Aikuiset palstailijat - ovatko vanhempanne auttaneet teitä taloudellisesti?
Tuli mieleen, kun keskustelin aiheesta ystäväni kanssa (toisen vanhemmat ovat auttaneet rahallisesti, toisen ei). Kuinkahan yleistä aikuisten lasten taloudellinen avustaminen on?
Kommentit (75)
Ei oikeastaan. Muutaman kerran jouluna antaneet isomman rahasumman.
Viljelevät paljon kasvimaallaan. Niitä vihanneksia, marjoja ym. antavat säännöllisesti. Niistä olen kiitollinen.
Nuorena sain isovanhempien perintöä asunnon ostamiseen. Nykyään aikuiset lapseni saavat heiltä vähän rahaa. Minä en.
On auttanut useilla kymmenillä tuhansilla, jos lasketaan viimeisen 15 vuoden ajalta. En ole tästä erityisen ylpeä, mutta tilanteeni on ollut sellainen (opiskeluja, pätkätöitä yms.), että vanhempien rahallinen apu on tullut todella tarpeeseen. He ovat eläkkeellä ja säästöjä on kertynyt niin, että siirtävät aina välillä rahaa pyytämättäkin sen verran, kun verottaja vuodessa sallii ilman lahjaveroa. N37
Todellakin. Isäni meni kansakoulusta suoraan töihin 13 -vuotiaana ja siitä sitten työputki ylennyksineen niin tienaa nyt eläkkeelläkin enemmän kuin minä, korkeakoulutettu tyttärensä uransa huipulla.
Onhan tuo autellut.
Auttavat. Olen melko varakkaasta perheestä. Ikää 30, saan joka kuukausi "kuukausirahaa". Sen verran että ei tarvitse maksaa lahjaveroja. Sain myös 100 000€ asuntoa varten, josta maksetiin lahjavero. Olin silloin 27 vuotta.
Eivät ole. Kippasivat synnytyslaitokselta suoraan kadulle ja sanoivat että pärjäile!
Ovat ja myös lastani. Eläissään mm.asumiskuluissa ja kun ostin heille jotain , pyynnöstä, niin korvaus enemmän kuin ko.ostos. Sama jos tein jotain tai lapsi teki. Lopussa perinnön muodossa.
Ovat ja myös minä olen auttanut aikuisia lapsiani taloudellisesti. Samoin siskoni on tehnyt omien lastensa suhteen.
Pappa Betalar joillakin. Mulla vanhemmat välillä auttaneet esim lääkärimaksuissa ja extra menoissa jos on ollut tiukkaa. Muuten pärjään omillani ja tuilla plus pimeät työt kun pätkätöillä ei vain elä.
Isältä 2 000, äidiltä ehkä 80 - 100 000 e, osa tuosta oli perinnöstä kieltäytymisen muodossa.
Mä sain koko opiskeluajan ns. toimintatonnin tililleni vanhemmiltani ja olen siitä superkiitollinen. Ymmärrän myös sen, että olen etuoikeutettu. Sain sillä rahalla asuttua hyvin, laadukkaasti ja turvallisesti opiskelujen ajan ja tämän rahan saaminen loppui kun menin itse työelämään ja tuloni alkoivat vakiintua hyvälle tasolle.
Äiti vippaa aina rahaa ja faijaltakin tulee joskus
Sisarus joka on töissä saa jotain muttei ilmeisesti niin paljoa kuin minä.
t. nelikymppinen opiskelija
Tuo tonni oli siis kerran kuussa, tarkennukseksi.
Kyllä. Tulen suht varakkaasta suvusta. Isäni oli duunari mutta vasta hänen kuoltuaan sain tietää että vuositulot olivat olleet yli 100 K eur vuodessa... oli myös antelias luonne. Saimme ennakkoperintöä ja isä antoi asua asunnossaan parilla satasella.
Vierailija kirjoitti:
Auttavat. Olen melko varakkaasta perheestä. Ikää 30, saan joka kuukausi "kuukausirahaa". Sen verran että ei tarvitse maksaa lahjaveroja. Sain myös 100 000€ asuntoa varten, josta maksetiin lahjavero. Olin silloin 27 vuotta.
Eli sun ei välttämättä tarvitse tehdä muuta kuin nauttia vanhempiesi ansaitsemismahdollisuudet rahoista?
En tarkoita, että se olisi huono asia sekään, sillä ihminen voi käyttää etuoikeutetun elämänsä hyvällä tavallakin.
Lapsilisät lahjoittivat minulle. Olivat rahastossa ja arvo yli 20k€. Tuo toimi käsirahana kun ostin asunnon ja tällä tavalla vaurastun huomattavasti enemmän kuin ne joiden vanhemmat ei pystyneet lahjoittamaan aikuiselle lapselle lapsilisiä. Monet ikätoverit joutuvat säästämään 10 vuotta töissäkäyvinä ennen kuin saavat asunnon käsirahan säästettyä.
Näin se lapsilisä hyvätuloisille lisää eriarvoisuutta valtavan paljon.
Vierailija kirjoitti:
Meillä sama, tosin ei kuukausirahana vaan kerran vuodessa. Lisäksi maksavat tavallisia elinkustannuksia, joista ei tarvitse maksaa lahjaveroa. Mä olen myös maksanut omille lapsilleni esim heidän vuokriaan, sähkölaskujaan jne. Näiden maksamisesta ei tarvitse maksaa lahjaveroa.
Eronneista vanhemmistani äiti auttoi minua opiskeluaikana jos tuli tiukka paikka eteen. Tosin jaksoi syyllistää minua näistä avustuksistaan niin usein ja pitkään, että jälkikäteen on tullut ajateltua, ettei olisi pitänyt pyytää yhtään mitään. Isältäni en saanut muuta kuin ivallisia kommentteja.
On kuolemiensa jälkeen jättämällä perintöä.