Pakko avautua, toivon apua, raskaudenkeskeytys
Kaikki alkoi viime vuoden alkukesänä. Tapasin miehen. Olin naimisissa toisen kanssa. Minulla on ex-aviomieheni kanssa 2 lasta. Petin häntä, pidin reilun kuukauden salasuhdetta. Jätin aviomieheni, muutin lasten kanssa pois. Jatkoin suhdetta uuden miehen kanssa.
Kaikki meni hyvin. Kunnes, paniikkikohtaukset alkoivat rajoittaa elämääni paljon. Kaupassa en nykyään voi enää käydä. Uuden miehen kanssa meni hyvin, kunnes löysin hänestä piirteitä joista en pidä. Esim saimme aina hirveän riidan aikaseksi jos menin kavereiden kanssa baariin. Kaikkea tosi typerää, ja ihan ihme asioista suuttui. No, parin eron jälkeen jatkoimme aina uudestaan, samat ongelmat toistui.
Ystäväni sai vauvan. Mies näki sen ja alkoi potea hirveää vauvakuumetta. Näin ollen multa lähti kierukka marraskuussa. Joulukuussa olin raskaana. Olimme eronneina taas samoista syistä kun tein positiivisen raskaustestin. Nyt olen ensiviikolla menossa sairaalaan raskauden keskeytykseen. Olen ihan ulalla. Olen perustellut itselleni syyksi keskeyttämiseen sitä että menetän kaiken vapaa-aikani, ettei mies päästäisi mua ulos ja jäisi vauvan kanssa kotiin, pelottaa että mies halusi vauvan vain koska se on ainoa tapa pitää minut. Koko sukuni hävisi kuvioista, minulla on yksi kaveri joka sanoo älä tee aborttia, kaikki muut haluaa että keskeytän. Minua pelottaa oma jaksaminen kolmen pienen kanssa. 4v, 2v ja vauva. Minulla on olo että tämä suhde ei vauva-arkea kestä.
Mikä olisi oikea ratkaisu? Aion puhua tästä vielä sairaalassa, mutten ole yhtään varma mitä tekisin. Asun keskisuomessa, enkä todellakaan tiedä onko täällä mahdollista minkäänmoisiin apuihin, jos jäisin yksin.
Kommentit (42)
Pelkäät vauva-aikaa, eristämistä, sinulla on paniikkihäiriö, olette eronneet uuden miehen kanssa jo useasti, alle puolen vuoden tuttavuuden jälkeen raskaaksi.
Huh, huh, minä murenisin tuon taakan alla.
Mä oon jo niin murusina kun olla ja voi.
Hmm, kaikella kunnioituksella sinua kohtaan, mutta vauhtisi on ollut aika kova ja olet tehnyt isoja ratkaisuja nopealla tahdilla. Kehotan sinua rauhoittumaan ja tosiaan hakemaan nyt pian ulkopuolista keskusteluapua tilanteeseesi. Täällä on tuntemattomien todella vaikea sanoa mikä olisi oikea ratkaisu juuri sinulle.
Mieti sydämessäsi mitä haluat tehdä. Ja rauhoitu. Yritä erottaa itsesi muista ihmisistä noin niin kuin henkisesti ja mieti mitä sinä haluat, tarvitset; mitkä sinun voimavarasi ovat ja ketä varten. Paniikkikohtaukset kertovat jo ettet voi hyvin henkisesti.
Toivon sinulle hyvää jatkoa ja rauhaa elämääsi.
Kasva ensimmäisenä aikuiseksi. Lähde tuosta liitosta ja vähän äkkiä. Kannatti varmaan pettää ja lähteä tuollasen mielipuolen matkaan. Hienoa. Mitäs se mies sanoo jos kuulee, että olet tehnyt abortin, miksi edes suostuit lopettamaan ehkäisyn jos et jaksa lasta kasvattaa ja tiedät että sen jälkeen olet kahlittu kotiin.
Lähde edes lastesi takia, niiden ei tarvitse tuollaista elämää kokea ja nähdä.
Mitä elämää mun lapset tässä näkee? Ei mitään. Kaikki riidat mitä meillä on ollu on silloin kun ne on isällään. Ja kyllä, olen 22 vuotias aikuinen. Lopetin ehkäsyn miehen sanojen takia, se on taitava puhumaan. Ja tää mies tietää että olen menossa aborttiin, eikä todellakaan tykkää ajatuksesta, muttei myöskään mua pysty estää.
Emmä tiedä miten mä pääsen tästä pois. Se ei luovuta. Mä en pääse itse kauppaan, se käy siellä. Mulla ei ole autoa, sillä on.
Soitat vaikka poliisin. Lähdet pois ku mies ei oo kotona, menet johonkin kauemmas odottamaan ja soitat poliisiin. Tai kun menet sinne raskaudenkeskeytykseen et mene enään kotiin! Silloin pääset pois. Vaihdat numeroa ja menet lasten kanssa turvakotiin.
Vai haluatko, että hän alkaa sua piestä ja elämä käy päivä päivältä kurjemmaksi ja sitten kärsii jo lapset sinun lisäksi?
Siis oon jo aikasemmin soittanut poliisin kun ei suostunut lähtemään. Ei asuta yhdessä. Turhan lähekkäin kyllä.
Älä nyt ainakaan siihen suhteeseen jää vaikka tekisit abortin.
Abortti ja ehdottomasti heti myös ero tuosta miehestä, etkä enää IKINÄ ota sitä takas.
Siis tä, ette asu yhdessä mutta et pääse edes yksin kaupassa käymään. Ei hyvin mee. Muuta johonki muualle etkä kerro hänelle minne! Ja siksi aikaa menet turvakotiin, että uuden asunnon löydät.
No mietit tulevat vuosikymmenet lastasi. Ota vastuu äläkä rupea tuollaiseen ratkaisuun.
Kaikki voi muuttua.
Pitäisin lapsen ja lähtisin suhteesta heti! Ja hakisin rohkeasti apua ongelmiini ja apua lastenhoitoon, esim. isommat välillä päiväkotiin. Katuisin ikäni aborttia. Miettisin ikäni, että miten olen yhden lapsistani vointu abortoida yhden kusipää miehen takia.
Idea uudesta vauvasta tuli siis mieheltä - olitko siitä itse koskaan innostunut? Miksi valitsit poistattaa kierukan jos et ihan täysillä jaksanut uskoa, että vauvasta seuraisi mitään hyvää? Mietin tuota, sillä jossakin vaiheessa SINÄ olet käynyt sen kierukan kuitenkin poistattamassa..tuskin sua kukaan uhkaili tai siihrn törkeästi pakotti?
Vauvan kanssa arki on raskasta...senhän jo itsekin tiedät kun sinulla on ennestään kaksi pientä. Ja toisten pienten lasten kanssa arjesta tulee vielä vähän raskaampaa. Lisäksi mies joka rajoittaa sinun elämistä ei tule tekemään olostasi helppoa.
Mitäs sitten kun olet tehnyt abortin? Tuskin tuo mies sitä hyväksyy.. olethan päättänyt, että jätät hänet lopullisesti?! Pian olet nimittäin varmasti samassa tilanteessa taas ja uutta keskeytystä hakemassa.
Tässä tapauksessa tekisin abortin ja samalla heivaisin tuon miehen ulos elämästäni. Sitten haet apua omaan ahdistukseen - pienten lasten vanhemmat yleensä sitä saavat nopeasti kunhan muistaa olla avoin ja kertoa totuudenmukaisesti asioista. Laitat nyt oman elämäsi lasten kanssa kuntoon etkä haikaile miesten perään. Sulla on aikaa miesten kanssa temmeltää myöhemmin kun oma mielenterveys ja itsetunto on kohdillaan.
Kaikkea hyvää!
Jätät sen miehen. Ihan ehdottomasti. Aivan sama mitä se sanoo, mutta et ota sitä enää koskaan takaisin. Muuta, vaikka toiselle paikkakunnalle, vaihda numero. Aborttiin en ota kantaa, mutta se mies sun on jätettävä. Pelottaa sun puolesta.
nro. 17 tässä taas: Luin, että mies väkisin pitää sinua asunnossa ja olet joutunut soittamaan poliisit! Tiedäthän ettei tuollaiseen suhteeseen ole turvallista jäädä - miehellä selvästi on pahoja ongelmia jotka yleensä sitten kulminoituvat perheväkivaltaan. Hakeudu paikkakuntasi turvakotiin - he kyllä auttavat!! Sitten haet itsellesi uuden asunnon ja tuolle miehelle lähestymiskiellon. Etkä mene ottamaan enää takaisin!
Joo, et pääse yksin kauppaan mutta pääset yksin tekemään nähtävästi salaa raskaudenkeskeytyksen.
Huokaus. Tää vaikutti jo hetken mielenkiintoiselta tapaukselta.
En vielä koskaan ole ollut abortin puolella, mutta tässä tekisin poikkeuksen. Luulisi, että nykyisillekin lapsillekin olisi parempi, että lisää ei tulisi. Hoida itsesi ja nykyiset lapset kuntoon. Sano miehelle, että sulla meni kesken, että sitä on enää turha miettiä ollenkaan. Vai onko tuo liian paha valhe, en tiedä?
Minua pelottaa oma jaksaminen kolmen pienen kanssa. 4v, 2v ja vauva. Minulla on olo että tämä suhde ei vauva-arkea kestä.
Nuo ovat omat sanasi. Siinä on jo vastaus kysmykseesi. Luota itseesi, luota oikeasti. Teet pahaa sekä itsellesi että monille muille tekemällä kuvaamaasi tilanteeseen lisää lapsia.
Raskaudenkeskeytys ei koskaan tunnu hyvältä. Siitä huolimatta se on joskus, useinkin, ainoa oikea ratkaisu. Muista, että ne muut ratkaisut tuovat vuosikymmenien ongelmia eikä ainoastaan sinulle tai lapselle vaan monille muillekin ihmisille.
Kaikkea hyvää sinulle