latautumassa.
Silloin tuli haaveiltua ISDN yhteydestä, jonka olisi pitänyt toimia paljon nopeammin. Viiden vuoden sisällä kaikki unohtuvat ISDN:n, koska ADSL yleistyi niin nopeasti.
Vuonna 2000 hankin sitten kuukausilaskutuksella, "hirvittävän nopean" 1 megaisen netin ja rajattomuus oli aivan jotain käsittämätöntä. Tietokone oli päällä käytännössä yötä päivää. Palveluntarjoaja kasvatti sen nopeutta tasaisin väliajoin 100megaan, ja hinta pysyi samana aina viime vuoden loppuun saakka.
Nyt on yhtä nopea netti, mutta hinta on puolet entisestä.
Kyllä maailma muuttuu.
Tais olla vuonna n. 1984 kun tilasin jenkeistä 1200 baudisen huippumodeemin, ja olin yhteydessä esim japaniin reaaliaikaisesti.
Olikohan jotain 1989 kun tilasin suuren firman (korsernin) ensimmäisen hiiren.
Piti oikein perustella mikä kumma se on.
Oli kova vääntö kun halusin tilata muun kuin IBM-merkkisen tietokoneen.
T: DI vm. 1987
Kotiin ostettiin tietskari jossa oli Windows 95 käyttis ja jonka sai modeemin välityksellä nettiin v 1998. Ennen sitä olin työpaikalla käyttänyt nettiä vuodesta 1995.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1988 tai 1989 ensimmäinen modeemi
Mihin otit yhteyden sillä? Yliopistolle? Varsinaista kotinettiä ei vielä ollut.
Aluksi jotain bbs, myöhemmin yliopistollekin.
Myös 2007 paikkeilla. Palstailun takia ostin :P