Jos et ole ennen ottanut influenssarokotusta, niin meinaatko että nyt ottaa?
Itselläni eka kertaa harkinnassa. Ikinä ei ole influenssaa ollut, enkä ole ottanut rokotusta koskaan. Nyt mietinkin kun en halua koronaa ja influenssaa samaan aikaan. Olen vain kuullut niin paljon juttuja, että kun sen rokotuksen ottaa niin tulee varmasti kipeäksi.
Kommentit (37)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ottaisin, jos olisi varaa ottaa.
Tätä se eriarvoisuus on.
senhän saa tk:sta ilmaseksi
No ei kyllä saa.
olen saanut joka vuosi eikä ole kysytty kuulunko riskiryhmään ja riittää jos perheessä joku kuuluu. Niitä rokotteita hävitetään joka vuosi älyttömät määrät kun jää yli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ottaisin, jos olisi varaa ottaa.
Tätä se eriarvoisuus on.
Saat sen ilmaiseksi, kun kerrot lähipiirissäsi olevan riskiryhmäläisen.
Eikö tätä tarkasteta mitenkään? Ja onko riskiryhmäläinen tässä tapauksessa kuka tahansa vanhus?
Hei, kannattipa valittaa! Kiitos valistuksesta. Näköjään olen oikeutettu ilmaiseen rokotteeseen ihan sillä perusteella, että näen viikoittain vanhaa äitiäni.
Ei aiota ottaa. Ei kiinnosta narkolepsiat sun muut, koronarokotettakaan ei olla ottamassa. Emme ole rokotevastaisia, mutta emme pidä järkevänä vuosittaista rokottamista. Lähipiirissä paljon kokemuksia niistä, jotka ovat influenssarokotteen ottaneet ja aina sairaana. Myös rokotteesta saatu rajuja oireita.
Saanko vastata? Itse olen ottanut rokotteen 15 vuoden ajan. En ottanut viime vuonna (onneksi, Korona maapallolla). En ota tana vuonnakaan, enka aio otaa Korona rokotusta. Toivottavasti ei tule pakolliseksi! En ole rokotusvastainen. En vain luota annettuun tietoon.
Olen miettinyt, pitäisikö ottaa. En ole koskaan ennen ottanut. Olen sairastanut influenssan varmuudella kerran vuonna 2009. Olin silloin parikymppinen ja viikon ajan niin sairas, että en pärjännyt omassa kodissani vaan menin äitini luokse sairastamaan. Viikon verran se kesti. Kuume 39-40 astetta. En jaksanut nousta oikein edes istumaan. Hengittäminen ja syöminen oli vaikeaa. Lääkäri oli määrännyt kuumetta alentavaa lääkettä. Muistan ne hetket, kun lääke alkoi vaikuttaa. Kuume laski ja hetkeksi saattoi vaikka keskittyä tv:n katsomiseen. Silloin tuntui, että kyllä tästä selvitään. Ja se pettymys, kun lääkkeiden vaikutus hiipui, kuume nousi ja tajusin, että ei tässä parantumassa olla. Se on yksi hirveimpiä fyysisiä tauteja, joita olen sairastanut.
Tiedän, että influenssarokote on vain sivistynyt arvio siitä, mitkä viruskannat tänä vuonna voisivat olla influenssa-aallon aiheuttajia. Olen myös miettinyt, että ei influenssa ole minuun vuoden 2009 jälkeen iskenyt. Mutta joka vuosi olen miettinyt, että riski on ja siltä voisi mahdollisesti rokotteella suojautua.
Vierailija kirjoitti:
Ei aiota ottaa. Ei kiinnosta narkolepsiat sun muut, koronarokotettakaan ei olla ottamassa. Emme ole rokotevastaisia, mutta emme pidä järkevänä vuosittaista rokottamista. Lähipiirissä paljon kokemuksia niistä, jotka ovat influenssarokotteen ottaneet ja aina sairaana. Myös rokotteesta saatu rajuja oireita.
Influenssaa vastaan on turvallisesti rokotettu jo useiden vuosikymmenten ajan. Sen vuoksi nuo puheet influenssarokoteen aiheuttamasta narkolepsiasta on lähinnä naurettavia.
Juuri tänään luin uutisjutun, että Etelä-Koreassa yli 85% ikänsä puolesta riskiryhmään kuuluvista vanhuksista ottaa influenssarokotteen. Eikä siellä mitkään narkolepsiaepidemiat ole puhjenneet.
Ne on fiksua, kohteliasta, huomaavaista ja vastuullista väkeä siellä. Jokainen influenssarokotus auttaa niin montaa eri osapuolta. Suoraan tietenkin rokotettua itseään, mutta epäsuorasti myös muita, kun ei leviä tautia ja siten sairaanhoidon kuormitus pienenee se itsensä että toisten osalta jne.
Vierailija kirjoitti:
Sikainfluenssarokotteen vuonna 2010 aiheuttamalla aivan karmeilla narkolepsiatapauksilla ei ollut silloin eikä ole ikinä sen jälkeen ollut mitään tekemistä influenssarokotteen kanssa. Narkolepsiakohu kyllä vaikutti Suomessa yleisesti asenteisiin rokotuksia kohtaan. Sen jälkeen on noussut skeptisyys myös kansalliseen rokotusohjelmaan kuuluvia rokotuksia kohtaan.
Kyllä otan. On erittäin vaarallista saada influenssa ja koronavirus yhtä aikaa.
Et saa alapeukuttaa mitään rokotevastaista. Asetukset on laitettu tässäkin ketjussa niin, että yläpeukutat samalla tuplasti.
Koska ap on trolli. Joka sumuttaa. Koko kysymyksenasettelu on turha, kun mitään yleisvaarallista tautia ei ole.
Vähän niin kuin sanoisi, että jos et eilen syönyt punaista lehteä, aiotko huomenna jättää sinisen lehden syömättä?
Älä lue enää trollisontaa. Olisiko sinulla jotain hyödyllistä tekemistä?
Jos otatte influenssarokotteen, rasitatte elimistöänne, ja korona tuntuu vähän kurjemmalta kuin muuten. Mutta apina-aivot sitä teettää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sikainfluenssarokotteen vuonna 2010 aiheuttamalla aivan karmeilla narkolepsiatapauksilla ei ollut silloin eikä ole ikinä sen jälkeen ollut mitään tekemistä influenssarokotteen kanssa. Narkolepsiakohu kyllä vaikutti Suomessa yleisesti asenteisiin rokotuksia kohtaan. Sen jälkeen on noussut skeptisyys myös kansalliseen rokotusohjelmaan kuuluvia rokotuksia kohtaan.
Edelleenkään rokote ei narkolepsiaa aiheuttanut. Narkolepsia voi aktivoitua muistakin syistä johtuen (esim. Sairastamalla influenssan), jos ihmisellä on sille altistava geeni. Enemmän pitäis syyllistää niitä ihmisiä, joilla tuo geeni on.
En ota rokotetta, enkä ole koskaan ottanutkaan. Mikä on todennäköisyys että korona ja influenssa virukset iskevät yhtä aikaa? Aika typerää pelottelua taas.
Joo en ota. En todellakaan ala varsinkaan korona-aikana tuhoamaan omaa immuunipuolustusta jollain influenssarokottein.
Olen ottanut viimeiset 7 vuotta. Minään vuonna en ole ollut flunssakierteessä, eikä kukaan rokotettu tuttunikaan.
Jos nyt yksittäistapauksista lähdetään yleistämään, niin tästäkin saa yleistää.
No minua juuri se pelottaa, että saan jonkun taudin jos otan sen influenssarokotteen. Ja tosiaan ikää jo 40v enkä ole sit tautia koskaan sairastanut, en edes lapsena. Olen muutenkin todella harvoin kipeä.
Nyt vain aloin miettimään, että kannattaisiko kuitenkin ottaa. Olen harvoin ihmisten kanssa tekemisissä, teen työni yksin ja käyn vain kaupassa pari kertaa viikossa ja nykyään tosiaan maski naamassa. Iäkkäitä sukulaisiakaan ei ole.
Pilaanko oman vastustuskykyni jos otan rokotteen vai käykö niin, että mietin jossain korona-influenssakeuhkokoneessaletkuissa, että olisi sittenkin pitänyt ottaa..
Onpa hankalaa. 🤔
Ap
Mistä terveyskeskuksesta? Käyn heti ensi viikolla.