Änkytyksen alkaminen aikuisiässä
Nyt alkaa olla vitsit vähissä. Olen 30v nainen, ja aloin lievästi änkyttämään esikoiseni ollessa vauva eli n. viisi vuotta sitten. Ajattelin, että johtuu ehkä väsymyksestä ja korjaantuu itsestään. No ei korjaantunut, ja nyt toisen lapsen ollessa vauva, on ongelma edelleen vahvasti läsnä. Ennen jäämistä äitiyslomalle, kärsin ongelmasta työelämässä todella paljon. Pystyn hyvin peittämään ongelman, eli ulkopuolinen ei välttämättä sitä edes huomaa ainakaan. Töissä suurin ja raskain ongelma oli PUHELIMEEN VASTAAMINEN. Kyllä. Kun puhelin alkoi soimaan, nousi syke heti pilviin kun pelotti vastata. Johtui siitä, etten pystynyt vastaamaan puhelimeen änkyttämättä tai ilman että puhe lukkiintuu. Puhelimeen piti vastata niin, että ensin sanotaan firman nimi ja sen perään oma nimi. En saanut sanottua firman nimeä millään, vaikka normaali puheessa ei ollut mitään ongelmaa sanoa sitä. Yleensä puhe lukkiintui niin pahasti heti ensimmäistä tavua sanoessa, että sitten tuli jo todella kiusallinen hiljaisuus, hs toki työtoverit istuivat vieressä kuulemassa tämän. Joskus jos sain ensimmäisen tavun sanottua, en päässyt siitä eteen päin ongelmitta. Usein jos työkaveri oli lähellä, jouduin laittamaan luurin kiinni ja väitin, että linja pätki. Soitin sitten takaisin, koska tällöin pystyin jostain syystä aloittaa helpommin puhelun. Puhelut sujuivat hyvin aina aloituksen jälkeen.
No nyt äitiyslomalla olen havainnut, että ongelma ehkä on pahentunut. Jos minulle soittaa sellainen numero, johon täytyy vastata omalla nimellä, en pysty!! Puhe lukkiutuu ja änkytän. Usein päädynkin vastaamaan virallisii kin puheluihin "haloo", se ei tuota mitään ongelmia. Mistä ihmeestä johtuu!? Nyt olen aivan paniikissa ja ahdistunut, kun joudun palaamaan pian töihin. Työpaikka on ihana ja ilmapiiri on rento, mutta tämä ongelma pilaa kaiken. Työtäni ei voi tehdä, jos en pysty vastaamaan puhelimeen. Miten päästä tästä ongelmasta eroon? Ja nyt kun ongelma ei koske pelkästään työpuheluita, tuntuu tämä vielä kauheemmalta. Mieheni ei tiedä tästä, olen joskus hänenkin kuullessa yrittänyt vastata puheluun omalla nimellä, mutta puheen lukkiutuessa päätynyt vaan sanomaan haloo. Auttakaaaa...
Kommentit (7)
Auttaisiko, jos sanot pienen tervehdyksen ennen firman nimeä, esim. "Hei, Putkosen sekatavarakauppa, Jenni Hetkonen." Se voisi toimia vähän kuin lukonpoistava "haloo", ja antaa sulle sen pienen nanosekunnin aikaa rauhoittua puhelun alkuun.
Kiitos vinkistä, toi voisi toimia. Täytyy kokeilla..
Täysin sama ongelma vaivaa minuakin! Vit*u että on perseestä. Mikään ei tunnu auttavan.
Mä ainakin inhoan sanoa omaa nimeäni ääneen, koska ensinnäkin en pidä etunimestäni enkä etu- ja sukunimeni yhdistelmästä sillä se on mielestäni hoopo ja sukunimi päättyy s:ään joka on minulle vaikea sanoa lievän s vian takia ja toisekseen en pidä juurikaan itsestäni niin oman nimen sanominen tuntuu vaikealta. Voisiko sinulla olla mitään tällaista taustalla?
Oho en sit huomannu että olikin näin vanha keskustelu. Ei taida Ap olla enää linjoilla..
Änkyttäminen on neurologinen ongelma. Jos se alkaa yhtäkkiä aikuisena, pitää ehdottomasti mennä lääkäriin. Kyseessä voi olla vaikka aivokasvain tmv.
Kannattaisiko aloittaa kertomalla miehelle? Vois auttaa. 🤷♀️