Psykoterapiakeskus Vastaamo tietomurron kohteena
Psykoterapiakeskus joutui tietomurron kohteeksi – potilastiedot varastettiin
Tietoja on tiettävästi julkaistu myös verkossa.
Psykoterapiakeskus joutui tietomurron kohteeksi.
Psykoterapiakeskus joutui tietomurron kohteeksi.KUVA: MARKKU ULANDER / LEHTIKUVA
Henrik Kärkkäinen
9:26 | Päivitetty 9:37
Psykoterapiakeskus Vastaamo on joutunut tietomurron kohteeksi. Tiedotteessaan keskus kertoo, että sen potilastietoja on varastettu.
Tämän hetken tiedon mukaan mukaan marraskuun 2018 jälkeen kirjatut asiakastiedot eivät ole vaarantuneet. Toistaiseksi tuntematon kiristäjä on yrittänyt vaatia rahaa tiedoista.
Vastaamo sanoo tehneensä asiasta ilmoituksen Kyberturvallisuuskeskukselle, Valviralle sekä tietosuojavaltuutetulle.
Kun kiristäjä ei ole saanut maksua, hän on väitetysti julkaissut tietoja verkossa.
– Psykoterapiapalveluita tarjoavana yhtiönä asiakastietojen luottamuksellisuus on meille äärettömän tärkeätä ja kaiken toimintamme lähtökohta. Pahoittelemme syvästi murrosta johtuvaa tietovuotoa. Kehitämme jatkuvasti tietoturvaamme sekä tietosuojaamme ja teemme lisätoimenpiteitä omien selvitystemme ja viranomaistutkinnan valmistuessa. Käynnissä olevan poliisitutkinnan takia emme ole aikaisemmin saaneet viestiä aiheesta, sillä tutkintateknisistä syistä asiaa ei ole haluttu julkistaa, Vastaamon hallituksen puheenjohtaja Tuomas Kahri sanoo tiedotteessa.
Vastaamo sanoo olevansa syvästi pahoillamme asiakkaidensa puolesta.
Ilta-Sanomat on nähnyt verkossa julkistettuja väitettyjä potilastietoja. Terapiaistuntojen kertomukset ovat luonteeltaan hyvin henkilökohtaisia, ja niiden yhteydessä on näkynyt muun muassa asiakkaan nimi.
LUE LISÄÄ KIRJOITTAJALTA
Henrik Kärkkäinen
Aivan skandaali! Ihmisten terapiaistuntojen tietoja nimien kanssa netissä!!!
Kommentit (5103)
Vierailija kirjoitti:
Voiko tässä huokausta helpotuksesta, jos on käyttänyt jonkun toisen yrityksen tai toimijan terveys- ja keskustelupalveluita? Pisti miettimään, millä tasolla muiden tietoturvajärjestelmät ovat.
Luulisi että tämän kohun myötä tarkistuttavat ne. Uskon että lakimuutos on tulossa ja tietoturvavaatimuksia kiristetään.
Sinä joka sanoit käyväsi kauppaa Kiinan kanssa alahan lampsia tähän suuntaan.
t: Tiedät kuka.
Todennäköisesti omaisuutta on ulkomailla ja ulkomaisissa pankeissa.
Ville Tapiollahan on ollut 1,5 vuotta aikaa laittaa omaisuuttaan piiloon.
Millonka tämä saadaan poliisin käsiin? sinne nimittäin kuuluisi ja tämän äiti myös!
Vierailija kirjoitti:
Mulle tuli ilmoitus että Kolmannen Osapuolen systeemit poistettu koneelta? Mitäs tuo on? Minkä kolmannen?
Mulle taas on käynyt niin, että kumppanin exällä oli hänen salasanat joilla hän pääsi lukemaan minun ja kumppanini yksityisviestejä. Asuimme silloin eri paikkakunnilla, joten some oli paljon käytössä. Ja jaoin siellä tunteitani, pelkojani, toki myös rakkautta. Mutta siis intiimisti paljon yksityisyyttäni. . Niin tämä ex niitä sieltä lueskeli sitten. En tiedä kuinka paljon. Mut mahdollisuus oli lähemmäs pari vuotta. Ja kokemus oli tosiaan kanssa tuo: henkinen raiskaus.
Tuossa jutussa mainittiin myös muutama ulkomainen firma. oisko AIG?
En käy ulisemassa "huoliani" jonkun maksetun kuuntelijan sohvalla ja kuvittelemassa, että narsistinen omista asioista höliseminen "parantaisi" minut, joten ei tule kiristyskirjeitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle tuli ilmoitus että Kolmannen Osapuolen systeemit poistettu koneelta? Mitäs tuo on? Minkä kolmannen?
Mulle taas on käynyt niin, että kumppanin exällä oli hänen salasanat joilla hän pääsi lukemaan minun ja kumppanini yksityisviestejä. Asuimme silloin eri paikkakunnilla, joten some oli paljon käytössä. Ja jaoin siellä tunteitani, pelkojani, toki myös rakkautta. Mutta siis intiimisti paljon yksityisyyttäni. . Niin tämä ex niitä sieltä lueskeli sitten. En tiedä kuinka paljon. Mut mahdollisuus oli lähemmäs pari vuotta. Ja kokemus oli tosiaan kanssa tuo: henkinen raiskaus.
Mistä sait tietää? Olen epäillyt vähän vastaavaa mutten osaa selvittää.
onko jokunkun "päättäjän pää vikoja julkistettu" ei tämmöistä ajojahtia olisi muuten tehty. tämähän on äänestävälle vaali karjalle hyväksi ettei pöljiä äänestä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä ilmoitus?
Oli virallinen ohjelmistopäivityksen näköinen. Mukka minkä ihmeen Kolmannnen Osapuolen systeemit poistettu?
Siis tuli samanlainen pop-up ikkuna kun tulee kun ilmoitetaan päivityksestä? Vai mitä siis tapahtui?
Intera Partners Oy on harvinaisen hyvin tuottava yritys:
Vuosi Liikevaihto Voitto (mijoonaa euroa)
2016 6,0 2,2
2017 8,3 3, 9
2018 7,7 3,7
2019 7,6 3,1
Intera Partners Oy:
Jokke Topias Paananen, toimitusjohtaja (9/2013), hallituksen jäsen (1/2020)
Hallitus
Tuomas Alarik Lang, hallituksen puheenjohtaja (1/2020)
Janne Markus Näränen, hallituksen jäsen (1/2020)
Tomi Henrik Terho, hallituksen jäsen (1/2020)
Haha, hehe, hoho, kuka maksaa tällaisen firman voitot?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä ilmoitus?
Oli virallinen ohjelmistopäivityksen näköinen. Mukka minkä ihmeen Kolmannnen Osapuolen systeemit poistettu?
Siis tuli samanlainen pop-up ikkuna kun tulee kun ilmoitetaan päivityksestä? Vai mitä siis tapahtui?
Kyllä just semmonen. Kesken kun kirjoitin tänne.
Vierailija kirjoitti:
Vastaamo hakee nimenmuutosta Vuotamoksi
Mieluummin Vuotaamoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä sait tietää? Olen epäillyt vähän vastaavaa mutten osaa selvittää.
Siten että tämä ex ihan itse kilahti jonkun asian yhteydessä ja kirjoitti miehelle lauseen sieltä käymistämme keskusteluista. Hän ei ole tähän päivään mennessä ottanut mitään vastuuta asiasta. Vähätteli kaiken. Tässä just mietin tämän kohun kohdalla, että antaako hälle mitään signaalia vai onko niin syvällä jossain omassa kaivossaan ja valheissaan että ei tunnu missään.
Vierailija kirjoitti:
Tuossa jutussa mainittiin myös muutama ulkomainen firma. oisko AIG?
Noilla ois ollut varaa maksaa lunnaat. Ihan hatusta siis.
Vierailija kirjoitti:
Intera Partners Oy on harvinaisen hyvin tuottava yritys:
Vuosi Liikevaihto Voitto (mijoonaa euroa)
2016 6,0 2,2
2017 8,3 3, 9
2018 7,7 3,7
2019 7,6 3,1
Intera Partners Oy:
Jokke Topias Paananen, toimitusjohtaja (9/2013), hallituksen jäsen (1/2020)
Hallitus
Tuomas Alarik Lang, hallituksen puheenjohtaja (1/2020)
Janne Markus Näränen, hallituksen jäsen (1/2020)
Tomi Henrik Terho, hallituksen jäsen (1/2020)Haha, hehe, hoho, kuka maksaa tällaisen firman voitot?
Käsittämätön voittoprosentti??????
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri äsken Tv-uutisissa sanottiin, että kaikki potilasrekisterit pitäisi saada kantaan! Eli kohta ne paperiarkistotkin ilmeisesti pakotetaan sitten sinne. Eli kaikki asiat kirjataan kohta kantaan!
Jos kanta hakkeroidaan KAIKKIEN KAIKKI TIEDOT saadaan yhdellä kertaa.
Melko turvallista tuo keskittäminen.
Jos tekijä on se miksi ajattelen niin tuleppa kopauttamaan ovea. Jäit muuten kiinni.
Tiedät kuka.
Mistähän mahdat puhua. Olen tuo "Melko turvallista tuo keskittäminen." -veistin kirjoittaja.
Mitä tulee tuohon kiinnisaamiseen niin epäilen, että tekijää saadaan koskaan kiinni.
Sitä on nyt KRP tpimesta etsitty jo kuukausi ja muidenkin hakkareiden (valko-, mustahattu) toimesta jo päiviä. Kaveri ei ole tehnyt sellaisia virheitä, joilla jäisi kiinni. On hyvin mahdollista, tuolla osaamisella, ettei tuke tekemään.
T: av-amma (eikä edes nörtti)
Vierailija kirjoitti:
En käy ulisemassa "huoliani" jonkun maksetun kuuntelijan sohvalla ja kuvittelemassa, että narsistinen omista asioista höliseminen "parantaisi" minut, joten ei tule kiristyskirjeitä.
Sä olet nyt tasasin väliajoin tässä ketjussa julistanut tätä lapsellista mielipidettäsi, samaa juttua koko ajan. Tiedetään jo! Ketään ei kiinnosta! Lopeta tuhlaamasta palstatilaa, yksi kerta riittää.
Ihmeellisen lapsellista läppää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri äsken Tv-uutisissa sanottiin, että kaikki potilasrekisterit pitäisi saada kantaan! Eli kohta ne paperiarkistotkin ilmeisesti pakotetaan sitten sinne. Eli kaikki asiat kirjataan kohta kantaan!
Jos kanta hakkeroidaan KAIKKIEN KAIKKI TIEDOT saadaan yhdellä kertaa.
Melko turvallista tuo keskittäminen.
Jos tekijä on se miksi ajattelen niin tuleppa kopauttamaan ovea. Jäit muuten kiinni.
Tiedät kuka.
Mistähän mahdat puhua. Olen tuo "Melko turvallista tuo keskittäminen." -veistin kirjoittaja.
Mitä tulee tuohon kiinnisaamiseen niin epäilen, että tekijää saadaan koskaan kiinni.
Sitä on nyt KRP tpimesta etsitty jo kuukausi ja muidenkin hakkareiden (valko-, mustahattu) toimesta jo päiviä. Kaveri ei ole tehnyt sellaisia virheitä, joilla jäisi kiinni. On hyvin mahdollista, tuolla osaamisella, ettei tuke tekemään.
T: av-amma (eikä edes nörtti)
Joo ei taida olla kiinni jäämässä :((((
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä ilmoitus?
Kyllä just semmonen. Kesken kun kirjoitin tänne.
Kolmas Osapuoli paljastui Canonicaliksi Man saarilta, Lontoo, Kiina, Taipei...
Jaaha mikähän pakettien roudaus alko :D?
Voiko tässä huokausta helpotuksesta, jos on käyttänyt jonkun toisen yrityksen tai toimijan terveys- ja keskustelupalveluita? Pisti miettimään, millä tasolla muiden tietoturvajärjestelmät ovat.