mistä voin tietää varmaksi olenko narsisti
Suurin osa kriteereistä sopii muhun:( en halua olla paha narsisti
Kommentit (42)
Tää menee nyt ihan ohi hilseen. Mitä käytännössä tarkoittaa? Jokainen ihminen näkee toisessa vain sen mitä hänessä itsessäänkin on? Mehän olemme kaikki erilaisia? Miten voin nähdä ihmisten erilaisuuden jos näen vain sen mitä itsessäni on? En oikeasti ymmärrä....
[quote author="Vierailija" time="24.01.2014 klo 23:12"]
Tuo väite (en kirjoittanut lainausta) perustuu siihen, että ihminen näkee toisessa vain sen, mitä hänessä itsessäänkin on. Sitä kutautaan projisoinniksi.
[quote author="Vierailija" time="24.01.2014 klo 23:09"]
Tääkin on aika raju väite. Jos narsisteja oikeasti on olemassa, niin jotkut jopa tuntevat sellaisia. Sitten jos niistä puhuu ääneen, ja epäilee niin on itse narsisti? Vai tarkoittaako se sitä jos on joutunut narsistin uhriksi, niin on aina itse narsisti? Kai sitä voi spotata tuollaisen, vaikka ei uhriksi varsinaisesti joudakaan...
[quote author="Vierailija" time="24.01.2014 klo 23:03"]
No se luultavammin on narsisti joka sinua on sellaiseksi epäillyt. eikös juuri narsistit epäile toisia narsisteiksi?
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Oletko empatiakykyinen? Oikeasti?
[quote author="Vierailija" time="24.01.2014 klo 23:45"]
[/quote]
Eihän empatiakyvytön voi itse tietää olevansa sitä.
Ai miksei? Osaako asettua toisen ihmisen asemaan? Tunteeko surua jonkun muun puolesta? Ymmärtääkö erilaisuutta? Vai aiheuttavatko nämä asiat konflikteja ihmissuhteissa?
[quote author="Vierailija" time="24.01.2014 klo 23:47"]
[/quote]
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="24.01.2014 klo 23:52"]
Ai miksei? Osaako asettua toisen ihmisen asemaan? Tunteeko surua jonkun muun puolesta? Ymmärtääkö erilaisuutta? Vai aiheuttavatko nämä asiat konflikteja ihmissuhteissa?
[quote author="Vierailija" time="24.01.2014 klo 23:47"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Oletko koskaan joutunut jankkaamaan jonkun henkilön kanssa joka tietää sinua paremmin miltä sinusta tuntuu?
Meissä kaikissa asuu pieni narsissi. Jokaisessa ihmisessä on narsistisia piirteitä ja se on normaalia. Narsistisen persoonallisuushäiriön omaavalla se kaikki "kuohuu yli", ottaa vallan. Tunnen pari tapausta joilla tämä piirre tulee ilmi vahvasti. Esim. manipuloi ja hallitsee (oudoin tavoin), mustamaalaa, esittää muuta kuin on, valehtelee (keksii jopa täysin kuvitteellisen historian itselleen jos siitä on etua hänelle), juonii, epäilee, saattaa alistaa ja uhkailla (usein vain tietyin elein), saa täysin "pauloihinsa", saattaa vaikkapa pahoinpidellä henkisesti ja/tai fyysisesti vuosia ja saada sinut uskomaan että olet syyllinen kaikkeen tapahtuneeseen, olet ansainnut sen koska olet itse "aiheuttanut" sen. Jos näyttää siltä että peli vihelletään poikki toisen osapuolen pillistä, ollaan mahdollisesti pahoillaan ja sitten taas mennään. Paljon sellaisia pieniä asioita joita on todella vaikeaa pukea sanoiksi ulkopuoliselle. Monesti vasta jälkikäteen ymmärtää kaikenlaista. Narsissi saattaa hetkittäin epäillä itseäänkin, tottakai. Mutta vastapuolen saa varmasti epäilemään itseään. Se, että pahan narsistisen persoonallisuushäiriön omaava ihminen ei muka voisi kyseenalaistaa itseään, ei pidä paikkaansa. Tulee muistaa että jokainen ihminen on yksilö. Usein tällaisen häiriön omaavilla on muitakin ongelmia joten elämä ja fiilikset voivat olla hyvinkin rajua vuoristorataa. Ja jos jossakin on vahvasti jokin "narsistiin" viittaavista piirteistä, tai parikin, ei se heti tarkoita että hän on täysnarsissi. Kaikkiin ei päde täysin samat "säädökset" jos niin voi sanoa... :) Tavallaanhan nuo kaikki asiat ovat sellaisia joita kaikki ihmiset tekevät jatkuvasti toisilleen enemmän tai vähemmän, toinen valehtelee, toinen pieksee, toinen alistaa jne. En oikein osaa sanoa mitään selkeää siihen mistä tietäisi onko toinen narsissi, kokemuksesta, elämisestä läheisessä suhteessa toisen kanssa, ajan myötä...Ei sitä tiedä ellei koe. Perehtykää kunnolla aiheeseen ja useista eri lähteistä ennen kuin julistatte asioita...tästä aiheesta kun juttua riittäisi ja sillä on todella monet kasvot. Ja mitä enemmän tietoa aiheesta onkii, sitä enemmän tajuaa että tuo käsite on tosiaankin hyvin laaja.
http://narsistienuhrientuki.yhdistysavain.fi/tietoa/narsismista_yleisesti/
http://www.healingeagle.net/Fin/kaannoksia.html
Jälkimmäisessä mielenkiintoisia käännöksiä, niin narsissihommista kuin muistakin. Suosittelen tutustumaan etenkin Robert Burneyn ja Sam Vakninin juttuihin.
Tsemppiä, ja ainoa asia mitä voit tehdä OLITPA "NARSISSI" TAI ET, - PUHU, TUTKI JA AJATTELE, JA PUHU LISÄÄ. Jos olet tehnyt pahasti, pyydä anteeksi, jos meinaat tehdä pahasti, mieti vielä hetki...Sillä ei ole mitään väliä diagnosoitko itseäs narsissiks vaan sillä mitä nyt ja jatkossa teet, koska siihen voit todella vaikuttaa jos päätät niin. :)
Narsistisin persoona jonka tunnen:
- ei tunne empatiaa
- ei kykene samaistumaan muiden tilanteisiin
- jauhaa viikkokaupalla omasta kipeästä varpaastaan; sillä välin paljon vakavampia tapahtuu lähipiiriin ihmisille
- yrittää kontrolloida muita tekemään niin kuin hän haluaa välittämättä siitä, onko hän halunsa ja toiveensa synkassa toisen hyvän olon kanssa --> suomeksi aiheuttaa pahaa mieltä ja ikäviä tilanteita muille, painostaa
- väittää rakastavansa muttei osoita sitä teoillaan, vain monologeissaan (sanojen tasolla) joita pitäisi kuunnella viikosta toiseen
- ei pidä siitä, että lapset tai eläimet koskettavat --> tulee tahroja (ihan tavallisiin arki)vaatteisiin (kuola tai mahdollinen lapsen sylki)
- lukee sähköpostit ja ratsaa kännykän
- kääntää minkä tahansa keskustelunaiheen aina itseensä, ei halua edes puhua muusta, käsittelee kriisejään seikkaperäisesti kenen kanssa vaan joka tahtoo kuunnella
- äärimmäisen tyly tavassaan puhua muille, vähättelevä ja nauttii muita mollaavasta huumorista
- ei kestä itseensä kohdistuvaa huumoria, edes hyväntahtoista
- iso tuttavapiiri, minkä pitäisi todistaa ettei voi olla narsisti
- tarpeettoman epäystävällinen ventovieraille
- vääristelee tilanteita edukseen
[quote author="Vierailija" time="24.01.2014 klo 22:51"]Haluaisin tietää millanen on OIKEA narsisti. Siis kun tuntuu että kovin helposti sanotaan jostain ihmisestä, että on narsisti jne... Eikai niitä narsisteja nyt joka paikassa voi olla? On niin paljon muitakin mielen ja luonteen vikoja... Määritelkää mulle narsisti (pitäisi varmaan aloittaa oma ketju..).
[/quote]
Yks pitävä piirre näissä henkilöissä on raivokohtaukset. Aivojen välittäjäaineet ei pelaa oikein yhteen ja flippailuja sattuu.
Ystävien seurassa pokka pitää, mutta esim kumppanille perheenjäsenille uskaltaa olla oma itsensä.
Eli pienestäki vastoinkäymisestä nousee järjetön suuttumus/viha ja tavarat lentää.
Ja siis ihan joka asiassa. Riippuu ihan onko hän hyvällä tuulella vai ei. Kun elää narskun kanssa niin osaa jo odottaa että kohta räjähtää.
Saattaa pyydellä anteeksi, mutta vain lepytelläkseen. Sama skeida jatkuu, ja itseasiassa se onkin tämän maailman vika kun ei osaa ottaa vastaan narskun ailahteluja, ei hänen vikansa.
Hän ei ole turhautunut raivokohtauksiinsa. Nehän on ihan okei..... hän on turhautunut itseensä.
Minun isäni on narsisti. Hän tekee kaiken oikein omasta mielestään ja häntä täytyy totella. Yrittää kontrolloida kaikkien tekemisiä. Suuttuu jos ei saa tahtoaan läpi. Hän ei arvosta muiden tekemisiä kotona, eikä itse tee kotitöitä. Hän jättää kaiken levälleen että muut saavat siivota hänen sotkunsa. Yrittää myös alistaa meitä lapsia ja minun äitiäni. Elämä hänen kanssaan on hyvin rankkaa. Olen alkanut vihaamaan omaa isääni, vaikka välillä on myös hyvin mukavalla tuulella..
Tämä keskustelu on jo aika vanha, mutta silti joillekin ihmisille varmasti ajankohtainen, joten ajattelin nyt työntää lusikkani soppaan.
Löysin erään hyvän sivuston, jossa on väittämiä narsistista. Tästä voi katsoa mitkä sopivat itseensä tai läheiseensä.
http://www.healingeagle.net/Fin/Quotes/NarcisChar.html
Jos uskoo/epäilee/pelkää olevansa narsisti, niin kannattaa käydä psykologin juttusilla. Hän varmasti osaa kertoa pitääkö epäilyksesi paikkansa vai eivät. Lisäksi hän osaa neuvoa mitä tehdä jos olet. Narsisteillehan on olemassa kaikenlaisia terapia ryhmiä.
Lisäksi joku oli epäillyt täällä huomaako jos on empatia kyvytön. Itse en tiedä ajatteleeko narsisti edes asiaa sen suuremmin, mutta selvennyksenä selitän miten itse huomaa sen parhaiten.
Empatia tarkoittaa myötätuntoa. Eli miten myötätuntoinen olet. Jos esimerkiksi saat tietää, että ystävääsi/perheenjäsentäsi kiusataan, niin tuntuuko se sinusta pahalta? Jos tuntuu, niin se on myötätuntoa.
Kaikki ihmiset eivät ole yhtä empaattisia (myötätuntoisia), jotkut ovat vähemmän ja jotkut enemmän ja se on aivan normaalia. Narsisti ei kuitenkaan pysty vähäisempäänkään empatiaan.
Narsistit ovat usein myös omistushaluisia. Heidän on pakko omistaa toinen kokonaan. Toisin sanoen he tulevat herkästi mustasukkaisiksi. Kaikki ovat joskus mustasukkaisia tai omistushaluisia, mutta narsisti vie molemmat sairaan puolelle. Narsisti haluaa määrätä kumppaninsa menemiset ja tulemiset, päättää hänen kavereistaan tai jopa eristää hänet ulkomaailmasta. Esimerkiksi ystäväni poikaystävä saa aina hirveät raivarit, jos huomaa ystäväni olevan yhteydessä johonkin miespuoleiseen kaveriinsa. Hän ei myöskään anna ystäväni käydä missään. En tiedä onko hän narsisti, mutta ainakin siltä vähän vaikuttaisi. Kannattaa muistaa, että mustasukkaisuus ei tarkoita rakkautta, vaan omistushaluisuutta ja omistushaluisuus on yhtä kaukana rakkaudesta, kuin musta valkoisesta.
Narsistit uskovat olevansa toisten yläpuolella ja heistä on aivan oikein vahingoittaa muita. Narsistin mielestä hänellä on täysi oikeus lyödä toista jos häntä suututtaa tai toinen on erimieltä hänen kanssaan. Narsisti ei hanki ystäviä sen takia, että välittäisi heistä, vaan jotta hyötyisi heistä esim. Saisi paremman statuksen. Eli jos aina ollessasi ystäviesi kanssa ajattelet, sitä kuinka heistä hyödyt nyt tai vielä joskus, niin se on narsistista.
Useat luulevat, että narsisteilla on hyvä itsetunto, mutta se ei ole totta.
Hyvä itsetunto = ajattelee olevansa yhtä hyvä kuin muut. Tietää omat heikkoutensa ja vahvuutensa. Arvostaa itseään ja muita.
Huono itsetunto = ajattelee olevansa joko toisia huonompi (itseinho) tai parempi (narsismi).
Jokaisella kuitenkin on hetkiä, jolloin on huono itsetunto eli ajattelee olevansa joko toisia parempi tai huonompi ja se on tervettä.
Koska narsistit ovat empatiakyvyttömiä, niin he eivät välitä toisten tunteista. Narsistit eivät välitä siitä satuttavatko he toisia henkisesti tai fyysisesti. Heille sillä ei ole mitään väliä. Toiset ihmiset ovat heille, kuin elottomia pelinappuloita laudalla, joita hän käyttää voittaakseen pelin. Hän saattaa uhrata nappuloita voittaakseen.
Itse en ole narsisti, enkä ole koskaan (onneksi) narsistia tavannut, joten nämä tietoni olen saanut pohtimalla asiaa itse, lukemalla psykologiaa ja narsismista. Voi siis olla, että joitain virheitä löytyy.
Kannattaa, jos asia mietityttää niin käydä psykologilla, niin kuin heti alkuun sanoin. Saat varmuuden asiasta, eikä sinun tarvitse ehkä jopa turhaan miettiä asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Narsisti ei koskaan näe olevansa narsisti. Koska narsisti pitää itseään täydellisenä. ei hänessä ole virheitä. Et siis voi olla narsisti, jos yhtään sitä epäilet.
Väärin. Tutkimusten mukaan monet narsistit tietävät olevansa narsisteja ja voivat olla jopa ylpeitä siitä. Monet narsistit vastasivat kysyttäessä, että ovat narsisteja. Monet heistä saattavat vitsailla asialla ja kuitenkin joskus sisimmässään, ovatko he narsisteja. Narsisti ei todennäköisesti syyteltäessä myönnä olevansa narsisti, vaan heittäytyy uhriksi. Narsismi on monitahoinen persoonallisuushäiriö, eikä tosiaan voi sanoa, ettei kukaan narsisti olisi millään tavalla tietoinen narsismistaan.
VAIHE 1: Äärimmäinen narsismi: Voin kertoa. olen lukenut narsismiuden käyttöohjeita siis iten narsisti käyttäytyy ja olen narsisti ehkä? ja elän varmasti sellaisen kanssa(miesystävä, emme asu yhdessä). (miesystävän/(puolison, kuten hän sanoo)diagnosoitu narsismi) Miksi epäilen itse olevani narsisti. Minulta puuttuvat tunteet. En välitä enää ulkomaailmasta. En ehkä koskaan ole välittänyt, voin esittää välittäväni, mutta ei se oikeasti kiinnosta. Tarvtsisin ympärilleni ihmisiä, jotka olisivat "ns" normaaleja
Nykyään on melko varmaa että henkilö joka käyttää narsistikorttia kehenkään on itse juuri sitä. Vallankäyttöön diagnoosin käyttäminen on sellainen piirre. Joskus jopa siltä psykiatriltakin.
Vierailija kirjoitti:
Narsisti ei koskaan näe olevansa narsisti. Koska narsisti pitää itseään täydellisenä. ei hänessä ole virheitä. Et siis voi olla narsisti, jos yhtään sitä epäilet.
Mä luin jostain tiede- tai pseudotiedesivustolta, että itse asiassa hyvä tapa selvittää onko ihminen narsisti on kysyä häneltä. Narsisti on ylpeä narsismistaan tuon jutun mukaan eikä näe sitä vikana jota ei voisi myöntää. Kukapa nyt ei haluaisi olla hurmaava ja charmantti ja silleen :D
Vierailija kirjoitti:
No se luultavammin on narsisti joka sinua on sellaiseksi epäillyt. eikös juuri narsistit epäile toisia narsisteiksi?
Tuo ei pidä paikkaansa. Ketään mukavaa ja sydämellistä ihmistä ei epäillä narsistiksi.
Näistä teidät olevasi varmasti narsisti;
Tiedät olevasi narsisti, jos olet manipuloinnin mestari. Saat ihmisiä tekemään asioita, joita he eivät edes halua tehdä. Saat muut ihmiset uskomaan asioihin, joihin sinä haluat heidän uskovan tai tekevän. Olet myös valehtelun mestari, valehtelu tulee sinulta yhtä luontevasti kuin hengittäminen. Sinusta myös kaikki vika on aina muualla, eikä sinussa.
Vierailija kirjoitti:
Narsissit on keltaisia kukkia jotka ovat tähän aikaan vuodesta aika rupsahtaneen näköisiä sipuleita. Jos sopii kuvaus sinuun, niin aika lähellä sitten olet.
Kuulostaa pahanlaatuiselta psykoosilta tämä :D
ehkä mä sit oon. harmi kun siihen ei ole olemassa mitään hoitoa. kaipa mä sitten jotenkin yritän tästedes olla olematta ihmisten kanssa tekemissä etten vaan vahingossa satuta niitä. Tai tahallaan.