Psykoterapiakeskus Vastaamo tietomurron kohteena
Psykoterapiakeskus joutui tietomurron kohteeksi – potilastiedot varastettiin
Tietoja on tiettävästi julkaistu myös verkossa.
Psykoterapiakeskus joutui tietomurron kohteeksi.
Psykoterapiakeskus joutui tietomurron kohteeksi.KUVA: MARKKU ULANDER / LEHTIKUVA
Henrik Kärkkäinen
9:26 | Päivitetty 9:37
Psykoterapiakeskus Vastaamo on joutunut tietomurron kohteeksi. Tiedotteessaan keskus kertoo, että sen potilastietoja on varastettu.
Tämän hetken tiedon mukaan mukaan marraskuun 2018 jälkeen kirjatut asiakastiedot eivät ole vaarantuneet. Toistaiseksi tuntematon kiristäjä on yrittänyt vaatia rahaa tiedoista.
Vastaamo sanoo tehneensä asiasta ilmoituksen Kyberturvallisuuskeskukselle, Valviralle sekä tietosuojavaltuutetulle.
Kun kiristäjä ei ole saanut maksua, hän on väitetysti julkaissut tietoja verkossa.
– Psykoterapiapalveluita tarjoavana yhtiönä asiakastietojen luottamuksellisuus on meille äärettömän tärkeätä ja kaiken toimintamme lähtökohta. Pahoittelemme syvästi murrosta johtuvaa tietovuotoa. Kehitämme jatkuvasti tietoturvaamme sekä tietosuojaamme ja teemme lisätoimenpiteitä omien selvitystemme ja viranomaistutkinnan valmistuessa. Käynnissä olevan poliisitutkinnan takia emme ole aikaisemmin saaneet viestiä aiheesta, sillä tutkintateknisistä syistä asiaa ei ole haluttu julkistaa, Vastaamon hallituksen puheenjohtaja Tuomas Kahri sanoo tiedotteessa.
Vastaamo sanoo olevansa syvästi pahoillamme asiakkaidensa puolesta.
Ilta-Sanomat on nähnyt verkossa julkistettuja väitettyjä potilastietoja. Terapiaistuntojen kertomukset ovat luonteeltaan hyvin henkilökohtaisia, ja niiden yhteydessä on näkynyt muun muassa asiakkaan nimi.
LUE LISÄÄ KIRJOITTAJALTA
Henrik Kärkkäinen
Aivan skandaali! Ihmisten terapiaistuntojen tietoja nimien kanssa netissä!!!
Kommentit (5103)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastaamo: Toimitusjohtaja pimitti tietoja murrosta yli 1,5 vuotta – potkut ja oikeustoimia
Vastaamo kertoo irtisanoneensa toimitusjohtajansa. Hallituksen puheenjohtaja ottaa yhdessä johtoryhmän kanssa Vastaamon johdettavakseen. Samalla alkavat oikeustoimet.
https://www.is.fi/digitoday/tietoturva/art-2000006700336.html
Ohis, mutta eivät sit yhtään tuoreempaa kuvaa saaneet tuosta uudesta toimitusjohtajasta. "Kuva on vuodelta 2007" :D
No eikös ne nykykuvat ole ihan kummeli-osastoa? Kuka noita nyt ottas edes vakavasti :D Oikeesti joku Kahilaisen hahmo tuli heti mieleen kun näin uudemman kuvan. Tai feikiks tietysti luulin ensin koko kuvaa mutta joo, oikeesti oli tuommonen tätijakaussetä :D
Minä vastusta tällaista ulkonaisen olemuksen perusteella tehtävää settiä, se on rasismia. Ei kuulu sivistyneeseen keskusteluun ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua ärsyttää Timossa se, että on monta kertaa puhunut menneisyytensä rappioalkoholismista ja sekakäytöstä, ja sen aikaisista vaarallisista touhuistaan; mutta silti aina kun on viinaksia tarjolla niin ottaa niin paljon kuin irti saa. Ja siinä sivussa aina unohtuu savuttomuuskin. Hän on tehnyt itsestään puheillaan esimerkkiä tälläisestä elämänmuutoksesta, mutta teot ei ihan vastaa tätä sanomaa.
Aika traagista etteivät nuo BB ssä tiedä tietovuodosta -onkohan oikeuksistaan huolehdittu , sillä joku noista on voinut käydä Vastaamossa?
Näinpä. Ovatko he allekirjoittaneet jonkun sopimuksen, että mitään tärkeääkään tietoa ei heille tulla kertomaan BB oloaikana?
Voi ajatella että siinä lomakkeessa on voinut itse valita minkä asteisia tietoja haluaa. paulahan sanoi että laittoi ettei MITÄÄN tietoja hänelle, hän valitsi sen. Ei siis edes kuolemaa, huh!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastaamo: Toimitusjohtaja pimitti tietoja murrosta yli 1,5 vuotta – potkut ja oikeustoimia
Vastaamo kertoo irtisanoneensa toimitusjohtajansa. Hallituksen puheenjohtaja ottaa yhdessä johtoryhmän kanssa Vastaamon johdettavakseen. Samalla alkavat oikeustoimet.
Ohis, mutta eivät sit yhtään tuoreempaa kuvaa saaneet tuosta uudesta toimitusjohtajasta. "Kuva on vuodelta 2007" :D
No eikös ne nykykuvat ole ihan kummeli-osastoa? Kuka noita nyt ottas edes vakavasti :D Oikeesti joku Kahilaisen hahmo tuli heti mieleen kun näin uudemman kuvan. Tai feikiks tietysti luulin ensin koko kuvaa mutta joo, oikeesti oli tuommonen tätijakaussetä :D
Minä vastusta tällaista ulkonaisen olemuksen perusteella tehtävää settiä, se on rasismia. Ei kuulu sivistyneeseen keskusteluun ollenkaan.
Juu ei kuulu sivistyneeseen keskusteluun. Ja siksipä tänne anonyymille vauvalle laitoin koko ajatuksen. Tämä kun on sivistyneestä keskustelusta kaukana suurimmalta osin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu ei kuulu sivistyneeseen keskusteluun. Ja siksipä tänne anonyymille vauvalle laitoin koko ajatuksen. Tämä kun on sivistyneestä keskustelusta kaukana suurimmalta osin.
Joukkoja johdetaan edestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotain epämääräistä näkymätöntä pahaa pelänneet ovatkin kaikkein parhaiten olleet ajan hermolla....
Hyvin sanottu. On ihan totta tosiaan sekin, että varsinkin julkisessa mielenterveysjärjestelmässä tietosuojastaan huolehtivia ja yksityisyyden suojan murentumista surevia ihmisiä usein väitetään "paranoidisiksi." Tiedän monia, jotka ovat kärsineet siitä, että heidän traumamenneisyyttään ja muuta elämäntilanteen arkaluontoista puolta kirjataan Kantaan. Syystä, että siellä se on sitten kaikkien heitä hoitavien julkisen puolen terveydenhuollon henkilöiden luettavissa. Luvallisesti luettavissa siis. Omakannassa ei voi tehdä kieltoja julkiselle oman alueen terveydenhuollolle. Näitä ihmisiä kaasuvalotetaan (engl. gaslighting=manipulaatio, sumutus) olemaan uskomatta omaan järkeensä ja vaistoonsa siitä, kenelle kannattaa kertoa ja mitä.
Kannan nykyiset laajat lukuoikeudet ovat yksityisyyden uhka, hakkeroinnin ohella.
Juuri näin. Hyvä, että tämäkin näkökulma tuli esille. Asia on juuri noin, jos on huolissaan tietoturvasta ja yksityisyydestä, niin on paranoidi. Mutta sitten kun arkaluontoiset tiedot valuvat, sekään ei saa haitata. Koska nehän eivät tietenkään kiinnosta ketään. Tämä maa ja sen terveydenhuolto on sairasta.
Kannassa voi vielä tehdä kieltoja, mutta koskakohan se poistuu? Kaikki tiedot kaikkien luettavissa?
Vierailija kirjoitti:
Minä maksoin jo omaehtoiset luottokiellot itse päiviä sitten eikä minulla ole aikaa alkaa arpoa että miten siitä saisi puolet tai neljäsosan tms takaisin. Tahdon eroon koko luottokielloista, jollaiset ihan ilman omaa syytäni olen joutunut itselleni langettamaan. Olen aina hoitanut raha-asiani tosi säntillisesti, vaikka olen aikoinani elänyt äärimmäisessä niukkuudessakin. Siksi kauhistaa ajatus siitä, että joutuisin tällaisessa tilanteessa ja löysässä hirressä elämään lopun elämääni. Siinä ei paljon joku 9.95 € tuki auta, eikä edes ajatus siitä, että voin saada jonkun ihmeen parin tonnin korvauksen (?) joskus viiden tai kymmenen vuoden päästä.
Suomen poliitikko- ja virkamiesarmeijat tehkööt jotain jotta voin vaihtaa henkilötunnukseni. Vaihdan myös nimeni. Muutan koko elämäni suunnan. Yhden asian olen jo ottanut uudeksi periaatteekseni: Vaikeneminen on kultaa.
Hyvin kirjoitettu.
Muutaman kympin luottokorttiostos ei tässä kohtaa paljoa paina. Korvaukset katsellaan sitten joskus.
Reinikainen ehtii soitella varmaan vasta joskus keväämmällä, joten ei tässä kiire.
Jos rikosilmoituksia on jo tehty noin 13 000, niin voisi ehkä jo miettiä epäiltävän rikosnimikkeen muuttamista. Asianomistajia huomattavan paljon ja liittyy välillisesti myös terveyteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Odotin pitkään kelan sitoumusta terapiaan.
Nyt olen sikäli tyytyväinen etten ainakaan vastaamoon joutunut.
Mielenkiintoista tässä on se että nörtti hakkeri poika kysyi psykoterapeuttiäidiltään pappisäidiltään että miten laitetaan firma pystyyn.
Jotain epäilyttävää tässä on.
Onko äiti terapeutti vai psykoterapeutti?
Psykoterapeutti on ammattinimikesuojattu ja siihen vaaditaan tietty koulutus + Valviiran lupa.
_____
Psykoterapeutit
Nimikesuojattua ammattinimikettä on oikeutettu käyttämään henkilö, jolla on suoritettuna ammattinimikkeen käyttöön vaadittu tutkinto.
https://www.valvira.fi/terveydenhuolto/ammattioikeudet/hakemusohjeet/su…
Terapeutti
Kuka tahansa voi nimittää itsensä terapeutiksi
Nina Tapio on Julkiterhikki-tietokannan mukaan psykoterapeutti. Lehtitietojen mukaan myös teologi.
Sieltä löytyy myös Nina Tapion ninellä sosionomi. Syntymäaikakin voisi sopia?
Mistä noista tiedät onko kumpikaan kyseinen Vastaamon henkilö.
Nimi ja vuosiluku ei juuri kerro kuka on kyseessä tuossa Julkiterhikissä.
Nina Tapio käyttää psykoterapeutti-nimikettä, ja jos hän ei olisi Valviran hyväksynnällä sitä saanut, hänelle voisi tulla sanktio kyseiseltä viranomaistaholta.
Teologian maisteri on yksi sallittuja pohjakoulutuksia psykoterapeutti-nimikkeen käyttöön. Siis nimikkeen saa jos täyttää tietyt Valviran kriteerit, ja niissä on mm. pohjakoulutukset säädelty.
Valviran hyväksymiä psykoterapeutti-nimikkeeseen johtavia terapiakoulutuksia on monenlaisia ja monenlaajuisia. Jotkut ovat usean vuoden pituisia ja sisältävät monivuotisen oman psykoterapian. Toiset ovat suppeampia ja niissä vaadittava, ja Valviran hyväksymä, määrä omaa psykoterapiaa voi olla varsin vähäinen, joissakin koulutusohjelmissa esim. 40 terapiatuntia (vrt. esim. psykodynaamisessa koulutusohjelmassa 240 h). 40 käyntiä omaa terapiaa on vaativaa auttamistyötä esimerkiksi kuntoutuspsykoterapia-asiakkaiden parissa tekevälle ainakin omasta mielestäni liian vähän.
Siis se, että terapeutti on laillistettu psykoterapeutti ja siten myös Kelan listoilla, ei välttämättä kerro kaikkea hänen tosiasiallisesta pätevyydestään. Tämä on toki vain yksi mielipide, omani. En itse ole psykoterapeutti, mutta terveydenhuollon ammattihenkilö ja mielenterveysalan koulutuksen omaava kylläkin. Ja olen myös itse käynyt psykoterapiassa.
Hei, saiko kukaan kaksi kappaletta kiristyskirjeitä, mutta samalla maksutilillä?
Sain kaksi, ja ensimmäisessä on ulkonäöllinen fiba, jota on tuossa jälkimmäisessä korjattu.
Mä ainakin sain ja olen kuullut samaa muiltakin.
Vierailija kirjoitti:
Hei, saiko kukaan kaksi kappaletta kiristyskirjeitä, mutta samalla maksutilillä?
Sain kaksi, ja ensimmäisessä on ulkonäöllinen fiba, jota on tuossa jälkimmäisessä korjattu.
Mä ainakin sain ja olen kuullut samaa muiltakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoista tässä on se että nörtti hakkeri poika kysyi psykoterapeuttiäidiltään pappisäidiltään että miten laitetaan firma pystyyn.
Psykoterapeutti on ammattinimikesuojattu ja siihen vaaditaan tietty koulutus + Valviiran lupa.
_____
Psykoterapeutit
Nimikesuojattua ammattinimikettä on oikeutettu käyttämään henkilö, jolla on suoritettuna ammattinimikkeen käyttöön vaadittu tutkinto.
Terapeutti
Nina Tapio on Julkiterhikki-tietokannan mukaan psykoterapeutti. Lehtitietojen mukaan myös teologi.
Nina Tapio käyttää psykoterapeutti-nimikettä, ja jos hän ei olisi Valviran hyväksynnällä sitä saanut, hänelle voisi tulla sanktio kyseiseltä viranomaistaholta.
Teologian maisteri on yksi sallittuja pohjakoulutuksia psykoterapeutti-nimikkeen käyttöön. Siis nimikkeen saa jos täyttää tietyt Valviran kriteerit, ja niissä on mm. pohjakoulutukset säädelty.
Valviran hyväksymiä psykoterapeutti-nimikkeeseen johtavia terapiakoulutuksia on monenlaisia ja monenlaajuisia. Jotkut ovat usean vuoden pituisia ja sisältävät monivuotisen oman psykoterapian. Toiset ovat suppeampia ja niissä vaadittava, ja Valviran hyväksymä, määrä omaa psykoterapiaa voi olla varsin vähäinen, joissakin koulutusohjelmissa esim. 40 terapiatuntia (vrt. esim. psykodynaamisessa koulutusohjelmassa 240 h). 40 käyntiä omaa terapiaa on vaativaa auttamistyötä esimerkiksi kuntoutuspsykoterapia-asiakkaiden parissa tekevälle ainakin omasta mielestäni liian vähän.
Siis se, että terapeutti on laillistettu psykoterapeutti ja siten myös Kelan listoilla, ei välttämättä kerro kaikkea hänen tosiasiallisesta pätevyydestään. Tämä on toki vain yksi mielipide, omani. En itse ole psykoterapeutti, mutta terveydenhuollon ammattihenkilö ja mielenterveysalan koulutuksen omaava kylläkin. Ja olen myös itse käynyt psykoterapiassa.
Teologian maisteri ei kyllä saa käyttää psykoterapeutti nimikettä, ellei ole käynyt lisäkoulutuksena pyskoterapiaopintoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sain kaksi, ja ensimmäisessä on ulkonäöllinen fiba, jota on tuossa jälkimmäisessä korjattu.Mä ainakin sain ja olen kuullut samaa muiltakin.
Ok. Ransom on siis nolo kun pitää lähteä paikkailemaan. Siinä ensimmäisestä tekstistä puuttuu bittirahan verkko-osoite linkkinä vaikka se on koko lopussa tekstissä (olikohan tarpeeksi sekavasti kuvattu :D ).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
_____
Psykoterapeutit
Terapeutti
Teologian maisteri ei kyllä saa käyttää psykoterapeutti nimikettä, ellei ole käynyt lisäkoulutuksena pyskoterapiaopintoja.
Kirjoitin: "Teologian maisteri on yksi sallittuja pohjakoulutuksia psykoterapeutti-nimikkeen käyttöön. Siis nimikkeen saa jos täyttää tietyt Valviran kriteerit, ja niissä on mm. pohjakoulutukset säädelty. "
Teologian maisteri on siis yksi niistä Valviran hyväksymistä peruskoulutuksista, joiden lisäksi käydään erillinen psykoterapeuttikoulutus, ja nämä yhdessä johtavat psykoterapeutti-nimikkeeseen. Muita hyväksyttyjä pohjakoulutuksia ovat esim. psykologi ja lääkäri. On esitetty, että muitakin hyväksyttäisiin, esim. teatterialan korkeakoulutus.
Asiakkaiden varastettuja tietoja on kuulemma jo myyty eteenpäin, joten eivät ole enää vain kiristäjän hallussa.
Uusien SOTU tunnusten läpiajo kirjoitti:
Tällä ajetaan läpi SOTU tunnusten muuttaminen sukupuolineutraaleiksi.
Jos ennustan niin tulee paljon tapauksia, jossa toisten henkilötunnuksia käytetään väärin ja ehkä tulee vielä hyökkäys Kanta sivustoonkin. Sen jälkeen ilmoitetaan, että muuta vaihtoehtoa ei ole kuin uudet SOTU tunnukset koko kansalle.
Sanna Marin/ Iltalehti
Sanna Marinin (sd) johtama hallitus haluaa helpottaa Psykoterapiakeskus Vastaamon tietomurron uhriksi joutuneiden tuhansien ihmisten asemaa helpottamalla henkilötunnuksen vaihtamista.
Vierailija kirjoitti:
Asiakkaiden varastettuja tietoja on kuulemma jo myyty eteenpäin, joten eivät ole enää vain kiristäjän hallussa.
Nälkäiset tiedustelupalvelut käyvät niistä huutokauppaa varmaan kuumeisena .D
Miksi potilastietoja pitää ylipäänsä säilöä vuositolkulla? Joku voisi tehdä tästä kansalaisaloitteen.
Vierailija kirjoitti:
Miksi potilastietoja pitää ylipäänsä säilöä vuositolkulla? Joku voisi tehdä tästä kansalaisaloitteen.
Jos joku tällaisen aloitteen tekee niin käyn heti allekirjoittamassa. Varmasti saisi paljon kannatusta.
Tällä ajetaan läpi SOTU tunnusten muuttaminen sukupuolineutraaleiksi.
Jos ennustan niin tulee paljon tapauksia, jossa toisten henkilötunnuksia käytetään väärin ja ehkä tulee vielä hyökkäys Kanta sivustoonkin. Sen jälkeen ilmoitetaan, että muuta vaihtoehtoa ei ole kuin uudet SOTU tunnukset koko kansalle.
Sanna Marin/ Iltalehti
Sanna Marinin (sd) johtama hallitus haluaa helpottaa Psykoterapiakeskus Vastaamon tietomurron uhriksi joutuneiden tuhansien ihmisten asemaa helpottamalla henkilötunnuksen vaihtamista.
Ja kaikki menee uhrin omaan laskuun. Kaikki pitää uusia. Ei kiitos!